Peter5GTT BS project (Einde project, onderdelen te koop)
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Nee dan liever een ster.
Vanavond bezig geweest met het demonteren van de motor.
Echt een routine klus tegenwoordig.
In ieder geval is de kop nog goed, cilinders en bussen zien er op het eerste gezicht ook goed uit.
Ik en Rj denken dus dat het de krukas moet zijn.
Voor mij nog geen reden om hem weg te doen.
Vraag me alleen af waarom die olie dan zo rookte onder m`n kleppendeksel???
Heb nog een krukas leggen die goed lijkt, maar dat leek deze ook.
De krukas wordt dus geslepen en dan gelijk overmaats lagers.
@Lex, die bumper moet nog ff wachten.
Nog ff een klein vraagje, de kop die er nu opzit is iets te ver gevlakt, maar ik heb een dikkere koppaking en lage compressie zuigers.
Dit alles bij elkaar hoeft er toch niet voor te zorgen dat de motor niet liep?
Vanavond bezig geweest met het demonteren van de motor.
Echt een routine klus tegenwoordig.
In ieder geval is de kop nog goed, cilinders en bussen zien er op het eerste gezicht ook goed uit.
Ik en Rj denken dus dat het de krukas moet zijn.
Voor mij nog geen reden om hem weg te doen.
Vraag me alleen af waarom die olie dan zo rookte onder m`n kleppendeksel???
Heb nog een krukas leggen die goed lijkt, maar dat leek deze ook.
De krukas wordt dus geslepen en dan gelijk overmaats lagers.
@Lex, die bumper moet nog ff wachten.
Nog ff een klein vraagje, de kop die er nu opzit is iets te ver gevlakt, maar ik heb een dikkere koppaking en lage compressie zuigers.
Dit alles bij elkaar hoeft er toch niet voor te zorgen dat de motor niet liep?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
stond ie wel goed getimed?
dat kan ook wel een leuk foutje zijn
dat kan ook wel een leuk foutje zijn
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Dat was idd op goed geluk.Daniël W. schreef:Had je die krukas niet laten nameten? Of gewoon op goed geluk erin gezet?
Timing staat goed anders kun je hem volgens mij niet eens starten.
Gekeuvel kwam nagelang de motor warmer werd.
Maby dat er iets flink heeft lopen schuren.
Vanavond de schade maar eens bekijken.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Yeps, alle lagers hebben ook eerst een oliebeurtje gehad.
En alles is gedaan volgens de Hayness, super zo`n boek.
Alleen staat er in de hayness iets vaags over die aandraaikoppels.
Voor de mainbearings zeggen ze 65Nm voor de andere 45Nm.
Wat zijn nu de main en wat zijn de andere.
Zijn de main de krukaslagers?
En de andere zijn je drijfstanglagers?
En alles is gedaan volgens de Hayness, super zo`n boek.
Alleen staat er in de hayness iets vaags over die aandraaikoppels.
Voor de mainbearings zeggen ze 65Nm voor de andere 45Nm.
Wat zijn nu de main en wat zijn de andere.
Zijn de main de krukaslagers?
En de andere zijn je drijfstanglagers?
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Ik dank u vriendelijk.Florus schreef:Main bearings, zijn de lagers v/d krukas.
Big-end bearings, zijn de drijfstanglagers.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Nou vandaag blokje uit elkaar gehaald.
Hoop gesloop weer en toen waren we uiteindelijk bij de krukas beland.
Lagerkappen er af gehaald.
En daaronder zat dus de narigheid.
Drijfstanglagers waren al lekker ingesleten.
En de krukaslagers waren er nog veel slechter aan toe.
Best knap in zo`n kort tijdbestek.
Viel me wel op dat de middelste lagerkap wel erg vast gedraaid zat, terwijl alles met de momentsleutel op moment is vastgezet.
Nu te doen:
Andere krukas wegbrengen om na te meten en eventueel te slijpen.
Aan de hand van die uitkomst lagers bestellen en weer vrolijk opbouwen.
En nu gewoon 3 keer nameten of het goed zit.
Afijn de 5 krijgt dus weer een kans (laatste ik beloof het) mede dankzij m`n vriendin.
Hoop gesloop weer en toen waren we uiteindelijk bij de krukas beland.
Lagerkappen er af gehaald.
En daaronder zat dus de narigheid.
Drijfstanglagers waren al lekker ingesleten.
En de krukaslagers waren er nog veel slechter aan toe.
Best knap in zo`n kort tijdbestek.
Viel me wel op dat de middelste lagerkap wel erg vast gedraaid zat, terwijl alles met de momentsleutel op moment is vastgezet.
Nu te doen:
Andere krukas wegbrengen om na te meten en eventueel te slijpen.
Aan de hand van die uitkomst lagers bestellen en weer vrolijk opbouwen.
En nu gewoon 3 keer nameten of het goed zit.
Afijn de 5 krijgt dus weer een kans (laatste ik beloof het) mede dankzij m`n vriendin.
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Laat die foto's maar zien Peet
VLK Groep
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Moet ze nog ff bewerken.
Jammer dat ik die axiaal lagers niet meer kon vinden, want die waren er ook super slecht aan toe.
Jammer dat ik die axiaal lagers niet meer kon vinden, want die waren er ook super slecht aan toe.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Hier de pics.
Lagers zijn van de middelste lagerkap.
[img]http://img142.imageshack.us/img142/3383/lager16po.jpg[/img]
[img]http://img285.imageshack.us/img285/7901/lager20nl.jpg[/img]
Lagers zijn van de middelste lagerkap.
[img]http://img142.imageshack.us/img142/3383/lager16po.jpg[/img]
[img]http://img285.imageshack.us/img285/7901/lager20nl.jpg[/img]
Hee en de oliepomp, werkt die wel goed? Want als ik dit zo zie moet de krukas zwaar gelopen hebben, anders zou ie nooit zo zwaar ingelopen zijn.
Als jet het niet zeker weet zou ik toch nog maar ff een x slikken en een nieuwe kopen.
Als jet het niet zeker weet zou ik toch nog maar ff een x slikken en een nieuwe kopen.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
damn dat ziet er niet goed uit 
Hopelijk gaat t straks wel helemaal goed, en kan je eindelijk genieten van je GT!
succes!

Hopelijk gaat t straks wel helemaal goed, en kan je eindelijk genieten van je GT!

-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Zit een nieuwe oliepomp in.
Enig idee hoe ik hem kan testen?
Ja bent wel weer eens nieuwsgierig hoe zo`n gtt rijdt.
Enig idee hoe ik hem kan testen?
Ja bent wel weer eens nieuwsgierig hoe zo`n gtt rijdt.
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Je hebt toch een oliedrukmeter
VLK Groep
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Uhh ja je hebt hem zien springen.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
ik heb dezelfde schade gehad door een slechte oliepomp. druk kwam niet hoger dan 3 bar.
deze schade komt gewoon door gebrek aan smering.
deze schade komt gewoon door gebrek aan smering.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
ziet er ernstig uit als wat er uit mijn blok kwam rollen... 
Je nokkenas al bekeken? Dat was bij mij ook een golfbaan..incl de binnenzijde van het blok
niets in je blok verstopt zitten aan oliekanalen?

Je nokkenas al bekeken? Dat was bij mij ook een golfbaan..incl de binnenzijde van het blok

niets in je blok verstopt zitten aan oliekanalen?
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Alles gaat er weer uit vandaan dus ik zie wel wat ik verder tegenkom.
Ben alleen vergeten te bellen met de mensen die m`n krukas gaan nameten.
Na ja morgen maar ff bellen.
Maare een oliekanaal kan toch niet zomaar verstopt zitten?
Moet een aardig groot brok inzitten eer dat die verstopt zijn.
rare is ook dat het middelste lager het ergst op z`n klote heeft gehad.
Bij slechte smering zouden ze er dus allemaal net zo slecht aan toe moeten zijn?
Ik denk dat die middelste lagerkap te vast is gedraaid. Aangezien die echt smerig vast zat.
Hierdoor is de smering niet optimaal geweest en is die daardoor slecht gaan draaien met dit als resultaat. (iemand een andere opvatting?)
En in combinatie met een slechte krukas zijn de andere lagers ook al flink afgesleten.
Ben alleen vergeten te bellen met de mensen die m`n krukas gaan nameten.
Na ja morgen maar ff bellen.
Maare een oliekanaal kan toch niet zomaar verstopt zitten?
Moet een aardig groot brok inzitten eer dat die verstopt zijn.
rare is ook dat het middelste lager het ergst op z`n klote heeft gehad.
Bij slechte smering zouden ze er dus allemaal net zo slecht aan toe moeten zijn?
Ik denk dat die middelste lagerkap te vast is gedraaid. Aangezien die echt smerig vast zat.
Hierdoor is de smering niet optimaal geweest en is die daardoor slecht gaan draaien met dit als resultaat. (iemand een andere opvatting?)
En in combinatie met een slechte krukas zijn de andere lagers ook al flink afgesleten.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Hij rijdt nog niet Lexie, dus dit valt eigenlijk gewoon nog steeds tegen.Lex schreef:Valt dan wel weer mee Peet
kan me niet voorstellen dat die kap te vast zat, althans datie daarom slechte smering heeft gehad. Zaten er niet de verkeerde lagers in? Overmaat oid? Of je krukaskrom op die plek, waardoor hij gaat 'slingeren' zeg maar?
ook dat lijkt me sterk, maar er moet toch iets zijn..
ook dat lijkt me sterk, maar er moet toch iets zijn..
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Die krukas komt uit een blok waar de tussenplaat van de externe oliekoeler is losgelopen, ik denk dat de krukas hierbij beschadigd is
VLK Groep
peter5GTTurbo schreef:Dat was idd op goed geluk.Daniël W. schreef:Had je die krukas niet laten nameten? Of gewoon op goed geluk erin gezet?
Timing staat goed anders kun je hem volgens mij niet eens starten.
Gekeuvel kwam nagelang de motor warmer werd.
Maby dat er iets flink heeft lopen schuren.


@RJ: waarom kom je daar nu pas mee

iig succes met de opbouw, misschien dat je straks nog aan rijden toekomt

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Ik had een helder momentDaniël W. schreef:
@RJ: waarom kom je daar nu pas mee
VLK Groep
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Krukas nagemeten.
Deze is goed (gelukkig)
Lagers gaan zo in bestelling en dan maar wachten wanneer ze binnenkomen.
En dan alles rustig aan weer opbouwen.
Deze is goed (gelukkig)
Lagers gaan zo in bestelling en dan maar wachten wanneer ze binnenkomen.
En dan alles rustig aan weer opbouwen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Jij laat het doen luie donder ......daarom gaat het snel , maar als je het zelf moest doen ....Lex schreef:Als het net zo snel gaat als bij mij, kan je eind volgende week wel weer rijden
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Het is toch wel de bedoeling dat RJ nog ff meekomt kijken en helpen.
Wil het niet nog een keer in de prak zien lopen.
Want dan is het echt bye bye 5.
Kan het geld goed gebruiken, want het begint te kriebelen om uit huis te gaan.
Wil het niet nog een keer in de prak zien lopen.
Want dan is het echt bye bye 5.
Kan het geld goed gebruiken, want het begint te kriebelen om uit huis te gaan.
Kijk dat zijn nog eens berichtenpeter5GTTurbo schreef:want het begint te kriebelen om uit huis te gaan.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Updeet:
Drijfstang is ovaal geworden tijdens de eerste paar km van het verse blok.
Blok staat nu bij een revisiebedrijf en daar wordt alles (krukas, drijfstangen en het blok) opgemeten en zo nodig bijgeslepen.
Nieuwe zuiger is ook weer besteld aangezien je de zuiger niet kan overpersen op een andere drijfstang.
Het staat er al een poos lekker zielig bij.
Bedoeling is over 2 weken weer te kunnen beginnen met opbouwen.
Drijfstang is ovaal geworden tijdens de eerste paar km van het verse blok.
Blok staat nu bij een revisiebedrijf en daar wordt alles (krukas, drijfstangen en het blok) opgemeten en zo nodig bijgeslepen.
Nieuwe zuiger is ook weer besteld aangezien je de zuiger niet kan overpersen op een andere drijfstang.
Het staat er al een poos lekker zielig bij.
Bedoeling is over 2 weken weer te kunnen beginnen met opbouwen.
idd check de oliepomp en alle oliekanalen doorblazen.
check ook de klep die de olieoverdruk afblaast. (bovenin de pomp) Die wil na een revisie door wat rommel nogal eens blijven hangen.
Check of er ruimte genoeg zit tussen de aanzuigzeef en de carterpan.
zekar wetah het verschil in evt ondermaat van lagers en de krukasmaat.
met momentsleutel geen vergissing maken met Nm en LbsFt
succes r
check ook de klep die de olieoverdruk afblaast. (bovenin de pomp) Die wil na een revisie door wat rommel nogal eens blijven hangen.
Check of er ruimte genoeg zit tussen de aanzuigzeef en de carterpan.
zekar wetah het verschil in evt ondermaat van lagers en de krukasmaat.
met momentsleutel geen vergissing maken met Nm en LbsFt
succes r