ACT: F.A.Q. ICE
Waarom wil je perse speakers achterin stoppen? Neem gewoon zoals Stefan zegt een goede set voor in je deuren en als je perse iets achterin wilt hebben simpele dual-cone speakertjes van een paar euro als back-fill.
Als je het setje in de deur en evt tweeter op dashboard goed inbouwd heb je hier zeker veel meer plezier van dan dat het geluid allemaal van achteren komt vanuit een zwaar ongelukkige hoek.
Als je het setje in de deur en evt tweeter op dashboard goed inbouwd heb je hier zeker veel meer plezier van dan dat het geluid allemaal van achteren komt vanuit een zwaar ongelukkige hoek.
Yep, that's the wayErix schreef:Waarom wil je perse speakers achterin stoppen? Neem gewoon zoals Stefan zegt een goede set voor in je deuren en als je perse iets achterin wilt hebben simpele dual-cone speakertjes van een paar euro als back-fill.

-
je kan het beste geld sparen van je achterspeakers en dit beter investeren in een goed compo setje voor voorin.
Geluid moet namelijk op je afkomen om een goed stereobeeld te krijgen (bij een concert sta je ook niet met je rug naar de band toe
).
Zo hoor je een rieel stereobeeld en komt het geluid echt op je af.....
Geluid moet namelijk op je afkomen om een goed stereobeeld te krijgen (bij een concert sta je ook niet met je rug naar de band toe

Zo hoor je een rieel stereobeeld en komt het geluid echt op je af.....

-
- Contacteer:
En als je weleens bij en concert ben geweest staan er toch achterin de zaal/tent enz. ook geen boxen.
Ik zou zeggen gewoon en goeie composet erin klinkt super.
Ik zou zeggen gewoon en goeie composet erin klinkt super.
echt wel maar ligt eraan wat voor concert in de hmh klinkt het geluid helemaal rondom dat is echt gewoon mega 
als je het dan helemaal optimaal wilt hebben moet je ook nog een centre speaker erin bouwen dan heb je helemaal het geluid rondom... Dus voorin composet + in het midden van het dash een centre speaker en dan achterin hoedeplank speakers + sub dan heb je je geluid optimaal... tenminste kheb ut zo een gehoord en dat klonk mega...

als je het dan helemaal optimaal wilt hebben moet je ook nog een centre speaker erin bouwen dan heb je helemaal het geluid rondom... Dus voorin composet + in het midden van het dash een centre speaker en dan achterin hoedeplank speakers + sub dan heb je je geluid optimaal... tenminste kheb ut zo een gehoord en dat klonk mega...
Twingo: Making it 2 the limit....
aha oke:) dan ga ik hiervoor:)Erix schreef:Waarom wil je perse speakers achterin stoppen? Neem gewoon zoals Stefan zegt een goede set voor in je deuren en als je perse iets achterin wilt hebben simpele dual-cone speakertjes van een paar euro als back-fill.
bedankt voor de info
Wat is je budget, eisen en naar welke muziek luister je?Ronaldeh schreef:(ben echt noob op dit gebied)
Oke nog 1 vraagje!
als laatste...
wat voor composet voor in zouden jullie mij aanbevelen om voorin te bouwen?.
prijs/merk/plaatje
dankjewel!
-
- Über-Spammer
Ground Zero heeft vast wel wat leuks in het assortiment
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
Ground Zero!

hoe krijg ik de omhuizing van de achterspeakers weg van mijn laguna uit 97??
wil andere boxen erin doen
grtjs dennis
wil andere boxen erin doen
grtjs dennis
ff goed controleren of er geen vuil in de aandrijving zit. Als alles netjes schoon is gewoon aansluiten die subwoofer en lekker ermee spelen...
Als het een gesloten kist is dan zal het allemaal wel goed zijn 
anders ff heel voorzichtig de conus een beetje bewegen... kijken of ie schuurt (zal wel niet). Als ie niet schuurt veel plezier met spelen... anders ff unit eruit halen en kijken, misschien ff met stofzuiger spoel schoonzuigen dan (als je daar bij kunt komen, is meestal afgesloten juist om vuil tegen te gaan
)

anders ff heel voorzichtig de conus een beetje bewegen... kijken of ie schuurt (zal wel niet). Als ie niet schuurt veel plezier met spelen... anders ff unit eruit halen en kijken, misschien ff met stofzuiger spoel schoonzuigen dan (als je daar bij kunt komen, is meestal afgesloten juist om vuil tegen te gaan

ik wil een versterker gaan kopen voor mijn 4 speakers, maar ik zou echt niet weten hoeveel watt (rms, normaal) deze zou moeten zijn.
ik wil dus een 4 kanaals versterker hebben voor mijn 4 speakers, welke de volgende vermogens hebben:
voor 50 Watt RMS / MAX 80 Watt
achter 80 Watt RMS / Max 330 Watt
welke versterker zou hier goed bij passen en waar op zou ik moeten letten. het budget ligt rond de 150 euro's.
ik wil dus een 4 kanaals versterker hebben voor mijn 4 speakers, welke de volgende vermogens hebben:
voor 50 Watt RMS / MAX 80 Watt
achter 80 Watt RMS / Max 330 Watt
welke versterker zou hier goed bij passen en waar op zou ik moeten letten. het budget ligt rond de 150 euro's.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Even een aantal vraagjes:
Ik ben op zoek naar een 2 kanaals versterkertje die ik kan bruggen naar 1 kanaal, puur alleen voor een sub.
Nu lijkt me dit voldoende:
[img]http://www.rondevries.nl/catalog/images/TH202.jpg[/img]
Product Beschrijving
2-kanaals versterker
RMS power @ 14,4 V:
1 x 200 W @ 4 ohm
2 X 100 W @ 2 ohm
2 X 50 W @ 4 ohm
RMS power @ 12,5 V:
1 X 150 W @ 4 ohm
2 x 75 W @ 2 ohm
2 x 37,5 W @ 4 ohm
Aktief x-over, High of Low pass @ 85 HZ
Signaal/ruis verhouding: >100 dB
Damping factor: >200
Bereik: 20Hz - 20kHz (±3dB)
Fullrange RCA uitgang
High level ingang
RCA ingang 0,2-8V RMS
Afmetingen: 20,3 x 24,8 x 5,3 cm
Maar kan iemand mij uitleggen, wat het verschil in Ohm uitmaakt, hoe krijg je dat verschil??
Heeft iemand ervaring met dit type versterker??
Ik ben op zoek naar een 2 kanaals versterkertje die ik kan bruggen naar 1 kanaal, puur alleen voor een sub.
Product Beschrijving
2-kanaals versterker
RMS power @ 14,4 V:
1 x 200 W @ 4 ohm
2 X 100 W @ 2 ohm
2 X 50 W @ 4 ohm
RMS power @ 12,5 V:
1 X 150 W @ 4 ohm
2 x 75 W @ 2 ohm
2 x 37,5 W @ 4 ohm
Fullrange RCA uitgang
High level ingang
RCA ingang 0,2-8V RMS
Maar kan iemand mij uitleggen, wat het verschil in Ohm uitmaakt, hoe krijg je dat verschil??
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Iemand?Ronnie Detmers schreef:Even een aantal vraagjes:
Product Beschrijving
2-kanaals versterker
RMS power @ 14,4 V:
1 x 200 W @ 4 ohm
2 X 100 W @ 2 ohm
2 X 50 W @ 4 ohm
RMS power @ 12,5 V:
1 X 150 W @ 4 ohm
2 x 75 W @ 2 ohm
2 x 37,5 W @ 4 ohm
Fullrange RCA uitgang
High level ingang
RCA ingang 0,2-8V RMS

Ik heb het gisteren wel gevraagd aan Bart ....Ronnie Detmers schreef:Iemand?
Maar ben het even weer kwijt

Gewoon kopen dat ding, heeft genoeg vermogen

-
- Moderator
- Car: MB
een speaker heeft een bepaalde impedantie (in ohm). De versterker "ziet" niet de belastbaarheid van een speaker maar zijn impedantie. heb je een versterker van 2ohm dan is het daarvoor het beste ook speakers te gebruiken van 2 ohm. plaats je speakers met een lagere impedantie dan de versterker eigenlijk kan hebben dan zal de stroom "makkelijk wegvloeien" (immers minder weerstand) en zal de versterker warmer worden (hij moet meer vermogen leveren). Andersom (speakers met een hogere impdedantie dan versterker) resulteert in het feit dat je je volume knop verder open moet draaien voor hetzelfde geluidsvolume.
De specificaties die je dus ziet staan op de doos zijn in geval van een speaker met ...ohm en met ...ohm. Oftewel, het hangt van de spaekers af wat voor vermogen je stabiel uit je versterker kunt krijgen.
De specificaties die je dus ziet staan op de doos zijn in geval van een speaker met ...ohm en met ...ohm. Oftewel, het hangt van de spaekers af wat voor vermogen je stabiel uit je versterker kunt krijgen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Contacteer:
Ohm is de benaming voor weerstand.Ronnie Detmers schreef: RMS power @ 14,4 V:
1 x 200 W @ 4 ohm
2 X 100 W @ 2 ohm
2 X 50 W @ 4 ohm
RMS power @ 12,5 V:
1 X 150 W @ 4 ohm
2 x 75 W @ 2 ohm
2 x 37,5 W @ 4 ohm
Hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er door je woofer heen kan en hoe harder die gaat.
Dus ook hoe meer stroom er door je versterker heen gaat.
En dat moet je versterker natuurlijk wel aan kunnen.
Klein rekensommetje:
Eerst ff de stroom uitrekenen op 14,4 Volt en een weerstand van 1Ohm
I=UxR=14,4Voltx1Ohm=14,4 Amperé
En het vermogen:
P=UxI=14,4x14,4=207,36 Watt
Deze versterker leverd dus 200 Watt op 1 Ohm en niet op 4 Ohm.
Foutje in de specs dacht ik zo.
Huh?! Kijk eerst je rekensommetje eens goed na voordat je wat roept (vooral 1e deel)peter5GTTurbo schreef:Ohm is de benaming voor weerstand.Ronnie Detmers schreef: RMS power @ 14,4 V:
1 x 200 W @ 4 ohm
2 X 100 W @ 2 ohm
2 X 50 W @ 4 ohm
RMS power @ 12,5 V:
1 X 150 W @ 4 ohm
2 x 75 W @ 2 ohm
2 x 37,5 W @ 4 ohm
Hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er door je woofer heen kan en hoe harder die gaat.
Dus ook hoe meer stroom er door je versterker heen gaat.
En dat moet je versterker natuurlijk wel aan kunnen.
Klein rekensommetje:
Eerst ff de stroom uitrekenen op 14,4 Volt en een weerstand van 1Ohm
I=UxR=14,4Voltx1Ohm=14,4 Amperé
En het vermogen:
P=UxI=14,4x14,4=207,36 Watt
Deze versterker leverd dus 200 Watt op 1 Ohm en niet op 4 Ohm.
Foutje in de specs dacht ik zo.

Op de manier zoals jij het uitrekent bepaalt het voltage van de voeding (hier 14,4Volt) het leverbaar vermogen van de versterker. Dan zou geen enkele versterker in een auto boven de 200Watt kunnen uitkomen. We rijden immers allemaal met een voedingsspanning van ongeveer 13,8V rond. Het vlaggetje gaat wel op als de output van de versterker naar de luidsprekers 14,4Volt is maar die ligt een stuk hoger dan dat...
Basis voltage om vanuit te gaan als voedingsspanning is 12,5V. De leverbare vermogens die hierbij vermeld staan (37,5Watt RMS bij een nominale impendantie van 4Ohm) is het meest bruikbare getal in die lijst. Voor één enkele subwoofer zal de versterker ongeveer 150Watt RMS leveren bij een nominale impendantie van 4Ohm.
Bij deze laatste configuratie staan de eindtrappen parallel en hebben ze te maken met een nominale impendantie van 2Ohm per trap. Ga de versterker dus niet bruggen EN er dan iets aanhangen wat een nominale impendantie van 2 Ohm vormt (2 subwoofers parallel bijvoorbeeld). Als je dat doet wordt de versterker gloeiend heet en slaat deze als het goed is af, of wanneer het niet goed is fikt deze uit.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het woofertje wat eraan zou moeten komen is een pioneer TS-W203F, tis een free air woofer, maar ik heb hem in een kist, op den duur wil ik wel naar een ander woofertje, zie bij de specs staan 350 watt, maar dit lijkt me geen RMS, maar gewoon max vermogen??
-
Hoi Ronnie...
Even een kort antwoord op je vraag..
Zelf ben ik MTX Dealer en heb o.a dit type versterker vele malen verkocht.
1 ding kan ik je zeggen: de RMS waardes op de verpakking zijn de minimale waardes waaraan deze versterker moet voldoen. bij elke MTX versterker zit een soort geboorte akte, hierop staat het daadwerkelijke vermogen van de versterker (elke versterker wordt namelijk getest voordat hij de fabriek uit gaat!). dus als er +- 200 watt RMS is dan is dat vaak in de praktijk toch al zo'n 220 a 240 Watt RMS!!
Nu even over het Ohm verhaal.
Als je je versterker als 2 kanaals gebruikt en je sluit 2 luidsprekers hierop aan van elk 4 Ohm dan speelt deze versterker +- 50 watt RMS per speaker... als je nu 2 speakers erbij aansluit in Parralel (+ van de ene speaker naar de + van de andere, en dat ook met de -) dan 'herkend' de versterker dat als 2 Ohm en zal je versterker het dubbele vermogen naar je speakers sturen (100 Watt RMS). Let wel op dit gaat bij deze versterker dus alleen in stereo modus en dus niet als hij gebridged op een sub zit!!!!.
Zo......... is het toch een lang antwoord geworden!!

Even een kort antwoord op je vraag..
Zelf ben ik MTX Dealer en heb o.a dit type versterker vele malen verkocht.
1 ding kan ik je zeggen: de RMS waardes op de verpakking zijn de minimale waardes waaraan deze versterker moet voldoen. bij elke MTX versterker zit een soort geboorte akte, hierop staat het daadwerkelijke vermogen van de versterker (elke versterker wordt namelijk getest voordat hij de fabriek uit gaat!). dus als er +- 200 watt RMS is dan is dat vaak in de praktijk toch al zo'n 220 a 240 Watt RMS!!
Nu even over het Ohm verhaal.
Als je je versterker als 2 kanaals gebruikt en je sluit 2 luidsprekers hierop aan van elk 4 Ohm dan speelt deze versterker +- 50 watt RMS per speaker... als je nu 2 speakers erbij aansluit in Parralel (+ van de ene speaker naar de + van de andere, en dat ook met de -) dan 'herkend' de versterker dat als 2 Ohm en zal je versterker het dubbele vermogen naar je speakers sturen (100 Watt RMS). Let wel op dit gaat bij deze versterker dus alleen in stereo modus en dus niet als hij gebridged op een sub zit!!!!.
Zo......... is het toch een lang antwoord geworden!!

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Tnx, heb idd eens het verhaal gehoord dat de RMS waardes bij dat soort merken altijd iets hoger uitpakken, de reden die ik toen kreeg, was een beetje apart, ivm de aanklachten die wel eens gedaan werden in amerika, daar blijk je een merk aan te kunnen klagen als de woofers en al dat soort spul de waardes niet halen die vermeld staan. Is dit onzin of zit er een kern van waarheid in??