Wat vinden julie hiervan

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Frankie

De standaard HU van renault is toch even te zwak, daarom wil ik dit uitbreiden met een Amp en subwoofers.

Ik heb het volgende in gedachten:
Blaupunkt GTA-4 Special Edition 4x 55 Watt RMS of 2x 170 Watt (gebrugt)
met daaraan 2 stuks JBL GTO 804 4 Ohm 200 Watt RMS uiteraard gebrugt toegepast op de Amp.

Dit is het ontwerp voor de behuizing. (reuze handig dat autocad)

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/speakers01.JPG[/img]

Ik heb een gesloten en geventileerde kast ontwordpen volgens de specs van de GTO 804.
Mijn muziekvoorkeur licht bij triphop, lounge e.d. (portishead praful ed)
Kan ik nu beter de gesloten of de geventileerde uitvoering gaan maken.

laat maar horen wat julie er van vinden.
TheoV
Contacteer:

k zou gaan voor de geventileerde.. gaat een stukje luider klinken, en (in mijn mening) ook wat voller
Robert-Jan

tut schreef:k zou gaan voor de geventileerde.. gaat een stukje luider klinken, en (in mijn mening) ook wat voller
Lees is zijn tekst, hij heeft dat helemaal niet nodig voor zijn muziekstijl volstaat een gesloten kist beter
VLK Groep
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Gepoorte kist klinkt toch beter als je van wat dieper bassen houdt? En een gesloten kist juist als je van een wat strakkere bass houdt?

zou dan idd ook de gesloten kist pakken.
Robert-Jan

Ronnie Detmers schreef:Gepoorte kist klinkt toch beter als je van wat dieper bassen houdt? En een gesloten kist juist als je van een wat strakkere bass houdt?

zou dan idd ook de gesloten kist pakken.
Helemaal goed Ronnie maar met een gesloten kist kan je ook Hip Hop spelen alleen de ervaring leert dat je niet lager komt dat 80 hertz is in mijn situatie zo iig
VLK Groep
Erix
Contacteer:

Gesloten kistje speelt alleen de subwoofer, er komt dus gewoon uit wat de subwoofer zelf kan. De output zal gewoon nooit de Fs (resonantie frequentie) halen. Welke frequentie dat is? Verschilt per subwoofer.

Ook bij een bass-reflex telt deze resonantie frequentie maar hier is niet alleen de subwoofer die geluid produceert.

Je tekening ziet er netjes uit zo. Als je voor de bass-reflex gaat zorg dan dat je goede BR-poorten hebt en dat de behuizing + poort juist berekend zijn.
Frankie

Thanks voor de reacties.
Ik was er zelf ondertussen ook achter dat een gepoortte, basreflex kast wat lager kan komen dan een gesloten kast, en daar gaat de voorkeur dan ook naar uit, maar ik twijfel nog een beetje i.v.m. de bagage ruimte die steeds kleiner wordt.

@Erix de inhoud 16,99 liter en de afmetingen van de BR pijp zijn volgens het data sheet van jbl voor deze woofers.
Alleen de vorm en is niet rechthoekig (l-vormig) en de positie van de BR-pijp is niet aangegeven.

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/GTO-804.JPG[/img]

Ik heb geen idee welke invloed dit eventueel heeft.
Marcus

Heb trouwens eens gehoord dat wanneer je een gepoorte behuizing neemt, dat je dan "makkelijker" je subwoofer kan opblazen dan bij een gesloten behuizing.
Misschien ook een punt om mee te nemen bij je keuze.
Frankie

@marcus Dat zal geen direct probleem zijn, als de BR-pijp volgens de opgegeven specificaties is,
en daarbij hoeven de speakers niet voor extra "straal aandrijving" te zorgen.
Het is in prinvipe een aanvulling op de standaard 4 x 15 Watt HU.
De lage tonen van de standaard HU vallen namelijk als ik over de snelweg sjees een beetje weg in het achtergrondlawaai
TheoV
Contacteer:

Robert-Jan schreef:
tut schreef:k zou gaan voor de geventileerde.. gaat een stukje luider klinken, en (in mijn mening) ook wat voller
Lees is zijn tekst, hij heeft dat helemaal niet nodig voor zijn muziekstijl volstaat een gesloten kist beter
k zou niet zeggen dat portishead echt snelle bassen heeft... vandaar mijn voorkeur voor gepoort... da's gewoon net dat ietsje voller...
Robert-Jan

tut schreef:
k zou niet zeggen dat portishead echt snelle bassen heeft... vandaar mijn voorkeur voor gepoort... da's gewoon net dat ietsje voller...
Dan heb jij gelijk
VLK Groep
TheoV
Contacteer:

Robert-Jan schreef: Dan heb jij gelijk
gebeurt wel meer :D
Robert-Jan

tut schreef:
Robert-Jan schreef: Dan heb jij gelijk
gebeurt wel meer :D
Ik ben de beroerdste niet om je gelijk te geven :wink:
VLK Groep
Erix
Contacteer:

Frankie schreef:Thanks voor de reacties.
Ik was er zelf ondertussen ook achter dat een gepoortte, basreflex kast wat lager kan komen dan een gesloten kast, en daar gaat de voorkeur dan ook naar uit, maar ik twijfel nog een beetje i.v.m. de bagage ruimte die steeds kleiner wordt.

@Erix de inhoud 16,99 liter en de afmetingen van de BR pijp zijn volgens het data sheet van jbl voor deze woofers.
Alleen de vorm en is niet rechthoekig (l-vormig) en de positie van de BR-pijp is niet aangegeven.

Ik heb geen idee welke invloed dit eventueel heeft.
Klinkt wel als betrouwbaar berekend die data sheet. Als je gaat bouwen trek dan de inhoud van de subwoofers en de BR-poort van de kastinhoud af. De vorm van de BR-poort maakt niet zo heel veel uit, zolang hier maar geen scherpe randen aanzitten (dus liefst van hout wat mooi rond geschuurd is) EN de oppervlakte:lengte verhouding precies is zoals op de data sheet.

Met de locatie van de BR-poort kun je een beetje spelen. De BR-poort resoneert namelijk 45 graden uit fase met de subwoofer (is dus iets later). Hier kun je leuk misbruik van maken door bijvoorbeeld de woofers omhoog te richten en de BR-poort naar je kofferbak (CRX box stijl). Dit geeft je iets meer geluidsdruk. Zorg er verder voor dat je door de opening van de BR-poort de subwoofer niet kunt zien. Eventuele vervorming komt zo minder gemakkelijk door de poort naar buiten.

Als laatste wil ik je nog het advies geven om een subsonisch rumble filter te gebruiken. Volgens de data sheet is de poort resonantie afgesteld op 40Hz. De poort werkt als een zuiger welke dus ook druk pulsen genereerd. Boven de poort resonantie werken deze druk pulsen tegen de subwoofer in wat een positieve eigenschap is. Zo zal de subwoofer minder snel ver uitslaan. Echter op de poort resonantie draait de fase van de druk pulsen 180 graden en zal dan je subwoofer niet afremmen maar verder trekken/duwen. De subwoofer slaat dus snel uit met vaak zelfs vernielende gevolgen.... Dit principe is dus het punt waar Marcus het over had. Zo lang je weet wat je doet is een BR-kast niet gevaarlijker dan een gesloten kast.
Frankie

@Erix De datasheet komt van de site van JBL af (dit is maar een klein fragmentje uit een pagina) en zoals je kunt zien geeft JBL de maten op inclusief driver en port displacement, en zoals ik dat lees is de inhoud dus gewoon de kist inhoud, en hoef je de inhoud van de woofer en BR-poort er niet af te trekken.
De info betreffende de resonantie frequentie van de BR-poort is wel zeer interessant. Maar je mag toch verwachten dat ze daar bij JBL toch wel rekening mee gehouden hebben en dat je de woofer daar in principe niet mee moet kunnen "slopen".

Maar na verdere uitwerking van deze setup vind ik toch dat de kofferbak wel erg klein begint te worden, met andere woorden met deze woofers en gepoorte kisten, kan er dus geen KRATJE meer bij en dat is met dit tropische weer toch wel belangrijk om voldoende "koelende" vloeistof tot je te kunnen nemen.

Ik ben dus maar weer vanaf het begin gestart en heb 2 opties bedacht.

1 Infinity Baselink 200 Watt RMS (ja ik maak me er op deze manier er makkelijk vanaf door een kant en klaar unit te kopen)

2 Blaupunkt GTA-2 Special Edition 2x 55 Watt RMS of 1x 170 Watt (het 2 kanaals broertje van de GTA-4)
met daaraan een JBL GTO 1002D 4 Ohm (2 x 2 Ohm in serie) 250 Watt RMS gebrugt toegepast op de Amp.

Heeft iemand ervaringen met de Infinity Baselink, volgens mij is infinity toch wel een goed merk qua geluidskwaliteit (is net als JBL een onderdeel van Harman kardon)

Of is het toch slimmer om met de losse componenten setup verder te gaan. Qua kosten ontloopt het elkaar niet zo veel.
Erix
Contacteer:

Die eigenschap van de BR-poort is een stukje golven-theorie uit de natuurkunde en gewoon iets waar je niet aan ontkomt. Natuurlijk weet JBL dit net als alle serieuze andere fabrikanten. Ook kun je die resonantie frequentie niet zomaar kiezen, je subwoofer zelf bepaalt namelijk het gebied waar deze ongeveer mag zitten. Kies je hem namelijk te laag dan onstaat er een hele hoge group-delay (vertraging in de koppeling van het geluid... of in NL, een bass die te laat komt). Kies je hem te hoog, dan krijg je een bult in je output wat resulteert in een irritant boomerig geluid.

Wat betreft je nieuwe opties zou ik gaan door de 2e optie (de losse JBL GTO 10" subwoofer). Deze past mooi in een klein 4e orde band-pass kastje of in een 30 liter gesloten kast. Die Basslink heb ik zelf niet gehoord maar iedereen die ik ken die hem heeft gehad was er erg ontevreden over. Kijk voor de grap ook eens op 2e hands verkoopsites, worden er relatief ook erg veel te koop aangeboden.
EdjuhR5GTE

ff een vragie,...
welke autocad is dat?

ziet er verder leuk uit (Y)
Frankie

Er is toch maar 1 Autocad, en dit is getekend met versie 2002.
Plaats reactie