Ivo's 5 GT Turbo PH I...VERKOCHT...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Ivo
Über-Spammer

Nou heb besloten om vanavond (ondanks dit weer) toch weer wat te gaan doen, zodat ik zondag ws lekker op kan schieten :p

Nou zitten we met een probleem, de kachelradiateur is lek...., maar om dat ding eruit te halen zonder dat het dashboard er deels uit moet is geloof ik onmogelijk....??

Wat zou het voor problemen geven als ik de slangen gewoon dmv een koperen pijpje doorlus aan elkaar..?
Ik weet dat ik dan geen kachelwarmte meer heb binnen, en zal ie dan veel warmer worden....?

Ben benieuwd naar de adviezen en reacties :)
Abel
Über-Spammer

tja.. Maak er iedergeval een restrictor in. Of een slangklem om de slang en die flink dicht draaien..

Moet werken denk ik. Tja heter word hij alleen als je de kachel niet aan hebt staan he :wink:
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Weg ermee! Ding heb je toch niet nodig, en scheelt weer gewicht! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Ivo
Über-Spammer

Ik bedoelde het eigenlijk meer, dat je dmv de kachel wat warmte bij de motor weg kan halen..., en dat zal nu niet meer kunnen...
Zal dus de koelvloeistof veel warmer worden..?
Ivo
Über-Spammer

Chris schreef:Weg ermee! Ding heb je toch niet nodig, en scheelt weer gewicht! (Y)
:lol: :beer:

...en ik ik heb geen steigerpijp in mn karretje..., scheelt ook behoorlijk :p
Abel
Über-Spammer

Ivo8hoven schreef:Ik bedoelde het eigenlijk meer, dat je dmv de kachel wat warmte bij de motor weg kan halen..., en dat zal nu niet meer kunnen...
Zal dus de koelvloeistof veel warmer worden..?
Dat denk ik niet... Hoeveelheid koelvloeistof veranderd eigenlijk haast niet, en je gaat toch niet met de kachel aan rijden he.. Dus dan koelt hij ook niet extra

En met die slange klem op een kachel slang strax zorg je er voor dat er minder circulatie verloren gaat door de motor
Ivo
Über-Spammer

Huh..., ik dacht dat iedere GT rijder toch wel eens zn kachel gebruikt als extra ondersteuning qua koeling....?

Als ik het circuit op ga, gaat de kachel op warm aan hoor..., trekt ie toch echt wat warmte weg :wink:

Maar blijkbaar maakt dit dus weinig tot niets uit..? Dan lus ik hem lekker door.... :beer:
-PAZ-
Über-Spammer

ik rijd met dit weer met kachel aan, en raampje open :) :wink: , en scheelt toch echt wel wat, kan de meter gewoon ietsje zien zaken wanneer ik de kachel aanzet. maar mijn radiator is ook niet meer 100% dusjah
R5GTT. Drive it like you stole it
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

scheelt je echt heel veel ja

kan zeker 10 graden schelen
motor warm kachel aan zakt zo weer terug
met me 5 alpine op lelystad ook kachel aan en blower voltui met 30 graden anders liep ie dik over de honderd graden
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Met dit weer hou ik 'm echt niet met normaal rijden op de 80-83 graden als de kachel op normaal tot koud staat en de ventilator op 1 met snelwegverkeer... wel net aan met kachel voluit op heet en blower op 3.

Oh ja, geen bekleding op de bodem en volgens mij plakken m'n schoenen aan de bodem waar de uitlaat zit. :D Kan gewoon een eitje bakken.
Laatst gewijzigd door Arco op wo 5 jul 2006 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Florus

Goh,nergens last van met dit weer,blijft gewoon onder de 80 graden :p :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Florus schreef:Goh,nergens last van met dit weer,blijft gewoon onder de 80 graden :p :D
lekker he een nieuwe radiateur
blijft netjes onder het derde streepje hier
en de olie rond de 95 maximaal
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arco
Über-Spammer

Florus schreef:Goh,nergens last van met dit weer,blijft gewoon onder de 80 graden :p :D
Tja, das het verschil tussen oud (origineel) en nieuw. (Y)
Metertje komt net boven of op het 3de streepje met normaal weer en normaal tot enigszins sportief rijden. Nu met dit weer en enigszins sportief rijden halverwege het laatste streepje en het rode gebied bovenin.
Olietemp. weet ik niet. Heb geen metertje. |:

Kier

Arie van de Hoek schreef:
Tja, das het verschil tussen oud (origineel) en nieuw. (Y)
Metertje komt net boven of op het 3de streepje met normaal weer en normaal tot enigszins sportief rijden. Nu met dit weer en enigszins sportief rijden halverwege het laatste streepje en het rode gebied bovenin.
Olietemp. weet ik niet. Heb geen metertje. |:
Yup zo komt ie bij mij ook.
Renault 5 GT Turbo '87
Arco
Über-Spammer

Bij jouw dus ook of op het 3de streepje of er net boven Kier ???

@ Ivo (of Jochem & Chris) : tot hoever kwamen'komen jullie metertjes van de koelvloeistof met dit weer en enigszins sportief snelwegverkeer ??? En met welke radiateur en thermostaat dan ????

En je probleem m.b.t. je kachelradiateur is ff nadenken over hoe of wat. Als je deze omzeilt heb je wel degelijk het probleem dat als je motor (voor jouw gevoel) te warm wordt, je de kachel niet aan kan zetten om dan de warmte enigszins te verjagen door het aanzetten hiervan i.c.m. je kachelventilator... (geen extra koeloppervlakte). Kwestie van bekijken of de mogelijkheid er is om je dashoboard uit te bouwen en zo dus je radiateur te vervangen/repareren. Maybe een plug of iets dergelijks proberen ?? (weet niet hoe groot de lekkage is)
Laatst gewijzigd door Arco op wo 5 jul 2006 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Kier

Arie van de Hoek schreef:Bij jouw dus ook of op het 3de streepje of er net boven Kier ???

@ Ivo (of Jochem & Chris) : tot hoever kwamen'komen jullie metertjes van de koelvloeistof met dit weer en enigszins sportief snelwegverkeer ??? En met welke radiateur en thermostaat dan ????
Met het huidige weerbeeld staat ie net boven 3e streepje maar meestal gooi ik dan al de koelvin aan.

normaal gesproken blijft ie altijd onder het derde streepje icm met sportief rijgedrag (bestaat er een ander rijgedrag dan? :p )
Renault 5 GT Turbo '87
Arco
Über-Spammer

Jawel. Kwestie van filerijden en rustig gasgeven omdat je verbruik anders te hoog wordt. :wink: :D

Florus

Halverwege het laatste streepje,en het rode gebied is bij mij op de externe temp. meter 95 graden.
Arco
Über-Spammer

Florus schreef:Halverwege het laatste streepje,en het rode gebied is bij mij op de externe temp. meter 95 graden.
Uhmm.. das wel errug heet ja voor een standaard GTT. Weet ik dat ook weer. Eens het koelsysteem doorspoelen denk ik zo en kijken naar een andere radiateur en koelwaterpomp.

Abel
Über-Spammer

mijn GT, heeft een rad van 4 a 5 jaar oud en rijd op standaard druk. Ik heb alleen een gaatje in het huis van de thermostaat geboord van 6 mm, en dat is in de winter alleen maar lastig, hij wil dan slecht op temp komen. Hij lomt dan nauwelijks boven het 2e streepje.

Nu met dit hete weer, Ik heb afgelopen weekend 1000Km autobahn gereden met af en toe een halfuur 180KM continu. Dan Komt hij net 1mm boven het 3e streepje. Lijkt me aardig netjes met dit weer.

Maar ga je de druk opschroeven, dan word het snel heter lijkt me
Haas
Car: Megane RS

moet je kachel het niet doen voor de apk? :)
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

je moet ontwaseming hebben idd
Mrtn
Car: R5GTT

je dashboard hoeft er niet uit hoor. Je moet hem bij de asbak loshalen, bij je stuurkolom, de 2 klipjes aan de zijkanten en je kan het dashboard voldoende liften om de 4 bouten van het kachelhuis los te halen. Die zie je zitten als je met een zaklampje langs het kachelhuis omhoog schijnt, dus een klusje met wat verlengstukken :)

en uiteraard de middenconsole, stuur ed eraf halen.

Kheb hem eens vervangen in 4 uurtjes tijd, incl koffie drinken :D

@Haas, enkel de ventilator/blower moet werken om te kunnen ontwasemen, evenals de draaiknop voor de verschillende standen.

@Ivo, ik zal hem zeker vervangen, ga je spijt van krijgen achteraf.
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Arie van de Hoek schreef:
Florus schreef:Halverwege het laatste streepje,en het rode gebied is bij mij op de externe temp. meter 95 graden.
Uhmm.. das wel errug heet ja voor een standaard GTT. Weet ik dat ook weer. Eens het koelsysteem doorspoelen denk ik zo en kijken naar een andere radiateur en koelwaterpomp.
Als de temp constant blijft, is 95 graden prima. Geeft je motor een fijn rendement, beter als een lage 80 graden constant, da's toch wel koud.

Het punt is dat je temperaturen boven 95 moet kunnen opvangen. Een goede radiator is hier t belangrijkste.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Mrtn
Car: R5GTT

lijkt wel een hetse tegen hoge temperaturen, terwijl juist een hogere temperatuur leidt tot een betere verbranding en zoals Riel zegt, beter rendement.

Hoge temp is niet erg, zeker in files met dit weer stijgt ie snel. Als ie maar zakt zodra je weer gaat rijden of als de fan aanslaat.
Mrtn = Maarten
Haas

Mrtn schreef:@Haas, enkel de ventilator/blower moet werken om te kunnen ontwasemen, evenals de draaiknop voor de verschillende standen.
(Y)
Ivo
Über-Spammer

Nou ik zal er nog eens over nadenken..., maar weet nog niet of ik em echt ga vervangen....
De koelvin draait continu, en anders boor ik wel een gaatje in mn thermostaathuis net zoals Abel... :)

Gisteravond voor mijn doen...(ja ja, alles zelf aan het doen tegenwoordig)...een hoop dingen gedaan, zodat ik zondag is een lekker stuk kan opschieten, en misschien wel alles dichtbouwen :wink:

De kop opgehaald bij het revisie bedrijf..., erg netjes geworden

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC02143.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC02146.JPG[/img]

Alle pakkingen ook maar even nw monteren

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC02155.JPG[/img]

Jappe had nog een kachelradiateur over..., halve dashboard ff opgepikt bij hem (Y)

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC02151.JPG[/img]

De std buis met middendemper gaat de afvalbak in....

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC02153.JPG[/img]

en wordt vervangen door een lekker klinkende groep N Devil :)

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC02154.JPG[/img]

[/url]
Menno

Mrtn schreef:lijkt wel een hetse tegen hoge temperaturen, terwijl juist een hogere temperatuur leidt tot een betere verbranding en zoals Riel zegt, beter rendement.

Hoge temp is niet erg, zeker in files met dit weer stijgt ie snel. Als ie maar zakt zodra je weer gaat rijden of als de fan aanslaat.
Sterker nog, mijn daily driver draait bij rustig rijden op 105 graden, voor 't rendement. Pas als je gaat trappen wordt de thermostaat wat verder opengezet, voor een keurige 90 graden.
rev it like a rental
Ivo
Über-Spammer

- Heb gister echt alle oliekanalen van en naar het blok gereinigd met remreiniger zodat alle MAYO eruit is....
- Alles eff vlakgeschuurd zodat de nwe pakkingen lekker op hun plek blijven.
- Alle slangen schoongemaakt, binnen en buiten, zodat het er strax net wat leuker uitziet met alles Samco
- Waterpomp, spaghetti, en inlaatspruitstukken weer op de kop gemonteerd...(met de stalen kant vd pakking tegen het blok aan..)
- Alle stekkers en contacten weer even netjes gemaakt
- Uitlaatlijn zo goed als gedemonteerd, was weer eens die klem net voor de achterbrug die niet meer los ging...eff slijpen zondag

Verder is nu alles klaar om gemonteerd te worden, en ik denk met wat hulp van Haasie, en misschien RJ gaat he best goed komen :p

Begin het zelf nog een keer leuk te vinden, maar ben echt blij als ie weer rijd :)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Helemaal goed ivo (Y) .......als ik er ben geef je het sneller uithanden ( of ik neem het over :wink: ) en nu moet je zelf wel :p ....
Kan je zo zeggen hee die 5 heb ik zelf in elkaar gesleuteld ......

Komt vast wel goed .......wanneer komt florus om de kleppen te stellen?
Arco
Über-Spammer

Abel schreef:mijn GT, heeft een rad van 4 a 5 jaar oud en rijd op standaard druk. Ik heb alleen een gaatje in het huis van de thermostaat geboord van 6 mm, en dat is in de winter alleen maar lastig, hij wil dan slecht op temp komen. Hij lomt dan nauwelijks boven het 2e streepje.

Nu met dit hete weer, Ik heb afgelopen weekend 1000Km autobahn gereden met af en toe een halfuur 180KM continu. Dan Komt hij net 1mm boven het 3e streepje. Lijkt me aardig netjes met dit weer.

Maar ga je de druk opschroeven, dan word het snel heter lijkt me
Dat klopt denk ik wel, want ik rij nu met een druk van +/- 0,9 bar en temp. lopt nu wel ietwat hogr op dan met m'n vorige turbo met minder druk.

Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Watertemp op externe meter, bij 90c komt me vin in
Als ik hem op me orginele meter zet is dat tussen de 2de en de 3de streep.....

Toen we in spanje/frankrijk enz reden was het goed warm/heet en toen bleef ie nagenoeg hetzelfde, bij stilstand liep ie wel wat op......
Ivo
Über-Spammer

Ach op het circuit heb je genoeg rijwind..., en op de Ring in Duitsland ook wel... :lol:

We zullen wel zien, ik zal wel zien wat er gebeurt..., vroeger hadden ze toch ook geen kachel in de auto :lol: :lol:

En anders trek ik mn kopere GT Tuning geval radiateur toch lekker even uit mn Bleu Sport ^O^
Haas

Ivo8hoven schreef:vroeger hadden ze toch ook geen kachel in de auto :lol: :lol:
vroeger waren het ook allemaal trage hokken :P
Ivo
Über-Spammer

Zo morgen maar weer eens verder bouwen aan mn Rally kanon :lol:

Morgen gaat de kop + dikke pakking er eindelijk op en tussen... (Y)
Alles weer netjes dichtbouwen, alle slangen weer op hun plek, alle sappen en vloeistoffen er weer in..., is kijken hoe ver we komen :)

Kheb zin om te rijden met dat ding.... :p
Plaats reactie