Beste allemaal,
Ik tank al jaar en dag BP Ultimate sinds het bestaat, ik heb met mijn RS uit 2002 (4 maanden in bezit) ook nooit iets anders getankt.
Afgelopen woensdag heb ik, met nog 8 liter in de tank, voor het eerst Total Excellium getankt. De woensdagavond ging het nog goed, maar sinds donderdagochtend merk ik dat mijn RS veel minder "rauwe bolster" heeft, normaal dan loopt het toerental eerst vlot op en daarna begint hij eraan te slepen als een idioot (172 Pk wil wel) en schiet die naald zo richting de Rev limiet.
Maar nu lijkt dat echt minder te zijn, hij is nog steeds vlot hoor, maar ik mis dat "afterburner" effect. Zonder een open deur in te trappen, kan het zijn dat dat echt aan die benzine ligt, of zal er een ander probleem zijn (verstopt filter, bougies?)
Auto is uit juli 2002 en heeft nu 36800 km gelopen.
Ps. het startprobleem wat ook in het electra topic staat is er ook nog steeds.
Clio RS: Minder vermogen op Total Excellium?
Ik heb de ervaring dat m'n Twingo veel zuiniger rijd op de Euro 95 van BP
Zodra ik een keer bij de Esso getankt heb, merk ik dat meteen aan de km's... Dacht dat het aan mij lag

Zodra ik een keer bij de Esso getankt heb, merk ik dat meteen aan de km's... Dacht dat het aan mij lag
ik heb gemerkt (en mijn vader ook) dat total, voor ons, de zuinigste en vlotste brandstofleverancier is.. mijn vader met z'n astra turbodiesel, ik met m'n twingo...
met bp had ik dezelfde prestaties ongeveer als met total (top dat 2kmh lager lag..) en veel minder zuinig (1op9 snelweg, in een twingo)
met total haal ik op de snelweg ongeveer 1op11 ..
misschien is er dus toch iets anders aan de hand, of had je toevallig het laatste uit de put getankt...
met bp had ik dezelfde prestaties ongeveer als met total (top dat 2kmh lager lag..) en veel minder zuinig (1op9 snelweg, in een twingo)
met total haal ik op de snelweg ongeveer 1op11 ..
misschien is er dus toch iets anders aan de hand, of had je toevallig het laatste uit de put getankt...
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
je zou denken meer benzine verbruik hogere top 

een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
dat is als je altijd op de top rijdtJordi - Clio 16V schreef:je zou denken meer benzine verbruik hogere top

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
quote]Hou er rekening mee dat het zowiezo niet echt weer is voor topprestaties. Zinvol om nog een paar keer te wisselen tussen beide brandstoffen. Ben erg benieuwd.[[/quote]
is duidelijk merkbaar dat je auto met warm weer wat minder vooruit gaat, ongeacht wat je rijd
is duidelijk merkbaar dat je auto met warm weer wat minder vooruit gaat, ongeacht wat je rijd
is dus in principe niet waar.Jordi - Clio 16V schreef:je zou denken meer benzine verbruik hogere top
Meer vermogen wil zeggen, meer energie uit een druppel brandstof kunnen halen.
Als je met 50PK 1000 eenheden energie nodig hebt om 100km/h te doen zal je met 100PK maar 500 eenheden nodig hebben. Natuurlijk komt erbij hoe je optrekt enz maar het is maar een ruw voorbeeld.
@topicstarter, traag op trekken kan met het weer te maken hebben, mijne clio is voor de moment ook een echte slak, maar dat kan natuurlijk door de motorschade komen. Woensdag om 6 uur 's morgens eens mee gaan rijden, dan weet ik het.
Zo, vandaag mijn trouwe RS weer gevuld met BP Ultimate...
Ik was onderweg van Delft naar Zoetermeer, in 30 minuten rondtoeren van A naar B in Zoetermeer uiteindelijk BP Ultimate getankt (42 liter)
Na ongeveer 1 km rijden was het Total goedje genoeg verdund, hij reed weer lekker! Start nu goed, loopt weer lekker stationair en vandaag was het nog warmer dan eerst!
Voor mij NOOIT meer Total Excellium.
Ik was onderweg van Delft naar Zoetermeer, in 30 minuten rondtoeren van A naar B in Zoetermeer uiteindelijk BP Ultimate getankt (42 liter)
Na ongeveer 1 km rijden was het Total goedje genoeg verdund, hij reed weer lekker! Start nu goed, loopt weer lekker stationair en vandaag was het nog warmer dan eerst!
Voor mij NOOIT meer Total Excellium.
Ik heb met mijn Williams ook wel eens lichte problemen gehad met verschillende brandstoffen. BP Super98 kwam eigenlijk altijd goed uit de test. Daar liep 'ie het lekkerst en zuinigst op (hoogstwaarschijnlijk ook meer vermogen, maar nooit getest).
Met mijn Golfje heb ik nergens last van (mk2 1.3i), dus daar ga ik geen dure benzine ingooien. Is al duur genoeg allemaal.
Met mijn Golfje heb ik nergens last van (mk2 1.3i), dus daar ga ik geen dure benzine ingooien. Is al duur genoeg allemaal.
Nee dit kan niet kloppen, dan zeg je dat een auto met 100pk dubbel zo zuinig ismtbiker schreef:
Als je met 50PK 1000 eenheden energie nodig hebt om 100km/h te doen zal je met 100PK maar 500 eenheden nodig hebben. Natuurlijk komt erbij hoe je optrekt enz maar het is maar een ruw voorbeeld.

een 50pk auto kan maximaal 1000 eenheden verbranden en een 100pk kan maximaal 2000 eenheden verbranden klinkt logischer toch?

Net geregistreerd !
Op extreme-machines is het een veel besproken topic; de benzine.
Het gaat om het octaan gehalte en die kan nog wel eens verschillen. Bijv Shell V-power is GEEN 98RON maar rond de 97 dus een no-no als je echte super wil hebben. Bij m'n vorige auto, impreza, was het echt van belang dat je octaan gehalte goed was anders ging hij "pingelen". Het is dus heel goed mogelijk dat je met een niet-turbo auto ook goed verschil merkt bij verschillende gehaltes.
De Ultimate deed het altijd erg goed bij mij, de Excellium heb ik ook wel eens gehad maar niks van gemerkt. Ik blijf toch liever bij de Ultimate. Wanneer je veel van je blok eist moet er goede benzine in.
Binnenkort ben ik vaker op de site (ook even voorstellen) , m'n nieuwe aanwinst wordt een RS-Ragnotti
dus ben nu al wat info aan het verzamelen
grtn Frank
Op extreme-machines is het een veel besproken topic; de benzine.
Het gaat om het octaan gehalte en die kan nog wel eens verschillen. Bijv Shell V-power is GEEN 98RON maar rond de 97 dus een no-no als je echte super wil hebben. Bij m'n vorige auto, impreza, was het echt van belang dat je octaan gehalte goed was anders ging hij "pingelen". Het is dus heel goed mogelijk dat je met een niet-turbo auto ook goed verschil merkt bij verschillende gehaltes.
De Ultimate deed het altijd erg goed bij mij, de Excellium heb ik ook wel eens gehad maar niks van gemerkt. Ik blijf toch liever bij de Ultimate. Wanneer je veel van je blok eist moet er goede benzine in.
Binnenkort ben ik vaker op de site (ook even voorstellen) , m'n nieuwe aanwinst wordt een RS-Ragnotti

grtn Frank
Mijn gevoel zegt idd ook Ultimate...
En welkom hier natuurlijk! Ragnotti =
En welkom hier natuurlijk! Ragnotti =

Dat 't echt een no-no is zou ik niet direct zeggen. In het officiele RON testje is het 97, maar d'r zijn ook wel omstandigheden/ tests waarbij V-power zelfs hoger scoort dan super. Erg motorafhankelijk dus, of 't geschikt spul is of niet.franx schreef:Net geregistreerd !
Op extreme-machines is het een veel besproken topic; de benzine.
Het gaat om het octaan gehalte en die kan nog wel eens verschillen. Bijv Shell V-power is GEEN 98RON maar rond de 97 dus een no-no als je echte super wil hebben.
rev it like a rental
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Ik merkte laatst verschil tussen V-Power en 98 van de Texaco, met 98 van de Texaco lijkt ie harder te gaan op top, en ik had ook het gevoel dat ie vlotter optrok en soepeler naar de topsnelheid toeklom. Nu heb ik dat gevoel ook wel als ik V-Power en gewone 95 vergelijk (dat was wel voornamelijk van de goedkope onbemande pompen, vaak van wat mindere kwaliteit dan bij een bemande pomp) maar die 98 van de Texaco leek toch ook weer verschil te maken tegenover V-Power. (om precies te zijn, de naald ging verder omhoog, net als de snelheid die ik volgens de TomTom op dat moment reed)
Ben nog altijd aan het 'testen' met de verschillende benzines (met Duitse 98 van de Aral over de grens, BP benzine dus, leek m'n Mégane 1.6 ook soepeler te rijden)
Heb dus geen Clio RS, maar misschien heb je hier wat aan.
Overigens heb ik niet bij alle 98 benzines het gevoel dat ie beter presteert. Ik zou het eigenlijk op een of andere manier moeten bijhouden ofzo.
Ben nog altijd aan het 'testen' met de verschillende benzines (met Duitse 98 van de Aral over de grens, BP benzine dus, leek m'n Mégane 1.6 ook soepeler te rijden)
Heb dus geen Clio RS, maar misschien heb je hier wat aan.
Overigens heb ik niet bij alle 98 benzines het gevoel dat ie beter presteert. Ik zou het eigenlijk op een of andere manier moeten bijhouden ofzo.

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
.. en er is echt gruwelijk veel verschil in benzines. Wanneer je het uiterste gaat vragen van je (meestal sportieve)auto kom je beter uit met de "duurdere" pompen. Vaak is er ook "vuile"benzine te koop (Tango, witte pomp, etc.) Het octaan gehalte is vaak wat bij de turbo's goed te merken is.
En nu stap ik in m'n Saxnotti en ga de Ragnotti ophalen !!
Hij komt uit Friesland dus kan ik de terugweg een uur of twee planken
En nu stap ik in m'n Saxnotti en ga de Ragnotti ophalen !!



Hij komt uit Friesland dus kan ik de terugweg een uur of twee planken

-
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Ik had laatst een volle tank BP ultimate98 getankt en één ding was zeker, hij was absoluut niet zuiniger. Normaal rij ik wel 400/450 kilometer met een tank en nu zat er na 200 kilo meter nog maar net aan een kwart in. Niet echt wat je noemt zuinig dus. Het gaat om een 19 16v trouwens.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
ja hoor, even die 20.000 euro op de bank aanspreken.Xabre schreef:gemiereneuk man
koop gewoon een clio v6 ofzo
oh wacht, er staat geen 20.000 euro op de bank

@Christiaan, over zuinigheid kun je pas een oordeel vellen als je opnieuw getankt hebt, en een berekening hebt gemaakt. metertje is daar niet betrouwbaar genoeg voor, ik loop me er ook altijd wat aan te ergeren, maar so be it. (oeps, iets te snel gelezen, naja)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)