Over Clio I , G3 en bouwjaar...

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Monne

Hoi.

Ik wil een Clio aanschaffen want die vind ik het leukst in de klasse waarin ik het moet zoeken :smile:

Zocht ik eerst vanaf bj '93, nu bedacht ik mij dat het misschien wel handig is om rekening te houden met de eventuele inbouw van een G3- installatie, want je weet maar nooit ! Mijn budget staat niet toe om direct eentje op g3 te kopen (niet rond dat bj), en als dat wel zou lukken dan is het er een met erg veel km. op de teller.

Nu schijnt het zo te zijn dat de meeste auto's vanaf 01-1994 geschikt zijn voor G3 (lees G3-premie) , mijn vraag ; hoe zit dat met de Clio ?
Wie het weet mag het zeggen ! Bedankt.

Monne
Riël
Über-Spammer

Gaat je waarschijnlijk niet lukken. Voor de clio zijn geen gekeurde G3 installaties beschikbaar. Met heel veel ombouw en moeite krijg je het HEEL misschien geregeld. Maar ga er maar niet van uit. Trouwens, die g3 regeling is iets van na 1996.

Als je dezelfde motor vind als die je nu hebt in een nieuwere clio, die een gekeurde g3 installatie aan boord heeft, dan is het mogelijk om via die goedkeuring ook je huidige installatie g3 te laten keuren (er zullen waarschijnlijk wat aanpassingen gedaan moeten worden mbt afstelling en emissie, nieuwe onderdelen/ecu etc).

Maar, al rij je niet op g3, op gewoon lpg lach je je nog rot aan de pomp, die 35 euro extra per maand is dan relatief weinig met wat je alsnog bespaard op benzine. Zeker met een clio is het goed te doen (50 euro per maand aan belasting).
Gaan met die banaan (Y)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik dacht dat G3 pas vanaf 96 'ingevoerd' is en dus alleen op auto's vanaf dat bouwjaar gemonteerd kon worden. Correct me if I'm wrong. :)
Monne

Bedankt voor het om zeep helpen van mijn droom :@ !!!

Grapje !

Wist dat allemaal niet, jammer. Heel veel moeite en HEEL misschien is trouwens sowieso niets voor mij.

Als je googled op G3-installatie krijg je als eerste hit http://www.rekenwijzer.com/auto/belasti ... glpgg3.asp . Hier hebben ze het dus over een bj vanaf 01-'94 , vandaar dat ik dat dacht.

35 € extra per maand is voor mij op het ogenblik relatief veel geld en aangezien ik niet perse een auto nodig heb ben ik waarschijnlijk beter af met een benzine auto.

thnx :)
Riël
Über-Spammer

2e hands ben je vanaf een 600 kilometer per maand GOEDKOPER uit op lpg ... op g3 ben je nog eerder goedkoper uit.

Dus ja, maak je keuze :)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Omslagpunten liggen bij elke auto anders, lijkt mij... Bouwjaar, km-stand, etc. Als je enkel en alleen kijkt naar de brandstofkosten, dan is het al heel snel goedkoper.
Riël
Über-Spammer

Neem een clio als voorbeeld.

'93'er clio, 1200 euro aanschaf. Een lpg-clio is niet duurder of goedkoper. Dus dat strepen we al af.

Verbruik lpg 1:10 (clio's zijn overigens meestal véél zuiniger dan dat)
Verbruik benzine 1:14

600 km op benzine kost 42,8 x 1,41 = 60 euro
600 km op gas kost 60 x 0,50 = 30 euro

+belasting
BENZINE : 60 + 18 = 78 euro
GAS: 30 + 50 = 80 euro

Elke 10 kilometer na die 600 verdien je bijna een euro ;) Bij een onzuinige clio op gas ;)
Bart V

Riël schreef:Neem een clio als voorbeeld.

'93'er clio, 1200 euro aanschaf. Een lpg-clio is niet duurder of goedkoper. Dus dat strepen we al af.

Verbruik lpg 1:10 (clio's zijn overigens meestal véél zuiniger dan dat)
Verbruik benzine 1:14

600 km op benzine kost 42,8 x 1,41 = 60 euro
600 km op gas kost 60 x 0,50 = 30 euro

+belasting
BENZINE : 60 + 18 = 78 euro
GAS: 30 + 50 = 80 euro

Elke 10 kilometer na die 600 verdien je bijna een euro ;) Bij een onzuinige clio op gas ;)
Ik zelf rijd ook elke dag 150 km met een clio 1.4 op lpg uit 1993, maar die 1:10 haal (ik) alleen op de snelweg, en dan moet ik nog rustig rijden. (auto arm afgestelt, motor in goede staat) Die 1:10 is dus een gunstige waarde. Als je veel kleine stukjes rijdt ga je het niet halen, en is het dus niet echt zuinig (1:7 a 8 als je beetje op wilt schieten) Bekijk dus even goed hoeveel km je rijd, en wat voor km's dat zijn (stad of snelweg)
Robke
Car: Lexus IS250

Die Energy motoren zijn dus echt niet zuinig....

Ik rij met die Honda (2.0) op G3 1:9 bij combinatieritjes, het slechtste wat ik heb gereden is 1:8 en dat was op Zandvoort. :)
Menno

RS'je doet 1 op 10, met een 'prettige' rijstijl :bang:
rev it like a rental
Bart V

Menno schreef:RS'je doet 1 op 10, met een 'prettige' rijstijl :bang:
ja, maar daar zit een fatsoenlijke lpg installatie op.....
Riël
Über-Spammer

Een clio 1.2 scheelt ook een bak. Trouwens, Rianne rijdt constant 1:13,5 met haar 1.4 RT. Als daar gas op zit gaat dat echt niet met 4-5 kilometer omlaag?
Bart V

toch wel, op gas loopt ie nou eenmaal onzuiniger. Op benzine kan ik ook wel 1:14 rijden.
Riël
Über-Spammer

:p
ok dan :)
turboman
Contacteer:

Riël schreef::p
ok dan :)
op de Clio RSi wil geen lpg (nav reactie van de bekende lpg installateurs!)
Op de RTi 1.4 wil het weer wel....
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Riël Notermans schreef:Gaat je waarschijnlijk niet lukken. Voor de clio zijn geen gekeurde G3 installaties beschikbaar. Met heel veel ombouw en moeite krijg je het HEEL misschien geregeld. Maar ga er maar niet van uit. Trouwens, die g3 regeling is iets van na 1996.

Als je dezelfde motor vind als die je nu hebt in een nieuwere clio, die een gekeurde g3 installatie aan boord heeft, dan is het mogelijk om via die goedkeuring ook je huidige installatie g3 te laten keuren (er zullen waarschijnlijk wat aanpassingen gedaan moeten worden mbt afstelling en emissie, nieuwe onderdelen/ecu etc).

Maar, al rij je niet op g3, op gewoon lpg lach je je nog rot aan de pomp, die 35 euro extra per maand is dan relatief weinig met wat je alsnog bespaard op benzine. Zeker met een clio is het goed te doen (50 euro per maand aan belasting).
Gaan met die banaan (Y)
Komtie :p

De 16v gp clio is in 95 en 96 geleverd?

G3 is vanaf 96 zeg je, krijg ik een 16 dan goedgekeurd met g3? of word dat een moeilijke kwestie en is lpg de oplossing?

Wat zou een koprevisie/ombouw kosten, en installatie van een tank? Op internet zag ik her en der al bedragen staan van +- 2000 euro, is dat aantrekkelijk of kun je ook ergens voordeliger terecht?

Ik kan voor niet teveel een gp aanschaffen maar wil goedkoop (maar wel leuk) rijden :p
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Ik heb even rondgebeld,

omdat bij een g3 installatie een computer of iets dergelijks word bijgeleverd krijg je dat gewoon goedgekeurd. Althans, dat zegt men door de telefoon :p
Riël
Über-Spammer

Geef je vrijwel geen kans op de makkelijke manier.

Er is nooit een G3 goedgekeurde installatie ontwikkeld voor die motor. Echter, volgens mij, zou je een g3 installatie gemaakt voor een megane 2.0 16v van een paar jaartjes jonger op die motor aan de praat krijgen, voldoe je wel aan de g3 normen.

Die installaties worden op 1 model auto getest en zijn dan goed voor alle auto's :S Ik heb namelijk toevallig het TNO goedkeuringsrapport uitgehaald van het Eurogas E.A.S. systeem wat ik heb. Ik wilde dit hebben om te laten zien dat mijn auto voldoet aan de normen in Duitsland. Op zich ging dat wel op, maar hier in nederland zijn ze niet zo heel streng: Deze is getest op een Laguna 1.8 en schijnt dan ook meteen goed te zijn voor de Safrane 2.5 :lol: De duitsers trappen daar dus niet in.

Andere optie: gewoon gas inbouwen en niemand zeggen

Wat betreft kop en dergelijke: als je m op gas niet constant de 7000 toeren injakkert, blijft de boel bij een 16v trouwens prima heel, zonder noemenswaardig extra slijtage t.o.v. benzine.
Paramike

Hallo,

Ik heb zelf een clio 1.4 RN uit 1995, met een G3 installatie op kenteken, 2 ton op de teller. Deze heb ik voor een habbekrats kunnen kopen ... Het kan dus wel!

Wegenbelasting is 24 euro per maand en hij rijdt ongeveer 1 op 11. Met de huidige gasprijzen van rond de 60 cent betekent dat net geen 6 cent per kilometer.

De gasinstallatie die er in ligt is gwoon eentje met een simpele verdamper en een ring om het gasklephuis. Het enige verschil met het oude systeem waar je de gastoevoer met de hand moest regelen is dat deze bediend wordt door een computer die onder de passagiersstoel zit. Dit is al genoeg om G3 op kenteken te krijgen!

Laat je dus niks wijsmaken met onzinverhalen dat het pas vanaf 96 zou kunnen; ga naar een erkende LPG inbouwer en vraag wat de mogelijkheden zijn.

Ondertussen rijd ik lachend verder ;)

Groeten,

Michiel
Riël
Über-Spammer

Omdat die 1.4 ook in 1997 en 1998 nog bestaat, en je voor jouw auto een passende installatie beschikbaar hebt ;)

Er moet ook een ECU zijn die in een clio 16v het signaal van díe ecu kan vertalen naar de gasinstallatie he. Die bestaan gewoon niet. Vandaar het probleem met de 1.8 16v.

Eisen G3 systeem:

zelflerend (idd geen schroef meer)
lambdaterugkoppeling
emissie 30% onder euro-3 normen.
Menno

Dat vertalen is niet nodig, een stand-alone systeem mag ook.

Probleem is gewoon dat die ouwe clio's helemaal geen euro-3 zijn, en je d'r helemaal geen G3 op kan krijgen. Maar d'r is (gelukkig) een aardig grijs gebied. :)

Bij een clio II is 't allemaal geen probleem, die zijn wel schoon.
rev it like a rental
Plaats reactie