Autogas instalatie op een 16 V kan dat???

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
cooknl
Contacteer:

Hi all,

Ik vraag me af of het mogelijk en goed werkbaar is een GAS instalatie in een R19 16 klepper te bouwen.

Zijn er problemen met het koelen van de motor na inbouw????

Alle info welkom.

rob
Menno

nope, geen probleem, gaat prima. De kleppen van die motoren kunnen er goed tegen. Enige lastige is misschien een kant en klaar setje vinden voor die auto, maar 't is opzich vaker gedaan.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Wilde plannen, rob? :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen

Menno schreef:nope, geen probleem, gaat prima. De kleppen van die motoren kunnen er goed tegen. Enige lastige is misschien een kant en klaar setje vinden voor die auto, maar 't is opzich vaker gedaan.
En prima bevallen. :wink: Nooit problemen mee gehad.
cooknl
Contacteer:

hey bedankt guys.

Nu nog een vinden voor een schappelijke prijs.m Liefst ingebouwd en wel.

Als iemand iets weet, geef een gil, of post maar hier.

nogmaals bedankt,

rob
cooknl
Contacteer:

HI ALL,

het schijnt dat G3 instalatie niet mogelijk is, heeft iemand een indikatie welk merk gas installatie wel kan.

Is dat ook met computer gestuurt of het oude flow systeem?

rob
Xabre
Car: 19 16V

G3 is er alleen voor moderne auto's, het oude gassysteem schijnt er wel te zijn voor de 19 16v, in nederland nog nooit gezien maar in engeland zie je heel af en toe weleens 19 16v's aangeboden op lpg
Riël
Über-Spammer

Het systeem wat je krijgt zal best computergestuurd zijn hoor. Op zich is een gassysteem ook vrij universeel. Je kan denk ik zelfs een LPi of een dampgasinjectiesysteem laten monteren. De g3 klassificatie moet je echter vergeten, dat gaat niet zo 1,2,3 lukken. Waarschijnlijk wel met emissietest en inbouwnormen bij de RDW na neerleggen van een hoop lappen als je het écht wil.

Een 16v op gas kost je waarschijnlijk zo'n kleine 70 euro per maand belasting.
Steven
Car: M536

Je kan ook een 19 op gas kopen en daar een ander blok in hangen.
Kep misschien nog wel een mooie groene voor je en apart ernaast een blok met alles wat erbij hoort ;)
Riël
Über-Spammer

hahahaha
je hebt echt hetzelfde spul als mij staan he.

Een 19 op gas en een los 16v blok ernaast :lol:
cooknl
Contacteer:

Ha ha ha you guys are funny lol,

Maar ik dacht het andersom als ik nu een gewone 19 op gas koop en het gas systeem overbouw naar de 16 klepper of naar mijn R9 TURBO, dat kan toch ook???

rob
Abel
Über-Spammer

nee want dan rijd je ilegaal op gas... je kunt beter/goedkoper een gasauto kopen en daar een andere motor in hangen
cooknl
Contacteer:

Abel,

Je hebt gelijk tot een punt, als ik het inbouw kan ik toch gewoon naar het RDW keuring station, laten keuren en dan rijdt ik WEL legaal.

rob
Bart V

cooknl schreef:Abel,

Je hebt gelijk tot een punt, als ik het inbouw kan ik toch gewoon naar het RDW keuring station, laten keuren en dan rijdt ik WEL legaal.

rob
Dat kan wel, maar het zijn wel zeikerds hoor bij de RDW. Je moet dus wel zorgen dat het serieus degelijk is ingebouwd, en voldoet aan de gestelde eisen.
cooknl
Contacteer:

Dit zijn de eisen die ik op het net heb kunnen vinden over gas installatie

1. Alle onderdelen van het brandstofsysteem van personenauto’s moeten veilig zijn en deugdelijk zijn bevestigd. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging.

2. Het brandstofsysteem mag geen lekkage vertonen.

3. De vulopening van het brandstofreservoir moet zijn afgesloten met een passende tankdop.

Artikel 5.2.10

1. Indien de personenauto is voorzien van een LPG-installatie, moet deze, onverminderd het bepaalde in artikel 5.2.9, voldoen aan de in de volgende leden gestelde eisen.

2. De LPG-tank:

a. moet permanent zijn aangebracht aan het voertuig;

b. mag niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak;

c. mag geen deuken vertonen.

3. De LPG-tank mag niet in de motorruimte zijn geplaatst en indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1994, niet op het dak zijn geplaatst.

4. De volgende onderdelen moeten aanwezig zijn:

a. de veerveiligheid, die in de buitenlucht moet uitmonden;

b. de verdamper/drukregelaar, al dan niet gecombineerd, dan wel een mengregelsysteem;

c. de gasdichte kast indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 maart 1979, tenzij de tank in de open lucht is geplaatst;

d. de automatische inrichting ter begrenzing van de vullingsgraad indien het voertuig na 30 juni 1983 in gebruik is genomen;

e. de automatische afnameklep op de tank indien het voertuig na 31 december 1987 in gebruik is genomen;

f. het gasmengstuk dan wel een inspuitstuk;

g. de automatische afsluitklep.

5. Op de LPG-installatie mogen geen andere verbruikers zijn aangesloten dan die, welke strikt noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de motor van het voertuig.

6. Indien het voertuig na 30 september 1978 in gebruik is genomen, mag het vullen van de tank alleen buiten het voertuig kunnen geschieden.

7. De in het vierde lid genoemde onderdelen moeten vrij zijn van ernstige beschadigingen en mogen niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak.

8. De leidingen mogen geen knikken vertonen en mogen niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak.

9. De gasvoerende slangen mogen geen beschadiging vertonen waarbij het wapeningsmateriaal zichtbaar is. De slangen die aan de buitenzijde van een metalen wapening zijn voorzien, mogen geen beschadiging vertonen.

Zijn er nog meer eisen waaraan een R9 turbo uit 1985 zou moeten voldoen??

rob
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Xabre schreef:G3 is er alleen voor moderne auto's, het oude gassysteem schijnt er wel te zijn voor de 19 16v, in nederland nog nooit gezien maar in engeland zie je heel af en toe weleens 19 16v's aangeboden op lpg
In italie ben ik een aantal 1916v cabrio's tegen gekomen op lpg :D
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
-PAZ-
Über-Spammer

maatje van me heeft zijn 19 16v chamade op gas maandje of 3 geleden plat gereden, ding stond al dik over de 200.000 en liep nog als een zonnetje.

staat er hier in de buurt nog 1 te koop trouwens, een blauwe 16v op gas, ligt wel een lager uit
R5GTT. Drive it like you stole it
Egon

Riël schreef:Een 16v op gas kost je waarschijnlijk zo'n kleine 70 euro per maand belasting.
valt toch mee. Ik betaal voor mijn laguna op diesel Eur. 84,- per maand
-PAZ-
Über-Spammer

dat valt idd toch wel mee en aan de pomp gooi je em voor 20 euri helemaal vol. als je nog goedkoper wilt rijden kan je mischien beter kijken voor ene megane coupe G3
Riël
Über-Spammer

g3 scheelt je 35 euro per maand. ALs je echt veel rijdt is dat t geld ook niet. Maargoed, momenteel krijg je de meeste occasions wel op g3.
antoine
Car: Renault Clio III RS

FF een oude topic een schopje geven. Bij het opschonen van mijn computer kwam ik deze foto tegen, een clio cup met gas. Meer informatie kan je krijgen bij vialle te eindhoven. In de werkplaats daar hangen nog diverse foto's van deze clio.

[img]http://www.superkitcar.nl/chris/8.JPG[/img]
Riël
Über-Spammer

Blijft wel vet, tanken op je dak :)
MikeVV
Contacteer:

Wel hele vreemde plek voor de vulslang.
Zal wel met de veiligheid hebben te maken??
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
NielsT

Ik heb volgens mij nog een gasinstallatie liggen voor een clio 16v, maar die mag je volgens mij niet zelf inbouwen moet gekeurd worden... maar wat allemaal wel niet mag ;)
Steven
Car: M536

Als je zelf een gasinstall erin bouwt moet je een nieuwe tank hebben, 2ehands mag niet.
-PAZ-
Über-Spammer

heb er hier ook nog wel 1 liggen, heeft in een 19 16v gezeten. weet alleen ook niet percies wat de keurings eisen zijn, en of je uberhaupt wel een 2e hands instalatie mag gebruiken enz enz
Plaats reactie