Beste allemaal,
Ik heb iets raars met mijn Clio RS uit 2002, regelmatig heb ik problemen met het starten en het op slot doen met de afstandsbediening.
Allereerst het probleem met het starten:
Het probleem doet zich met name voor met een koude start, maar soms (zoals afgelopen maandag bijvoorbeeld wel 3 keer achter elkaar na even rijden en parkeren).
De motor slaat wel aan, maar houdt er na ongeveer 3 seconden pruttelend weer mee op. Wanneer ik de auto daarna een tweede keer start dan gaat alles goed, MAAR de boordcomputer reset zich (en alle metingen wissen zichzelf).
Ook de meters voor de temperatuur, toerental en kilometerstand drukken zichzelf helemaal naar beneden. Na een paar seconden komen deze weer terug en lijkt alles in orde te zijn, meestal loopt de motor wel wat rauw na deze reset, maar dat komt omdat hij zichzelf niet heeft kunnen instellen op de luchttemperatuur en dergelijke.
Dit is een voorbeeld van een "vervelende" dag:
Maandag 19-6:
13:20 Motor slaat af bij starten (pruttelen), 2e keer starten wel succes (ook reset) [start thuis]
13:30 geen probleem [stop Bij AH]
13:40 Motor slaat af bij starten (pruttelen), 2e keer starten wel succes (ook reset) [start Bij AH]
13:50 geen probleem [stop werk]
21:08 geen probleem [start werk]
21:13 geen probleem [stop BP]
21:15 Motor slaat af bij starten (pruttelen), 2e keer starten wel succes (ook reset) [start Bij BP]
21:28 geen probleem [stop thuis]
Het probleem met de afstandsbediening is ook erg apart:
Ik heb het nu al een stuk of 10 keer gehad (en 3 maanden tijd) dat de Clio niet reageert op de astandsbediening. Dit merk je alleen bij het afsluiten van de auto, de oplossing: Eénmaal de motor starten en dan weer uitzetten. Hierna reageert de Clio weer op de afstandsbediening.
Ik was toevallig bij een Renault dealer toen het laatst gebeurde en een monteur vermoedde dat het de UCH was. De dealer waar ik deze auto heb gekocht heeft een hele dag lang met de RS geknutseld, maar ze hebben niks kunnen vinden. Ze hebben hem 25 keer gestart, 20 km proefgereden (met stops en starts) en nooit is de boordcomputer gereset of waren er startproblemen.
Hebben jullie dit vaker gezien en hebben jullie tips die ik aan de dealer kan doorgeven?
Alvast bedankt!
Clio RS: reset boordcomputer + tripteller en slecht starten
Als je nog garantie hebt, de auto bij de dealer neerzetten en pas ophalen als het probleem verholpen is. En zorgen dat je een leenauto gratis mee krijgt. Als ze dat niet doen, Renault Nederland bellen en een klacht indienen.
Voor de geïnteresseerden die dit topic nog tegenkomen.
Het resetten van de boordcomputer cq tripteller is verholpen door de ACCU te vervangen. Raar maar waar.
Het weigeren of slecht reageren op de afstandsbediening is verholpen door de UCH te vervangen.
Het slecht starten van een RS is een bekend fenomeen en wordt veroorzaakt door onvoldoende druk op de benzineleiding. De enige oplossing is een paar keer op-contact zetten en weer uitschakelen en dan pas echt starten. Of gewoon 1 keer doorstarten en dan de 2e keer slaat hij aan.
Het resetten van de boordcomputer cq tripteller is verholpen door de ACCU te vervangen. Raar maar waar.
Het weigeren of slecht reageren op de afstandsbediening is verholpen door de UCH te vervangen.
Het slecht starten van een RS is een bekend fenomeen en wordt veroorzaakt door onvoldoende druk op de benzineleiding. De enige oplossing is een paar keer op-contact zetten en weer uitschakelen en dan pas echt starten. Of gewoon 1 keer doorstarten en dan de 2e keer slaat hij aan.