Ik weet niet of ik in het goeie forum post, mijn excuses hiervoor.
Sinds vanochtend komt mijn koppelingspedaal niet meer helemaal omhoog. Het begon dat het pedaal leek te 'plakken' en later toch terug veerde, maar nu veert het pedaal niet verder terug dan het aangrijpingspunt van de koppeling.
Het gaat om een safrane uit 97, 160000km op de teller. Het is tevens een hydraulisch koppelingsysteem, dus hier zit geen koppelingskabel in die kapot kan gaan. Wie o wie kan mij verder helpen?
Koppelingspedaal komt niet meer helemaal omhoog
Check eerst eens of je genoeg remvloeistof in je reservoir hebt.
Kijk eens voor lekkages, anders de boel ontluchten. Hoe dat bij een safrane precies gaat durf ik niet te zeggen, maar het zal ongeveer moeten door wanneer koppeling ingetrapt wordt nippel open te draaien, lucht eruit laten, dicht, weer op druk en weer open, psst, dicht etc.
Kijk eens voor lekkages, anders de boel ontluchten. Hoe dat bij een safrane precies gaat durf ik niet te zeggen, maar het zal ongeveer moeten door wanneer koppeling ingetrapt wordt nippel open te draaien, lucht eruit laten, dicht, weer op druk en weer open, psst, dicht etc.
Je moet hem zelf op druk brengen door een aantal keer (rustig) op het koppelingspdaal te trappen. Dan draai je de ontluchtingsnippel los en komt er olie uit (pedaal nog steeds ingedrukt houden). Als het pedaal voelbaar tot op de bodem gezakt is zet je de nippel weer vast, en pomp je het systeem weer op druk en herhaal je bovenstaande. Je moet dit dus even met z'n 2en doen.Murray schreef:Dankje voor je snelle reply
Voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft: weer op druk laten komen, gaat dat vanzelf of heb ik daar allemaal speciaal gereedschap voor nodig? Waar kan ik deze nippel ongeveer vinden?
Het heeft (helaas) niets met ontluchten te maken. Na een paar keer trappen kreeeg ik de koppeling wel netjes terug. Met de motorkap open, en een beetje 'om een hoekje' luisteren wanneer ik het pedaal intrap, dan hoor ik een krakend geluid. mogelijk een verroeste sprie-as...
Mischien een drukgroep die aan z'n einde aan het komen is. Als er eenmaal een paar veren van de drukgroep dienst weigeren, is het een kwestie van tijd voor de gehele drukgroep het begeeft, dus dat merk je dan vanzelf wel 

zou natuurlijk ook 't pompje kunnen zijn waar je pedaal opstaat, dat komt bij een espace heel frequent voor (er is ondertussen al wel een ots voor, waardoor er betere pompjes geplaatst worden). Dan komt het zover dat je niet meer kan ontkoppelen maar het pedaal gewoon helemaal naar beneden zakt
Bij een koppeling ontluchten ga je volgens mij meestal anders te werk, dan bij het ontluchten van bv je remmen. Meestal is het bij een hydraulische koppeling gewoon een kwestie van een stuk slang op je nippel en die opendraaien, en dan gewoon door laten lopen, althans zo is mijn ervaring met de koppelings systemen van mercedes.
CLIO 16V --> 19 16V