ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Sander2

joepxray schreef:Ik twijfel nog wel. Er staan best veel rs te koop en er rijden er best veel rond eigenlijk
Nou, zoveel RS'sen rijden er toch niet rond? Ik zie ze zelden. De Ragnotti is inderdaad wel wat exclusiever, maar hetzelfde kan je zeggen voor een clio 2 RS ph3 want die zie je ook bijna nooit. Ik zou in ieder geval de luxe echt niet willen inleveren voor wat gewichtsbesparing, maar ja, dat ben ik. :wink:

Over ABS (ESP) gesproken, ik rij eigenlijk altijd met ESP aan, immers als je hem start staat het standaard altijd al aan, dus kan dat niet echt beantwoorden. Wel heb ik vorige week ff een flinke slalom gedaan, waarbij ik het aan en uit gezet heb, en merkte niet echt heel erg veel verschil...maar veiligheid voor alles, dus bij mij staat het altijd aan.
Maus

Als je voor comfort e.d. gaat, is een gewone RS een goede keuze.
Maar als je voor de handling en rijeigenschappen gaat, zou ik zeker de Ragnotti niet links laten staan.
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

joepxray schreef:...al weet ik bijvoorbeld niet of die ragnotti nog speciale onderdelen nodig heeft en of die wel gemakkelijk te krijgen zijn.

De ragnotti heeft inderdaad geen abs zo heeft ie verteld. Op een of andere manier lijkt me dat ook wel link af en toe, of valt dat wel mee?
Nee, geen speciale onderdelen, die zijn er juist allemaal afgehaald(xenon, airco, abs, leren bekleding) om hem goedkoper te maken. Hij heeft alleen iets hardere veren en dempers. Met een "gewone" RS en een onderscheidend setje lichtmetaal ben je denk ik beter af.

Voor wat betreft abs. Heb je weleens in de regen hard moeten remmen? Dan glijdt 'ie behoorlijk door en is dan stuurloos. Een goede slipcursus kan je ook uit zo'n situatie redden. Het gaat wel om je veiligheid.
Maus

#Ron# schreef:Nee, geen speciale onderdelen, die zijn er juist allemaal afgehaald(xenon, airco, abs, leren bekleding) om hem goedkoper te maken. Hij heeft alleen iets hardere veren en dempers. Met een "gewone" RS en een onderscheidend setje lichtmetaal ben je denk ik beter af.
Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Bovendien, de Ragnotti is niet voor niets ontwikkeld.
Ik denk dat je in NL dan zeker iets unieks hebt, danwel onderscheidenner dan een aangeklede RS.:wink:
#Ron#

Maus schreef:Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Bovendien, de Ragnotti is niet voor niets ontwikkeld.
Ik denk dat je in NL dan zeker iets unieks hebt, danwel onderscheidenner dan een aangeklede RS.:wink:
Sorry Maus, "ontwikkelen" is teveel eer voor het er af slopen van wat onderdelen. Hierdoor was 'ie iets lichter en fractioneel sneller(1 of 2 tienden op de standaardsprint). Het enige argument voor deze uitvoering was de prijs.

Aan de buitenkant is het enige verschil de wielen. In de auto is het verschil een stuk groter omdat je van alles mist. Die hardere veren en dempers waren op de ph3 optioneel te koop als het sportchassis. Dat heb ik ook. Dat is net een tandje harder als het orginele.
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Ik vind het verschil tussen een 1.6 16V en RS al duidelijk merkbaar, dus een Ragnotti zal helemaal wel een skelter gevoel geven.

Blijft het feit dat een Ragnotti een bijzondere is, alleen is dat voor de leek niet te zien van buiten af dus om het daarvoor te doen is wel zonde.

Las dat die kerel hem ook wel wil ruilen tegen een gewone RS phase II.
Maus

Het geringere gewicht zal niet alleen in de standaard sprint een voordeel opleveren, maar ook met het bochtenwerk of de tussenacceleratie komt dat terug.
De vraag is, of dat je bereid bent wat comfort / luxe er voor op wilt geven.
-PAZ-
Über-Spammer

is maar net wat je wil denk ik, de ene zal gelijk voor de Ragnotti gaan terwijl een ander liever een standaart model heeft. over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
R5GTT. Drive it like you stole it
gisissi

lol, die kerel dat ben ik en we hebben het hier dus blijkbaar over een auto die door mij te koop wordt aangeboden.

Volgens de CVO verklaring ( benodigd voor import keuring ) die ik heb opgevraagd bij Renault Franrijk is de Ragnotti destijds voor dezelfde prijs geleverd als de RS2. Inmiddels is de Ragnotti, mede door de gelimiteerde oplage, de RS2 volgens europese koerslijsten ontstegen.

En inderdaad, de één zal gruwelen van een hardcore clio, ontdaan van allerlei luxe en de ander zal 'm fantastisch vinden. De Ragnotti afdoen als goedkope versie zonder meerwaarde is niet correct. De auto heeft een totaal afwijkende karakteristiek t.o.v. de gewone rs en doet alles net dat beetje beter. Gevolg, merkbaar sneller en een zeer prettige handling. Ik heb in mijn leven al wat leuk spul bereden maar de Ragnotti staat met stip op één. Bovendien is er, naar wat ik heb begrepen, dus maar één in Nederland...... :wink:

De Ragnotti is door ons al enige tijd terug aangeschaft met het oog op een nieuw rallysport project. Door veranderde inzichten zijn we afgestapt van dit voornemen en is de auto beschikbaar voor potentiele kopers. Nu blijkt dus, dat die er wel zijn en voor iets goeds als dit had ik niet anders verwacht. Enfin, ongelovigen of geintresseerden zijn van harte welkom de auto eens nader te aanschouwen

Jack

p.s. is niet te ruilen met een RS2 maar er is een RS2 op IN te ruilen......... :wink:
Maus

Ik ben voorlopig nog niet van plan om mijn RS2 weg te doen hoor. :wink:
(Maareh, IN te ruilen... Wist niet dat een Ragnotti zó veel waard is...)
DutchRS
Contacteer:

In Engeland is de "Cup" 3000 Euro minder. Als de RS en Cup zijn het zelfde prijs in Frankrijk, de naam Ragnotti komt met een hoog premie!
Sander2

Maus schreef:Ik ben voorlopig nog niet van plan om mijn RS2 weg te doen hoor. :wink:
(Maareh, IN te ruilen... Wist niet dat een Ragnotti zó veel waard is...)
Begrijp ik ook niet, is dat vanuit het oogpunt van exclusiviteit?
Ik begrijp dat het natuurlijk een gave gedachte is om als enigste een Ragnotti in Nederland te hebben, maar wat ik zelf al heb ondervonden als je een speciale/unieke auto hebt, dat mensen er meestal toch niet echt meer voor gaan betalen om hij uniek is. Zeker niet met renault clio's.

Maare succes met de verkoop! (Y)
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Tja, een Ragnotti is wel heel bijzonder, zeker in Nederland waar hij nooit is geleverd! In Engeland is hij echt de hemel in geprezen vanwege de goede dempers en daardoor uitmuntende wegligging. Beter nog dan de RS ph2 waar ie van afgeleid is. Je comforverlies is dat wat je moet inleveren.

De prijzen verschillen enorm ja. Een RS ph1 is ent zo snel als de ph2 maar kunnen tot 7000 euro in prijs verschillen. Daar betaal je voor de opties en bespaar je op de leeftijd. En de looks zijn natuurlijk anders...

By the way: Hoezo, de nieuwe Clio 3 RS is duur? Vergelijk maar eens met directe tegestanders.
Stel u heeft 30 mille te besteden en u zoekt een lekker compact gifkikkertje, waar gaat uw keuze dan naar uit? Volkswagen Polo GTI Cup Edition à 29.900 euro of de nieuwe MINI Cooper S, die circa 29.600 euro gaat kosten? Of gaat u voor de iets goedkopere Renault Clio RS (28.765 euro)? 2006 belooft spannend te eindigen!

(bron)
Zit toch dicht bij elkaar?
Arno17

Tja, de nieuwe RS is zo slecht nog niet qua prijs.

Wel is het minder misschien straks dat er geen turbo opzit of dat er geen directe inspuiting inzit, dit ivm het lekker chippen enzo van de motor.

Die Polo GTI kan je ook krijgen met 300 pk bijv.
Maar goed, voorlopig vind ik hem er het mooist uitzien in vergelijk met zijn concurrenten.
#Ron#

Hier een vraag van een klant op de Engelse Renaultsport site.

Vraag:
I test drove a 197 recently and found it well, slow compared to the standard 182cup I owned. Where the 182 kicked into life at around 5500rpm, almost ripping my arms out, the 197 seemed to have nothing left and I dont think its my immagination but this is a much slower car than the 182. Is there a problem with the 197, as I wanted to buy one but with its performance the other day I wouldnt waste my money? Have RenaultSport slowed this car down or are they simply lying about its performance stats?

Antwoord van de Renault expert:
Whilst the 197 is more powerful than the 182, it is heavier and therefore has a lower power to weight ratio, 159hp/tonne compared to 167hp/tonne for the 182 Cup (this also compares to 150hp/tonne for a Golf GTi and 140hp/tonne for a Mini Cooper S). This impacts on the performance and it's true that the 197 is slightly slower than the 182. Autocar's independant road test timed the 0-60 acceleration at 6.9 seconds, whereas the 182 they tested did the same in 6.3 seconds. The 'kick' that you felt with the 182 was when the valve timing changed. On the 197, the valve timing is continuously variable and therefore has a linear acceleration.

Hetgeen bevestigt wat iedereen al vermoede: de nieuwe is langzamer.
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

#Ron# schreef:Hier een vraag van een klant op de Engelse Renaultsport site.

Verhaal
Die Cup versie's in England word ook aan gesleuteld... Ik heb al een stuk of 15 proefritten gelezen, en de meeste zijn positief over de stoelen, versnellingsbak, uiterlijk, en weggedrag. En natuurlijk hij voelt niet hetzelfde als een 182 Cup, die is veel kleiner en lichter.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Het is wel onwijs jammer dat ie langzamer geworden is. Helaas is dat de prijs die wij moeten betalen voor het idee dat de meerderheid heeft over (zware)veiligheidsvoorzieningen en dat hij groter (dus zwaarder) is geworden. jammer dat Renault daarvoor zwicht, alhoewel het nog steeds een supergave en goede bak is natuurlijk. Hij wordt minder hoog gepositioneerd. Mogelijk ook om de Megane RS niet te veel op de hielen te zitten.

Wie weet komt er nog, net als bij de Clio 2 RS ph2 naar 3, een upgrade van 10pk. Dat zou hem goed doen. Maar ik denk dat er niet veel meer uit de F4R te halen is door Renault zo onderhand...
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Koop de autovisie , staat een mooie test in met de RS en Williams , en een impressie van 2 pagina's van de Clio RS Turbo 4 wiel aangedreven :wink:
Arno17

Zet er een Turbo op en je kan er meer peekaa's uitkrijgen.

Zet de RS af tegen de auto's in zijn klasse en je bent beter af, maar in vergelijk met de oude RS ( de 172 of 182) ben je wel een stuk plezier kwijt denk ik, deze auto zal meer rust brengen al zal de motor nog steeds levendig zijn...........zoals Jeremy CLarkson het voor deed in de test van de 182 tijdje geleden.

En was de motor niet van de Laguna 2.0, dus redelijk gedateerd?

Ik denk wel dat er een andere motor voor de RS in het verschiet ligt, met een Turbo en alle andere toeters en bellen.

Voorlopig is hij relatief simpel van opzet en dus betaalbaar voor de oude RS rijders...........is mijn mening :wink:
#Ron#

AnthonyR schreef:
#Ron# schreef:Hier een vraag van een klant op de Engelse Renaultsport site.

Verhaal
Die Cup versie's in England word ook aan gesleuteld... Ik heb al een stuk of 15 proefritten gelezen, en de meeste zijn positief over de stoelen, versnellingsbak, uiterlijk, en weggedrag. En natuurlijk hij voelt niet hetzelfde als een 182 Cup, die is veel kleiner en lichter.
Die man schrijft dat 'ie een standaard 182cup heeft. Daar is dus niet aan "gesleuteld". Een 182cup is exact even groot als een normale 182, en weegt 20kg minder. Dat maakt dus geen r##t uit.
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Test drove a 197 today while my Trophy was in for its 12K service. Dealer allowed me to really 'test' the car, staying away from dual carrageways in favour of a few miles of twisting country roads.

Plus points for me...

Cant argue with the claims of better build quality - it felt like a really well put together car. There was even room for people to sit in the back seats without losing all circulation in their legs !

The car looked much nicer up-close than it does in photographs, much less g-hay looking. Seats were very comfortable, even comparing them to the recaro's in the Trophy.

Ride quality was far better than the regular 182 and Trophy, making it a far nicer car for those people looking for comfort and performance (the Golf crowd).

Gearbox was a big improvement on mine, nice and tight, allowing very quick and smooth changes. Engine sounded more refined at high revs too and the closer ratio gearbox allowed me to keep the revs between 5 and 7K for much of the test.

Silly little thing, but the keyless entry is a nice quirky little feature too.

Minus Points for me...

Steering was way too light, losing much of the 'feel' of the car.

There was little or no actual feeling of acceleration. Sure the speedo rose fast enough, but I couldn't actually feel any urgency in the car.

The extra weight of this model was obvious at higher speeds on twisty B-roads, there was far more understeer in the tight bends (I turned off the ESP and did the same test-run a second time).

The grey plastic diffuser might work very well, but to me it looked like a joke when I saw it up-close. I guess some people will prefer the more discreet looks of this version, but I would have preferred to see a spoiler on the back, even just for visual effect. The Spoiler on the new white ClioCup racing cars looks great and in my view makes the car look more like a renaultSPORT.

Overall, I think those people who have to use their car as a small family car too will love it, those people, like myself, who just use the car for themselves will probably want to wait to see if the 'cup' version of the car is a more focused 'drivers' car.
GijsClioRS

AnthonyR schreef:Koop de autovisie , staat een mooie test in met de RS en Williams , en een impressie van 2 pagina's van de Clio RS Turbo 4 wiel aangedreven :wink:
Mocht die 300 pk, 4 wielaangedreven RS turbo er echt komen (Y) dan kan ik m'n Sub weer in gaan ruilen :)
Reno-loos...
joepxray

Afgelopen donderdag testgereden met de rangotti en ik moet zeggen er is geen woord van gelogen. Weet niet goed hoe het verschil onder woorden te brengen maar vergeleken met de clio die ik eerder heb gereden was dit waanzinnig. Er is meer geluid in de auto en daardoor voelt het veel en veel sneller maar dit is ook zo. Het was niet zo warm en miste ik de airco ook niet. Gewoon een prachtige auto ik was echt teleurgesteld toen ik weer in de saxo terug moest. Dit is niet alleen een kale rs daarom ben ik nu wel achter.

Ik heb een bod gedaan en hoop er met jack uit te komen. Hoop dat het lukt. Als jack niet akkoord gaat zal het niet meevallen een gewone rs te kopen. Hopen, hopen, hopen... :)

jullie horen wel hoe het afloopt.

Joep
joepxray

wanneer moet eigenlijk de distribusie riem vervangen worden?
Gino
Contacteer:

Check je PM, joep ;)
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Distributieriem bij 120.000km voor een gewone RS, dus hier ookw el neem ik aan.

Ik heb ook de Autovisie gekocht (he, er staan 2 Clio RenaultSport artikelen in!) en die Clio 3 RS Turbo zou echt super gaaf zijn. En ik zou meteen Renault vergeven voor het 'zachter maken' van de 'gewone' RS. Overigens denk ik dat er geen 300pk zullen komen maar eerder 250-260 ofzo, maar zelfs dan is het een unieke auto. Er bestaat geen productieauto in deze klasse met zoveel pk!
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Commercials: Nummer één en nummer twee.
clio_rs

2 hele vette reclame's :worship:
Maus

joepxray schreef:Afgelopen donderdag testgereden met de rangotti en ik moet zeggen er is geen woord van gelogen. Weet niet goed hoe het verschil onder woorden te brengen maar vergeleken met de clio die ik eerder heb gereden was dit waanzinnig. Er is meer geluid in de auto en daardoor voelt het veel en veel sneller maar dit is ook zo. Het was niet zo warm en miste ik de airco ook niet. Gewoon een prachtige auto ik was echt teleurgesteld toen ik weer in de saxo terug moest. Dit is niet alleen een kale rs daarom ben ik nu wel achter.

Ik heb een bod gedaan en hoop er met jack uit te komen. Hoop dat het lukt. Als jack niet akkoord gaat zal het niet meevallen een gewone rs te kopen. Hopen, hopen, hopen... :)

jullie horen wel hoe het afloopt.

Joep
Wanneer kunnen we 'm verwachten? :D
Ben benieuwd!
joepxray

Helaas zijn we er niet uitgekomen er waren nogal wat kapers op de kust. Ik heb nog stiekem hoop dat andere geintreseerden ook niet gaan kopen en dat er straks wat mogelijk is. wie weet.

Bedankt voor de adviezen in elk geval en voor de clio aanbiedingen die ik heb gekregen. Ik maak daar nog geen gebruik van blijf eerst zoeken naar een ragnotti. toch bedankt.

joep
Maus

Jammer joh!
Houd ons op de hoogte van je vorderingen / zoektocht. :)
Sander2

elmotheelk (Eric) schreef:Overigens denk ik dat er geen 300pk zullen komen maar eerder 250-260 ofzo, maar zelfs dan is het een unieke auto. Er bestaat geen productieauto in deze klasse met zoveel pk!
Komt mazda niet met een snelle versie van de 3 serie met 250 pk onder de kap? Of vinden jullie dat een andere klasse?
Sander2

elmotheelk (Eric) schreef:Distributieriem bij 120.000km voor een gewone RS, dus hier ookw el neem ik aan.
Of 5 jaar?
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Sander2 schreef:Komt mazda niet met een snelle versie van de 3 serie met 250 pk onder de kap? Of vinden jullie dat een andere klasse?
2,3 liter 250pk, ja. Maar de 2.0 liter 150pk is al 27.500 euro... En heb je hem al eens goed bekeken? Nee dank u. >-)
Sander2 schreef:
elmotheelk (Eric) schreef:Distributieriem bij 120.000km voor een gewone RS, dus hier ookw el neem ik aan.
Of 5 jaar?
Jah, geloof het. Is wel prijzig kan ik zeggen. Kostte mij zoeen 700 euro (uiteraard bij de officiele dealer).
Plaats reactie