R5 GTT k-tec

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Danny van Duren
Car: GTT

Abel schreef:te arm merk je wel, daar sloop je je motor mee.. Te rijk houd hij ook verselijk van in hoor

heb de cilinderkop nagemeten nog een keer maar geen verschil te vinden tussen 1.7t en 1.7 poorten zijn net zo groot en de kleppen zijn net zo groot.

alleen bij het werk vn me pa zei iemand trek de pingel sensor er eens af en ga dan rijden
nou dan kan ik niet eens meer half gas geven zo houd ie in(en denk te weinig benzine) dus er maar weerop gedaan,
die man heeft het erover dat mn moter zou pingelen, en dat dat absoluut niet in mn cilinderkop zou zitten

zolang ik de turbo niet laat werken loopt de wagen goed en vlot.maar trap ik het gas in dat de meter op 0.5/07 bar komt dan begint ie na een paar seconde in te houden ( en loopt ie arm)
Danny van Duren

en als ik dus gewoon rustig 80 in zn 5 rij en de drukmeter niet omhoog komt loopt mn wagen op lange stukken zo 1 op 20
en rond 120 in zn 5 1op 14 op lange stukken
maar ga ik in toeren jagen dan 1op/1op8
Mrtn
Car: R5GTT

ik rij gemiddeld 1op9/1op10, zowel centrumritjes/filerijden als snelweg.

kheb geen verbruiksmeter d'rin gebouwd, dus weet 't verbruik bij 80 in z'n 5 niet.
Mrtn = Maarten
Danny van Duren

Mrtn schreef:ik rij gemiddeld 1op9/1op10, zowel centrumritjes/filerijden als snelweg.

kheb geen verbruiksmeter d'rin gebouwd, dus weet 't verbruik bij 80 in z'n 5 niet.

ik had hem afgetankt en toen gaan rijden tja was met een stel oude renaults dus met 80 over de snelweg en hup in zn 5 en na 220km getankt na veel geouweh**r 11 liter erin gekregen
daarna weer rijden toen wouden ze ergens tanken na 120km want daar was ie spotgoedkoop volgens de rest dusja ik denk ook maar tanken 6L en tank was weer vol :p :D
Danny van Duren

pingelen kan veroorzaakt worden door te hoge inlaattemperatuur.
ik even kijken naar mijn setup hmmz:
open green air luchtfilter recht achter radiateur .

effe stukje rijden
moterkap open en op de inlaatspruitstuk kun je wel eieren bakken zo heet, luchtfilter het chrome gedeelte ook gloeiend heet.

daarna green air filter vervangen door een autostyle/kn filter een flexiebleslang gepakt die er voor in gestoken de slang zo gebogen dat ie links voor door het gat waar eigenlijk de mist lamp zat uitkwam.

en weer rijden en ja hij trekt beter in zn 4 al 150/160 tja kon niet harder op de dijk.
maar trok veel beter door hield nog maar beetje in met goed gas geven
temperatuur bleef ietsje lager :)

morgen maar even testen op weg naar school en vandaaruit ga ik naar almere dus ook weer lekker test stukje.

en als ie beter blijft lopen andere luchtfilter kopen koudelucht aanvoer slang monteren en weer proberen
Mrtn
Car: R5GTT

dit zijn punten die je aansnijdt waarmee ik echt geen problemen heb!

dat is toch wel apart dat de motor daar zo hevig op reageert... terwijl dat bij de mijne geen drol uitmaakt
Mrtn = Maarten
Danny van Duren

Mrtn schreef:dit zijn punten die je aansnijdt waarmee ik echt geen problemen heb!

dat is toch wel apart dat de motor daar zo hevig op reageert... terwijl dat bij de mijne geen drol uitmaakt
tja raar maar waar.

maar hij loopt nu wel beter vanaf de 2e versnelling en harder gisteren ochtend effe gas ingetrapt en hij liep zo naar de 185 toen heb ik het gas maar weer los gelaten.

en kan nu ook zowat het gas helemaal intrappen zonder dat ie inhoud :)

deze week een andere luchtfilter halen zo`n twister ofzoiets en dan recht ervoorin de erin slang steken en dan nieuwe voorbanden

binnenkort maar effe naar duitsland en de top nu uitproberen en hopen dat het goed is
en dan effe de puntjes op de i zetten en alles netjes leggen en nog een andere uitlaat eronder.
Menno

Fraai stukje symptoombestrijding (Y)

Blijft echt een leuk topic om te lezen dit >-)
rev it like a rental
Steven
Car: M536

:lol:

Beter rijd je snachts gewoon eens een x over de snelweg zonder palen.
Ik rijd mijn topsnelheid ook altijd gewoon over de A9/A5 etc.
Danny van Duren

Menno schreef:Fraai stukje symptoombestrijding (Y)

Blijft echt een leuk topic om te lezen dit >-)
hm tja sta er zelf ook van te kijken, dat dit werkte maar heb een kennis van me met mn wagen laten rijden
(heeft eigen garage en tja is ook erg goedbij om het zo maar te zeggen)
en die zegt je auto loopt goed alleen er moet veel meer vermogen inzitten
trek de pingelsensor ermaar eens af en ga rijden en kijk dan eens wat ie doet.
toen trok ie dus voor geen meter dus dat zou betekenen dat het ding als een gek pingelt.

dusja daarom ben ik dit gaan proberen en het werkte,
heb net met plezier over de snelweg gereden vanaf almere naar huis moest alleen opletten om maar 120 te blijven rijden zat steeds zonder erg aan de 150/160 :p
Bart V

Als je de pingelsensor eraf trekt trekt ie voor geen meter omdat je onsteking door de ecu preventief verlaat wordt omdat hij geen signaal krijgt.... Soort noodingreep zullen we maar zeggen.

Hang nou eens een wideband aan dat ding en ga er mee rijden. In een kwartier heb je meer info dan je tot nu toe hebt met al dat zoeken naar oorzaken die er niet zijn. Iemand er mee laten rijden die zegt dat hij goed loopt alleen voor geen meter trekt schiet je ook niet zoveel mee op, en is een conclusie die je vast zelf ook wel had kunnen trekken :smoke:
Danny van Duren

Bart V schreef:Als je de pingelsensor eraf trekt trekt ie voor geen meter omdat je onsteking door de ecu preventief verlaat wordt omdat hij geen signaal krijgt.... Soort noodingreep zullen we maar zeggen.

Hang nou eens een wideband aan dat ding en ga er mee rijden. In een kwartier heb je meer info dan je tot nu toe hebt met al dat zoeken naar oorzaken die er niet zijn. Iemand er mee laten rijden die zegt dat hij goed loopt alleen voor geen meter trekt schiet je ook niet zoveel mee op, en is een conclusie die je vast zelf ook wel had kunnen trekken :smoke:
wideband?

toen mn gte-blok er nog inlag die daar heeft altijd de stekker van de pingel-sensor vanafgelegen en hij liep goed
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Even gejat uit Rob zn (oude) topic
Robke schreef:Ik had geen zin om een foto te maken van de wideband set, dus doe ik het maar zo. :D

[img]http://www.zeitronix.com/theone4.jpg[/img][img]http://www.zeitronix.com/Products/zt2/zt-2kit2-250.jpg[/img]

Met dit extra display kan ik dus altijd zien hoe de mengselverhouding is, ook kan ik onder andere het toerental zien en de gasklepstand. 8)
Danny van Duren

Paul1916v schreef:Even gejat uit Rob zn (oude) topic
Robke schreef:Ik had geen zin om een foto te maken van de wideband set, dus doe ik het maar zo. :D

[img]http://www.zeitronix.com/theone4.jpg[/img][img]http://www.zeitronix.com/Products/zt2/zt-2kit2-250.jpg[/img]

Met dit extra display kan ik dus altijd zien hoe de mengselverhouding is, ook kan ik onder andere het toerental zien en de gasklepstand. 8)
hm zou niet weten wie zo`n ding heeft en waar ik die anders op zo`n 1.7t moeten aansluiten
Bart V

Gooi je hem een keer op de vermogenstestbank, dan doe je in feite hetzelfde (gebruiken ze ook een wideband) en kan je ook meteen zien of je vermogens/koppelverlies hebt t.o.v de originele specs.

Wideband is een lamdasonde die variabel kan meten, dus meer dan alleen rijk of arm zoals de gewone lamdasonde. Uit je uitlaatgasamenstelling kan je heel veel informatie krijgen over alles wat er in de motor gebeurd. Ik denk dat dat heel wat zal ophelderen bij jou, en dan kan je het probleem serieus gaan aanpakken.
Danny van Duren

Bart V schreef:Gooi je hem een keer op de vermogenstestbank, dan doe je in feite hetzelfde (gebruiken ze ook een wideband) en kan je ook meteen zien of je vermogens/koppelverlies hebt t.o.v de originele specs.

Wideband is een lamdasonde die variabel kan meten, dus meer dan alleen rijk of arm zoals de gewone lamdasonde. Uit je uitlaatgasamenstelling kan je heel veel informatie krijgen over alles wat er in de motor gebeurd. Ik denk dat dat heel wat zal ophelderen bij jou, en dan kan je het probleem serieus gaan aanpakken.

tja als ie na de dingen die ik op mn lijstje heb staan gaat is zeker op zo`n vermogensbank

maar wat ik zeg vanuit zn twee trekt ie nu al gewoon lekker door en houd
alleen nog maar beetje in als ik het gas helemaal onder in trap geef ik ietsje minder gas voel je hem gewoon een stuk harder trekken
en de temperatuur bleef zaterdag ook ietsje lager volgens de meter.
dus wil eerst effe dit proberen
en anders gaat ie inderdaad maar een keer op vermogensbank.
en waar zou ik hem dan op een vermogensbank kunnen zetten?
Menno

Wat heeft 't voor zin om 'm op een vermogensbank te zetten? Je weet nu toch al dat er veel te weinig vermogen uit komt, en dat er van de afstelling geen fuck klopt. Dat je geen zin hebt om 't op te lossen is inmiddels ook wel duidelijk. Dus gewoon lekker door blijven rommelen, blok ploft vanzelf wel een keer.
rev it like a rental
Danny van Duren

Menno schreef:Wat heeft 't voor zin om 'm op een vermogensbank te zetten? Je weet nu toch al dat er veel te weinig vermogen uit komt, en dat er van de afstelling geen fuck klopt. Dat je geen zin hebt om 't op te lossen is inmiddels ook wel duidelijk. Dus gewoon lekker door blijven rommelen, blok ploft vanzelf wel een keer.
wil het best oplossen want werd het gedoe bijna zat met dit blok
maar alles elektrische componenten zijn inmiddels met de scoop nagekeken allemaal goed

heb vorige week de 1.7t kop langs een 1.7 kop gelegt en geen verschil te vinden, revisie bedrijf gebeld of er verschil in zou zitten volgens hun niet en als ik daar een kop zou kopen zouden hun daar het zelfde gedaan hebben als ik nu gedaan heb dus in de kop kan het niet zitten lijkt mij dan

tja onderblok zitten nieuwe lagers en zuigerveren en compressie test gedaan was alle 4 gelijk en goed

tja bougies/ kabels+ verdeler zijn nieuw
turbo zag er goed uit geen overdrevenspelingen

benzine druk meter gemonteerd gehad continu benzine druk van 3.5 bar dus ook goed lijkt me.

heb lamdatester/controller ding op de lamda aangesloten gehad zal ik morgen ook weer eens eraan hangen en kijken

maar ik zou geen vermogenbank weten te zitten??? anders had ie daar waarschijnlijk allang opgestaan. en als iemand een adres weet van een vermogensbank in de buurt van den bosch?
Abel
Über-Spammer

zaag beide koppen maar door, dan zie je waarschijnlijk wel verschil.

Beide dwars over een inlaat en een 2e zaagsnede over een uitlaat
Steven
Car: M536

En dan weer aan elkaar lijmen?
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Solderen :D :p
Haas
Car: Megane RS

niks daarvan!
spanbandje eromheen, kun je die kopbouten ook meteen wegpleuren...
Menno

Je hebt wel de turbo-nokkenas d'r in zitten?
rev it like a rental
Abel
Über-Spammer

Steven schreef:En dan weer aan elkaar lijmen?
leuk om te zien wat een verschillen in de kop zelf kunnen zitten. Gewoon leer proces, kop kon je bewaren voor de fun, maar weggooien is ook een optie
Danny van Duren

Menno schreef:Je hebt wel de turbo-nokkenas d'r in zitten?
alles is van de turbo behalve de kale kop kleppen enz zijn van turbo
Haas

Danny, tip, gebruik af en toe wat leestekens, zo maar voor de lol, dat maakt je verhaal een stuk leuker en makkelijker te lezen :)
Danny van Duren

Haas schreef:Danny, tip, gebruik af en toe wat leestekens, zo maar voor de lol, dat maakt je verhaal een stuk leuker en makkelijker te lezen :)
hmmz. klopt wil ik nog wel eens vergeten :p.
Sorry
Tijn
Contacteer:

klepzetels van een atmosferische motor in de kop laten zitten ism turbo-kleppen misschien?
de klepzetelhoek wil wel eens verschillen ... dat sluit niet al te best af lijkt mij ?

en ff for the record, het jeukt mij ook al tijden om ff te melden dat je als een ongeleid projectiel met die motor bezig bent, dus ik wil ff menno's mening delen (als hij dat ook goed vind)
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Compressie is ok, dus mechanisch lijkt me niks mis.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

ook bij warme motor?
Tijn
Contacteer:

ik zal het ff zeggen tegen de motorenbouwer hier, dat hij niet verder hoeft te rekenen aan die klepzetelhoek om vermogen te winnen of verliezen, als de compressie goed is dan is het goed.
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

de klepzetelhoek wil wel eens verschillen ... dat sluit niet al te best af lijkt mij ?

Lijkt mij weer dat je dat terugvind in de compressie die je meet maargoed kan er net zo goed naastzitten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Contacteer:

dat was mischien wat te simpel gesteld ja, maar je kunt je er misschien wat bij voorstellen op het gebied van een beroerde vullingsgraad ?

klep en klepzetel horen bij elkaar. dus als de klepzetels van de atmosferische kop zijn blijven zitten, zal dat vast geen vermogenswinst opleveren.
Laatst gewijzigd door Tijn op ma 12 jun 2006 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
there is no spoon.
Menno

Als hoek van klep en zitting niet met elkaar overeenkomen, dan loopt zo'n motor helemaal niet, of als een poffertje. Wat dat betreft is compressie meting wel een aardige controle. Daarnaast is optimalisatie van klepzitting meer "de puntjes op de i" , en vast niet de oorzaak van de problemen. Bij zo'n productiemotor is daar overigens weinig spannends te verwachten.

Ik denk dat je met een multimeter in de ene hand, en een schema'tje in de andere hand, gewoon eens structureel op zoek naar 't probleem moet gaan.
rev it like a rental
Tijn
Contacteer:

is het niet denkbaar dat hij gewoon te vroeg afgesloten wordt dan, doordat de hoek van de klep kleiner is dan die van de zitting, waardoor hij wel goed afsluit, maar de klep dus eigenlijk te vroeg sluit en het oppervlak van de ringvormige opening te klein is bij volledige lift waardoor de vulgraad te klein blijft en dus vermogen verloren gaat ?
there is no spoon.
Plaats reactie