
Rolkooi vastmaken
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Ik ben nieuw hier... dus ik zal me even voorstellen: ik ben Jan, 28 jaar, werkzaam als luitenant gevechtsleiding bij de Luchtmacht. Ik heb een fase 2 R5 GT Turbo uit 1989. Ik heb sinds kort een rolkooi, maar die moet nog worden vastgemaakt aan de binnenkant. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb begrepen dat het niet zomaar een kwestie is van gaten in de bodem boren en bouten erdoorheen rammen. Moet gelast worden etc. Dus als iemand me hierbij wil/kan helpen en wat wil bijverdienen... Roept u dan maar! 

Welkom op de site
Er moeten i.d.d. lasplaten ingelast worden waar je de kooi weer op vastbout.
Wat voor merk kooi heb je???
Hier een voorbeeld van hoe 't bij een Sparco kooi zit:
[img]http://home.wanadoo.nl/florus.sonja/Gtt ... atvoor.jpg[/img]

Er moeten i.d.d. lasplaten ingelast worden waar je de kooi weer op vastbout.
Wat voor merk kooi heb je???
Hier een voorbeeld van hoe 't bij een Sparco kooi zit:
[img]http://home.wanadoo.nl/florus.sonja/Gtt ... atvoor.jpg[/img]
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Hmmm... best nog een hoop werk dus. Ik heb een Matter kooi, die op 6 punten aan de binnenkant vast moet worden gemaakt. Wordt nog lachen dus...GerryTT schreef:En ik heb aan de onderkant ook nog zo'n plaatje zitten. Niet gelast.

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Mijn rolkooi is uitgebreid met wat extra stangen... hoe kan ik foto's van mijn harde schijf hier posten?
http://photobucket.com/
Ik heb mijn fotoos hier opgezet. Ben wel benieuwd naar de fotoos. Wil er bij mij ook wat extra buizen inmaken
Ik heb mijn fotoos hier opgezet. Ben wel benieuwd naar de fotoos. Wil er bij mij ook wat extra buizen inmaken
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: zo 11 dec 2005 22:13
- Locatie: Heerlen/Limburg Car: Clio Williams
Zeer mooie auto!!
Weer een grote aanwinst voor Limboland!!
Veel succes ermee en welkom hier!
Weer een grote aanwinst voor Limboland!!

Veel succes ermee en welkom hier!
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Dank voor de complimenten... en Evolve... ik heb 'm zo gekocht en ben er erg blij mee. En ik vind die extra buizen niet zinloos hoor... tis toch hoofdzakelijk voor de looks. Het is niet dat ik ermee ga racen of zo... ik hoop niet dat dit gewoon jaloezie is haha! 

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
By the way... op die foto van de achterkant zie je een stang helemaal achterin de auto liggen. Die hoort achter de stoelen en zit inmiddels op z'n plek. Ik moest daarvoor namelijk de originele gordels en gordelrails weghalen, anders paste die niet. Zit er nu inmiddels wel in, dus ik maak binnenkort nieuwe foto's. 

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
haha... oké dan 

Ik zie niet welke buizen je bedoelt , maar ik neem aan dat je dit niet zomaar zegt, jij hebt tenslotte meer verstand van sterkteberekeningen dan gemiddeld.Steven schreef:Ahja ieder wat wils, maja vind als je wat extras aanbrengt het ook wel goed moet doen, maja goed je bent er blij mee dus olé
En ik ben natuurlijk strontjaloers
Kan je het uitleggen ? Ik gok dat je de naar boven lopende buizen van B-stijl/hoofdbuis naar c-stijl bedoelt ? Deze Matter-kooi is trouwens nooit een wonder van sterkte geweest...
there is no spoon.
Welkom hier Jan! Mooie GT heb je!
Stond je vorige week met pech?
Zie:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... tart=16380

Stond je vorige week met pech?
Zie:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... tart=16380
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Nou ja... pech is een groot woord. Waterpomp lekte, dus ik moest even de koelvloeistof aanvullen. Pomp is inmiddels vervangen. En wat die rolkooi betreft... nogmaals: het is meer voor de looks en niet om er het circuit mee op te gaan. En ik heb zelf ook wel verstand van sterkteberekeningen hoor, aangezien ik ir. in de werktuigbouwkunde ben. En voor zover ik het kan beoordelen valt het wel mee met de nutteloosheid van de extra stangen... 

-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Ja mocht er een raket aanval van achter schuin boven af komen, zit jij goed iig 

Zozo gelijk weer stoer doen met titels? 
@Tijn:
Goed, als je even naar simpele staafberekeningen kijkt, moet je altijd werken vanuit schemapunten en alles zoveel mogelijk in één schemapunt moet leggen.
Die achterste beugels lopen geheel langs het raam met een knik, wat al een zwaktepunt is. Beste is gewoon 1 van wielkast direct naar bovenin de B-stijl.
En dat wannabee schoortje wat halverwege de C-stijl naar voren onderin de B-stijl loopt is enorm vreemd, die had dan beter van bovenin C-stijl (in de knik) naar onderin B-stijl kunnen lopen.
En die ene diagonaal van halverwege C-stijl naar onderin B-stijl is ook vreemd.
Nee doe mij toch maar 10x liever een OMP of een good old Devil kooi. Of een Wiechers met een kruis erin
Maargoed het kan verder geen kwaad zo, tis alleen jammer dat de bouwers er verder niet bij hebben nagedacht. Volgens mij komt die kooi uit België niet? Volgens mij heb ik dit verhaal al eens eerder opgehangen

@Tijn:
Goed, als je even naar simpele staafberekeningen kijkt, moet je altijd werken vanuit schemapunten en alles zoveel mogelijk in één schemapunt moet leggen.
Die achterste beugels lopen geheel langs het raam met een knik, wat al een zwaktepunt is. Beste is gewoon 1 van wielkast direct naar bovenin de B-stijl.
En dat wannabee schoortje wat halverwege de C-stijl naar voren onderin de B-stijl loopt is enorm vreemd, die had dan beter van bovenin C-stijl (in de knik) naar onderin B-stijl kunnen lopen.
En die ene diagonaal van halverwege C-stijl naar onderin B-stijl is ook vreemd.
Nee doe mij toch maar 10x liever een OMP of een good old Devil kooi. Of een Wiechers met een kruis erin

Maargoed het kan verder geen kwaad zo, tis alleen jammer dat de bouwers er verder niet bij hebben nagedacht. Volgens mij komt die kooi uit België niet? Volgens mij heb ik dit verhaal al eens eerder opgehangen

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
De kooi komt idd uit België ja... en dan nu echt voor de laatste keer: de kooi zit er niet in voor de racerij, maar voor de looks!
@stevie, ja, die knik achterin van hoofdbuis naar c-stijl hoort er ook origineel al in, dat hebben al die matter kooien.
@ jan, als je "voor joker looks" is het ook een beetje zonde of niet ?
@ jan, als je "voor joker looks" is het ook een beetje zonde of niet ?
there is no spoon.
t heeft wel degelijk iets van nut en dat is wanneer ie hard op een kant gaat of in de muur vliegt, niet voor als ie op zijn kop land 

Nouja het ging erom hoe ze vast moeten en das dus met lasplaten.
120x90x3mm en daarvan 30mm omzetten. Dan krijg je ongeveer de platen zoals Florus ze op de foto heeft gezet.
Die platen kun je makkelijk zelf even maken, dan zorg je dat je weet waar je ze ongeveer wilt hebben, rol je even langs iemand die wel een lasapparaat kan vasthouden en die zet ze zo ff vast.
Je mag zelfs hier langskomen, doe ik het wel ff
Dan kooi erin, gaten aftekenen, boren, paar verzinkte bouten erdoorheen, grote ring aan de onderkant en klaar.
120x90x3mm en daarvan 30mm omzetten. Dan krijg je ongeveer de platen zoals Florus ze op de foto heeft gezet.
Die platen kun je makkelijk zelf even maken, dan zorg je dat je weet waar je ze ongeveer wilt hebben, rol je even langs iemand die wel een lasapparaat kan vasthouden en die zet ze zo ff vast.
Je mag zelfs hier langskomen, doe ik het wel ff

Dan kooi erin, gaten aftekenen, boren, paar verzinkte bouten erdoorheen, grote ring aan de onderkant en klaar.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Balen... dus de kooi moet er waarschijnlijk weer uit?? Weet je hoeveel bloed, zweet en tranen dat heeft gekost? Pffffffff... nou ja... toch bedankt voor je hulp hoor! Ik ga er eens over nadenken 

je kan kijken of je de platen er tussen geschoven krijgt, ze zijn flink groter dan de voeten van de kooi, dus je zou er om heen kunnen lassen.
Het alternatief is dat je riskeert dat hij uit de carroserie scheurt bij een aanrijding en dan door een stoel heen komt prikken ofzo.
Het alternatief is dat je riskeert dat hij uit de carroserie scheurt bij een aanrijding en dan door een stoel heen komt prikken ofzo.
there is no spoon.
1) lassenTijn schreef:je kan kijken of je de platen er tussen geschoven krijgt, ze zijn flink groter dan de voeten van de kooi, dus je zou er om heen kunnen lassen.
Het alternatief is dat je riskeert dat hij uit de carroserie scheurt bij een aanrijding en dan door een stoel heen komt prikken ofzo.
2) veiligheid
Wat voor consequenties heeft die kooi voor de APK? Vallen ze er over als er gelast is in de bodem? En wat zegt men ervan als ik hem zo vast bout op de carrosserie?
APK zal het nix uitmaken, maar om die lasplaten erin te krijgen is nou ook geen echt grote moeite en tis toch wel van wezenlijk belang.
Naast dat je dan echt van de stijfheid van een kooi kan genieten heb je bij een aanrijding tenminste ook echt veiligheid.
Als jij een koprol maakt en hij prikt de voeten door de bodem heen en je krijgt opeens een buizenframe op je kop, was je misschien beter afgeweest zonder kooi.
En tuurlijk ik begrijp dat velen em voor de looks hebben, maarja tis in principe een kleine moeite om het even goed te doen, dus waarom zou je het laten...
Naast dat je dan echt van de stijfheid van een kooi kan genieten heb je bij een aanrijding tenminste ook echt veiligheid.
Als jij een koprol maakt en hij prikt de voeten door de bodem heen en je krijgt opeens een buizenframe op je kop, was je misschien beter afgeweest zonder kooi.
En tuurlijk ik begrijp dat velen em voor de looks hebben, maarja tis in principe een kleine moeite om het even goed te doen, dus waarom zou je het laten...
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Heb je helemaal gelijk in... en ik ga het ook zeker goed (laten) fiksen. Ik hou niet van half werk namelijk! En het veiligheidsaspect is natuurlijk het belangrijkste. Net trouwens weer voor ettelijke honderden euri's aan bling bling en siliconen slangen afgetikt bij K-Tec Racing... 
