Aansluiten Elec ramen + spiegels & C.V. Renault 19 ph2

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Elevado
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 22:26
Locatie: Omgeving Heerenveen

Ik heb al een aantal weken terug van Riel velgen electrische ramen, spiegels en C.V. gekocht.

Nu wil ik dit graag nog voor volgende week vrijdag inbouwen (dan ga ik nl op vakantie).

Heb al zitten kijken en het er in zetten is allemaal geen enkel probleem.

Alle draadjes leggen enzo dat gaat wel goed komen. Maar waar moeten ze heen? Heb het schakelschema erbij maar word er niet heel erg wijs van.

Het gene ik nu weet is dat alle draden die ik heb ik moet trekken naar de knoppen en naar de zekeringkast. Maar dan is mijn volgende vraag, welke draden gaan in de zekerings kast en hoe sluit ik die aan? en welke in de knoppen? Aan de ene kant van de kabelboomstekker komt er iets anders in dan dat er uit gaat. Ook erg vreemd.

En als ze daarop aangesloten zitten hebben ze dan ook meteen stroom of moet ik die stroom weer ergens anders vanaf tappen?

Ik dacht dat het niet zo een probleem moest zijn voor mij maar valt me erg tegen:/ Wie o wie kan me met dit probleempje helpen? Een simpele maar duidelijke uitleg? :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Heel simpel.

Vanuit de zekeringskast trek je 2 dikke draden (linker en rechterraam) Deze zeker je af op 30 amp.

Vervolgens sluit je deze aan op de schakelaars (1 per schakelaar uiteraard)

Vanaf de schakelaar trek je weer 2 draden naar het motortje. Het is een wisselschakeling tussen 12V en massa. Tenslotte sluit je per schakelaar nog een massadraad aan, en een draad vanaf de verlichting zodat de schakelaars verlicht zijn. Dan heb je dus 5 draden per schakelaar (ph1)

Als je een ph2 hebt werkt het in principe hetzelfde, alleen heeft de bestuurdersschakelaar voor het bijrijdersraam dan 6 aansluitingen i.p.v 5, omdat deze 2 voedingen heeft (kan constructietechnisch niet anders) De 2 aansluitingen van het motortje sluit je parallel via de schakelaars op elkaar aan, zodat zowel de bestuurders als de bijrijdersschakelaar nu het bijrijdersraam kunnen bedienen.

Je moet even de penbezetting van de schakelaars uitmeten, en dan kan je het spul zo aansluiten.
Plaats reactie