HELP :Problemen blijven opstapelen renault 5 gt turbo

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

Mijn vriendin heeft een witte renault 5 gt turbo, en nu blijven we problemen houden met deze auto.

1. In het begin wou de startmotor af en toe niet starten, na meten op de startmotor bleek alles goed te zijn.
Na het meten wou hij ineens wel starten.

2. Testrit gemaakt, niets aan de hand, heel eind rond gereden, even gestopt, hierna weer ene stukje rijden, starten geen probleem..

Zo ineens valt hij uit..

Meten bij de benzine pomp, want na meting bleek hier geen spanning op te staan.

Na uitzoeken, bleek dit uit het relais te komen bij de zekeringskast, ander relais erin, nog niets, gemeten...Op een of andere manier wordt er geen spanning doorgegeven naar de pomp.

Rood (dik) = Continu spanning
Wit (dik ) = spanning vanuit relais wat moet schakelen
Dunne zwarte (min)
Dunnen bruine ( ? ) vanuit contact ?

Dan maar de benzine pomp rechtstreeks spanning geven.
Weer starten, niet aanpakken, terwijl hij daarvoor gewoon goed heeft gereden..

Ontstekingsunit nog vervangen, rotor en alle kabels naar de bougies vervangen voor andere, maar geen suc6..

Een kabel losgenomen. geen vonk..Eerder bij draaiende motor heb ik dit eens geprobeerd, dan zie je hem op de verdelerkap gewoon vonken..

Na vervangen van de ontstekingsunit nog eens proberen, nu wil de startmotor ook niet meer aanpakken....

Kan het zo zijn dat dit toch uit het contactslot kan komen ?
Wat krijgt er allemaal spanning na omdraaien van de sleutel ?

In het handboek staat dat de benzinepomp spanning krijgt bij starten, en bij het lopen van de motor...

Heb er nu maar ff de brui aan gegeven.
Als iemand tips heeft gaarne, anders ben ik toch genoodzaakt om deze toch maar naar de garage te brengen.

Aangezien de startmotor soms wel en niet wil aanpakken, en dat de auto na een poosje te hebben gereden gewoonweg uitvalt, lijkt me de enige oplossing nog het contactslot zelf..

Van de 3 relais die ik heb geprobeerd kunnen er onmogelijk ook 3 defect zijn..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

er zit nog een realais bij de fan achter het schutbord. deze geeft de voeding voor de ontsteking. deze kan ook niet goed meer werken..

Aan de kant van de krik zit deze
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

thnx, zal deze ook eens vervangen, maar goed daar start ie nu niet van :smoke:
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Meet gelijk je bdp sensor ff door.
Als die niet goed is draait je startmotor wel maar wil die ook niet starten.

Spuit tevens even al je contacten in met contactspray.
Wil alles ook wel beter gaan werken.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ouwe troep, gewoon de fik erin! >-)
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

Effe een flinke tip op de startmotor gegeven, deze tikte even later eens met starten, daarna niets meer...dus deze zal ook wel overleden zijn..

Zal volgende weekend weer eens de bdp sensor doormeten.
Alleen het benzinepomp probleem nog niet opgelost, maar heb al iets kunnen vinden van slechte contacten, dus die zal ik ook eens onder de loep nemen..

thnx voor de reply's

behalve die van "de fik erin"....
Daar heb ik helemaal nix aan :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Missichen het relais van de benzinepomp niet goed. Controleer ook eens het stekkertje op de dynamo...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
cspr
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 28 jun 2004 17:20
Locatie: Rozenburg

Klinkt als dezelfde klacht als ik heb gehad,

Ik heb toen de BDP-Sensor en het relais van de brandstofpomp in de zekeringenkast vervangen.

Welke van de twee het toen geweest is durf ik niet te zeggen hij doet het nu goed.

Sensor kost 27 euro, lachte me een breuk, een vriend had hetzelfde probleem met een golf3 gti koste de sensor toch mooi 180 euro.
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

Riël schreef:Missichen het relais van de benzinepomp niet goed. Controleer ook eens het stekkertje op de dynamo...
Deze had ik al door 2 varianten vervangen...

Met doorverbinden werkte de pomp wel..
Doorgemeten, relais schakeld gewoon niet...

Ben bang dat deze vanuit contact niet stuurd
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

cspr schreef:Klinkt als dezelfde klacht als ik heb gehad,

Ik heb toen de BDP-Sensor en het relais van de brandstofpomp in de zekeringenkast vervangen.

Welke van de twee het toen geweest is durf ik niet te zeggen hij doet het nu goed.

Sensor kost 27 euro, lachte me een breuk, een vriend had hetzelfde probleem met een golf3 gti koste de sensor toch mooi 180 euro.
Dit is idd een goede, heb er nog stuk of 4 op reserve, keertje andere bdp proberen kan geen kwaad lijkt me...

Desalnietemin, denk ik wel dat de startmotor vervangen moet worden
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

-woeps dubbel-
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Als je de startmotor vervangt, neem er dan ook een nieuw hitteschildje bij à 35 euro.

Die startmotoren gaan vaak gewoon stuk omdat die hitteschildjes vergaan en ze dus niet tegen de hitte van het spruitstuk kunnen.
Als je een beetje speelt met de search kun je het artikelnummer wel vinden.
En ach neem ook gelijk een snelstarter die normaal achter de F3N motoren zit. (Spidan 1358 bij de Brezan) kost je bij elkaar dan wel iets van 160 euro, maar dan weet je zeker dat het ff meegaat.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

BlackEagle schreef:
Riël schreef:Missichen het relais van de benzinepomp niet goed. Controleer ook eens het stekkertje op de dynamo...
Deze had ik al door 2 varianten vervangen...

Met doorverbinden werkte de pomp wel..
Doorgemeten, relais schakeld gewoon niet...

Ben bang dat deze vanuit contact niet stuurd
wordt gestuurd door de toerenteller als ik me niet vergis.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

Dus: bougie eruit, starten en kijken of die vonkt.
Nee: BDP sensor vervangen (signaal stuurt ook het relais voor de benzinepomp)
Ja: benzinepomprelais vervangen
TurboSpeed
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 17 mei 2004 20:34
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Den Haag

Check ook die stekker achter je linkerkoplamp onder het expansievat eens, die kan van binnen nog wel eens wat gecorrodeerd zijn.

Succes!
Go with the turbo-flow
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat maakt geen zak uit voor je ontsteking, enige draad die erin zit met een raakvlak voor dit verhaal is de stuurdraad voor je startmotor (een dikke witte). Maar denk dat die er ook weinig mee te maken heeft :p
TurboSpeed
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 17 mei 2004 20:34
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Den Haag

Volgens mij gaf ie aan dat z'n startmotor het dan weer wel deed en dan weer niet...., kan ook in de bedrading onder de kap zitten, hoeft niet persé in het contactslot te zitten (en dat wil ie nml. uitelkaar gaan halen).

Ben vorige maand door zo'n soortgelijke exercitie heen gegaan. Bleek uiteindelijk dat de startdraad en stroomdraad die onder de turbo doorlopen op elkaar ingesleten waren en kortsluiting maakten. (Stekker was trouwens ook niet fris). Maar OK; bedrading checken dan :)
Go with the turbo-flow
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

9 van de 10 x is die startmotor gewoon verrot omdat mensen een paar tientjes besparen op een hitteschildje met het idee 'is tochnie nodig'
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Steven schreef:Ouwe troep, gewoon de fik erin! >-)
goed idee, heb je de jouwe al afgefikt ?

achter mijn huis is zondag een r19 afgefikt, die is waarschijnlijk ook doorgedraaid.
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

Zaterdag gaan we weer eens verder prutsen, dit betekend de startmotor als eerste vervangen voor een type die ik ff zolang uit mijn eigen leen, aangezien dit ook een projektje wordt..

Wil wel foto's plaatsen, maar geen idee hoe en waar...

Na de startmotor gaan we de stekker bij de koplamp, de contacten van het pomprelais checken, en aangezien ik deze al voor 2 varianten heb vervangen, en die het morgen nog niet doet, dan een schakelaar erop zoals ik het ook in mijn eigen heb...

Auto starten, pomp aan..
:bang:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heb nog wel startmotors liggen
Plaats reactie