Clio 16V kopen....

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
tiamat

Hallo allemaal,

Al een hele tijd ben ik naast mijn Trabantjes toch echt wel heel erg gecharmeerd van een Clio 16V, en zit al enige tijd te denken om mijn min of meer dagelijks gebruiks- Trabant (met VW motor, dus nét iets comfortabeler dan 2-takt) te vervangen door een 16V.

Ik ben jullie allemaal erg dankbaar voor de aankoopadviezen die jullie al aangaven, daar ben ik dus niet meer naar op zoek (jaja, ik heb de zoekfunctie gebruikt :wink: ).

Ik ben wel op zoek naar aankoopadviezen in de zin van is het handig een clio 16V aan te schaffen.

Ik rij niet veel kilometers, en vooral kleine stukken, maar heb enorm veel plezier in auto rijden, en zou graag een iets pittigere auto willen.

Ik heb GEEN verstand van modernere auto's, maar tot op heden heb ik mij redelijk kunnen redden met handboeken etc, maargoed een polo 1.1 motor (die in mijn trabant ligt) is toch net wat anders...

Naar mijn inschatting zal ik dus kleinere problemen best zelf op kunnen lossen, maar grotere dingen als motor uit elkaar halen etc. lijkt me nog niet echt voor mij weg gelegd.

Zijn de kosten erg hoog ten opzichte van andere auto's voor een 16V?

Ik hoor graag van jullie wat jullie denken, en tips zijn erg welkom!
frank_williams

aankoopadvies Clio16v / Williams <-klik :)

btw. Tiamat maakt goeie muziek :)
tiamat

Dank, tiamat is een super band :bang:

De aankoopaviezen had ik inderdaad al gevonden, en daar was ik al dankbaar voor.

Maar toch waren mijn vraagjes er nog...
Is het te leren, aan een Clio zelf sleutelen, of kun je er beter niet aan beginnen zonder ervaring?

Als je weinig kilometers maakt (paar keer in de week een "stukkie rijden", en een vakantie van ongeveer 3000-4000 km in het jaar, en de gebruikelijke andere stukken), is het dan wel verstandig om een 16V aan te schaffen?
frank_williams

Gezien het plezier dat je van een Clio16v hebt als je er in rijdt is het altijd raadzaam om er een aan te schaffen :)

Maak een paar testritjes zou ik zeggen.

Leren sleutelen is wel te doen. Een jaar geleden kon ik nog helemaal niks en liet ik alles doen. Tot ik er op leeg liep en zelf ben gaan klussen.
Enige nadeel van de Clio16v en sleutelen is dat je weinig ruimte hebt onder de kap.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

gewoon een goede auto zoeken met eventueel wat kleine mankementjes. het is een renault, dus een hobby auto. voor dat geld krijg je een leuke sportieve auto die niet al teveel geld kost. onderhoud is zelf te doen. ik zou je wel aanraden om op de distributie te letten. dit is een echt pokkenwerk om zelf te doen. ik was er in elk geval zo moe van dat ik het blok maar heb uitgebouwd.
Riël
Über-Spammer

Och och, heb jij knoerten van vingers dan :p

Met gedult en handigheid kun je n hoop. T zijn degelijke motoren, die rij je niet zomaar stuk. Gewoon netjes onderhouden (Y)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MarcoG
Contacteer:

En dat sleutelen leer je zelf heel snel. Een clio heeft elke week wel iets nieuws voor je in petto. :lol:
Dingetjes hebben nog simpele techniek, niks om bang voor te zijn. Alleen onderdelen zijn belachelijk duur vaak. (N)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Och och, heb jij knoerten van vingers dan

Met gedult en handigheid kun je n hoop. T zijn degelijke motoren, die rij je niet zomaar stuk. Gewoon netjes onderhouden
er zit te weinig ruimte als de bouten van de kappen flink vast zitten. laat staan die riem erop trekken als hij onder spanning staat. niet meer moe maken, gewoon uitbouwen dat ding. ik was voor de riem, waterpomp, multiriem 230 euro kwijt. had wel het blok ff uitgebouwd.
tiamat

ik hoor het al... Naast de aanschaf van een 16V ook meteen een permanente sleutelruimte huren, en een motor-takel aanschaffen :lol:
Mijn Trabant motor kan ik er nog in mijn eentje uit tillen met een beetje inspanning, maar dat hoef ik niet te proberen met een 16V blok :wink:

Ik denk dat ik er eerst nog maar eens heeeel goed over na ga denken. Naast een leuke, mooie auto, wil ik er ook eigenlijk eentje hebben die redelijk betrouwbaar is... En ook nog een zooi kilometers mee KAN gaan maken...
Tom
Moderator
Car: MB

Zoals de meeste auto's zijn ze bij normaal onderhoud en netjes warm rijden erb betrouwbaar. Daarnaast zijn sommige onderdelen wat prijzig maar vergelijk je het met andere merken of modernere auto's dan hebben wij het nog niet zo slecht. En zeker niet als je zo nu en dan zelf de handjes laat wapperen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

J-P-S schreef:
Och och, heb jij knoerten van vingers dan

Met gedult en handigheid kun je n hoop. T zijn degelijke motoren, die rij je niet zomaar stuk. Gewoon netjes onderhouden
er zit te weinig ruimte als de bouten van de kappen flink vast zitten. laat staan die riem erop trekken als hij onder spanning staat. niet meer moe maken, gewoon uitbouwen dat ding. ik was voor de riem, waterpomp, multiriem 230 euro kwijt. had wel het blok ff uitgebouwd.
Heb het diverse keren gedaan, met wat goed materiaal en beleid krijg je die kappen wel los :p
Maar idd, makkelijk is anders, maar het is dan wel een stuk sneller als die hele motor eruit halen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robert-Jan

Idd, ik heb bij mijn Clio ook met het blok erin de distributie riem vervangen en de waterpomp is goed te doen
VLK Groep
Tom
Moderator
Car: MB

het was toch zo dat je dan niet de spanrollen kon vervangen ofzo
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert-Jan

Tom schreef:het was toch zo dat je dan niet de spanrollen kon vervangen ofzo
Lukt ook gewoon je zit alleen een beetje te kloten met de imbussen van de onderste looprol
VLK Groep
Plaats reactie