het systeem?? het is een merk hoor....Riël schreef:Ja lucas is het 'systeem'.Frits schreef:Dat zijn de remmen zelf. niet de voering. Lucas maakt nog wel meer onderdelen...Alleycat schreef:Lucas zit toch standaard op sommige Renaultjes geleverd?
Bij de Vijf is het óf Lucas, óf Girling...
Mike's clio> Nieuwe Clio campus 1.4 16v! (foto's)
Lucas, bendix, girling zijn zo remsystemen die ik wel ken 
Dat er ook blokjes zijn die het merk lucas dragen zal best kunnen.

Dat er ook blokjes zijn die het merk lucas dragen zal best kunnen.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Lucas is wat er bij mij op de remklauw staat, dus het 'systeem'
als je nieuwe remblokken voor je Renault gaat bestellen, vragen ze welk systeem je hebt. Bij m'n 19 was dit Bendix of Girling, ik weet niet meer precies welke van de 2, en bij de Mégane is het dus Lucas. Sommige 19's hebben Girling, anderen Bendix.
Blokjes voor een Bendix of Girling systeem zullen anders zijn dan voor een Lucas.
als je nieuwe remblokken voor je Renault gaat bestellen, vragen ze welk systeem je hebt. Bij m'n 19 was dit Bendix of Girling, ik weet niet meer precies welke van de 2, en bij de Mégane is het dus Lucas. Sommige 19's hebben Girling, anderen Bendix.
Blokjes voor een Bendix of Girling systeem zullen anders zijn dan voor een Lucas.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
het is dus niet alleen een systeem, maar ze maken wel degelijk blokjes!
wilde weten of iemand hier bekend mee is? klinkt best goed namelijk. lees hieronder
Lucas remblokken onderscheiden zich door een hoge kwaliteitsstandaard en goede prestaties.
Lucas rem blokken voldoen aan de strenge ECE R90-normen, waarmee de Europese overheden eisen stellen aan de kwaliteit. Met de hightech-samenstelling van de remblokken, een combinatie van minerale en keramische vezels, neemt Lucas een belangrijk voorschot op het gebruik van minder milieubelastende stoffen.
Lucas remblokken zijn wereldwijd de enige die geen zware metalen of zware metaalverbindingen bevatten. Onderzoek heeft aangetoond dat dit niet ten koste gaat van de remprestaties van de remschijven of de mate van slijtage. Integendeel: de Lucas remblokken zijn meerdere malen als beste getest.
Een ander sterk punt van Lucas zijn de Superkits.
Een Lucas Superkit bestaat uit alle onderdelen die bij een 100 procent-revisie van de achtertrommel remmen voor vervanging in aanmerking komen, inclusief het kleinmateriaal. De set beschikt onder meer over wielremcilinders en het complete telmechanisme. Praktisch is dat de onderdelen van de Superkit al in elkaar zijn gezet en snel op de auto gemonteerd kunnen worden. Hierdoor wordt het risico van fouten beperkt. B&R Carparts Online levert Lucas remblokken en Brembo remschijven
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/luca ... s_web2.jpg[/img]
wilde weten of iemand hier bekend mee is? klinkt best goed namelijk. lees hieronder
Lucas remblokken onderscheiden zich door een hoge kwaliteitsstandaard en goede prestaties.
Lucas rem blokken voldoen aan de strenge ECE R90-normen, waarmee de Europese overheden eisen stellen aan de kwaliteit. Met de hightech-samenstelling van de remblokken, een combinatie van minerale en keramische vezels, neemt Lucas een belangrijk voorschot op het gebruik van minder milieubelastende stoffen.
Lucas remblokken zijn wereldwijd de enige die geen zware metalen of zware metaalverbindingen bevatten. Onderzoek heeft aangetoond dat dit niet ten koste gaat van de remprestaties van de remschijven of de mate van slijtage. Integendeel: de Lucas remblokken zijn meerdere malen als beste getest.
Een ander sterk punt van Lucas zijn de Superkits.
Een Lucas Superkit bestaat uit alle onderdelen die bij een 100 procent-revisie van de achtertrommel remmen voor vervanging in aanmerking komen, inclusief het kleinmateriaal. De set beschikt onder meer over wielremcilinders en het complete telmechanisme. Praktisch is dat de onderdelen van de Superkit al in elkaar zijn gezet en snel op de auto gemonteerd kunnen worden. Hierdoor wordt het risico van fouten beperkt. B&R Carparts Online levert Lucas remblokken en Brembo remschijven
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/luca ... s_web2.jpg[/img]
standaard verkooppraatje hoor.
ZIjn niet beter dan de blokjes van de dealer.
ZIjn niet beter dan de blokjes van de dealer.
Valt reuze mee man,mits je eem brug hebt natuurlijkmike16v schreef:heb besloten toch het frame niet te vervangen
het is maar een kleien afwijking en erg veel werk...
laat hem wel uitlijnen en focus me wel op de remmerij.

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
wat een gedoe zeg. zoals ik als eerste al zei. Lucas maakt veel vervanginsspul voor een heeeele hoop autotypen. Nee, geen spul om 24 uurs racen mee te rijden maar gewoon goed spul voor dagelijks gebruik. En zoals Riël al zegt, niets beter of slechter waarschijnlijk dan de dealer
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mijn lucas blokjes komen van de dealerRiël schreef:standaard verkooppraatje hoor.
ZIjn niet beter dan de blokjes van de dealer.

k ben er niet ontevreden over, maar mn vorige blokjes waren iets comfortabeler bij hard remmen, maar daar weet ik niet van welk merk t was.. maar deze zijn ook wel goede stoppers
het worden waarschijn de Ferodo 2500 (a 79,-) met nieuwe schijven. misschien brembo schijven a 250,- (weet niet of dat erg duur is?) komt bij biesheuvel vandaan.
mooi setje dan denk ik.
dacht dat lucas net zoiets was als ferodo... maar dat blijkt niet zo te zijn dus.
mooi setje dan denk ik.
dacht dat lucas net zoiets was als ferodo... maar dat blijkt niet zo te zijn dus.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Minder remmen ....ga je ook harder met een 1.6 8v 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
ER zit toch een motor in ? altijd remmen op de motor in de bergen , anders kan je na thuiskomst weer je blokken vervangen...... 

heej, zo gek ben ik ook weer niet he! haha. rij al lang in de bergen hoor. maar je kan niet alles op de motor remmen he! haarspeldbochten die in bergen zitten zijn erg lastig hoor zonder remmenjochem de haas schreef:ER zit toch een motor in ? altijd remmen op de motor in de bergen , anders kan je na thuiskomst weer je blokken vervangen......
mijn motortje tikt behoorlijk. is al lang maar metopen ramen rijden valt het me steeds meer op...
denk dat ik de kleppen moet laten stellen. (motor olie is nog nieuw)
weet iemand wat je daar voor kwijt bent bij renault?
groetjes
denk dat ik de kleppen moet laten stellen. (motor olie is nog nieuw)
weet iemand wat je daar voor kwijt bent bij renault?
groetjes
Doe het zelf
Dat gaat jou echt wel lukken! Of gaat dat met stelplaatjes? Da's wat lastiger..

Je begint met een setje voelermaatjes te shoppen 
Klepspeling (koud) in mm tussen nok en tuimelaar
K7M-motor:
Inlaatklep 0,10-0,15
Uitlaatklep 0,25-0,30 (nieuwe kleppen: 0,20-0,25)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Contramoer klepstelbout 15 (1,5)
Kleppendeksel 10 (1,0)
-Verwijder de carterventilatieslangen, de bougiekabels en de bougies.
-Verwijder bij de K7M-motor de hoogspanningseenheid.
-Verwijder het kleppendeksel.
-Draai de krukas zover linksom of verplaats de auto in de versnelling totdat de kleppen van cilinder nr. 1 (vliegwielzijde) op tuimelen staan. De kleppen van cilinder nr. 4 kunnen nu met een voelermaat tussen nok en tuimelaar worden gecontroleerd.
-Stel, indien nodig, de kleppen af door de borgmoer los te draaien en de stelmoer zodanig te verdraaien tot de juiste speling is verkregen. Houd vervolgens de stelmoer in deze stand vast en zet de borgmoer weer met het juiste aanhaalmoment vast.
-Controleer de klepspeling opnieuw. Zie tabel 2.2 voor de klepstelvolgorde.
Kleppen op tuimelen van Kleppen stellen van
cilinder nr. 1 cilinder nr. 4
cilinder nr. 3 cilinder nr. 2
cilinder nr. 4 cilinder nr. 1
cilinder nr. 2 cilinder nr. 3
Wanneer de kleppen op tuimelen staan bij 1 kom het zo uit dat bij cilinder nummer 4 de nok de klep niet raakt. Je kan in principe elke klep stellen waar de nok de klep niet indrukt. Je meet dus de speling tussen het niet-nok stuk op de nokkenas en de klepstoter.
Het voelermaatje moet een lichte weerstand hebben. Te vast is niet goed, te los is ook niet goed.
Ohja, succes, je kan eigenlijk niks stuk maken, al stel je ze helemaal fout om een of andere reden, in het ergste geval loopt ie erg beroerd (vooral als je ze te strak zet). Dan is t een kwestie van 'noch mal versuchen'

Klepspeling (koud) in mm tussen nok en tuimelaar
K7M-motor:
Inlaatklep 0,10-0,15
Uitlaatklep 0,25-0,30 (nieuwe kleppen: 0,20-0,25)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Contramoer klepstelbout 15 (1,5)
Kleppendeksel 10 (1,0)
-Verwijder de carterventilatieslangen, de bougiekabels en de bougies.
-Verwijder bij de K7M-motor de hoogspanningseenheid.
-Verwijder het kleppendeksel.
-Draai de krukas zover linksom of verplaats de auto in de versnelling totdat de kleppen van cilinder nr. 1 (vliegwielzijde) op tuimelen staan. De kleppen van cilinder nr. 4 kunnen nu met een voelermaat tussen nok en tuimelaar worden gecontroleerd.
-Stel, indien nodig, de kleppen af door de borgmoer los te draaien en de stelmoer zodanig te verdraaien tot de juiste speling is verkregen. Houd vervolgens de stelmoer in deze stand vast en zet de borgmoer weer met het juiste aanhaalmoment vast.
-Controleer de klepspeling opnieuw. Zie tabel 2.2 voor de klepstelvolgorde.
Kleppen op tuimelen van Kleppen stellen van
cilinder nr. 1 cilinder nr. 4
cilinder nr. 3 cilinder nr. 2
cilinder nr. 4 cilinder nr. 1
cilinder nr. 2 cilinder nr. 3
Wanneer de kleppen op tuimelen staan bij 1 kom het zo uit dat bij cilinder nummer 4 de nok de klep niet raakt. Je kan in principe elke klep stellen waar de nok de klep niet indrukt. Je meet dus de speling tussen het niet-nok stuk op de nokkenas en de klepstoter.
Het voelermaatje moet een lichte weerstand hebben. Te vast is niet goed, te los is ook niet goed.
Ohja, succes, je kan eigenlijk niks stuk maken, al stel je ze helemaal fout om een of andere reden, in het ergste geval loopt ie erg beroerd (vooral als je ze te strak zet). Dan is t een kwestie van 'noch mal versuchen'

-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: zo 11 jul 2004 18:08
- Locatie: Zierikzee
- Contacteer:
120 euromike16v schreef:mijn motortje tikt behoorlijk. is al lang maar metopen ramen rijden valt het me steeds meer op...
denk dat ik de kleppen moet laten stellen. (motor olie is nog nieuw)
weet iemand wat je daar voor kwijt bent bij renault?
groetjes
thanks! maar ga het samenmet de buurman doen! die heeft het al vaker gedan blijkt. uurtje werk max zei hij.rene19 schreef:120 euromike16v schreef:mijn motortje tikt behoorlijk. is al lang maar metopen ramen rijden valt het me steeds meer op...
denk dat ik de kleppen moet laten stellen. (motor olie is nog nieuw)
weet iemand wat je daar voor kwijt bent bij renault?
groetjes
dus ff voelermaatjes halen en een klepdeksel pakking.
ik wilde remschijven en blokken bestellen bij brezan, maar nu ha dik de optie uit de volgende maten: 238 / 259 / 269 ik dacht dat ik 238 had, weet iemand of dat klopt??
megane coupe 1.6e uit '96
weet wel dat ik het kan nameten, maar daar heb ik geen tijd meer voor...
alvast bedankt!
megane coupe 1.6e uit '96
weet wel dat ik het kan nameten, maar daar heb ik geen tijd meer voor...
alvast bedankt!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
http://www.bremsa.ch
even in de catalogue shop renault zoeken en jou auto type. Vervolgens kun je een plaatje zien van de schijf met alle maten
ik denk 238
even in de catalogue shop renault zoeken en jou auto type. Vervolgens kun je een plaatje zien van de schijf met alle maten
ik denk 238
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
kennen ze niet gewoon t kenteken nakijken?
zal wel 238 zijn denk ik, maar zeker weten is handiger
EDIT: 238, zie megane I 1.6
die 8v nemen ze voor lief...
zal wel 238 zijn denk ik, maar zeker weten is handiger

EDIT: 238, zie megane I 1.6

die 8v nemen ze voor lief...

die 1.6e heeft volgens mij dezelfde set als de 5GTT
de mijne wel iig (zo op het oog)
volgens mij is de grotere voor de 2.0
de mijne wel iig (zo op het oog)
volgens mij is de grotere voor de 2.0
there is no spoon.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
238 idd
kun je mooi nakijken op http://www.autopartsonline.nl (best goedkoop ook daaro)
gaat een grotere schijf voor een 2.0 overigens ook passen op een Mégane 1.6e? gewoon ff interesse.
overigens heb ik ABS en dat zit -als ik het goed heb- in de schijf (achter heb ik trommels zoals zoveel 1.6e modellen)
dus schijf zal denk ik toch iets anders zijn dan een schijf van een 5 GT Turbo?

kun je mooi nakijken op http://www.autopartsonline.nl (best goedkoop ook daaro)
gaat een grotere schijf voor een 2.0 overigens ook passen op een Mégane 1.6e? gewoon ff interesse.
overigens heb ik ABS en dat zit -als ik het goed heb- in de schijf (achter heb ik trommels zoals zoveel 1.6e modellen)
dus schijf zal denk ik toch iets anders zijn dan een schijf van een 5 GT Turbo?
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
abs zit op de naaf, niet op de schijf.
gekke is dat ze bij renault ook 2 opties krijgen maar ze kunnen geen maten zien... (kenteken ingevoerd)
maar volgens mij is het gewoon de 238, dus die ga ik bestellen bij brezan.
verder nog een vraagje, kan een katvervanger krijgen voor mijn coupe. weet iemand of je dat een beetje merkt qua pk's? er zit ook een sportdemper op. groetjes!
maar volgens mij is het gewoon de 238, dus die ga ik bestellen bij brezan.
verder nog een vraagje, kan een katvervanger krijgen voor mijn coupe. weet iemand of je dat een beetje merkt qua pk's? er zit ook een sportdemper op. groetjes!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
hij loopt er iets lekkerder op door waarschijnlijk. Als ik nu met kat rijd heb ik altijd het idee dat hij iets inhoud, met katvervanger loopt hij lekkerder door de toeren heen vind ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
dat klinkt alleen maar sneller tom, maar een williams moet het hebben van het koppel, dus die hoge toeren waar hij makkelijker door heen komt gaat hij niet echt harder van ofzo, je verliest dat weer door te weinig tegendruk onderin namenlijk.
Ook bij de 1.6 kan je het vergeten dat het iets anders doet als meer geluid opleveren. Atmosferische motoren worden ontwikkeld voor een bepaalde hoeveelheid tegendruk, pas bij hoge toeren gaat het tegen je keren, dus als je een civic Type R of S2000 rijdt kan je wel wat tegendruk kwijt.
Ook bij de 1.6 kan je het vergeten dat het iets anders doet als meer geluid opleveren. Atmosferische motoren worden ontwikkeld voor een bepaalde hoeveelheid tegendruk, pas bij hoge toeren gaat het tegen je keren, dus als je een civic Type R of S2000 rijdt kan je wel wat tegendruk kwijt.
there is no spoon.