heb precies geen geluk met de clio, het blok drinkt teveel olie naar mijn zin en de versnellingsbak lekt terhoogte waar de schakelstang de bak binnengaat...
is dit een kostelijke herstelling? makkelijk zelf te doen? en hoeveel kost zo'n borage (dichtingsrubber)?
het gaat om een clio 16v bak, phase 2
schakelen gaat zeer lekker, maar telkens de wagen een tijdje heeft stilgestaan ligt er een olieplek van 6cm diameter...
Versnellingsbak clio 16v lekt olie
-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
Aldus ReinierSchakelas keerring is een setje voor, 2-delige keerring, die, zonder de bak te demonteren en open te halen, erin is te zetten. heb dit ooit geprobeerd, maar das echt rotzooi, en kost ook nog eens veel te veel (40 euro ongeveer).

zo te horen lektie flink..
nog ff aldus reinier: Vervangen van die keerringen is leuk, maar na een maand lektie weer.. Althans, das wat ik er van begrepen heb
nog ff aldus reinier: Vervangen van die keerringen is leuk, maar na een maand lektie weer.. Althans, das wat ik er van begrepen heb

-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
na 20.00 kilometer lekte de mijne weer 

dan rijd je veel km's in het jaar 
Niet alleen Reinier maar ook Fleetwood en enkele Renault monteurs die ik ken beweren dat het weinig nut heeft. Maar goed, alsie zoveel lekt als die van jou, Sheik, kan het nooit een achteruitgang zijn! Wel ff op je niveau letten, niet dat je bak dadelijk in de soep loopt...

Niet alleen Reinier maar ook Fleetwood en enkele Renault monteurs die ik ken beweren dat het weinig nut heeft. Maar goed, alsie zoveel lekt als die van jou, Sheik, kan het nooit een achteruitgang zijn! Wel ff op je niveau letten, niet dat je bak dadelijk in de soep loopt...
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
Hoe check ik het niveau?Haas schreef:dan rijd je veel km's in het jaar
Niet alleen Reinier maar ook Fleetwood en enkele Renault monteurs die ik ken beweren dat het weinig nut heeft. Maar goed, alsie zoveel lekt als die van jou, Sheik, kan het nooit een achteruitgang zijn! Wel ff op je niveau letten, niet dat je bak dadelijk in de soep loopt...
De clio heeft nu een week stilgestaan en er ligt slechts een plasje van 1,5cm... strange

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dan is hij bijna leeg
vul opening zit voor aan bak (bumperkant) is een plug (kuntstof) ongeveer halverwege de bak. Auto vlak zetten en bakolie tot de rand vullen. Te veel bakolie kan dan nooit aangezien het er dan dus uit loopt

vul opening zit voor aan bak (bumperkant) is een plug (kuntstof) ongeveer halverwege de bak. Auto vlak zetten en bakolie tot de rand vullen. Te veel bakolie kan dan nooit aangezien het er dan dus uit loopt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
als ik het goed versta hebje een brug nodig om het pijl bij te vullen, want de wagen recht laten staan en langs onder bijvullen is niet evident waarschijnlijk...Tom schreef:Dan is hij bijna leeg![]()
vul opening zit voor aan bak (bumperkant) is een plug (kuntstof) ongeveer halverwege de bak. Auto vlak zetten en bakolie tot de rand vullen. Te veel bakolie kan dan nooit aangezien het er dan dus uit loopt
zal maandag eens informeren wie het voor een deftige prijs kan vervangen voor me...
hoeveel tijd neemt zo'n vervanging van de ringen in beslag?
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
bak moet er (gelukkig) niet uit...
dus veel tijd kan het niet in beslag nemen denk ik..
dus veel tijd kan het niet in beslag nemen denk ik..
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
bakolie het meest makkelijk van boven. Je neemt een normale trechter waar je een meter tuinslang onder aanmaakt. Slang hang je in de vuldop van de bak en gieten maar. Als de olie er weer uit loopt is hij vol. Plug er in en klaarSheikValver schreef:als ik het goed versta hebje een brug nodig om het pijl bij te vullen, want de wagen recht laten staan en langs onder bijvullen is niet evident waarschijnlijk...Tom schreef:Dan is hij bijna leeg![]()
vul opening zit voor aan bak (bumperkant) is een plug (kuntstof) ongeveer halverwege de bak. Auto vlak zetten en bakolie tot de rand vullen. Te veel bakolie kan dan nooit aangezien het er dan dus uit loopt
zal maandag eens informeren wie het voor een deftige prijs kan vervangen voor me...
hoeveel tijd neemt zo'n vervanging van de ringen in beslag?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
wel ff een bak eronder, want die rommel wil je niet op de stoep hebben 

-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
nou vandaag van dichterbij bekeken samen met een bevriende garagist, maar we geraken er niet wijs uit hoe we de twee rubbers moeten vervangen zonder de staaf, die in de bak gaat, eruit te halen
meest logische zou zijn om de bak eruit te halen, tandwielen eruit, staaf eruit en dan nieuwe rubbers en terug in omgekeerde volgorde monteren
hebben jullie hier ervaring mee?
meest logische zou zijn om de bak eruit te halen, tandwielen eruit, staaf eruit en dan nieuwe rubbers en terug in omgekeerde volgorde monteren
hebben jullie hier ervaring mee?
Tja. met 2 man moet dat makkelijk lukken.. een olving boekje er bij met uitleg over de versnellings bak, dan moet dat wel lukken.. Hoe de kleine onderdelen in de gaten.. vooral hoe die zitten bij de schakel assen..
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
mja, wat ik dan niet versta is hoe het gedaan wordt zonder de bak te demonteren, zoals enkelen onder jullie voorstellen...
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
waarom zegt reinier dit dan....
Quote:
Schakelas keerring is een setje voor, 2-delige keerring, die, zonder de bak te demonteren en open te halen, erin is te zetten. heb dit ooit geprobeerd, maar das echt rotzooi, en kost ook nog eens veel te veel (40 euro ongeveer).
Aldus Reinier
Quote:
Schakelas keerring is een setje voor, 2-delige keerring, die, zonder de bak te demonteren en open te halen, erin is te zetten. heb dit ooit geprobeerd, maar das echt rotzooi, en kost ook nog eens veel te veel (40 euro ongeveer).
Aldus Reinier
Reinier is bak-god. PM em eens. Meestal meldt ie zichzelf eigenlijk wel bij dit soort onderwerpen. 
Tja 2delig, dus halve keer ringen, En rotrooi! Reinier zecht het al. Dus dan moet je het echt gelovenSheikValver schreef:waarom zegt reinier dit dan....
Quote:
Schakelas keerring is een setje voor, 2-delige keerring, die, zonder de bak te demonteren en open te halen, erin is te zetten. heb dit ooit geprobeerd, maar das echt rotzooi, en kost ook nog eens veel te veel (40 euro ongeveer).
Aldus Reinier

-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
heeft iemand het emailadres van reinier of een andere bakspecialist hier op RTC??
dit heb ik gekocht bij de renault dealer ..
[img]http://www.phojo.com/PictureFiles/001/b ... b39dce.jpg[/img]
dit heb ik gekocht bij de renault dealer ..
[img]http://www.phojo.com/PictureFiles/001/b ... b39dce.jpg[/img]
-
- Berichten: 863
- Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
- Locatie: Tilburg
kan natuurlijk schelen dat 'ie ten tijde van dit topic op vakantie is...MarcoG schreef:Reinier is bak-god. PM em eens. Meestal meldt ie zichzelf eigenlijk wel bij dit soort onderwerpen.

Je raad trouwens nooit wie ik 2 weken terug in de haven van San Tropez tegen het lijf liep...GeniustheGzA schreef:kan natuurlijk schelen dat 'ie ten tijde van dit topic op vakantie is...MarcoG schreef:Reinier is bak-god. PM em eens. Meestal meldt ie zichzelf eigenlijk wel bij dit soort onderwerpen.

-
- Berichten: 863
- Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
- Locatie: Tilburg
Wie dan?Steven schreef:Je raad trouwens nooit wie ik 2 weken terug in de haven van San Tropez tegen het lijf liep...GeniustheGzA schreef:kan natuurlijk schelen dat 'ie ten tijde van dit topic op vakantie is...MarcoG schreef:Reinier is bak-god. PM em eens. Meestal meldt ie zichzelf eigenlijk wel bij dit soort onderwerpen.



-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ahum...... Heb tegenwoordig last van mensen die iets van me gedaan willen hebben, die me zelfs tot op vakantie volgen, als ik lekker met mn bootje in de haven ligGeniustheGzA schreef:Wie dan?Steven schreef:Je raad trouwens nooit wie ik 2 weken terug in de haven van San Tropez tegen het lijf liep...GeniustheGzA schreef:kan natuurlijk schelen dat 'ie ten tijde van dit topic op vakantie is...MarcoG schreef:Reinier is bak-god. PM em eens. Meestal meldt ie zichzelf eigenlijk wel bij dit soort onderwerpen.De Gendarmes....?
![]()
Anyway, heb al contact gehad met Mourad, en m het iets duidelijker gemaakt.
Er zijn dus 2 keerringen, de normale, en de 2-delige (2 helften, die samen met 2 o-ringen er moeten worden gezet.
-De normale is goedkoop(minder als 10 euro), werkt redelijk/goed, maar bak moet er onder uit en uit elkaar (veel werk). Mourad heeft de normale keerring meegekregen, en nog een hoesje wat over de keerring heen zit (wat je niet nodig hebt eigenlijk). zie foto.
-de 2 delige: kost ongeveer 40 euro, en is te monteren met de bak gewoon onder de auto. bijgeleverde O-ringetjes (2 stuks) om de schakelas heen doen (daarvoor eerst de schakelSTANG demonteren), en dan de 2 helften op hun plek tikken.
Priegelwerk, waar je eigenlijk een hulpstuk oid voor zou moeten hebben.
Ik begin er niet aan om zon 2-delige te monteren.....
Moet je de oude laten zitten of trek je die er eerst uit?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
die moet je demonteren, in beide gevallen (slopen in het laatste geval)
Weet iemand het bestelnummer van die 2-delige?
ik heb zelf ook bak lekkage...ik was eigenwijs..iemand zei tegen mij als je dat probleem 100% wil oplossen dan moet het blok eruit...
toen heb ik hem naar de renault gebracht en daar hebben ze zonder het blok eruit te halen wat keerringen ofzo vervangen
resultaat + 350 euro armer = nog steeds een lekkende bak
pak het nu gelijk goed aan en laat me versnellingsbak wel reviseren...kost wat maar dan heb je ook wat??
toen heb ik hem naar de renault gebracht en daar hebben ze zonder het blok eruit te halen wat keerringen ofzo vervangen
resultaat + 350 euro armer = nog steeds een lekkende bak
pak het nu gelijk goed aan en laat me versnellingsbak wel reviseren...kost wat maar dan heb je ook wat??