koel ventilator slaat niet aan

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Kendo

dag mensen

ik heb mijn clio een jaar en nog wat en nu is het koelventilator systeem stuk :) ik heb even in de hanynes gekeken en de test gedaan om de thermo schakelaar op de rad te testen, ik heb de schakelaar van de rad gehaald en in de stekker die je los trekt een stroom draadje gedaan zodat hij de ventilator hoort aan te laten slaan maar dat deed hij dus niet.. wat kan er nu mis zijn?? ik heb de zekering al gecontroleerd en die is in orde, en het kan ook de relais zijn maar welke is het?? volgens mij staat het er niet op.. en als het de relais niet is? wat dan? :) de electro motor?

alvast bedankt..
Kendo

oh het is trouwens een 1.8 16v uit 1993
Johan_16v
Contacteer:

ventilator kan ook gewoon naar de zak zijn? normaal moet m toch aanslaan als je hem kortsluit denk ik.
Kendo

ja en hoe test ik of mijn ventilator motor niet kaput is?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

kijk eerst eens of ie als je hem met de hand probeert te draaien of ie zonder moeite wil. zo nee. motor vast= nieuwe monteren.

mocht ie wel draaien.

een mooi stuk stroomdraadpakken. + en - direct op de stekker van de motor en accu zetten. draait ie dan ie de motor iig goed. dan kan de sensor kapot zijn, of het zit in de bedrading.

daarna de bedrading van je sensor naar je motor concroleren op breuken.en evt.de sensor vervangen.

Succes.
8)
mikko
Contacteer:

Als je die ventilator nou altijd laat draaien, is dat schadelijk? :D
Het zal wel wat langer duren voordat de motor warm is maarja..
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

mikko schreef:Als je die ventilator nou altijd laat draaien, is dat schadelijk? :D
Het zal wel wat langer duren voordat de motor warm is maarja..
Altijd draaien, dan is je accu zo snel leeg ;) :wink:

Geschakeld op je contact zou kunnen, alleen blijft ie dan niet nadraaien op het moment dat ie nog warm is en je de auto uit zet.

Verder kan ie idd iets langzamer warm worden, maar eigenlijk met een goede thermostaat moet ook dat geen probleem zijn.

Maar ik zou toch zorgen dat ie het weer gaat doen zoals het hoord. Hoef je er in princiepe niet meer naar om te kijken 8)
pierre

Kendo schreef:ja en hoe test ik of mijn ventilator motor niet kaput is?
das ist einfach, wenn die electromotor dreht unter spannung von batterie ist er nicht kaputt, dreht er ganz nicht ist er leider kaputt.
Plaats reactie