Hallo,
Ik rij me een R19 16v uit '91.
De wagen heeft standaart geen cat en dus ook geen lambda.
Wat ik al heb vervangen:
verse olie
koelvloeistof temperatuur sensor
map sensor
bougies
rotor + verdelerkap.
benzinefilter
Mijn probleem:
Probleem bij koude start: (min 2 dagen niet gereden)
Nu en dan doorslaan van de startmotor.
Probleem bij warme start: (zelfs na meer dan 6 uur afkoelen)
Als hij warm is dan voel ik dat hij een beetje zou inhouden alsof er een kar van 1000kg aanhangt, ik stoppen en kijken => hangt geen kar aan.
Dan ruikt hij ook fel naar benzine.
Aangekomen op tussenstop auto stil, 1 a 2 uur later wil ik terug vertrekken.
Hij start stotterend en geraakt niet vanzelf op toeren, dus moet ik klein beetje gas geven en dan draait hij terug normaal maar dan ruikt het ook terug fel naar benzine in de wagen.
Ik ben ten einde raad.
Wat zou het nog kunnen zijn?
greets kevin
starten renault 19 16v uit '91 (opgelost! 15/05/06)
-
Laatst gewijzigd door kevin1916v op ma 15 mei 2006 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen benzinelekkages (leiding) onder de kap? Ontluchting van de tank goed, stinkt het onder de achterbank?
-->
ik stoppen en kijken => hangt geen kar aan.

-->
ik stoppen en kijken => hangt geen kar aan.

-
Voor zover ik kan ruiken ruikt het alleen voorin en nergens lekken te vinden. Wel ontbreekt er het Brandstofdamp-absorptiesysteem of actief koolfilter genoemd (uit ath kluwer cd-rom gehaald). Kan dit het probleem zijn dat ik heb of heeft mijn wagen dit niet standaart want op de cd rom staat wel "kunnen hebben" en niet "moeten hebben".
-
van die bougiekabels, zou het probleem dan ok niet voorkomen bij koude start? en eens hij goe warm is dan is het probleem weg en trekt hij ook beter is enkel bij eerste 10 km dat hij wa minder trekt.
weet je zeker dat je geen kat hebt, daat hebben ze origineel wel en die wil nogal eens dichtzitten.
Ook heb ik dezelfde klachten gehad met een einddemper die dicht zatg.
Ook heb ik dezelfde klachten gehad met een einddemper die dicht zatg.
-
In belgie hebben ze de 2 geleverd en mijn chassinummer begint met C539 en het eerste potje is normaal mijn kat en die zit er anders uit dan een cat.
Ook is er geen plaats in de voorpijp om een lambda sonde aan te sluiten.
Ook is er geen plaats in de voorpijp om een lambda sonde aan te sluiten.
-
hoe kun je weten of de einddemper dan wel of niet dicht zit?
zou het niet kunnen als ik geen Brandstofdamp-absorptiesysteem heb in de wagen dat ik dan dit probleem okk kan hebben?
zou het niet kunnen als ik geen Brandstofdamp-absorptiesysteem heb in de wagen dat ik dan dit probleem okk kan hebben?
check je bougiekabels eens!
-
hoe meet je een kabel uit?
Ik heb een multimeter waarmee ik AC DC en ohms kan meten.
Is er een verschil tussen warme kabels en koude kabels micchien?
Ik heb een multimeter waarmee ik AC DC en ohms kan meten.
Is er een verschil tussen warme kabels en koude kabels micchien?
Koud meten, ohms staan er vaak op, maar 2000 is normaal geloof ik.
-
heb net de kabels ohms gemeten:
kabel 1: 1800ohm
kabel 2: 2000ohm
kabel 3: 3100ohm
kabel 4: 3100ohm
ziet er toch tamelijk goed uit denkik, wagen stond al meer dan 3 uur stil.
waar kan ik nog naar kijken?
Hoe zit dat met dat brandstofdamp-absorbsiesysteem?
Of heeft dat enkel zijn nu bij de eerste paar minuten na het afzetten van de motor.
kabel 1: 1800ohm
kabel 2: 2000ohm
kabel 3: 3100ohm
kabel 4: 3100ohm
ziet er toch tamelijk goed uit denkik, wagen stond al meer dan 3 uur stil.
waar kan ik nog naar kijken?
Hoe zit dat met dat brandstofdamp-absorbsiesysteem?
Of heeft dat enkel zijn nu bij de eerste paar minuten na het afzetten van de motor.
-
Hallo,
Zijn deze waardes van de bougiekabels goe of nie?
Heb net de luchttemp sensor gemeten bij +- 10 graden en die was 5270 ohm en deze ziet er ook nog goed uit.
Waar kan ik nog zoeken?
wat doet de luchtregelschuif? kan ik daar een ohmse weerstand van opmeten of is dit gewoon volledig open of volledig dicht?
wil alles weten om een oplossing te vinden voor mijn problemen.
greets kevin
Zijn deze waardes van de bougiekabels goe of nie?
Heb net de luchttemp sensor gemeten bij +- 10 graden en die was 5270 ohm en deze ziet er ook nog goed uit.
Waar kan ik nog zoeken?
wat doet de luchtregelschuif? kan ik daar een ohmse weerstand van opmeten of is dit gewoon volledig open of volledig dicht?
wil alles weten om een oplossing te vinden voor mijn problemen.
greets kevin
-
mag dat dan maar zoveel schelen?
wat zijn de schommelingen dan +-
zouden slechte kabels dan een oorzaak kunnen zijn van slecht starten en niet goed trekken?
wat zijn de schommelingen dan +-
zouden slechte kabels dan een oorzaak kunnen zijn van slecht starten en niet goed trekken?
Ja, dat kan.
Zeker als het in combinatie is met een oude verdelerkap, oude bougies, etc.
Kabels moeten 2000 Ohm hebben, 3100 ohm is toch de helft meer weerstand. Slechte vonk als resultaat.
Het kan zeker geen kwaad een setje nieuwe kabels erop te zetten, bovendien sluit je dan weer wat uit. Of het daadwerkelijk de oplossing is kan ik natuurlijk niet zeggen.
Zeker als het in combinatie is met een oude verdelerkap, oude bougies, etc.
Kabels moeten 2000 Ohm hebben, 3100 ohm is toch de helft meer weerstand. Slechte vonk als resultaat.
Het kan zeker geen kwaad een setje nieuwe kabels erop te zetten, bovendien sluit je dan weer wat uit. Of het daadwerkelijk de oplossing is kan ik natuurlijk niet zeggen.
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Is je einddemper goed open?
Dat brandstofdampsysteem lijkt me niet het probleem.
Meet ook eens een keer de compressie van de cilinders. Daar win je vaak erg veel informatie mee. Slecht starten en slechte compressie gaan hand in hand...
Dat brandstofdampsysteem lijkt me niet het probleem.
Meet ook eens een keer de compressie van de cilinders. Daar win je vaak erg veel informatie mee. Slecht starten en slechte compressie gaan hand in hand...
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
-
ok, zal ze eens vervangen door nieuwe, klaat jullie dan iets weten of het daadwerkelijk geholpen heeft.
kan ik zelf, als particulier de compressie opmeten ?
en einddemper, hoe is dit te controleren?
dank voor de snelle reacties
greets kevin
kan ik zelf, als particulier de compressie opmeten ?
en einddemper, hoe is dit te controleren?
dank voor de snelle reacties
greets kevin
Einddemper is lastig controleren eigenlijk, beste is gewoon een andere erop te hangen en kijken of het verbeterd.
Ik zeg ook niet dat dit veelvoorkomend is of zo, ik heb het wél gehad bij mijn 19 dat deze slecht was en dat kostte me vermogen.
Compressie zou je zelf kunnen meten, maar je moet er wel een compressiemetertje voor hebben, tenzij je m ergens kan lenen. Plus een maat van je moet erbij zijn. Je draait je bougies uit je cilinders, haalt de bobinekabel even los. De compressiemeter steek je dan in een bougiegat (goed hard drukken). Maat van je geeft dan VOLGAS en blijft starten (ongeveer 5 seconden) totdat de naald van de meter niet verder uitslaat. Dan haal je de compressiemeter eruit en kijk je wat het voor waarde is.
Mooiste is alle 4 de cilinders op een barretje of 12. Als je bijvoorbeeld 1 cilinder hebt die erg laag scoort is er meer aan de hand.
Ik zeg ook niet dat dit veelvoorkomend is of zo, ik heb het wél gehad bij mijn 19 dat deze slecht was en dat kostte me vermogen.
Compressie zou je zelf kunnen meten, maar je moet er wel een compressiemetertje voor hebben, tenzij je m ergens kan lenen. Plus een maat van je moet erbij zijn. Je draait je bougies uit je cilinders, haalt de bobinekabel even los. De compressiemeter steek je dan in een bougiegat (goed hard drukken). Maat van je geeft dan VOLGAS en blijft starten (ongeveer 5 seconden) totdat de naald van de meter niet verder uitslaat. Dan haal je de compressiemeter eruit en kijk je wat het voor waarde is.
Mooiste is alle 4 de cilinders op een barretje of 12. Als je bijvoorbeeld 1 cilinder hebt die erg laag scoort is er meer aan de hand.
-
ok thanks nogmaal,
zal eerst andere kabels monteren dan compressie meten en dan de einddemper
greets kevin
zal eerst andere kabels monteren dan compressie meten en dan de einddemper
greets kevin
-
hallo,
heb al 2 van de 3 gecontroleerd.
Compressie werd uitgemeten en ik kom uit op alle 4 bijna gelijk namekijk rond de 10,5 a 11 dus dat zit al snor.
Ook einddemper werd eens vervangen door andere, maar ook geen verschil te merken, dan weer demijne erop gezet.
Bij controle van derest van de uitlaat heb ik een klein gaatje gevonden in de voorpijp, die is al eens hersteld geweest maar hebben precies over dit gaatje gekeken.
Bougiekabels heb ik nog niet vervangen omdat ik een goed setje aan het zoeken ben voor een redelijke prijs zo rond de 80 euro want origineel van renault komt dit op:
- bobijnkabel : 19.70
- bougiekabels (set van 4) : 149.27
btw incl.
dus is toch wel redelijk veel of niet?
wat raden jullie aan?
zouden er nog oorzaken kunnen zijn voor mijn probleem?
wat ik nog erbij moet zeggen is dat hij inhoud bij het doorduwen van het pedaal. Dus pedaal heeft 2 standen maar het verschil tussen de 2 is niks als ik tot de helft duw of helemaal tot het einde het maakt geen verschil.
Hij blijft aan dezelfde snelheid versnellen.
Heb er injectorreiniger ingedaan en nu en dan gaat het wel goed 1 op de 10 keer.
greets kevin
heb al 2 van de 3 gecontroleerd.
Compressie werd uitgemeten en ik kom uit op alle 4 bijna gelijk namekijk rond de 10,5 a 11 dus dat zit al snor.
Ook einddemper werd eens vervangen door andere, maar ook geen verschil te merken, dan weer demijne erop gezet.
Bij controle van derest van de uitlaat heb ik een klein gaatje gevonden in de voorpijp, die is al eens hersteld geweest maar hebben precies over dit gaatje gekeken.
Bougiekabels heb ik nog niet vervangen omdat ik een goed setje aan het zoeken ben voor een redelijke prijs zo rond de 80 euro want origineel van renault komt dit op:
- bobijnkabel : 19.70
- bougiekabels (set van 4) : 149.27
btw incl.
dus is toch wel redelijk veel of niet?
wat raden jullie aan?
zouden er nog oorzaken kunnen zijn voor mijn probleem?
wat ik nog erbij moet zeggen is dat hij inhoud bij het doorduwen van het pedaal. Dus pedaal heeft 2 standen maar het verschil tussen de 2 is niks als ik tot de helft duw of helemaal tot het einde het maakt geen verschil.
Hij blijft aan dezelfde snelheid versnellen.
Heb er injectorreiniger ingedaan en nu en dan gaat het wel goed 1 op de 10 keer.
greets kevin
-
- Contacteer:
kijk voor die bougies enzo even op: http://www.auto-onderdelen.com dit scheeld bijna de helft!
Bestel de kabels bij MB Carperformance?
Magnecor Bougiekabelset 79 euro.
Magnecor Bougiekabelset 79 euro.
-
zit de bobijnkabel daarbij?
-
Hallo,
zondag dus naar RCB meeting geweest en op de stand van MB car performance set magnecor kabeltjes gekocht en direct aangesloten.
Bij het wegrijden direct al resultaat. Betere respons van de motor, direct starten en bij warme motor blijven doorgaan met gemak tot 6500 tr/m.
Dus bij deze is mijn probleem verholpen.
greets kevin
zondag dus naar RCB meeting geweest en op de stand van MB car performance set magnecor kabeltjes gekocht en direct aangesloten.
Bij het wegrijden direct al resultaat. Betere respons van de motor, direct starten en bij warme motor blijven doorgaan met gemak tot 6500 tr/m.
Dus bij deze is mijn probleem verholpen.
greets kevin