problemen met versnellingsbak
-
hallo ik heb m'n motor vervangen voor een nieuw blok. alles aangesloten sleutel in contact en motor liep gelijk, dat was lekker.. moest alleen weer de stang van de versnellingspook vast zetten aan de bak. bak in de achteruit gezet de pook in de auto naar de kant van de achteruit gezet en het klemmetje vast gedraaid. auto weer gestart maar nu komt het ...als ik auto in versnelling zet en ik laat de koppeling opkomen dan slaat hij af ...het lijkt net ofdat de auto op de rem staat. auto op de brug gezet en een paar bokken eronder zodat de voorwielen vrij staan ..nu blijkt dat ik de versnellingsbak niet in z'n vrij krijg . ook als de bak in een versnelling staat draaien de wieln allebei een andere kant op , maar het moet toch zo zijn dat r eentje stil blijft staan als je een wiel vast houdt ivb met het diff. graag wat feedback van jullie want ik heb ff geen idee waar ik het moet zoeken ..het lijkt dus net ofdat de bak vastzit !!?? alvast bedankt het gaat trouwens om een megane coupe uit 96 met een 1.6 8v motor
-
bak kan inderdaad vastzitten. Bijvoorbeeld doordat ie kapot is natuurlijk, maar als ie vantevoren goed werkte kan er iets anders aan de hand zijn:
Tap de bakolie eens af, en haal het stalen dekseltje (3 M8 boutjes) aan de buitenkant eens eraf.
daar zie je wat tandwielen achter zitten, 1 schakelvork, en links, onderaan, zie je enkele dunne staafjes (12 mm) uitsteken. Op 1 van die staafjes zit de schakelvork die je ziet.
Bij die staafjes zit ook een dikkere staaf, van ongeveer 20 mm dikte.
Als die gelijk zit met het aluminium van het bakhuis, is het niet goed, en moet je die staaf terug trekken, dmv een zelfgemaakte haak.
neem desnoods even een foto als het kapje eraf ligt, en plaats die hier, dat praat wat makkelijker.
Als je dat niet kan, haal dan het kapje eraf, en bel me even (pas als je het kapje eraf hebt, en je met je neus erop kijkt
)
06-13832525
En eerst natuurlijk de bakolie aftappen.
Tap de bakolie eens af, en haal het stalen dekseltje (3 M8 boutjes) aan de buitenkant eens eraf.
daar zie je wat tandwielen achter zitten, 1 schakelvork, en links, onderaan, zie je enkele dunne staafjes (12 mm) uitsteken. Op 1 van die staafjes zit de schakelvork die je ziet.
Bij die staafjes zit ook een dikkere staaf, van ongeveer 20 mm dikte.
Als die gelijk zit met het aluminium van het bakhuis, is het niet goed, en moet je die staaf terug trekken, dmv een zelfgemaakte haak.
neem desnoods even een foto als het kapje eraf ligt, en plaats die hier, dat praat wat makkelijker.
Als je dat niet kan, haal dan het kapje eraf, en bel me even (pas als je het kapje eraf hebt, en je met je neus erop kijkt

06-13832525
En eerst natuurlijk de bakolie aftappen.
-
bedankt voor je reply ...je bedoelt het kapje wat tegen het subframe aanzit. het zou idd kunnen dat het probleem daar zou zitten we hebben namelijk met het monteren van de bak er een paar klappen met een blok hout op gegeven
dus misschien is r iets verschoven inde bak ..hij lijkt me sterk dat bak kapot is want voor de motor wissel hebben we hem in z'n vrij de brug opgeduwd..ik ga woensdag weer verdewr met me bakkie ..maar ik geef je een belletje als ikr niet uitkom ...alvast bedankt william.. 

-
Ow, in dat geval weet ik haast wel zeker dat die dikke as naar binnen is geschoven.
Op die as zit het achteruittandwiel, wat je niet ziet zitten, behalve als je met een klein lampje door een duimgroot gaatje in de bak kijkt.
Je moet een haak maken uit bijv. een stuk M5 of M6 draadeind.
Gewoon aan het uiteinde 1 cm haaks ombuigen.
Die haak, haak je, door dat gaatje, achter het achteruittandwiel, en je trekt het tandwiel, en daarmee ook de as weer naar buiten.
Daarna zal ie weer goed schakelen denk ik.
Op die as zit het achteruittandwiel, wat je niet ziet zitten, behalve als je met een klein lampje door een duimgroot gaatje in de bak kijkt.
Je moet een haak maken uit bijv. een stuk M5 of M6 draadeind.
Gewoon aan het uiteinde 1 cm haaks ombuigen.
Die haak, haak je, door dat gaatje, achter het achteruittandwiel, en je trekt het tandwiel, en daarmee ook de as weer naar buiten.
Daarna zal ie weer goed schakelen denk ik.
-
het is uiteindelijk opgelost het probleem waren deuken in de deksel van de versnellings bak..kapje weer r op en het schakeld weer lekker soepel..nieuwe motor rijdt ook als een lekker dus we kunne er weer tegen aan ..bedankt voor t meedenken...