Kachelfan loopt niet..

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
AlexW

Wanneer ik in de R5 de kachelfan wil anzetten dan gebeurd er niets. Als ik dan terwijl de schakelaar op bijv. stand 3 stand en ik geef een tik bovenop het dashboard dan gaat ie ineens draaien, zet ik hem dan weer uit begint het zelfde verhaal weer opnieuw (N) Nu denk ik dus dat de ventilator zelf kapot is en de vraag is dus of ik die kan vervangen voor een nieuw exemplaar zonder het complete dashboard te hoeven slopen ?
pierre

eerst even draaiknop controleren, hiertoe bouw je de regelunit uit, zit aan de zijkanten vastgeklikt.

kachelmotor gaat er heel gemakkelijk uit maar wel via de tussenruimte onder motorkap.
eerst rooster eraf en dan trek je de motor er zo uit.
Riël
Über-Spammer

Is de ventilator niet , is waarschijnlijk de stekker achter je bedieningspaneel. De ventilator merkt het niet als je op je dash mept, die zit aan de andere kant van het schutbord ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
AlexW

dat heb ik allebei al gecontroleerd, maar dat is het niet. Als ik het rooster aan de buitenkant eruit haal en de fan een slinger geef terwijl de schakelaar op stand 3 staat dan gaat ie wel aan. Ik denk dus zelf dat er wel een spanning op de fan komt te staan maar niet gaat draaien omdat de rotor versleten is.
pierre

oke, bij voorkeur vervangen door een sloopfan, nieuwe is 240 euro namelijk.

verwijderen is makkelijk, gewoon eruit trekken.
mark 5t
Contacteer:

hee dat probleem heb ik ook met mijn ventilator van de gt zal ook eens op onderzoek uit gaan
AlexW

pierre schreef:oke, bij voorkeur vervangen door een sloopfan, nieuwe is 240 euro namelijk.

verwijderen is makkelijk, gewoon eruit trekken.
het schoepenblad zelf dus ???
Riël
Über-Spammer

Nee, de hele kachel!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre

je trekt dat ding inderdaad via het schoepenblad voorzichtig eruit.

schoepenblad zit namelijk muurvast aan de motor.
AlexW

pierre schreef:je trekt dat ding inderdaad via het schoepenblad voorzichtig eruit.

schoepenblad zit namelijk muurvast aan de motor.
ok ga ik proberen (Y)
ejk

tips van lotgenoten....

http://www.clubcinq.nl/modules.php?name ... pic&t=3937

groeten,
Erik
Jobba
Contacteer:

ejk schreef:tips van lotgenoten....

http://www.clubcinq.nl/modules.php?name ... pic&t=3937

groeten,
Erik
:lol: geweldig die discussies op CC he, denk niet dat het duidelijker kan.
dafallrapper

Ik heb dit probleem ook... maar de laatste tijd moest ik zo hard slaan dat mijn lampjes van de kachel etc nu niet meer branden... behalve als ik nog een keer sla ;)... maar de kachel zelf doet het nu pas als ik +/- 5 min rond rij. Ik heb te horen gekregen dat het met de kachel weerstand te maken heeft (slecht/verroest contract of de hitte zekering kapot). Ik ga er waarschijnlijk dit weekend naar kijken. Als het me lukt laat ik het wel weten.
Joost Pennings
Contacteer:

ahaaaa... dat dacht ik al... ik ben niet de enige... Ook bij mijn 5 doet de ventilator niks... Een beetje spanning meten en klooien met draadjes bracht mij de volgende info:

(1) De fanmotor doet het (auw!! ... die draait hard! :) )
(2) Er komt 12v op de contacten en als ik de schakelaar in de tussenstand zet nog 8 volt. Maar zodra daar ook maar enige vorm van belasting aangehangen wordt zakt deze spanning tot nul... (had mijn multimeter aan de contacten geknoopt en wanneer ik daar mijn mijn spanningzoeker (lampje dus) bij zette kakte de spanning in)

Ik heb ook het type behuizing wat op de foto te zien is bij die rode express...

De spanningsdeling werkt met weerstanden… Ik heb een campus uit ‘92 en die heeft geen draaiknop, maar een 2 standen schakelaar. Nou neem ik even aan dat die ene stand via een weerstand naar de motor gaat en die andere stand rechtstreeks…

En volgens mij is het al heel lang zo dat je geen spanningsval over een weerstand hebt wanneer daar geen stroom door gaat… en een meetstroom lijkt mij nou niet echt een stroom die er voor zorgt dat je ineens 8 volt mee i.p.v. 12… toch?? Das dus al raar… Maar goed… dat geloof ik allemaal wel, want met deze zelfde theorie lijkt het me duidelijk dat wanneer mijn schakelaar behoorlijk ingebrand is oid, daar dus de meeste weerstand zit, die dus wel onbelast de spanning doorlaat maar bij belasting al mijn spanning over zich heeft staan!! Dus ik ga vanavond maar eens mijn schakelaar doorverbinden, wie weet!

Weet iemand of die ‘klik’ schakelaars wel eens kapot gaan?

Maar goed, als ik dacht dat het dat zou zijn zou ik deze post niet plaatsen natuurlijk… Ik heb namelijk al meerdere keren iets gelezen over een warmtebeveiliging, die soort zekering waar het over hier, of bij CC ook al over ging… Kan die niet een beetje naar de kloten zijn?? Meet je dan nog spanning aan je motor??

Groetjes Joost
Joost Pennings
Contacteer:

nnnnnnnnnnduuuuuussssssssssss....

oke.... DIT haat ik... en toch ben ik (voorlopig) heel blij!!

komtie: Gisteren het dashboard los gehaald en de schakelaar eens doorgemeten. (heb nu de draden van de schakelaar door het asbakgat gestoken omdat ze bij Renault zo enorm zuinig met die kabel zijn geweest dat ie te kort is om uit het schakelaar gat te steken...)... maar goed... schakelaar leek in orde...

Dus maar de ventilatormotor weer eens eruit gehaald en de schakelaardraden doorgemeten naar de motorcontacten... eerst spanning gemeten. Deze keer wel op beide standen van de schakelaar 12 volt over de motorcontacten. En dat klopt want als er geen stroom loopt valt er geen spanning over de weerstand en meet je dus met en zonder weerstand 12 volt. Hiep hoi, dat is dus wel zoals ik wil dat het is.... of het echt goed is mag Joost weten! :)

Toen de draden van de schakelaar op ohmse weerstand doorgemeten: één reactie, de rode of de blauwe (dat weet ik niet meer) deed een beetje gek op de meter. Dat betekend meestal ergens een slecht contact, achteraf waarschijnlijk de overgang van motorcontact naar meetpen... (S)

Toen de massadraad eens doorgemeten om te weten welke van de twee contactjes dan eigenlijk de massa was. (dan weet je ook zeker welke pen naar de schakelaar gaat)
De massadraad loopt namelijk met die andere kabels bij de schakelaar mee... hardstikke mooi! Hup, met de meetpen door de isolatie geprikt en meten maar... op 1 pen niks, op de andere strak +/- acht ohm..... RAAAAAAR!!!.... Maar goed.... Ik had geen tijd meer en was ook wel nieuwsgierig of ik de vorie keer de ventilator er wel goed ingestoken had omdat hij er wel amkkelijk uit ging... Dus de ventilatormotor weer terug geplaatst... en wat blijkt... HIJ WERKT GEWOON!!!!!!!

Dat is dus maximaal irritant en toch ook wel heel mooi.... waarschijnlijk is het slecht contact van die aansluitcontacten van de motor zeg maar... Maar dat weet ik dus niet zeker, het kan ook zijn dat de stekker van de schakelaar er niet helemaal goed opzat of zo... (die steekt nu namelijk nog uit het asbak gat haha)

Maar zo blijkt maar weer: Meten is weten, maar je moet wel weten hoe en wat je moet meten!!!

uiteindelijk heb ik dus niets vervangen en allemaal wazige dingen gemeten... maar hij doet het nu weer... de kans is aanwezig dat het morgen weer afgelopen is en dan gaat dit verhaal weer verder hahaha...

Ik wens het jullie!!

Groetjes Joost
Joost Pennings
Contacteer:

euuuh ik weet niet of het iemand iets interreseerd, maar al snel ging het verhaal dus verder haha...

Hehe... Ik reed vrijdag weg en 100 meter verder stopte de ventilator!! En hij ging ook niet meer aan! Dus nu meteen goed maken, meteen KORTE METTE MAKEN dacht ik!!

Vandaag dus maar eens gekeken en tot de conclusie gekomen dat de weerstand nog wel goed is, 3,4 ohm geloof ik. Beetje weinig lijkt mij, maar ach, het zal wel! En de rest van de connecties waren ook nog zoals ik dacht dat ze moesten zijn, dus het probleem zat em in de contacten tussen de motor en het huis waar die in zit. Helaas kun je daar niet veel meer doen dan een beetje schoonmaken, maar dat had ik al gedaan... dus moest ik even iets creatiefs verzinnen!! Ik ga natuurlijk niet heel mijn kachelunit er ut halen!!

DE oplossing is natuurlijk zo sim - pel as can be!! Gewoon twee draadjes trekken vanaf de motor naar de schakelaar!! Die contactjes heb ik met een tywrapje op een andere plek aan de motor gemaakt, en er een kabeltje aangemaakt met een kabelschoentje er aan. tape-je er om en er kan niks gebeuren!!! De draad gewoon beetje “hobbie hobbie” door die ruimte waar de krik ligt! Direct naast de ventilator zit een gat naar 'achter het dashboard' en daar past hartstikke mooi NOG een draad door!!! ik heb gewoon dikke speakerkabel gebruikt, die blijft mooi bij elkaar en was dik genoeg!

Mooie is ook nog dat je dus bij de schakelaar niet meer dan die twee draadjes die dus rechtstreeks van de ventilatormotor komen met van die trekhaakverlichtingaansluiting-aansluitblokjes (ken je ze, die blauwe... beetje klote dingen, maar bij deze dikte draad en achter het dashboard kan dat best) aan de rode draad en een aan de massa hoeft te maken. De middenstand werkt dan ook gewoon! De spanning gaat vanaf de voeding (de gele) door de schakelaar, door de blauwe draad naar de weerstand en door de rode draad terug naar de schakelaar, en dus ook naar het blokje waar je die draad bij hebt geknoopt die direct naar de motor loopt. De massa van het hele zaakje loopt ook bij die kabelbundel, dus het is echt NIET moeilijk en uiterst effectief!!!

Ik geef onmiddellijk toe: het is een beetje beun-beun frot-frot... klopt... Maar goed, ik hoef mijn kachel er niet uit te halen, ik hoef geen nieuwe dingen te kopen en belangrijkste van alles: MIJN BLOWER DOET HET!!!!!!! En op de uiterste stand nog harder dan voorheen, hij blaast veel beter nu!! Tja, het is een auto van een knaak en een stimorol... alles wat ik er aan versleutel kost eigenlijk al te veel! Dus ik vind dat ik hiermee een uiterst geschikte oplossing gevonden heb, die ik andere zeker kan aanraden!!

Dus: doet je blower het niet in welke stand dan ook, meet je tussen de blauwe draad en de rode ongeveer 3 ohm en een beetje... en meet je verbinding tussen de motor contacten en de rode en de massadraad bij de schakelaar, dan is dit DE manier denk ik!!! Tja, als je motor het maar doet, dan kun je dit gewoon toepassen...

Ik kan er nog foto’s bij zetten, maar ach... Stuur me maar een mailtje als je ze wil hebben.

Groetjes!

Joost
Plaats reactie