Hoi allemaal.
ik zit met een probleempje die ik niet voorelkaar krijg. mischien dat jullie mij hier bij kunnen helpen. Mij verwarming word niet meer warm in mijn renault 19 1.7, heb de termostaat al vervangen maar het word er niet echt warmer op. wie kan mij vertellen waar het aan licht.
Groetjes
verwarming wordt niet warm - dash uitbouwen r19
Kachel verstopt.
Maar eens een 'Search' doen over het forum geeft je talloze mogelijkheden
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
Maar eens een 'Search' doen over het forum geeft je talloze mogelijkheden

http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
oke maar hoe demonteer ik mijn dachbord danRiël schreef:Kachel verstopt.
Maar eens een 'Search' doen over het forum geeft je talloze mogelijkheden
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm
http://www.renault-tuning.com/test/view ... achel+warm

ik hoop gauw wat te horen

Uitbouwen
- Maak de massakabel los van de accu.
- Trek de stekkers los van de ruitewisserschakelaar en de verwarming.
- Verwijder het stuurwiel, zie paragraaf 2.2.
- Neem de beschermkappen weg.
- Verwijder plaat F.
- Verwijder de steun voor de schakelaars.
- Draai de twee bouten E los.
- Neem de bediening van de chokeklep weg.
- Bouw de middenconsole uit (vier schroeven C).
- Verwijder de afdekplaat G (twee schroeven).
- Verwijder de vier schroeven bij B.
- Neem de ventilatieroosters weg.
- Maak de stekkerblokken en massadraden los.
Let op! De kabelboom van het dashboard loopt naar de linker voorzijde waar hij aansluit op de kabelboom van de motor. De kabelboom loopt door tot in de luchtverdeelkast.
- Verwijder de roosters van de luidsprekers (twee moeren D).
- Neem de afdekplaten A weg (twee moeren).
- Bouw het dashboard uit.
Inbouwen
Inbouwen gaat in de omgekeerde volgorde van uitbouwen.
[img]http://members.lycos.nl/csa51/dashph1.gif[/img]
Uitbouwen
- Maak de massakabel los van de accu.
- Druk de stofhoes van de versnellingspook vrij en draai de bevestigingsschroeven van de middenconsole los.
- Maak de stekers in de middenconsole los en verwijder de middenconsole.
- Verwijder de bovenste en onderste bekleding van de linker- en rechtervoorstijl.
- Teken de stand van het stuurwiel af en verwijder het stuurwiel.
- Draai de bevestigingsschroeven van de bovenste en onderste kap rond de stuurkolom los en verwijder de kappen.
- Draai de bevestigingsschroef van de stuurkolomschakelaars (zie figuur 13.2) los maar verwijder de schroef nog niet. Druk hem naar voren zodat de conus vrijkomt.
- Trek de stekers van de stuurkolomschakelaars los en verwijder de schakelaars.
- Draai de schroeven los waarmee het dashboard aan de stuurkolom is bevestigd.
- Verwijder de sierlijst van de stuurkolom onder het stuurwiel en maak de steker van het contactslot los.
- Verwijder bij auto's met niet-verstelbare stuurkolom de bouten en moeren waarmee de stuurkolom is bevestigd.
- Zet bij auto's met verstelbare stuurkolom de stuurkolom in de laagste stand en verwijder het kartelwiel en de bedieningshefboom. Laat de stuurkolom vastzitten.
- Maak de snelheidsmeterkabel los.
- Verwijder de bevestigingsschroeven van het plaatje onder het bedieningspaneel van de verwarming.
- Verwijder de bevestigingsschroeven onderin het bedieningspaneel.
- Maak de steker van het bedieningspaneel los en druk deze het dashboard in.
- Verwijder de bevestigingsschroeven van het bedieningspaneel aan het dashboard en van de sierlijst van het bedieningspaneel (zie figuur 16.1).
9 Bedieningspaneel verwarming
10 Sierlijst bedieningspaneel
- Maak de bedrading van de middenconsole vrij.
- Maak de stekerblokken van de dashboardbedrading los van de linker- en rechtervoorstijlen.
- Verwijder de bouten van de massadraden.
- Maak op de voorstijlen de stekers los van de portiercontacten en van de kabelbundels naar de voorportieren.
- Verwijder links in de motorruimte het deksel van de stekerkast en maak de steker van de motorkabel los.
- Verwijder de spatplaat in de linkerwielkuip en maak de motorkabel los uit de klemmetjes in de wielkuip.
- Trek de motorkabel het interieur in.
- Verwijder het rechterrooster onder de voorruit.
- Maak aan rechterzijde de bedrading los van de ruitenwissermotor, de pluspool van de accu en de kachelventilator.
- Verwijder aan weerszijden de kapjes over de onderste bevestigingsmoeren aan de uiteinden van het dashboard.
- Verwijder de bevestigingsmoeren links en rechts aan de uiteinden van het dashboard.
- Verwijder aan weerszijden de luidsprekerroosters bovenop het dashboard en de daaronder liggende bovenste bevestigingsmoeren van het dashboard.
- Verwijder de koplampverstelling en maak de steker ervan los (afhankelijk van de uitvoering).
- Druk de bedrading rechts door het schutbord en verwijder het dashboard door het in de richting van het interieur te trekken.
Inbouwen
- Controleer of de plastic centreerdop op zijn plaats zit (zie figuur 16.2).
- Voer de bedrading rechts door het schutbord en breng het dashboard op zijn plaats.
- Plaats het dashboard op de centreerdop en op de vier bevestigingspunten. Let op het verloop van de kabelbundels en op de doorvoer van de stuurkolom.
- Sluit alle stekers bij de linker- en rechtervoorstijlen aan.
- Sluit de massadraden aan.
- Sluit de stekers van de voorportieren, de motorkabel links, de ruitenwissermotor, de pluspool van de accu en de kachelventilator aan.
- Zet de stuurkolom vast en sluit het contactslot aan.
- Breng de stuurkolomschakelaars op hun plaats en sluit ze aan.
- Breng de middenconsole op zijn plaats en sluit de bedrading aan.
- Sluit de massakabel van de accu aan en controleer de werking van alle functies.
- Monteer het dashboard verder af.
13.2
[img]http://members.lycos.nl/csa51/13.2.gif[/img]
16.1
[img]http://members.lycos.nl/csa51/16.1.gif[/img]
16.2
[img]http://members.lycos.nl/csa51/16.2.gif[/img]
- Maak de massakabel los van de accu.
- Druk de stofhoes van de versnellingspook vrij en draai de bevestigingsschroeven van de middenconsole los.
- Maak de stekers in de middenconsole los en verwijder de middenconsole.
- Verwijder de bovenste en onderste bekleding van de linker- en rechtervoorstijl.
- Teken de stand van het stuurwiel af en verwijder het stuurwiel.
- Draai de bevestigingsschroeven van de bovenste en onderste kap rond de stuurkolom los en verwijder de kappen.
- Draai de bevestigingsschroef van de stuurkolomschakelaars (zie figuur 13.2) los maar verwijder de schroef nog niet. Druk hem naar voren zodat de conus vrijkomt.
- Trek de stekers van de stuurkolomschakelaars los en verwijder de schakelaars.
- Draai de schroeven los waarmee het dashboard aan de stuurkolom is bevestigd.
- Verwijder de sierlijst van de stuurkolom onder het stuurwiel en maak de steker van het contactslot los.
- Verwijder bij auto's met niet-verstelbare stuurkolom de bouten en moeren waarmee de stuurkolom is bevestigd.
- Zet bij auto's met verstelbare stuurkolom de stuurkolom in de laagste stand en verwijder het kartelwiel en de bedieningshefboom. Laat de stuurkolom vastzitten.
- Maak de snelheidsmeterkabel los.
- Verwijder de bevestigingsschroeven van het plaatje onder het bedieningspaneel van de verwarming.
- Verwijder de bevestigingsschroeven onderin het bedieningspaneel.
- Maak de steker van het bedieningspaneel los en druk deze het dashboard in.
- Verwijder de bevestigingsschroeven van het bedieningspaneel aan het dashboard en van de sierlijst van het bedieningspaneel (zie figuur 16.1).
9 Bedieningspaneel verwarming
10 Sierlijst bedieningspaneel
- Maak de bedrading van de middenconsole vrij.
- Maak de stekerblokken van de dashboardbedrading los van de linker- en rechtervoorstijlen.
- Verwijder de bouten van de massadraden.
- Maak op de voorstijlen de stekers los van de portiercontacten en van de kabelbundels naar de voorportieren.
- Verwijder links in de motorruimte het deksel van de stekerkast en maak de steker van de motorkabel los.
- Verwijder de spatplaat in de linkerwielkuip en maak de motorkabel los uit de klemmetjes in de wielkuip.
- Trek de motorkabel het interieur in.
- Verwijder het rechterrooster onder de voorruit.
- Maak aan rechterzijde de bedrading los van de ruitenwissermotor, de pluspool van de accu en de kachelventilator.
- Verwijder aan weerszijden de kapjes over de onderste bevestigingsmoeren aan de uiteinden van het dashboard.
- Verwijder de bevestigingsmoeren links en rechts aan de uiteinden van het dashboard.
- Verwijder aan weerszijden de luidsprekerroosters bovenop het dashboard en de daaronder liggende bovenste bevestigingsmoeren van het dashboard.
- Verwijder de koplampverstelling en maak de steker ervan los (afhankelijk van de uitvoering).
- Druk de bedrading rechts door het schutbord en verwijder het dashboard door het in de richting van het interieur te trekken.
Inbouwen
- Controleer of de plastic centreerdop op zijn plaats zit (zie figuur 16.2).
- Voer de bedrading rechts door het schutbord en breng het dashboard op zijn plaats.
- Plaats het dashboard op de centreerdop en op de vier bevestigingspunten. Let op het verloop van de kabelbundels en op de doorvoer van de stuurkolom.
- Sluit alle stekers bij de linker- en rechtervoorstijlen aan.
- Sluit de massadraden aan.
- Sluit de stekers van de voorportieren, de motorkabel links, de ruitenwissermotor, de pluspool van de accu en de kachelventilator aan.
- Zet de stuurkolom vast en sluit het contactslot aan.
- Breng de stuurkolomschakelaars op hun plaats en sluit ze aan.
- Breng de middenconsole op zijn plaats en sluit de bedrading aan.
- Sluit de massakabel van de accu aan en controleer de werking van alle functies.
- Monteer het dashboard verder af.
13.2
[img]http://members.lycos.nl/csa51/13.2.gif[/img]
16.1
[img]http://members.lycos.nl/csa51/16.1.gif[/img]
16.2
[img]http://members.lycos.nl/csa51/16.2.gif[/img]
oftewel:
eerst gewoon ff beide slangen van de kachel radiateur af en de boel ff uitspoelen tegen de stroom richting in, daarna koelvloeistof er weer in,
en je kunt eventueel een blikje koelsysteem reiniger erin gooien,
maar vraag dat voor de zekerheid even na, ik weet niet zeker of het schadelijk is voor deze renault motor,
Bar's Nural is wat dat betreft wel goed spul.
moet je een paar (honderd) kilometer mee rijden en dan je koelvloeistof weer vervangen.
mocht je toch willen uitbouwen en de kachel radiateur van een clio blijkt hetzelfde te zijn, dan heb ik er nog wel een voor je.
Groeten, Frank
let op de je bij het uitspoelen niet teveel druk opbouwd,
kan fout gaan en dan is je auto voorlopig nog niet uitgestonken in het interieur.
eerst gewoon ff beide slangen van de kachel radiateur af en de boel ff uitspoelen tegen de stroom richting in, daarna koelvloeistof er weer in,
en je kunt eventueel een blikje koelsysteem reiniger erin gooien,
maar vraag dat voor de zekerheid even na, ik weet niet zeker of het schadelijk is voor deze renault motor,
Bar's Nural is wat dat betreft wel goed spul.
moet je een paar (honderd) kilometer mee rijden en dan je koelvloeistof weer vervangen.
mocht je toch willen uitbouwen en de kachel radiateur van een clio blijkt hetzelfde te zijn, dan heb ik er nog wel een voor je.
Groeten, Frank
let op de je bij het uitspoelen niet teveel druk opbouwd,
kan fout gaan en dan is je auto voorlopig nog niet uitgestonken in het interieur.
CLIO 16V --> 19 16V
alvast bedank vorr de de tips en ik zal het eerst eens proberen het door te spoelen. als dat niet help ga ik mijn dach er maar uit demonterenknarF16V schreef:oftewel:
eerst gewoon ff beide slangen van de kachel radiateur af en de boel ff uitspoelen tegen de stroom richting in, daarna koelvloeistof er weer in,
en je kunt eventueel een blikje koelsysteem reiniger erin gooien,
maar vraag dat voor de zekerheid even na, ik weet niet zeker of het schadelijk is voor deze renault motor,
Bar's Nural is wat dat betreft wel goed spul.
moet je een paar (honderd) kilometer mee rijden en dan je koelvloeistof weer vervangen.
mocht je toch willen uitbouwen en de kachel radiateur van een clio blijkt hetzelfde te zijn, dan heb ik er nog wel een voor je.
Groeten, Frank
let op de je bij het uitspoelen niet teveel druk opbouwd,
kan fout gaan en dan is je auto voorlopig nog niet uitgestonken in het interieur.

groetjes