Ik heb een koelprobleem,waar zit de thermostaat !!!

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
fridolin

Ik heb een R5 van bouwjaar 1990.
het is een 1.4 met mono injectie.
Nu loopt dit ding elke keer warm, en heb ik het vermoede dat de
thermostaat kapot is.
Kan iemand mij vertellen waar de thermostaat precies zit bij deze 5.
Wil de thermostaat eerst eens verwijderen, en testen ofdat hij wel stuk is.
Alvast bedankt voor de reacties
Guido
Roy
Moderator

De thermostaat zit in de dikke slang die van de waterpomp naar de bovenste aansluiting van de radiateur gaat. Als je de slang aan de waterpompkant losmaakt zie je hem zo zitten :)
fridolin

Bedankt Roy,

zal hem er dan eens uitwippen , om te zien ofdat hij stuk is.
Ik krijg al vrij snel na het starten dat er in het reservoir druk opbouwt en dat het water gaat borrelen.
De kachel wordt echter niet warm.
Het is van het een op het ander moment ontstaan.
Nou zit er volgens mij een vrij nieuwe waterpomp op deze auto, maar zou de waterpomp misschien niet stuk kunnen zijn.
Zal echter eerst de thermostaat er eens uithalen.
Guido
Leon
Contacteer:

voel dan ook is of je vloerbedekking nat is onder je midden console, ter hoogte van je gas pendaal zeg maar..
Heerlijk weer een franse auto
pierre

of lekke koppakking, kachel wordt namelijk ook warm bij een niet werkende thermostaat.
Giovanni

Kan er iemand me soms wat detail foto's doorsturen van de verschillende slang aansluitingen van het koelsysteem? GTT phase 2 1990
M'n motor loop erg warm bijna continu met fan.
Al sinds ik m'n Samco slangen heb...
Volgens mij hen ik ergens slangen gewisseld.
Thanks

smaaaail@hotmail.com
Miekje16V

pierre schreef:of lekke koppakking, kachel wordt namelijk ook warm bij een niet werkende thermostaat.
Dit zou ik idd eerst maar eens uitsluiten! Ben je lid van de ANWB? Die kunnen namelijk een compressietest uitvoeren op je cilinders... daarna weet je vaak wel of er iets mis is met de compressie (kan door lekker koppakking veroorzaakt worden). En dat verklaart dan meteen dat borrelen van je waterreservoir en het te heet worden van de auto.
Ik had ook een lekke koppakking en toen werd mijn verwarming ook niet warm, nu is ie gemaakt en heb ik het weer lekker warm in mijn clio.

Succes met het oplossen van je probleem, ik hoop voor je dat het niet je koppakking is want dat is niet goedkoop om hem te vervangen. :~
Danny van Duren
Car: GTT

Clio lady schreef:
pierre schreef:of lekke koppakking, kachel wordt namelijk ook warm bij een niet werkende thermostaat.
Dit zou ik idd eerst maar eens uitsluiten! Ben je lid van de ANWB? Die kunnen namelijk een compressietest uitvoeren op je cilinders... daarna weet je vaak wel of er iets mis is met de compressie (kan door lekker koppakking veroorzaakt worden). En dat verklaart dan meteen dat borrelen van je waterreservoir en het te heet worden van de auto.
Ik had ook een lekke koppakking en toen werd mijn verwarming ook niet warm, nu is ie gemaakt en heb ik het weer lekker warm in mijn clio.

Succes met het oplossen van je probleem, ik hoop voor je dat het niet je koppakking is want dat is niet goedkoop om hem te vervangen. :~
ligt eraan of je het zlef kunt en wat voor een auto pas nog gendaan bij een 5je wat koste het pakking set hmmz 70 euro ofzo en wat koelvloeistof en tja heb maar de kop laten vlakken 45 euro dus ligt er helemaal aan wat voor wagen en of je het zelf kunt in de garage word inderdaad dure geschiedenis, maar als ie borrelt in koelreservoir dan is voor 99% zeker je koppaking lek
Plaats reactie