clio 16v wel of geen lambda sensor?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
dechazell

Dag allemaal!

Mijn clio 16v ph1 Heeft een Kat en op de kenteken papieren staat U9.
Maar ik kan nergens een lambda sensor vinden!
Ik heb juist begrepen dat bij de U9 vermelding juist dat de auto een geregelde kat heeft? Ook merk ik hier op de forum datt anderen wel een lambda sensor hebben. Kan ik bij mij eentje plaatsen en zou dit helpen bij de apk? of zit ik ernaast en hoort het zo?

Ik hoop wat wijze van te worden! :worship:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Volgens mij hebben ze allemaal een lambda-sensor... Maar kan me vergissen. :)
Abel
Über-Spammer

waar zoek je dan??
dechazell

Onderaan de spruitstuk tot voor de kat, daar lijkt ie me te moeten zitten?
Ik heb wel zo'n potmetertje rechts bij de ontstekeing module en ik kan in m'n Haynes manual niks van een lambda weer vinden voor de 16v.
Riël
Über-Spammer

U9 betekent niets anders dan een bepaalde maat voor je uitstoot. Mét of zonder kat of lambda etc.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

ga maar eens onder de auto liggen, en dan vanaf de kat naar voren toe kijken. dan voor dat de uitlaat naar boven toe gaat naar je spruitstuk moet ie zitten. hij hoort aan de bovenkant van de pijp te zitten. samen met een hitteschild, er gaan 2 of 3 draden naar toe als het goed is. ding is een 5 cm hoog boven de uitlaat uit.

Succes.
dechazell

Daar zit ie bij mij helaas niet.
Merijn
Über-Spammer

Zijn er Clio's geleverd zonder?? Misschien de allereerste versies?
dechazell

Toen ik een andere blok inbouwde heb ik uitbundig gezocht.
dechazell

het is wel een '92 en ingevoerd uit duitsland dus ik weet niet!
Riël
Über-Spammer

Hmm, sommige 19's missen dit ding ook...

chill :smoke:
dechazell

:) Dan zal het zo wel horen! (Y)
Merijn
Über-Spammer

Als ie goed loopt, zou ik me er geen zorgen om maken. :)
Frits Clio 16v

Kijk even waar je chassisnummer mee begint, C57D is met kat en C575 is zonder kat.

Een kat kan trouwens niet werken zonder lambda sonde, en kan daar ook kapot van gaan.
Als je dus geen lambda hebt zou ik die kat er onder vandaan halen.

Gr, Frits.
Tom
Moderator
Car: MB

Calle had ook een 16v zonder kat en met zo'n potmetertje meen ik. Maar dan staat er toch geen vermelding op kenteken dacht ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
dechazell

nou dat is het juist ik heb de vermoeden dat de auto een beetje rijk loopt!
Op de snelweg als ik zo'n 130 a 140 rijd en dan van de gas af ga wil ie nog wel wat knallen uit de uitlaat en als ik dan vlak naar het gas lossen weer gas geef maakt niet uit veel of weinig dan zie ik in de achteruit kijk spiegel heel kort een licht blauw wolkje! Ik dacht eerst aan olie verbruik maar hij gebruikt nauwlijks olie dus dat lijkt mij niet. Als ie het gebruikt is het zo'n 0.5 liter op 1500km! lijkt mij niet veel?
Frits Clio 16v

Ook omdat hij dat potmetertje voor de CO heeft heb je dus gewoon een clio die zonder kat is geleverd.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar gewoon de hele uitlaat vervangen van een jongere clio (met kat).

Gr, Frits.
dechazell

bij de keuring zeurder ze over dat de auto een kat moest hebben en ook nog geregeld omdat die U9 vermelding erstaat?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Met u9 moet er alleen een kat onderzitten. Werken hoeft niet. :wink: Zolang je CO maar onder het voorgeschreven % blijft. :D
dechazell

ok dus ze hadden het gedeeltlijk goed :)
Riël
Über-Spammer

Hoeft ook geen kat onder met U9...

Er moet een kat onder origineel nederlandse auto's van na 1-1-1992. Thats all. U9, K6, het heeft allemaal niet direct wat met je kat te maken. Of je die uitstoot haalt zonder kat is maar de vraag maar dat is vaak wel te doen.
dechazell

Datum eerste afgifte Nederland Info 2 maart 1995
Datum eerste toelating Info 28 februari 1992

Moet ik nou wel of niet een kat? zoniet heeft het ook nut om te verwijderen?
Riël
Über-Spammer

Weglaten dat ding :smoke:
Madmaus

www.uitlaten.com schreef: Over de Katalysator
Er zijn erg veel verhalen, waarheden en onwaarheden over een katalysator. Eén ding is in elk geval zeker; als de kat wordt weggehaald en vervangen door een pijp zal dat voertuig niet alleen veel meer, maar vooral een veel scherper geluid produceren. Dit geluid komt dan meestal niet alleen achter uit de uitlaatpijp, maar ook tussen de voorstoelen van onder de auto naar boven.Dit is op te lossen door toepassing van een dempertje op de originele plaats van de kat.

KAT VERPLICHTINGEN

Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.

RENDEMENT:

Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.

UITZONDERINGEN:

GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben.

TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor véél beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt…
KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:

De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.

KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:

Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.

Voor dieselverplichtingen én rendement zie geel kenteken.

NOTE:
Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.
Calle

Mijne had idd een uitlaatsysteem zonder kat en zonder lambda af fabriek, maar op kenteken ook geen milieukenmerk. Gebouwd in mei '92 en in 2001 op nederlands kenteken gekomen. Heb er bij de apk ook nog wat verwarring over, blijft moeilijk voor die lui, een overgangsperiode met een berg aan uitzonderingen...

Lambda aansluiting zit (als je er een hebt) in het horizontale deel van de downpipe aan de bovenkant (bijna tegen de bodenplaat), dus vlak voor de aansluiting van de kat.

Als je geen lambda heb moet je op je onsteking de afregeling van je CO hebben in de vorm van een cylindisch zwart doosje, ongeveer 1,5 cm doorsnede en 5 cm lang, met (ik dacht) 2 draden die eruit komen.
de pater

Heb bij mijn spartaans beestje ook eens problemen met die Lambada sonde gehad....bij het overplaatsen van een blok wilde hij wel starten maar na een minuut of 2 begonnen het allemaal onregelmatig te tuffen en te rochelen....uiteindelijk sloeg het dan allemaal dood..... :( ..vervolgens maar eens wat met die drie snoeren van de lambada sonde lopen kloten, en wat bleek...als je alles los trekt en gewoon interessant erbij kijkt...loopt ie prima.... :wink:
Maar goed, Lambada sonde wel aan te raden om te laten werken.En zelf geen zin om het geheel te laten fixen, kost je een eurotje of 150 bij een kleine garage, incl. onderdeel zelf...(had natuurlijk de draden doorgeknipt)... :D ..Maar goed, heb je em niet....en het werkt....wat klagen we dan?

hehe sprak de pater
cooknl
Contacteer:

Hi gents,

Ik heb op mijn pas aangeschafte 25-03 1992 Clio 16V wel een KAT.

Ook heb ik naast de computer voor de inspuiting een loos 3 pins stekkertje met wat draadjes er aan die naar de kabelboom van de computer gaan.

Als ik het goed begrijp van dit hele verhaal, zou ik dus de kat weg kunnen halen een kat replacement pijp er in en zo'n zwart doosje met potmeter plaatsen aan het losse plugje en de co afstellen voordat ik naar de keuring ga, zolang de co maar 0.49 of lager is.

Is dit een mogelijkheid?

rob
Menno

nope. D'r zitten hardware- en software verschillen tussen de computers, dus dat gaat niet werken.
rev it like a rental
cooknl
Contacteer:

Menno schreef:nope. D'r zitten hardware- en software verschillen tussen de computers, dus dat gaat niet werken.
Hmm das jammer :p

Maar als je aan een andere computer kan komen is het dus wel mogelijk.

Het schijnt dus dat de kabelboom van mijn auto nog van het oude type is.

hmmm

rob
cooknl
Contacteer:

kan me voorstellen een lang kabeltje van dat loose plugje naar onder het dashboard ergens met de juiste waarde potmeter en je kan je motor verrijken naar wens.

hmmmm

rob
Plaats reactie