Moeilijk schakelen en knarsen R 21 Nevada bak

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
hakar

Na het oplossen van het probleem met de radiateurdop (zie ander topic) en de blijdschap daarover, toch iets wat me minder bevalt.

Momenteel schakelt de vijfbak van de Nevada stroef en hakkerig vooral van hoog naar laag, maar andersom komt ook voor.
Meestal is het bij een koude motor/bak iets minder dan bij een warme.

Heb al lopen denken dat het zou kunnen zijn, dat er ergens oude koelvloeistof is tussengekropen tijdens het spoelen van het koelsysteem, het hele motorcompartiment zat er onder :@

Ben ook al wezen zoeken binnen dit forum en elders, en kom verschillende conclusies tegen, van versleten synchromes, koppelingsplaten of kabel.

Helaas heb ik weinig tijd om te onderzoeken en hoop op wat bruikbare tips alhier.

Groetjes vanuit Oostenrijk.

Harry
Haas
Car: Megane RS

ververs je v.bak olie eens als je thuis bent :)
TheoV
Contacteer:

van wat ik van auto's weet (en da's niet zo gek veel) zou het wel eens je versnellingsbak olie kunnen zijn die aan een vernieuweing toe is..

maar al bij al weet ik niet echt veel van auto's, dus kan het perfect iets anders zijn ook...
hakar

Even een PS.

Voorheen was er nix aan het handje, schakelen als een zonnetje. bijna met een vinger te doen.
hakar

Haas schreef:ververs je v.bak olie eens als je thuis bent :)
Hoopvol bericht, jij denkt dus dat ik er wel mee thuis kom?
Heb nog minimaal 8500 km te gaan voor ze weer op de oprit thuis staat.
Bart V

Dan laat je het even verversen in Oostenrijk....don't see the problem :) Goede kans namelijk dat dan inderdaad het probleem deels of geheel opgelost is.
mark 5t
Contacteer:

idd en hoeft niet de hoofdprijs te kostten zit nog geen 4L in
hakar

Bart V schreef:Dan laat je het even verversen in Oostenrijk....don't see the problem :) Goede kans namelijk dat dan inderdaad het probleem deels of geheel opgelost is.
Ahum, probleempje.
Meestal, behalve zondag ben ik smorgens om half zeven al een flink stuk uit de bewoonde wereld vandaan, de rest van Oostenrijk begint dan wakker te worden.
Savonds vaak na zessen terug, de rest van Oostenrijk denkt dan al weer aan slapen.

Tot nu toe geen dealers in de directe omgeving gezien, wel hier en daar een kleine werkstatt, zou het daar ook kunnen of moet het specifiek bij een dealer i.v.m specifieke olie?

Stom kom er net achter dat ik de vraagbaak bij me heb, alleen gaat dat tot en met het F2N blok, ik ga er van uit dat de gegevens van de F3N gelijk zijn?
Bart V

Er gaat ongeveer 3.5 liter in de bak. Hoeft geen specifieke renault-olie te zijn, als het maar "ongeveer" 75W90 olie is. Liefst wel van een goed merk.
hakar

Morgen gaat ie naar een werkplaats, waar ik hem kan parkeren voor ik met werken begin, en kan hem zelfs na zessen weer afhalen, blijft speciaal iemand voor wachten.

Kosten pak um beet € 70,--

Laat weten hoe het dan verder gaat.
mark 5t
Contacteer:

als dat inclusief olie is vindt ik het niet overdreven duur
hakar

Hij rekent € 12 per liter en op een half uurtje werk, dus alles € 44 voor de olie, en een € of 26 aan werk.

In een talk about it met collegae, kwam al naar voren dat het met de reparatieprijzen nogal mee schijnt te vallen hier.
hakar

Resultaat hiervan is redelijk maar niet super.

Degene die de auto onderhanden heeft gehad is blijven wachten tot ik de auto kon ophalen, 18.25 uur.
Hij had de "olie" bewaard, nou dat zag er meer uit als verzuurde melk, dan als olie.

Ook vertelde hij meteen dat de bak nog niet super schakelde met name de 3 is een zorgenkind.
Hij had zelf voor en na vervanging met de auto gereden.

Heb het op de terugweg gemerkt, opschakelen gaat met beleid heel goed, maar terug is het heel voorzichtig zijn.
Dubbleclutchen heeft enig effect.

Andere schakelingen verlopen zonder problemen.

Zelf probeer ik me nog een beetje gerust te stellen met de gedachte dat de koppelingskabel misschien ietss is opgerekt, en het vervangen daarvan het probleem kan oplossen. ( ben bang dat dit een dode mus is)
Meneer monteur dacht hardop in de richting van synchromeshring.

Blijf het echter wel vreemd vinden dat het zo van het ene moment op het ander naar voren komt, nooit geen problemen gehad met hakkerig schakelen of tandenknarsen.

Misschien hebben julie nog andere suggesties, en of oplossingen, danhoor ik ze graag.

Grüße uut Oostenrijk
mark 5t
Contacteer:

bak kan idd wel versleten zijn
is natuurlijk niet zo gek met je km stand.
en idd nieuwe synchromesch ringen is dan de oplossing of een andere bak scoren.
zelf reviseren kan ook wel maar is een tijdrovend karweitje
Plaats reactie