Clio II 1.6 16V - Vaag probleem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Association

Ik heb een Clio 1.6 16V uit 2001. Hij heeft inmiddels rond de 105k gelopen. Ik heb sinds enige tijd het volgende probleem.

Als ik de koppeling intrap zakt het toerental in tot bijna nul. De motor blijft dan wel draaien maar je hoort dat hij het er moeilijk mee heeft. Als ik de airco aan heb zakt hij nog verder in. (In de winter slaat hij nog wel eens af als hij koud is.) Het toerental loopt rustig omhoog tot het normale niveau. (Als ik de koppeling dus in houdt.) Dus ik trap de koppeling in, dan is het toerental bijna nul. Na 5 seconden loopt hij rustig omhoog, dan zit hij na nog eens 10 seconden op het normale niveau.

Ook rijdt de auto niet echt lekker, het bokt iets cq. houdt wat in. Als hij koud is doet hij dat het meest maar ook als hij warm is merk je het nog. Ook zakt het toerental nog steeds in als hij warm is. Het is niet dat lekker door rijdt.

Ik heb ook twee keer in de zomer gehad, het was toen super warm/vochtig, dat de motor niet aan wou slaan. De startmotor hoorde je draaien maar de motor sloeg niet aan. (Geen benzine?) De volgende ochtend sloeg de motor wel weer gewoon aan. Wellicht hangt dit samen met het probleem dat ik nu nog steeds heb.

Twee garages hebben al gekeken maar ze kunnen het niet oplossen. Hij heeft een grote beurt gehad en verder al het periodieke onderhoud.

Heeft iemand een idee? Kan het de benzinepomp zijn?

Mijn dank is groot als iemand iets weet of ervaring heeft met dit probleem!!
pierre

stationair is duidelijk ontregeld, al bij een renault garage geweest ?

als de auto net een grote beurt heeft gehad, lijkt me dit garantie.
pjdamen

Hmm .. ik heb met mijn 1.4 16V Clio II bijna het zelfde probleem. Alleen mijn toerental zakt niet lager dan 500. Waar hij overigens redelijk mee lijkt weg te komen.

Ik rijdt overigens ook nog op gas. Als ik op gas rijdt lijkt het probleem veel minder aanwezig. Alleen een licht stoten voel je dan nog door de hele auto heen gaan.

Laat je ff weten als je de oplossing hebt?
Association

pierre schreef:stationair is duidelijk ontregeld, al bij een renault garage geweest ?

als de auto net een grote beurt heeft gehad, lijkt me dit garantie.
Auto staat vandaag weer bij de garage. Ik haal hem straks op. Hij is al eerder bij de Renault garage geweest. Toen hebben ze in de computer het toerental aangepast. Wat dat ook in mag houden. Daarna was het niets beter overigens.
pjdamen schreef:Hmm .. ik heb met mijn 1.4 16V Clio II bijna het zelfde probleem. Alleen mijn toerental zakt niet lager dan 500. Waar hij overigens redelijk mee lijkt weg te komen.

Ik rijdt overigens ook nog op gas. Als ik op gas rijdt lijkt het probleem veel minder aanwezig. Alleen een licht stoten voel je dan nog door de hele auto heen gaan.

Laat je ff weten als je de oplossing hebt?
Keep you posted. Vanavond weet ik meer.
Siem

waarschijnlijk is je gasklephuis vervuild, dan lopen 1.6 16v's stationair beroerd. evt bougies vervangen erbij helpt ook nog wel.
Q-Bucks 16v

ik weet niet of het probleem inmiddels is opgelost?! maar in de renault van mn moeder megane 1.6 daar deed het toeren tal behoorlijk zwenken en ook bokken en inhouden enz voornamelijk als hij warm was maar ook slecht starte beetje stottere. Het probleem waren de koud en warmte sensor deze vervangen nergens meer last van. sensortjes waren iets van 30 euro voor ze samen.
Plaats reactie