Inhouden motor, stottert, en slaat af en toe bijna af...

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
2xdehelft

Ik heb een probleempje met me Renault 19. Het is een phase1 met een 1700 monopoint blok. Nu is het probleem dat de motor inhoud. Ik heb zonet voor test ff de kabel van de labdasonde losgetrokken maar merk dus geen verschil! de motor loopt met sonde net zo als zonder. Hoe kom ik er achter of de labda daadwerkelijk defect is of dat de bekabeling niet goed is? en is het logisch dat dit inhouden door de labda komt?

Weet iemand trouwens wat een nieuwe ongeveer kost?
Laatst gewijzigd door 2xdehelft op za 15 apr 2006 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ja is logisch,m de lamba bepaalt veel voor de mengselverhoudingen.

en zet er een mulitmeter met weerstandsignaal op de kabel, en als er een akoestiek signaal klinkt is de kabel ok.

zo niet, dan is de kabel kapot.

het ligt even aan de bout van de sonde, maar je kan naar een brezan gaan en vragen om een universele sonde, je moet alleen kijken hoeveel draden op de zonde zit.

en monteren maar
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2xdehelft

Er zit maar 1 kabel aan de labda sonde. De kabel loopt door een buis naar de compter, dus die is niet echt makkelijk door te meten. Is er niet een bepaalde waarde (voltage of weerstand) die de sonde moet geven als de moter loopt?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

geen idee, maar ik 75 % dat het de lambda is
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Respect

wat ook een oorzaak zou kunnen zijn is roest onder de massa kabel van het motorblok
Renault 19 Cabriolet phase 1 bordeaux rood
Riël
Über-Spammer

Controleer je inlaatlucht temperatuur sensor eens, én je koelvloeistoftemperatuur sensor.

Bij mij bleek de eerste ook kaduuk.

De eerste zit als je voor de auto staat, rechts naast de monopointinjectie in het spruitstuk, deze moet je de weerstand doormeten, moet bij 40 graden zo uit mijn hoofd 1100 ohm zijn. Hoe kouder hoe HOGER de weerstand, de mijne was 700 ohm en dat is al buiten bereik van de cpu.

De koelvloeistofsensor weerstand moet bij een niet té warme maar wel warmgereden motor zo rond de 500-1500 ohm liggen. Deze sensor vind je links naast de monopointinjectie in de kop gedraaid.

Ook de bekabeling van deze 2 sensoren nakijken!

Succes!
rico1047

wist je dat je dingen op kan blazen met het akoustische signaal op de multimeter gebruik de functie alleen als je zeker weet wat je doet,de multimeter zend namelijk een signaal uit dit kan computer end beschadigen,check gewoon even je bougies
Riël
Über-Spammer

?

Ik trek de stekker uit de sensor en meet de 2 kabels op, al zet ik er 10100130513 VOlt op, de computer raak ik niet.
Calle

Riël schreef:?

Ik trek de stekker uit de sensor en meet de 2 kabels op, al zet ik er 10100130513 VOlt op, de computer raak ik niet.
Als je er zoveel volt opzet raak je bijna alles in de omgeving wel :P
rico1047

je heb gelijk maar ik waarschuw alleen meet liever gewoon in de ohm stand is alleen een tip geen comentaar,mensen denken er vaak te makkelijk over maar bij een niewe auto blaas je de airbags er zo uit of ontregelt de uch(regelkast)
Ferdy
Über-Spammer

2xdehelft schreef:Sinds een tijdje heb ik een vaag probleem met mijn blok dat steeds erger lijkt te worden. Regelmatig wil de motor niet trekken, stinkt naar benzine, loopt onregelmatig stationair en ploft in de uitlaat. Het meest irritante is, wanneer je optrekt, en dan gas terugneemt om een constante snelheid te gaan rijden, het blok ff helemaal wegvalt alsof je het gas loslaat, om na +/- 2 sec weer normaal te lopen. (hierbij begint de auto dus stevig te stoten) Ook loopt de auto ongeveer 1 op 8 (als ik mazzel heb) Labdasonde is al een keer vervangen (ongeveer 9 maanden terug) Ook de inlaatpakking is al een keer vervangen nadat ik het vermoeden had dat deze lek was. (geen resultaat)

De lokale Renault dealer had geen zin om de auto ff door te meten, maar wou deze meteen een dag houden zodat ze deze wel even zouden repareren (en ik een dikke rekening van honderden euro's zeker :( )

Er zitten trouwens ook pas nieuwe bougies op, een nieuw brandstoffilter, en de overige filters zijn ook pas vervangen (olie, lucht)

Wie weet waar dit aan kan liggen of kan mij tips geven over mogelijke oorzaken.

Rick.
tweakp

eey een soort gelijk probleem als wat in de reactie hierboven staat beschreven heeft en maatje van mij ook, deze heeft een clio 1.4, is dit dus een kapotte lambda?
2xdehelft

Helaas, ik heb dus de lambda sonde een tijd terug vervangen. Het probleem leek wel iets minder te zijn geworden, maar bleef wel. Nu begint het weer steeds erger te worden, dus word het tijd om er weer wat aan te gaan doen. Ik denk dat ik vanavond maar eens even die sensoren ga doormeten, en ff de bougies er uit haal om te kijken hoe die er uit zien.

Ik heb trouwens voor test even de kabel van de labda losgetrokken, maar dat merk je meteen. Loopt nog beroerder en stinkt nogmeer naar benzine. Dus die veroorzaakt het probleem in ieder geval niet.

Mochten er nog meer tips hebben waar ik naar kijken kan en hoe (zoals de reactie van Riël), dan ben ik jullie zeer dankbaar.

Weet iemand trouwens een zaak in de achterhoek (omgeving Winterswijk) die eventueel de computer ff kan doormeten. De lokale Renault dealer doet moeilijk (zie post hierboven)
2xdehelft

2xdehelft schreef:Helaas, ik heb dus de lambda sonde een tijd terug vervangen. Het probleem leek wel iets minder te zijn geworden, maar bleef wel. Nu begint het weer steeds erger te worden, dus word het tijd om er weer wat aan te gaan doen. Ik denk dat ik vanavond maar eens even die sensoren ga doormeten, en ff de bougies er uit haal om te kijken hoe die er uit zien.

Ik heb trouwens voor test even de kabel van de labda losgetrokken, maar dat merk je meteen. Loopt nog beroerder en stinkt nogmeer naar benzine. Dus die veroorzaakt het probleem in ieder geval niet.

Mochten er nog meer tips hebben waar ik naar kijken kan en hoe (zoals de reactie van Riël), dan ben ik jullie zeer dankbaar.

Weet iemand trouwens een zaak in de achterhoek (omgeving Winterswijk) die eventueel de computer ff kan doormeten. De lokale Renault dealer doet moeilijk (zie post hierboven)

Ik heb gisteravond de koelvloeistof en inlaat-temperatuursensor doorgemeten, maar deze doen het beide goed. (gemeten met het blok op temperatuur. Waarden vergeleken met het renault 19 handboek (vraagbaak) en klopten met de voorgescheven waarden. Tijdens het afkoelen van het blok liep de weerstand op zoals het hoort.

Verder viel het me op dat mijn accupolen redelijk verweerd waren en heb deze ook maar ff schoongemaakt. (incl. kabel naar de carroserie en naar het blok) maar zonder resultaat. Wat kan ik nu verder controleren?

Verder heb ik het probleem dat de flexibele aansluiting tussen het spruitstuk en de uitlaat steeds lekt. Dit gebeurt zodra ik optrek in de 1 en in de 2. Bij stilstand en hogere versnellingen blijft deze wel dicht. Ik heb de zooi al een keer schoongemaakt maar het blijft bij het wegtrekken los gaan. Iemand enig idee hoe dit komt?

Rick
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

als je uitlaat lekkage hebt zal er geen goeie meting worden gedaan door je lambda sonde
dus eerst dat verhelpen

en kijk eens of er niet nog ergens valse lucht wordt gezogen
Riël
Über-Spammer

wat is het voor motor?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
2xdehelft

F3N 1.7 monopoint injectie
2xdehelft

Tis nu helemaal gebeurt. vanavond was ff het vermogen helemaal weg en nu stoot de auto als een gek. Ook stationair begint deze nu te galloperen en slaat af en toe bijna af.... Het vage is dat, wanneer ik optrek, je nix merkt. Pas als je het gas loslaat en bij stationair toerental begint het gezeik weer. Zou het toch de stappenmoter zijn? Morgen of maandag maar weer eens verder kijken....
Plaats reactie