Kan iemand mij vertellen waar ik de software kan vinden voor het her- programmeren van de boordcomputer van een Laguna II uit 2001 1.9 Dci?
Ook alleen de naam van de software is al goed. De stekker heb ik al.
Software voor het (her-)programmeren van de boordcomputer.
hee interesant topic.
ik heb hier dus ook nog een vraag over.
is het mogelijk om door middel van een bosch OBD testkast
een ecu leeg te halen en er een programma van een andere (lees gechipte auto) weer in te zetten?
ik heb hier dus ook nog een vraag over.
is het mogelijk om door middel van een bosch OBD testkast
een ecu leeg te halen en er een programma van een andere (lees gechipte auto) weer in te zetten?
hmm weinig software deskundigen bij de club dus.
niemand die dit weet?
niemand die dit weet?
De vraag ging over de boardcomputer, niet over de ecu. As far as I know is zo'n boardcomputer niet opnieuw te programeren. Je zou zo'n ding eens open kunnen maken, en kijken wat voor hardware er in zit.
rev it like a rental
idd je hebt gelijk menno maar een ecu is toch wel te overschrijven ?
zeker bij de nieuwe autos met OBD moet dit toch geen enkel probleem zijn?
de dealer chipt geen ecu`s
Ik moet hier nog ergens een OBD-II naar USB stekker hebben liggen, maar die zijn volgens mij niet echt bedoeld om ecu's mee te chippen toch ? alleen als je een programmeerbare ecu hebt om mee te beginnen toch ?mark 5t schreef:idd je hebt gelijk menno maar een ecu is toch wel te overschrijven ?
there is no spoon.
Vrijwel alle moderne ecu's zijn herprogrameerbaar. De dealer kan over 't algemeen ook wel een nieuwe afstelling in zo'n ecu schieten, het gaat dan om een update. Maar misschien wandelt er hier wel een monteur rond die wat verder gekeken heeft dan z'n neus lang is, en d'r wel wat meer mee kan.
Verder vindt je niet zomaar ergens software om afstellingen te wijzigen, dat is het domein van de fabrikant en chiptuners.
Met die kabel, en een diagnoseprogramma, kan je diagnose doen
Verder vindt je niet zomaar ergens software om afstellingen te wijzigen, dat is het domein van de fabrikant en chiptuners.
Met die kabel, en een diagnoseprogramma, kan je diagnose doen

rev it like a rental
ja, dat heb ik ook gedaan.
Golf 4 , stekker in het dash proppen, laptop er aan met VAG-COM
Zijn er renaults die zo'n stekker hebben ? Of misschien de E36 die ik op het oog heb ?
Golf 4 , stekker in het dash proppen, laptop er aan met VAG-COM
Zijn er renaults die zo'n stekker hebben ? Of misschien de E36 die ik op het oog heb ?
there is no spoon.
Ja, alle renaults vanaf zo'n beetje 1998, 2000, hebben zo'n stekker. M'n clio kan ik ook zo uitlezen. Tegenwoordig hebben ALLE auto's 't. BMW is pas relatief laat overgestapt op de nu verplichte EOBD diagnose. Een E36 heeft 't iig nog niet, maar ook daar zijn wel universele tooltjes en kabels voor.
rev it like a rental
De opvolger is de ICAN-bus toch ? en dan hebben we in BMW's geloof ik ook nog een eigen 1-draads communicatiesysteem genaamd i-link ofzo ?
Nou anyway, ik ga me met die E36 ook wel vermaken denk ik. Ik hoor gewoon iemand car-puter schreeuwen, maar ik weet niet wie ...
Nou anyway, ik ga me met die E36 ook wel vermaken denk ik. Ik hoor gewoon iemand car-puter schreeuwen, maar ik weet niet wie ...

there is no spoon.