Peter5GTT BS project (Einde project, onderdelen te koop)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Nee dan liever een ster.

Vanavond bezig geweest met het demonteren van de motor.
Echt een routine klus tegenwoordig.

In ieder geval is de kop nog goed, cilinders en bussen zien er op het eerste gezicht ook goed uit.
Ik en Rj denken dus dat het de krukas moet zijn.
Voor mij nog geen reden om hem weg te doen.
Vraag me alleen af waarom die olie dan zo rookte onder m`n kleppendeksel???

Heb nog een krukas leggen die goed lijkt, maar dat leek deze ook.
De krukas wordt dus geslepen en dan gelijk overmaats lagers.

@Lex, die bumper moet nog ff wachten.


Nog ff een klein vraagje, de kop die er nu opzit is iets te ver gevlakt, maar ik heb een dikkere koppaking en lage compressie zuigers.
Dit alles bij elkaar hoeft er toch niet voor te zorgen dat de motor niet liep?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee want je kunt een originele GT ook op 1,6mm pakking zetten en dan loopt ie ook prima. (0,3 teveel gevlakt + 1.9 = zelfde als 1.6)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Had je die krukas niet laten nameten? Of gewoon op goed geluk erin gezet?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

stond ie wel goed getimed?

dat kan ook wel een leuk foutje zijn
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Daniël W. schreef:Had je die krukas niet laten nameten? Of gewoon op goed geluk erin gezet?
Dat was idd op goed geluk.

Timing staat goed anders kun je hem volgens mij niet eens starten.

Gekeuvel kwam nagelang de motor warmer werd.
Maby dat er iets flink heeft lopen schuren.

Vanavond de schade maar eens bekijken.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Heb je wel met monteren van alle lagers,steeds lager voor lager gecontroleerd of de krukas nog 100% soepel rond draaide?


Wel beter dat je 't karretje nog een kans geeft ^O^
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Yeps, alle lagers hebben ook eerst een oliebeurtje gehad.
En alles is gedaan volgens de Hayness, super zo`n boek.

Alleen staat er in de hayness iets vaags over die aandraaikoppels.
Voor de mainbearings zeggen ze 65Nm voor de andere 45Nm.
Wat zijn nu de main en wat zijn de andere.

Zijn de main de krukaslagers?
En de andere zijn je drijfstanglagers?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Main bearings, zijn de lagers v/d krukas.

Big-end bearings, zijn de drijfstanglagers.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Florus schreef:Main bearings, zijn de lagers v/d krukas.

Big-end bearings, zijn de drijfstanglagers.
Ik dank u vriendelijk.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Nou vandaag blokje uit elkaar gehaald.
Hoop gesloop weer en toen waren we uiteindelijk bij de krukas beland.

Lagerkappen er af gehaald.
En daaronder zat dus de narigheid.
Drijfstanglagers waren al lekker ingesleten.
En de krukaslagers waren er nog veel slechter aan toe.
Best knap in zo`n kort tijdbestek.
Viel me wel op dat de middelste lagerkap wel erg vast gedraaid zat, terwijl alles met de momentsleutel op moment is vastgezet.

Nu te doen:
Andere krukas wegbrengen om na te meten en eventueel te slijpen.
Aan de hand van die uitkomst lagers bestellen en weer vrolijk opbouwen.
En nu gewoon 3 keer nameten of het goed zit.

Afijn de 5 krijgt dus weer een kans (laatste ik beloof het) mede dankzij m`n vriendin.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Laat die foto's maar zien Peet
VLK Groep
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Moet ze nog ff bewerken.
Jammer dat ik die axiaal lagers niet meer kon vinden, want die waren er ook super slecht aan toe.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hee en de oliepomp, werkt die wel goed? Want als ik dit zo zie moet de krukas zwaar gelopen hebben, anders zou ie nooit zo zwaar ingelopen zijn.
Als jet het niet zeker weet zou ik toch nog maar ff een x slikken en een nieuwe kopen.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

damn dat ziet er niet goed uit (N)

Hopelijk gaat t straks wel helemaal goed, en kan je eindelijk genieten van je GT! (Y) succes!
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Zit een nieuwe oliepomp in.
Enig idee hoe ik hem kan testen?

Ja bent wel weer eens nieuwsgierig hoe zo`n gtt rijdt.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Je hebt toch een oliedrukmeter
VLK Groep
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep vanmiddag voor de laatste x gereje :p

Pfoe, gaf je oliedrukmeter nog iets raars aan? Of gewoon als normaal?
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Uhh ja je hebt hem zien springen.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Valt dan wel weer mee Peet (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

ik heb dezelfde schade gehad door een slechte oliepomp. druk kwam niet hoger dan 3 bar.

deze schade komt gewoon door gebrek aan smering.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ziet er ernstig uit als wat er uit mijn blok kwam rollen... :S

Je nokkenas al bekeken? Dat was bij mij ook een golfbaan..incl de binnenzijde van het blok :(

niets in je blok verstopt zitten aan oliekanalen?
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Alles gaat er weer uit vandaan dus ik zie wel wat ik verder tegenkom.

Ben alleen vergeten te bellen met de mensen die m`n krukas gaan nameten.
Na ja morgen maar ff bellen.

Maare een oliekanaal kan toch niet zomaar verstopt zitten?
Moet een aardig groot brok inzitten eer dat die verstopt zijn.

rare is ook dat het middelste lager het ergst op z`n klote heeft gehad.
Bij slechte smering zouden ze er dus allemaal net zo slecht aan toe moeten zijn?

Ik denk dat die middelste lagerkap te vast is gedraaid. Aangezien die echt smerig vast zat.
Hierdoor is de smering niet optimaal geweest en is die daardoor slecht gaan draaien met dit als resultaat. (iemand een andere opvatting?)
En in combinatie met een slechte krukas zijn de andere lagers ook al flink afgesleten.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Lex schreef:Valt dan wel weer mee Peet (Y)
Hij rijdt nog niet Lexie, dus dit valt eigenlijk gewoon nog steeds tegen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kan me niet voorstellen dat die kap te vast zat, althans datie daarom slechte smering heeft gehad. Zaten er niet de verkeerde lagers in? Overmaat oid? Of je krukaskrom op die plek, waardoor hij gaat 'slingeren' zeg maar?

ook dat lijkt me sterk, maar er moet toch iets zijn..
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Die krukas komt uit een blok waar de tussenplaat van de externe oliekoeler is losgelopen, ik denk dat de krukas hierbij beschadigd is
VLK Groep
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

peter5GTTurbo schreef:
Daniël W. schreef:Had je die krukas niet laten nameten? Of gewoon op goed geluk erin gezet?
Dat was idd op goed geluk.

Timing staat goed anders kun je hem volgens mij niet eens starten.

Gekeuvel kwam nagelang de motor warmer werd.
Maby dat er iets flink heeft lopen schuren.
(U) niet tof! maar wel weer een erg dure les geleerd... :(

@RJ: waarom kom je daar nu pas mee :p

iig succes met de opbouw, misschien dat je straks nog aan rijden toekomt :wink: ...wel flink balen als er elke keer weer dingen fout/kapot gaan (U)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Daniël W. schreef:
@RJ: waarom kom je daar nu pas mee :p
Ik had een helder moment :wink:
VLK Groep
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Krukas nagemeten.
Deze is goed (gelukkig)

Lagers gaan zo in bestelling en dan maar wachten wanneer ze binnenkomen.
En dan alles rustig aan weer opbouwen.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Als het net zo snel gaat als bij mij, kan je eind volgende week wel weer rijden :p
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Lex schreef:Als het net zo snel gaat als bij mij, kan je eind volgende week wel weer rijden :p
Jij laat het doen luie donder ......daarom gaat het snel , maar als je het zelf moest doen ....
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Het is toch wel de bedoeling dat RJ nog ff meekomt kijken en helpen.
Wil het niet nog een keer in de prak zien lopen.
Want dan is het echt bye bye 5.
Kan het geld goed gebruiken, want het begint te kriebelen om uit huis te gaan.
Corniels
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 21 nov 2003 8:31
Locatie: Katwijk
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:want het begint te kriebelen om uit huis te gaan.
Kijk dat zijn nog eens berichten
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Updeet:

Drijfstang is ovaal geworden tijdens de eerste paar km van het verse blok.
Blok staat nu bij een revisiebedrijf en daar wordt alles (krukas, drijfstangen en het blok) opgemeten en zo nodig bijgeslepen.
Nieuwe zuiger is ook weer besteld aangezien je de zuiger niet kan overpersen op een andere drijfstang.

Het staat er al een poos lekker zielig bij.
Bedoeling is over 2 weken weer te kunnen beginnen met opbouwen.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

idd check de oliepomp en alle oliekanalen doorblazen.
check ook de klep die de olieoverdruk afblaast. (bovenin de pomp) Die wil na een revisie door wat rommel nogal eens blijven hangen.
Check of er ruimte genoeg zit tussen de aanzuigzeef en de carterpan.

zekar wetah het verschil in evt ondermaat van lagers en de krukasmaat.

met momentsleutel geen vergissing maken met Nm en LbsFt

succes r
Plaats reactie