[clio 16v] Hoge toeren bij stationair draaien

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Steefzz
Contacteer:

Ik weet niet of het al eerder gepost is ofzo maar ik kon het zo snel niet vinden.
Ik heb afgelopen week een clio 1.8 16v gekocht.
Als ik de auto start en stationair laat draaien dan is het toerental redelijke netjes (naar mijn idee), zo'n 900 toeren.
Maar als ik m lekker warm heb gereden, en dan stil sta, dan ligt het toerental ineens rond de 1400 a 1500. Dit zakt ook niet langzaam, maar dit blijft zo. Als de motor dan weer even stil heeft gestaan en ik start m weer dan is het weer goed, maar daarna weer hetzelfde verhaal.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Bij voorbaat dank
Christian

nou ik heb het zelfde probleem aan mijn motor is wel het 1 en ander aan gedaan maar volgens mij ligt het aan de stappenmotor die regelt het toerental
Robke
Car: Lexus IS250

Je kunt even kijken of je pulsgever in de tellerkabel wel een goede massa heeft.
Achter de kap onder de stuurkolom kun je de 3-polige stekker vinden, de zwarte is de massa.
Mark1978

ja het kan je stappen motor zijn! heb er nog 1 liggen :D
Steefzz
Contacteer:

Ok, ik kan sowieso wel ff de massa doormeten, zo gedaan natuurlijk.
Maar ik heb wel eens gehoord dat je een stappenmotor ook kan schoonmaken ofzo???
Jordi - Clio 16V

Vervangen lijkt me de enigste oplossing
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Steefzz schreef:Maar ik heb wel eens gehoord dat je een stappenmotor ook kan schoonmaken ofzo???
Klopt idd.

In de FAQ van de Megane Club staat dit met fotootjes beschreven voor de 1.6e maar misschien is dat wel allemaal hetzelfde.
Je kunt het altijd proberen, mocht het niks opleveren dan kun je altijd nog vervangen, niet waar :)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
frank_williams

deze is nuttig http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=3724

bij mij was het de massakabel naar het chassis, ergens bij de linker koplamp overigens.
Jordi - Clio 16V

heb ook wel eens een poging gedaan (schoon maken), zonder resultaat en toen vervangen
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Steefzz
Contacteer:

Frank M schreef:deze is nuttig http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=3724

bij mij was het de massakabel naar het chassis, ergens bij de linker koplamp overigens.
Hee thanx, hier staan veel tips in inderdaad. Ik zal dat eens goed doornemen en dan kijken of ik het op kan lossen :) (Y)
Menno

das duidelijk niet de stappenmotor zelf die kuren vertoont, maar zit 'm in de aansturing. Check de speedsensor, zoals in dat andere topic staat.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Je kan de werking enigszins controleren door de auto met de koppeling in te laten rollen (wel minimaal 5km/u). Lettend op het toerental wacht je tot je stilstaat. Als het toerental duidelijk aangepast word dan werkt die speedsensor en zit t toch ergens anders. Als het toerental gelijk blijft als je helemaal stil staat is ie inderdaad kapot.

Ik heb het ook met de 19 die loopt wat hoog, maar die speedsensor werkt, als ik rol draait ie 2000 toeren, sta ik stil dan rond de 1300-1400.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie