Beste mensen,
Ik ben nieuw op deze forum en ik wil een nieuwe 2e hands auto kopen. Nu heb ik een Renault 19 1.7 latitude uit 1996, aangezien deze auto al 207.000 km op de klok heeft staan wil ik graag een andere auto. De auto die ik op het oog heb is een Renault 19 1.8 16v, omdat deze bijna het dubbele vermogen heeft dan mijn auto spreekt mij deze wel aan.
Ik ben op het internet al wezen zoeken naar deze auto maar kwam ze tegen met een gemiddelde km stand van 180.000. Nu is mijn vraag als ik naar deze auto ga kijken, waar moet ik allemaal opletten. Ik heb gehoord dat de waterpomp van een renault bij de 180.00km kapot loopt, dit heb ik zelf ook gehad. Meer punten weet ik eigenlijk niet.
Op deze site: http://zoek.autotrader.nl/dslnl/cars_se ... s.1&page=1 is mijn oog gevallen op de renault 19 1.8 16v voor 1.495.
De specs zijn:
Prijs 1.495
Carrosserievorm Sedan
Transmissie Handgeschakeld
Bouwjaar 1994-04
Brandstof Benzine
Kleur Blauw metallic
Aantal deuren 4
Kilometerstand
189.570 km
Opties en opmerkingen:
Anti Blokkeer Systeem, Stuurbekrachtiging, Mistlampen voor, Elektrisch bedienbare ramen, Elektrisch verstelbare buitenspiegels, Lichtmetalen wielen, Centrale deurvergrendeling afstandbediend, Achterbank neerklapbaar (gelijke delen), Bumpers in carrosseriekleur, Getint glas, Hoofdsteunen achter, Sportstoelen, Buitenspiegels in carrosseriekleur, Elektrisch bedienbaar schuifdak. zeer mooie originele nederlandse auto met nationale autopas. APK gekeurd tot 08-12-2006. elke auto wordt met geldige apk en nationale autopas afgeleverd EN U BETAALD GEEN AFLEVERINGS OF RIJKLAARMAAK KOSTEN ,klik voor meer info op het ADRES ONDER DE FOTO of bel 0653 351421,onze openingstijden zijn van maandag t/m donderdag van 09.00 uur tot 21.30 uur na telefonische afspraak vrijdag van 09.00 uur tot 18.00 uur na telefonische afspraak en zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur graag tot ziens in uden
Op autotrader.nl heb ik ook al een aantal autos gezien die rond de 2000 euro zitten. Zijn deze autos betrouwbaar qua niet roesten en een stevige motor? En zijn deze auto's ook nog betrouwbaar met een km stand van 190.000km en meer.
Met vriendelijke groet,
Bas
p.s. dit zijn al een aantal tips die ik uit deze forum heb gehaald:
Exterieur
Let bij de 19-16V goed op de randen van de wielkasten achter, boven de zijskirts. Als een 16V gaat roesten, dan doet 'ie het daar.
Ook de raamrubbers van de deuren zijn vaak vergaan, je zit dan dikke bulten in het rubber zitten. Probeer nwe rubbers erbij te krijgen.
Onder de voorspoiler zit een rubberen rand, als een 16V verlaagd is, is die rand vaak beschadigd en krom. Ik dacht zelf bij aanschaf "vervang ik wel een keer, laat maar!". Die rand kostte wel Fl 300,-!!!
Kijk of er geen vocht in de lampen zit (voor èn achter), uiteindelijk zouden de reflectoren dan kunnen roesten en ook dat is niet goedkoop.
Meestal zitten er wel scheuren in de zijspiegelhuizen. Dit heb ik tot nu toe bij elke 16V gezien. Het kan geen kwaad maar ziet er alleen niet uit. Probeer hierdoor wat van de prijs af te krijgen!
Zijn de banden in een goede staat?
Interieur
Kijk of de kilometerstand overeen komt met het interieur. HUH? zal je wel denken... Het interieur zegt veel over de kilometerstand van de auto. Als de auto origineel nederlands is zal de stand wel kloppen (vraag naar de Nationale Auto Pas!). Als het een buitenlandse auto is, kan het zijn dat de klok is teruggedraaid.
Voorbeeld:
De teller geeft +/- 100.000km aan. De pedaal rubbers zijn totaal versleten, het schakelpatroon is niet meer te zien op de pook en de stoelen hebben slijtageplekken op de "wangen". Die km-stand zal dan wel niet kloppen! Het interieur vertoont dan slijtageplekken van, laten we zeggen, 2 ton. Laten staan die auto dus!
Controleer of alles werkt. Ramen, centrale deurvergrendeling, ventilator, de afstandsbediening enz. enz.
Maak een proefrit!
Voor dat JIJ (!) de motor start, controleer of alle metertjes werken:
Oliepeilmeter moet recht omhoog gaan staan (mits er genoeg olie in zit).
Benzinemeter moet in ieder geval wat aangeven.
Accu-lampje moet branden.
Olie lampje moet branden.
Verlichting
Zet even de lampen aan en controleer of alle controle-lampjes werken. (stadslicht, dimlicht, grootlicht, voor- en achtermistlicht)
Bougie-gaten
Het is even prutsen en hopelijk staat de verkoper het toe. Als de auto buitenstaat, en het heeft geregend, trek de bougiedoppen even van de bougies. Je zult zien dat de bougies vrij diep zitten. Een typische 16V kwaal is dat daar water in komt via de luchthapper. Dit is wel makkelijk op te lossen maar het zijn wel weer extra kosten.
ABS
Als de auto ABS heeft, moet je gedurende 20 a 30 seconden nadat het contact is ingeschakeld, een gebrom horen vanuit de motorruimte. Als dat opgehouden is trap dan 2x diep op het rempedaal. Het moet dan stil blijven, mocht de pomp weer aanslaan, dan is de ABS pomp waarschijnlijk stuk. Dat is een duur geintje als je er later achterkomt.
Starten
Start de motor dan zonder gas te geven. Hij moet dan bijna gelijk aanslaan. Als de motor tikt als hij koud gestart wordt kan dat geen kwaad, maar het moet wel ophouden na +/- 1 minuut. Dat zijn de kleppen die zich stellen.
Oliemeters
Controleer of de oliepeilmeter nu een oliedrukmeter is geworden. Als je iets gas geeft moet hij omhoog gaan.
Remmen en optrekken
Tijdens het optrekken mag de auto niet naar 1 kant trekken, dat geldt ook voor het remmen. Dit kan je testen door ongeveer 20 km/u te rijden en zonder handen aan het stuur remmen. Hij moet dan rechtuit blijven rijden.
Motorsteunen
Luister goed naar de auto of je geen rammeltjes hoort. Ook bij het optrekken goed luisteren of de motor bonkt. De motorsteunen zijn nogal een zwak punt van de 19 16V.
Koppeling
Controleer of de koppeling niet helemaal bovenin pakt en of hij wel te doseren is. Een koppeling vervangen is een duur klusje. Een happerige koppeling is ook aan vervanging toe.
Tijdens de proefrit kun je kijken of de koppeling niet uitermate versleten is of slipt door het volgende te doen:
1. ongeveer 25 a 30km/h gaan rijden
2. de koppeling in trappen
3. de motor veel toeren laten maken (5000 a 6000 toeren)
4. in de 5e versnelling zetten
5. koppeling snel laten opkomen
Als het goed is moet het toerental terugvallen en de motor zal bijna afslaan vanwege het lage toerental. Bij een versleten koppeling zal het toerental langzaam afnemen, of zelfs helemaal niet afnemen.
Het is een kleinigheidje om te doen, maar zeker doeltreffend.
Wielen
Probeer verschillende snelheden uit. Let er dan op of de auto gaat trillen. Dit kan dan aan de banden liggen, verkeerd gesleten of verkeerd uit gebalanceerd.
Koelfan en waterpomp
Doe na de proefrit de motor nog NIET uit, wacht tot de fan aanslaat. Het komt vaak voor dat de fan het niet doet.
Als de fan is aangegaan, doe de motor uit en ook het contact. Als het goed is gaat er links onder de bumper een motertje draaien. Dat is een extra waterpomp om de motor geleidelijk af te koelen. Het is geen simpel karwei om die pomp en de fan te repareren dus zorg ervoor dat het werkend wordt afgeleverd.
Last but not least.....
Distributie riem
Zeker als de motor meer dan 100.000km gedraaid heeft, MOET de distributie riem vervangen zijn. Hier moet je ECHT 100% zeker van zijn. Bij twijfel laten vervangen!! Mocht de riem breken dan heb je een probleem.
Algehele staat
Als je in de gelegenheid bent om de auto op een brug te kunnen bekijken moet je dat doen. De 16V staat er niet om bekend een rotte bodem te hebben, maar checken kan geen kwaad. Kijk ook gelijk even naar de remschijven en blokken. Het kan nogal optellen als je die gelijk moet vervangen. Ook de uitlaat moet echt gasdicht zijn. Anders kan je problemen krijgen met de APK.
APK
Vraag een nwe apk bij de auto. Dan weet je zeker dat dingen als de CO-waarde in orde zijn. Omdat je bij deze auto de CO-waarde niet kan afstellen kan een verkeerde waarde wel eens een ernstige oorzaak hebben. Ik heb het zelf meegemaakt dat het aan de computer lag, dat ding kostte Fl500,- op de sloop en dan heb ik het nog niet eens over de tijd dat je bezig bent om daar achter te komen.
Geschiedenis van de auto
Het is handig om te weten hoe de auto is onderhouden, je weet dan gelijk wat er aan zit te komen (of niet).
Renault 19 1.8 16v
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
volgens mij (maar weet het niet 100% zeker) ben ik bij deze auto wezen kijken voor ik mijn 19 16v kocht.. stond toen in gemert bij een autohandelaar. Auto zag er toen goed uit, dealeronderhouden tot meer dan een ton. Wat mij toen alleen tegenviel was dat er een deuk zat rechtsachter bij het achterlicht.. Maar nogmaals, weet niet zeker of het deze is (had wel die team1916v stickers op dezelfde plek, en kenteken komt me bekend voor)
Gewoon gaan kijken en de lijst afwerken.. succes!
Gewoon gaan kijken en de lijst afwerken.. succes!

-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
basthemannl schreef:Beste mensen,
Heb al veel reacties op mijn vorige topic gehad BEDANKT. Nu is mijn vraag waar moet je opletten als je de Renault 19 1.8 16v U9 wilt kopen met meer dan 180.00km op de teller?
- Waterpomp
- Versnellingsbak
Mensen met ideeen?
Groeten,
Bas
Renault 19 driver
Nergens op, gewoon de auto verder onderhouden, netjes beurten geven. En bovenstaande punten kun je altijd nalopen.
Tuurlijk kan er iets aan die auto mankeren je hoeft de auto niet altijd te laten staan als je iets tegenkomt, je moet het voor jezelf afwegen natuurlijk. En met die prijs moet dan altijd wat te doen zijn
Heb zelf al enkele 16v 's gereden en ik ervaar ze als erg betrouwbaar, en vind 180.000 helemaal geen km-stand om je ergens zorgen om te maken. Als distributieriem niet aangetoond kan worden, vervang deze!
Heb je twijfels over de koppeling beetje hetzelfde verhaal. Als de verkoper dan wat coulant is en je wat korting kan geven, zet je dat geld 'opzij' om in de toekomst een reparatie uit te kunnen voeren. Vanaf 180.000 wil de koppeling nog wel eens versleten raken, maar dat ligt erg veel aan de rijstijl van de oude eigenaar.
Succes!
Tuurlijk kan er iets aan die auto mankeren je hoeft de auto niet altijd te laten staan als je iets tegenkomt, je moet het voor jezelf afwegen natuurlijk. En met die prijs moet dan altijd wat te doen zijn

Heb zelf al enkele 16v 's gereden en ik ervaar ze als erg betrouwbaar, en vind 180.000 helemaal geen km-stand om je ergens zorgen om te maken. Als distributieriem niet aangetoond kan worden, vervang deze!
Heb je twijfels over de koppeling beetje hetzelfde verhaal. Als de verkoper dan wat coulant is en je wat korting kan geven, zet je dat geld 'opzij' om in de toekomst een reparatie uit te kunnen voeren. Vanaf 180.000 wil de koppeling nog wel eens versleten raken, maar dat ligt erg veel aan de rijstijl van de oude eigenaar.
Succes!
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
mijne heeft nu 183k, heb hem gekocht met 168k en hem hem nu 10 maand, ik heb al allerlij delen moeten vervangen, oa fuseekogels, motorsteunen, schokbrekers, wiellagers, aandrafashoes, veerpootschotels, en kan nog wel ff door gaan, dus ik ben het zeker niet eens met onderhoudsvrij.
maar het is zekers de moeite waard geweest, geniet er nog altijd van als ik erin rijdt
.
maar reken op meer onderhoudt dan bij een gemiddelde auto, maar goed das mijn ervaring.
groeten en succes
maar het is zekers de moeite waard geweest, geniet er nog altijd van als ik erin rijdt

maar reken op meer onderhoudt dan bij een gemiddelde auto, maar goed das mijn ervaring.
groeten en succes
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
ik kocht mijn 19 met 202.974 (
)
en heb er in bijna 2 jaar net geen 50.000 mee gereden, en behoorlijk veel aan vervangen (niet zoveel als Kool gelukkig
) voordat ik 'm wegdeed voor m'n huidige megane (die ik nu precies een jaar heb, nauwelijks onkosten aan gehad)
Maar je moet er maar net geluk mee hebben, en dat is niet alleen met een Renault zo, maar met elke wat oudere auto, sterker nog, ook met een gloedjenieuwe kun je vage dingen tegenkomen
En ook niet onbelangrijk, hoe de vorige eigenaar er mee omging en hoe die 'm onderhield telt ook mee, ik spreek uit ervaring
Maar over het algemeen is ie met 2 ton op de teller nog lang niet op, ook je huidige 1.7 kan als het goed is nog zeker een paar jaar mee
en heb er in bijna 2 jaar net geen 50.000 mee gereden, en behoorlijk veel aan vervangen (niet zoveel als Kool gelukkig

Maar je moet er maar net geluk mee hebben, en dat is niet alleen met een Renault zo, maar met elke wat oudere auto, sterker nog, ook met een gloedjenieuwe kun je vage dingen tegenkomen

En ook niet onbelangrijk, hoe de vorige eigenaar er mee omging en hoe die 'm onderhield telt ook mee, ik spreek uit ervaring

Maar over het algemeen is ie met 2 ton op de teller nog lang niet op, ook je huidige 1.7 kan als het goed is nog zeker een paar jaar mee

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Het is idd puur geluk hebben met een wat oudere auto. Maar een nieuwere auto hoeft ook niet eens onderhoudsvrij te zijn. Een vriend van me heeft een astra uit 98, met iets van 70k op de teller, en die heeft al kapotte dynamo, waterpomp en weet ik wat allemaal gehad
Ik heb zelf nu sinds 3 weken een R19 16v uit 92, maar vindt het echt een heerlijke auto om in te rijden. Ik ga wel binnenkort de veerpootlagers vervangen, maar ik vind het niet gek dat er dingen versleten zijn na 14 jaar. Ik denk wel dat je niet vies moet zijn van dingen zelf doen/uitproberen bij deze auto, want de meeste kosten zijn nog altijd de uurlonen van garages.
Ik heb zelf nu sinds 3 weken een R19 16v uit 92, maar vindt het echt een heerlijke auto om in te rijden. Ik ga wel binnenkort de veerpootlagers vervangen, maar ik vind het niet gek dat er dingen versleten zijn na 14 jaar. Ik denk wel dat je niet vies moet zijn van dingen zelf doen/uitproberen bij deze auto, want de meeste kosten zijn nog altijd de uurlonen van garages.
Het is een kwestie van geluk of pech.
Mijn eerste auto, gaten in de bodem, een frod koekblik (Koerier) 11 maanden mee gereden. ca. 43.000 km. alleen de normale onderhoudsbeurtjes. Mijn tweede auto: ca. 100k. op de teller en na 2 weken vloog mijn uitlaat er onderuit. 2 jaar later stond er 200.000 op de teller. auto was niet meer vooruit te branden terwijl 200.000 km voor een diesel nog niet echt veel is.
Mijn huidige auto: had nog maar 60.000 op de teller toen ik hem kocht. aan het begin veel ellende mee gehad, maar nu al een jaar zonder problemen. gewoon zijn onderhoudsbeurtjes en de normale slijtage onderdelen vervangen.
Je kan er gewoon niets van zeggen. De kans op succes is wel groter als je weet wat er met de auto is gebeurd en je de complete onderhouds historie kan inzien.
Mijn eerste auto, gaten in de bodem, een frod koekblik (Koerier) 11 maanden mee gereden. ca. 43.000 km. alleen de normale onderhoudsbeurtjes. Mijn tweede auto: ca. 100k. op de teller en na 2 weken vloog mijn uitlaat er onderuit. 2 jaar later stond er 200.000 op de teller. auto was niet meer vooruit te branden terwijl 200.000 km voor een diesel nog niet echt veel is.
Mijn huidige auto: had nog maar 60.000 op de teller toen ik hem kocht. aan het begin veel ellende mee gehad, maar nu al een jaar zonder problemen. gewoon zijn onderhoudsbeurtjes en de normale slijtage onderdelen vervangen.
Je kan er gewoon niets van zeggen. De kans op succes is wel groter als je weet wat er met de auto is gebeurd en je de complete onderhouds historie kan inzien.
als je wil dat het niets kost moet je een peug 106 gaan rijden.. of een alto.
een wat snellere auto kost gewoon geld, klaar. De een wat meer, de ander wat minder. Onderhoudsbeurten zijn goud waard voor een auto. Doe je t nooit, of weinig, krijg je vanzelf kosten...
een wat snellere auto kost gewoon geld, klaar. De een wat meer, de ander wat minder. Onderhoudsbeurten zijn goud waard voor een auto. Doe je t nooit, of weinig, krijg je vanzelf kosten...
Ik mijn 19 gekocht met 187dkm op de klok, staat nu 210dkm op. Niet veel hoeven te vervangen, afgezonderd van wat slijtage onderdelen:
* motorsteun
* schokbrekers
* fusee
* wiellagers
* raammechaniek 1 kant
Ik wil altijd de auto technisch in goede staat, dus bij een vreemd geluid laat ik het altijd even nakijken. Heb de auto nou sinds aug '04. Rijd nog altijd even fijn
* motorsteun
* schokbrekers
* fusee
* wiellagers
* raammechaniek 1 kant
Ik wil altijd de auto technisch in goede staat, dus bij een vreemd geluid laat ik het altijd even nakijken. Heb de auto nou sinds aug '04. Rijd nog altijd even fijn

-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 4 okt 2005 11:45
- Locatie: Nederland
wat koste die fusee als ik vragen mag? bij mij moet dat ding ook nog een keer vervangen want hij is een beetje scheef geraakt he riëlStephan19 schreef:Ik mijn 19 gekocht met 187dkm op de klok, staat nu 210dkm op. Niet veel hoeven te vervangen, afgezonderd van wat slijtage onderdelen:
* motorsteun
* schokbrekers
* fusee
* wiellagers
* raammechaniek 1 kant
Ik wil altijd de auto technisch in goede staat, dus bij een vreemd geluid laat ik het altijd even nakijken. Heb de auto nou sinds aug '04. Rijd nog altijd even fijn
Bad Mastard schreef:wat koste die fusee als ik vragen mag? bij mij moet dat ding ook nog een keer vervangen want hij is een beetje scheef geraakt he riëlStephan19 schreef:Ik mijn 19 gekocht met 187dkm op de klok, staat nu 210dkm op. Niet veel hoeven te vervangen, afgezonderd van wat slijtage onderdelen:
* motorsteun
* schokbrekers
* fusee
* wiellagers
* raammechaniek 1 kant
Ik wil altijd de auto technisch in goede staat, dus bij een vreemd geluid laat ik het altijd even nakijken. Heb de auto nou sinds aug '04. Rijd nog altijd even fijn
Klopt

Die hoort idd niet bij slijtage onderdelen, niet zo opgelet tijdens het typen van het bericht (op t werk
).
Wat het me toen kostte weet ik niet meer, zwart betaald.

Wat het me toen kostte weet ik niet meer, zwart betaald.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 4 okt 2005 11:45
- Locatie: Nederland
ok tnx, binnekort maar ff op de sloop zoeken dan. is dit trouwens een apk afkeur punt of niet?Riël schreef:Bad Mastard schreef:wat koste die fusee als ik vragen mag? bij mij moet dat ding ook nog een keer vervangen want hij is een beetje scheef geraakt he riëlStephan19 schreef:Ik mijn 19 gekocht met 187dkm op de klok, staat nu 210dkm op. Niet veel hoeven te vervangen, afgezonderd van wat slijtage onderdelen:
* motorsteun
* schokbrekers
* fusee
* wiellagers
* raammechaniek 1 kant
Ik wil altijd de auto technisch in goede staat, dus bij een vreemd geluid laat ik het altijd even nakijken. Heb de auto nou sinds aug '04. Rijd nog altijd even fijn
KloptMaar dat ding moet je op de sloop halen voor 25 euro. Normaal komt daar idd niet veel aan. t is alleen zonde dat ie scheef is nadat er een nieuw lager in zit da's wel zonde geld. Als je eentje neemt op de sloop met een goed lager ben je snel klaar. Je voelt dat wanneer je aan de naaf draait, hij moet níet nadraaien, het moet een beetje weerstand hebben tijdens het draaien, maar dan goed voelen of je niks voelt 'schuren'. Als ie te licht draait, dus als je er een slinger aan kan geven, heeft ie teveel speling en maakt t herrie op je auto.
Scheve fusee?
Nee hoor, lijkt me niet, zien ze niet want de uitlijning klopt.
Nee hoor, lijkt me niet, zien ze niet want de uitlijning klopt.