Radiateurdop R21 nevada alweer lek

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
hakar

Een jaartje of twee geleden had ik een lekkende radiateurdop in mijn R21 Nevada van 1992.
Dop vervangen was de remedie.

Nu een kilomtertje of 50.000 verder, is die weer lek.

Tussendoor nog een uitspuitprobleem gehad, wegens een van binnenuit uitgesleten koelvloeistofbuis (die net onder de thermostaat voor het blok langs gaat).
Dit door een garage laten repareren in Oostenrijk, ivm geen tijd wegens werk aldaar.

Kom ik de afgelopen dagen weer terugblazen vanuit Oostenrijk naar hier (Roden Nederland), begint na het loslaten van het gas (na een poos 160 te hebben gereden) de tempmeter op te lopen en niet lang daarna het waarschuwingslampje te branden.
Stoppen en even afwachten en af laten koelen en toen vloeistofpeil gecontroleerd.
Was iets gezakt, dus bijgevuld en met een rustig gangetje weer verder.

Temp bleef op normaal niveau.

Eenmaal thuis de motor goed laten afkoelen en peil weer gecontroleerd.
Flink gezakt, zag alleen onder in de radiateur nog wat vloeitof.
Ongeveer een liter bijgevuld, en motor laten draaien.

En ja hoor, daar kwam het weer onder de radiateurdop vandaan.
Okay, nieuwe dop er op gezet, en dat probleem weer over.

Wat in vredesnaam kan de oorzaak zijn van het lek raken van de dop?

Het blok is een F3N blok.

Nu weer volledig gevuld met koelvloeistof.
hakar

PS.

Zojuist compressie van de cilinders gemeten, geen rare meetwaarden.
Nog even in het "expansievat gekeken met draaiende motor en geen luchtbellen of borrelingen gezien.

Wel bruine vloeistof, moet nog worden gespoeld.
Wil graag eerst het eerder genoemde probleem tackelen en eventueel herstellen.

Als dit samenvalt met het spoelen van koelsysteem okay.
Haas
Car: Megane RS

je dop gaat alleen maar lek naar mijn idee bij druk op het systeem en dus in 99% van de gevallen een kapotte koppakking of een scheur in je blok/kop..
Riël
Über-Spammer

Is er nog voldoende stroming in het vaatje (waterpomp) en in welke staat verkeerd de thermostaat?

Een lek in de kop of in de pakking zou je met een compressietest wel kunnen ontdekken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
hakar

@Haas, compressie gemeten van 9,3:1 op alle cilinders, lijkt me geen gekke waarden.

@Riel, er lijkt voldoende stroming in het vaatje, bij gasgeven op koude motor zakt het peil gelijk mee, en komt op normaal niveau weer terug bij gas loslaten.

Hoe de thermostaat er uit ziet, geen idee nog niet naar gekeken, werking is van koude motor naar warme motor wel waar te nemen.
Ook de autofan van de radiateur springt op het juiste moment aan, afgaande op de temperatuurmeter in het dashboard.
Riël
Über-Spammer

Oef, 9,3 is ook weer niet om van de daken te schreeuwen :)

Je kan even de dampen aan je koelvloeistofvaatje laten opmeten, een defecte koppakking komt dan altijd aan het licht.

Is je kachel wel normaal heet, en is deze niet nat bij de vloer?

Een andere oorzaak is zo lastig te bedenken, wellicht heb je 2x een slechte dop gehad 8)
Robke
Car: Lexus IS250

9,3:1 is gewoon goed hoor. Standaard heeft zo'n motor 9,5:1, dus is het niets vreemds.
Haas

compressieverhouding is wat anders dan compressie he...

denk datie 9.3 bar bedoeld? das niet hetzelfde als 9.3:1
Riël
Über-Spammer

Hoe wil je je verhouding meten?
Ik wed dat ie 9,3 meet en dan 9,3:1 zegt ;)
Haas

ja...dat zeg ik!
9.3 meten per cilinder is niet hetzelfde als 9.3:1 :)

rob heeft t over een verhouding, maar die verhouding kun je niet meten met een compressiemeter, puur de einddruk, vandaar mijn opmerking.
Riël
Über-Spammer

Ja ik zag t ook al toen ik t de 2e keer las :beer:
Robke
Car: Lexus IS250

Haas schreef:ja...dat zeg ik!
9.3 meten per cilinder is niet hetzelfde als 9.3:1 :)

rob heeft t over een verhouding, maar die verhouding kun je niet meten met een compressiemeter, puur de einddruk, vandaar mijn opmerking.
Ik ben niet begonnen over de compressieverhouding. :p
Haas

:lol: kutviool...
hakar

Compressie.

Zelf niet gemeten, maar bij een garage laten doen.
Ik snapte niet veel van waar ze mee bezig waren, maar an het eind van het liedje werd me verteld dat het met de compressie wel goed zat, en het blok een compressie van 9,3:1 had.
Als ik jullie zo begrijp kan dat dus niet op zo,n manier worden gemeten.

Wat wordt er dan gemeten bij een compressietest, en welke waarden moeten er dan worden gegeven?

Vandaag met de auto gereden.
Was redelijk snel op temperatuur, ben ik eigenlijk niet anders gewend.
Temp loopt tijdens rijden een ietsje hoger op dan voorheen, maar niet noemenswaardig.
Echter bij gas los, en langzamere snelheid loopt de temp wel hoger op dan voorheen.
Bij aankomst, na een km of 35 even gewacht en na een poosje sloeg de fan wel aan, zij het iets later dan zou moeten.

Nog een vraagje, hoe stijf mogen de radiateurslangen aanvoelen bij warme motor. Ik kan ze nu inknijpen, met redelijke kracht.
mark 5t
Contacteer:

waterpomp stuk misschien?
Tom
Moderator
Car: MB

bij een compressietest meten ze compressieDRUK en geen compressieVERHOUDING. Dat die druk 9,3 is zou best kunnen.

de druk zegt eigenlijk iets over de frisheid van de motor. Kan hij nog een redelijk druk leveren, zijn de zuigerveren nog redelijk...

de verhouding is even heel simpel gezegd het verschil tussen de ruimte boven je zuiger in ODP en de ruimte in BDP (hoeveel keer wordt je lucht benzine mengsel samen geperst alvorens de bougie dit geheel tot ontbranding brengt). Dit ligt er ook nog aan hoe de bovenkant van je zuiger eruit ziet en of je een vlakke of hemisferische kop hebt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas

klinkt als wat verstopte slangen ofzo. Is alles nog netjes schoon van binnen of vol met rommel? Al eens goed doorgespoeld met een slang?
mark 5t
Contacteer:

plaats voor de zekerheid ook even een nieuwe thermostaat die dingen kosten niet zoveel geld
hakar

Vandaag even weer flink op de staart getrapt, Roden- Den helder- Texel, en de afsluitdijk met 160 overgegaan (als Doornbos dat mag met 300 nogwat dan ik toch zeker met 160) daarna bij den oever even gestopt en gekeken naar wat het blokje deed.
Geen oplopende temperatuur, alleen de fan sloeg wat te laat aan naar mijn idee.

Morgen gaat er een nieuwe thermostaat in en spoel ik het blok door.
hakar

Zo blok gespoeld, wat een smurrie kwam er uit!
Ook heel veel zwevende delen, waarvan ik me niet kan herinneren ze er ooit in te hebben gegooid.
Na afkoppelen van de slang van de thermostaat, kwam ik nog een mooie hoeveelheid witte korrelachtige rotzooi tegen, denk dagt er door de vorige eigenaar ooit eens een lekdicht goedje in is gemieterd.

Nieuwe thermostaat geplaatst, (dingen komen tegenwoordig ook al uit Polen, imitatie wel te verstaan) was wel even puzzelen welke van de drie bijgevoegde pakkingen ik moest gebruiken (geen van allen leek ook maar enigzins op de originele), en na één keer lekken een andere gekozen.
Lekvrij, dus maar op temperatuur laten komen.
Thermostaat lijkt veel eerder open te gaan dan voorheen, en fan slaat ook weer mooi op tijd aan.

Algeheel lijkt het dus een kwestie te zijn van rotzooi in het koelsysteem, samen met oudere koelvloeistof, en een haperende thermostaat.

tis even afwachten, maar ik heb goede hoop er volgende week weer mee naar mijn werk in oostenrijk te kunnen blazen.
mark 5t
Contacteer:

goeie ideeen heb ik he! :)
vandaag ook even een taartje gehapt bij gijs?
is al weer 2 geworden
hakar

Idd was jouw idee, gisteren op texel nog een check met maat Reiné gedaan, en gecocludeerd dat de operatie maar door moest gaan.

Vadaag wel taartjes gezien maar niet gehapt.
Garage stond open en de 2 motoren waren interesanter dan het sleutelwerk aan de Renault.
Vooral die ene die nog in onderdelen in de stelling ligt krijgt de meeste aandacht.

Wel even zijn eigen nieuwe motor gezien, bijzonder trots op natuurlijk met de krachtige toevoeging EN LAWAAI!!!
hakar

Heb er weer een flink aantal kilometers opzitten, en dopje is nog steeds dicht, en de temperatuurmeter geeft nu wisselende waarden aan. In het verleden stond die constant tegen het tweede streepje, nu afhankelijk van belasting op eerste streepje, tussen eerste en tweede streepje, of op tweede streepje. Er boven komt ie bijna niet meer, en als ie daar wel de neiging toe heeft, grijpt de automatische fan in die het zaakje dan weer redelijk snel op een lagere temperatuur krijgt.

Heb er inmiddels een ruime 2000 km snelwegblazen (Dld) opzitten, aangevuld met een kleine 1000 km normaal rijden, wat heet, heuvel op heuvel af, en dagelijks een stuk van 3 km 22% daling en stijging.

Allemaal dank voor de support :yest:
mark 5t
Contacteer:

hehehehe mooi he internet en de bijbehorende forums :) (Y)
hakar

Zeker, en ook mooi dat ik op deze manier kan aangeven dat het na een flinke proefrit allemaal pico bello lijkt te zijn.
Plaats reactie