Maurice schreef:Hallo ik zit met een probleem,
Ik reed vanavond met de auto en toen ik de koppeling in trapte voelde ik wat knappen. Nu kan ik de koppeling met me pinkje indrukken. De kabel is volgens mij nog intact. Want als ik bij de versnellingsbak aan de kabel trek gaat het pedaal naar beneden. Ik baal echt enorm,
Wie kan mij helpen
Koppelings probleem
-
- Moderator
- Contacteer:
Stelmechanisme kaduuk?
Wat houdt dat precies in? En veel belangrijker, kan ik dit zelf vervangen, zo niet, wat zou het dan kunnen gaan kosten?Riël schreef:Stelmechanisme?
Aan de bovenkant van koppelingspedaal zit een kunststof halfronde geleiding waar kabel overheen loopt. Deze is nog heel. Kabel zit ook keurig strak, middenover, die geleiding. Heb kabel nog eens nagekeken en die is volgens mij ook heel. Zoals ik al aangaf, als ik boven op de versnellingsbak de "klem" uit de houder onder het zwarte rubbel haal en er aan trek, dan gaat koppelingspedaal wel naar beneden.
Heb gister het rechterwiellager laten vervangen, slang van radiateur naar motor en kleine beurt laten doen. Dit kostte ook al 250 euro

(Ik ben trouwens Maurice, ben 24 zomers jong en rij een Renault 19 RN 1.4 uit 1993.)
Dat is die zwarte schijf met tandjes, die moet m strak trekken. Maargoed, ik denk dat als je die hele koppelvork aan de bak kan bewegen, dat die afgebroken is of je drukgroep/lager kapot. Ben bang dat de versnellingsbak eraf moet.
Ik heb net nog een keer gekeken en kon (na toch wat lef hebben) de hele koppelingskabel eruit trekken. Deze is afgeknapt op dat ronde geleid-ding-achtig-iets boven het koppelingspedaal. c.a. 5 cm vanaf de bevestigingsplek op dat ronde ding.
Nu is mijn vraag, Is het moeilijk om zelf die kabel te vervangen, waar moet ik op letten en wat kost zo`n kabel?
Nu is mijn vraag, Is het moeilijk om zelf die kabel te vervangen, waar moet ik op letten en wat kost zo`n kabel?
Is goed te doen, je moet erop letten dat het stelmechanisme goed 'hangt', dus kabel helemaal bovenlangs leggen zodat ie niet klemt. Dan overal net zo inhangen als je oude. Piece of cake, ding kost 2 of 3 tientjes!
Succes!
Succes!
15 euro en een uurtje verder en hij werkt weer! Nieuwe kabel was een rotwerkje, vieze handen en schaafwonden door het snel losklikken van de bevestiging in het schutbord, maar done!
Kan het kloppen dat de koppeling weer wat zwaarder aanvoelt en de pook iets "strakker" aanvoelt?
Kan het kloppen dat de koppeling weer wat zwaarder aanvoelt en de pook iets "strakker" aanvoelt?
Gefeliciteerd!MaMuT schreef:15 euro en een uurtje verder en hij werkt weer! Nieuwe kabel was een rotwerkje, vieze handen en schaafwonden door het snel losklikken van de bevestiging in het schutbord, maar done!
Je moet niet vergeten die kabel goed te smeren, mocht dat niet gebeurd zijn. Dan kan het namelijk heel goed dat ie wat zwaarder loopt. En wat bedoel je precies met dat de pook strakker aanvoeld? Versnellingspook?