Koelsysteem probleem

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
RobertB

Ok ik zit met het volgende probleem:

2 dagen terug stond ik met pech langs de weg, ANWB gebeld. Na 1.5 uur kwam hij eindelijk aanhobbelen en constateerde hij dat er een breuk in een koelslang achter het motorblok zat, waardoor ik alle koelvloeistof verloren was. Achter deze conclusie was ik ook al gekomen, valt niet op als je een bruin spoor achterlaat :p

Maarja puntje bij paaltje anwb mannetje heeft de slang gefixed systeem met water gevuld en zag ook dat er ooit al eens eerder een slang gefixed was. Zijn advies was om alle koelsysteem slangen te verwisselen, om een domino effect te voorkomen.

Wat is wijsheid, alleen de kapotte slangen vervangen of toch maar alle slangen. Zoja welke slangen heb ik dan nodig en zijn ze ook ergens anders dan bij de dealer verkrijgbaar?

Groeten!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou alle slangen gewoon heel goed controleren op uitdroging of scheurtjes...

En die er niet al te best meer uitzien, zou ik vernieuwen. En voordat je nieuwe koelvloeistof in je systeem gaat gooien, zou ik m wel effe goed schoonspoelen met de tuinslang! Effe de overtollige zooi uit je blok en radiateur. Doet de koeling ook altijd goed. :)
RobertB

Dat doorspoelen da was ik al van plan :D het is een bende, het is bruin wat onder de kap en onderkant van de auto heerst. Zaterdag gaat hij op de brug zodat alles gerepareerd en schoongemaakt kan worden. Nu heb ik nog een andere vraag ivm koeling. Sinds ik de 19 bezit staat de temperatuurmeter echt bijna tot zijn maximum en dat is al goed 1.5 jaar zo kan dit ook met deze tragedie te maken hebben?

Na een telefoongesprek met de dealer ben ik erachter dat er 3 slagen bestaan:
- Bovenslang
- Onderslang
- Slang vanuit het expansievat

De slangetjes die bij mij kapot zijn zitten achter op het motorblok vallen deze ook onder de bovenstaande slangen of is dit weer iets anders?
Riël
Über-Spammer

Er meoten meer slangen te krijgen zijn hoor. Om wat voor motor gaat het?

Die hoge temperatuur is neit goed, spoel het systeem uit, vervang je thermostaat ook! En kijk of de radiateur fan (thermocontact in de radiator stuurt deze aan) ook werkt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Of gewoon de hele radiateur es vernieuwen, die krengen leven ooknie eeuwig.
Murray

Tja, als er niets mis is met de radiateur, dan zou ik die ook niet vervangen... Nieuwe zijn namelijk vrij prijzig, en als je er een van de sloop haalt, ben je even ver van huis qua status van de radiateur.
En als ie lek is, kun je er altijd nog een ei in gooien :P
pcman
Car: Clio IV Estate

die van mij is lek. wordt morgen of zaterdag vervangen.
prijzig? ik betaal +/- 70 euries. :)
Murray

En lekke rad moet je altijd vervangen natuurlijk. Wat ik bedoelde was natuurlijk overbodig geld uitgeven zolang het niet nodig is. Misschien is mijn studenten-point-of-view wel de verkeerd :P

Wat is 'lek' trouwens? Pist het eruit, of ligt er 's ochtends een drupje of wat onder je auto?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Murray schreef:En lekke rad moet je altijd vervangen natuurlijk. Wat ik bedoelde was natuurlijk overbodig geld uitgeven zolang het niet nodig is. Misschien is mijn studenten-point-of-view wel de verkeerd :P

Wat is 'lek' trouwens? Pist het eruit, of ligt er 's ochtends een drupje of wat onder je auto?
Lek is het wanneer er zo veel vloeistof uit komt dat jij je er zorgen over begint te maken... Af en toe een drupje kan best. als het standaard iedere morgen is.... :wink:

Ookal ben je student. Je auto in een goeie conditie houden is behoud van je auto en dus is het niet bijhouden overbodig geld uitgeven :wink:
Murray

Feit :)

Vitale delen zoals een koelsysteem zijn niet overbodig nee. Maar je hebt natuurlijk mensen die zich om iedere scheet zorgen maken, vandaar dat ik vaak eerst de 'ernst' van het verhaal probeer te zien :) vandaar het verschil tussen drupje en een sloot :)
Riël
Über-Spammer

Drupje is echt wel genoeg om de boel te vervangen.
Drupje uit de radiateur elke dag kan net zo goed een luchtbel bij een cilinder zijn en dan is je koppakking er ook in no-time aan.

Bij het geringste lek in het koelsysteem: maken die hap.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pcman

Murray schreef:En lekke rad moet je altijd vervangen natuurlijk. Wat ik bedoelde was natuurlijk overbodig geld uitgeven zolang het niet nodig is. Misschien is mijn studenten-point-of-view wel de verkeerd :P

hij pist niet maar als er iedere keer als ie een paar uur heeft stil gestaan er een natte plek van een halve meter ligt vindt ik dat niet normaal meer.

gister nog weer 2,5 liter ingegooid.
Murray

Neuh, das inderdaad niet handig nee... Uiteindelijk ben je dan meer geld kwijt aan koelvloeistof dan aan een nieuwe rad :)
pcman

heb hem gisteravond vervangen :)

kosten
rad: 65 euro
2 slangen klemmen: 1,50 euro
+ 1 bus koelvloeistof: geen idee had ik nog staan
Plaats reactie