turbo karting
Even voorstellen-->SI racing is ons kart teamtje.
We rijden normaal altijd met lucht gekoelde 2takt motoren en hebben hier nog een paar honda gx200 motoren waarmee we indoor rijden.
Nu hebben we er eentje getuned en bij de standaard 6pk enkele pk's bijgestoken. Wij zijn al heel tevreden met de prestatie maar dat is nog niet voldoende.
Daarom heb ik de vraag of dat er geen kleine turbo's bestaan die we er zouden kunnen tussen zwieren voor toch dat koppel te verhogen.
De motor is een 200cc één cilinder en draait max 6500toeren.
De in en uitlaat kunnen we perfect zelf maken.
Wie weet raad???
We rijden normaal altijd met lucht gekoelde 2takt motoren en hebben hier nog een paar honda gx200 motoren waarmee we indoor rijden.
Nu hebben we er eentje getuned en bij de standaard 6pk enkele pk's bijgestoken. Wij zijn al heel tevreden met de prestatie maar dat is nog niet voldoende.
Daarom heb ik de vraag of dat er geen kleine turbo's bestaan die we er zouden kunnen tussen zwieren voor toch dat koppel te verhogen.
De motor is een 200cc één cilinder en draait max 6500toeren.
De in en uitlaat kunnen we perfect zelf maken.
Wie weet raad???
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
is wel eens meer gedaan, met een kleine turbine
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
zijn er dan turbos voor een 200 cc motor?????
Wat jij zegt Gerard: kleine turbine:
Bedoel je niet dat er al mensen zijn geweest die een kleine turbine motor op een kart hebben geplaatst? een turbine motor net als die van een helicopter?
Wat jij zegt Gerard: kleine turbine:
Bedoel je niet dat er al mensen zijn geweest die een kleine turbine motor op een kart hebben geplaatst? een turbine motor net als die van een helicopter?
De kleinste Garrett GT12 begint geloof ik bij 400cm³ cilinderinhoud. Nog een cilindertje erbij?
En op een 2-takt is het makkelijker en goedkoper om een mechanische compressor te gebruiken. Verschillende scootermerken hebben een mechanische compressor op de topuitvoeringen...
(Een turbo is eigenlijk praktisch niet toepasbaar. Tenzij je de turbo gebruikt om de mechanische compressor te voeden!!!
)
Een mechanische compressor (vooral een centrifugaaltype) is makkelijk te smeren met een separaat smeersysteem. Je hoeft alleen maar de tandwieloverbrenging te koelen dmv een sproeier. De oliestroom hoeft dan helemaal niet zo groot te zijn. Er zijn ook s/c-ers met een eigen intern smeersysteem waar je alleen maar een speciale oliesoort hoeft te verversen om de zoveel draaiuren.
Wel een probleem is denk ik dat je op zo'n kleine motor met een compressor een behoorlijke extra massatraagheid krijgt. De motor zal minder gewillig afremmen bij gas los. Voor competitie misschien niet zo praktisch...
En op een 2-takt is het makkelijker en goedkoper om een mechanische compressor te gebruiken. Verschillende scootermerken hebben een mechanische compressor op de topuitvoeringen...
(Een turbo is eigenlijk praktisch niet toepasbaar. Tenzij je de turbo gebruikt om de mechanische compressor te voeden!!!

Een mechanische compressor (vooral een centrifugaaltype) is makkelijk te smeren met een separaat smeersysteem. Je hoeft alleen maar de tandwieloverbrenging te koelen dmv een sproeier. De oliestroom hoeft dan helemaal niet zo groot te zijn. Er zijn ook s/c-ers met een eigen intern smeersysteem waar je alleen maar een speciale oliesoort hoeft te verversen om de zoveel draaiuren.
Wel een probleem is denk ik dat je op zo'n kleine motor met een compressor een behoorlijke extra massatraagheid krijgt. De motor zal minder gewillig afremmen bij gas los. Voor competitie misschien niet zo praktisch...
Kleine noot. De meeste karts hebben een centrifugaal koppeling die erg snel gaat slippen. Dus dan is van motor rem werking niet zo veel meer te merken. Dus meer massatraagheid zal misschien nog wel een voordeeltje opleveren als het motor toerental langer hoog blijft.
Uiteraard ga ik er van uit dat juist deze kart geen centrifugaal koppeling heeft.
Maar denk ook aan het gewicht. Een paar kilo plus nog een paar kilo is
veel toename.
Derby
Uiteraard ga ik er van uit dat juist deze kart geen centrifugaal koppeling heeft.
Maar denk ook aan het gewicht. Een paar kilo plus nog een paar kilo is
veel toename.
Derby
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
er zijn in de modelbouw kleine turbines te koop, heb er wel eens filmpjes van gezien van een gast die zoiets op z'n brommer had gebouwd, vraag me niet waar, dat weet ik echt niet meer, misschien even Googlen, turbo lijkt me praktisch niet haalbaar bij zo'n kleine cilnder inhoud.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
NOS o.i.d. is bij die kleine motoren denk ik interessanter dan turbo. Als je het goed installeert is het wellicht een oplossing met evenveel winst.
Riël schreef:NOS o.i.d. is bij die kleine motoren denk ik interessanter dan turbo. Als je het goed installeert is het wellicht een oplossing met evenveel winst.

yeh right
Heerlijk weer een franse auto
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
nooit die grasmaaier met NOS gezien? staat ergens op streetfire volgens mij
dank jullie wel voor de interesse.
NOS gaan we zeker al niet installeren, die grasmaaier heeft het ook niet overleeft en daarbij ben ik mijn leven nog niet beu
.
Als ik alles goed begrepen heb zal het nog moeilijk worden. Op de 2takt gaan we geen turbo bouwen omdat we tijdens het rijden de carburatie zelf regelen voor hoog en laag toerental. Dit is heel belangrijk voor de prestaties en tegen het vast lopen van de motor. Dus zal de turbo het nog moeilijker maken.
Ik begin te begrijpen dat er voor een 200cc geen turbo's bestaan
.
In de wereld van mechanische kompressoren ben ik zo niet thuis ivm de werking. Kunnen we deze ook vergelijken met de G-lader die we rechtstreeks op de krukas monteren.
En zo ja bestaan er hier dan ook kleine modellen in???
NOS gaan we zeker al niet installeren, die grasmaaier heeft het ook niet overleeft en daarbij ben ik mijn leven nog niet beu
Als ik alles goed begrepen heb zal het nog moeilijk worden. Op de 2takt gaan we geen turbo bouwen omdat we tijdens het rijden de carburatie zelf regelen voor hoog en laag toerental. Dit is heel belangrijk voor de prestaties en tegen het vast lopen van de motor. Dus zal de turbo het nog moeilijker maken.
Ik begin te begrijpen dat er voor een 200cc geen turbo's bestaan

In de wereld van mechanische kompressoren ben ik zo niet thuis ivm de werking. Kunnen we deze ook vergelijken met de G-lader die we rechtstreeks op de krukas monteren.
En zo ja bestaan er hier dan ook kleine modellen in???
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
een G-lader is een mechanische compressor 
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Het zou eventueel met veel doorzettingsvermogen zelfgemaakt kunnen worden, maar dat is veel experimenteren. en verdere compressors...poeh moeilijk. Roots, comprex.
http://www.205gti.com/techturboNL.htm
een paar compressoren. Niet om je te ontmoedigen hoor.
Derby
http://www.205gti.com/techturboNL.htm
een paar compressoren. Niet om je te ontmoedigen hoor.

Derby
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Ik zou, zoals Gerry zegt, Jeroen (Boneless) even PMen...
jemig, technisch lego misschien?canonballman schreef:zijn er dan turbos voor een 200 cc motor?????

Volgens mij heeft GARRETT een GT10 in de collectie voor 600cc en hoger, maar zo klein... zoek hier eens tussen ...
http://www.turbomaster.info/eng/turbos/data.php
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 068__1.htm
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
ik heb nog 2 super mini turbo,s liggen ,,,ik heb al ge pm,t . als je in die dingen een scheet laat spoelen ze al op!!!!!
dit zijn turbo,tjes uit japan jaren 80 ,heb toen een kist vol over laten komen, daat heb ik toen ook een op mij cb 500 geknoopt. (dit was ook de grootste die ik had) de kleinste heeft een 38mm turbine wiel!!!!
en het zijn benzine turbo,s ,,,,,geen diezel zooi



dit zijn turbo,tjes uit japan jaren 80 ,heb toen een kist vol over laten komen, daat heb ik toen ook een op mij cb 500 geknoopt. (dit was ook de grootste die ik had) de kleinste heeft een 38mm turbine wiel!!!!
en het zijn benzine turbo,s ,,,,,geen diezel zooi
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Kosta?BONELESS (jeroen) schreef:ik heb nog 2 super mini turbo,s liggen ,,,ik heb al ge pm,t . als je in die dingen een scheet laat spoelen ze al op!!!!!![]()
![]()
![]()
Beetje ombouwen: slangetje ernaartoe met parfum, voor je ventilatie rooster hangen en hoppa: een unieke luchtverfrisser

of praat ik nou poep?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Dat is een heel ander geurtje...canonballman schreef:Kosta?BONELESS (jeroen) schreef:ik heb nog 2 super mini turbo,s liggen ,,,ik heb al ge pm,t . als je in die dingen een scheet laat spoelen ze al op!!!!!![]()
![]()
![]()
Beetje ombouwen: slangetje ernaartoe met parfum, voor je ventilatie rooster hangen en hoppa: een unieke luchtverfrisser![]()
of praat ik nou poep?
Project: GTT Blue Sport
Volgens mij werkt drukvulling helemaal niet op een 2 takt, of in ieder geval veel minder dan op een 4 takt. Je vulling knalt gewoon meteen de openstaande uitlaatpoort in. Wel leuk rijden met een steekvlam van een paar meter achter je kart, maar of dat de bedoeling is?....
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Bij tweetakt kun je wel een soort van drukvulling maken, alleen houdt dat in dat er MEER mengsel het carter in wordt gezogen (zuigvulling kun je dan beter van spreken....), en daardoor ook meer mengsel door de spoelpoorten naar de verbr. kamer gaan.
Dit wordt gedaan door een extra zuiger met drijfstang te koppelen aan de krukas (en natuurlijk een extra cilinder, alleen dan een cilinder waar geen verbranding plaatsvindt)
oa Mobylette, en ik geloof Montesa hebben ooit zoiets gemaakt.
Heb je wel totaal andere carters nodig......
En als je dan toch een extra cilinder gaat plaatsen (ruimte, wrijving, gewicht) kun je daar net zo goed een verbranding laten plaatsvinden.
Dit wordt gedaan door een extra zuiger met drijfstang te koppelen aan de krukas (en natuurlijk een extra cilinder, alleen dan een cilinder waar geen verbranding plaatsvindt)
oa Mobylette, en ik geloof Montesa hebben ooit zoiets gemaakt.
Heb je wel totaal andere carters nodig......
En als je dan toch een extra cilinder gaat plaatsen (ruimte, wrijving, gewicht) kun je daar net zo goed een verbranding laten plaatsvinden.
Een Garrett GT12 heeft een 35.5mm turbine wiel Jeroen... En een ini-mini .43 A/R turbinehuis.BONELESS (jeroen) schreef:
ik heb nog 2 super mini turbo,s liggen(dit was ook de grootste die ik had) de kleinste heeft een 38mm turbine wiel!!!!
en het zijn benzine turbo,s ,,,,,geen diezel zooi
Veel kleiner is er in serie denk ik niet te krijgen...
Hier zijn de foto's
Dit is ze dan
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3105.JPG[/img]
De standaard motor waar de tuning zal plaatsvinden.
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3107.JPG[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3111.JPG[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3112.JPG[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3118.JPG[/img]
Onze serie 2takt motoren. De middelste motor is op rivisie na een vastloper.
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3121.JPG[/img]
Dit is ze dan
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3105.JPG[/img]
De standaard motor waar de tuning zal plaatsvinden.
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3107.JPG[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3111.JPG[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3112.JPG[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3118.JPG[/img]
Onze serie 2takt motoren. De middelste motor is op rivisie na een vastloper.
[img]http://users.telenet.be/droesken/kart/thmb_PICT3121.JPG[/img]
Als ik je topic vervuil dan moet je het zeggen, maar dit ben ik in "actie":
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQDRArYS ... C1MZ0H.jpg[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QQAHA90R ... ERK1O1.jpg[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQDRArYS ... C1MZ0H.jpg[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QQAHA90R ... ERK1O1.jpg[/img]
Heb er zelf geen maar rijd als een zonnetje zo'n rotax. Op welk chasis race je over het circuit?Rontwingo schreef:Inderdaad leuk speelgoed![]()
Heb zelf vroeger (3 jaar geleden ongeveer) ook kart gereden een Rotax Max 125cc
Heb je nooit aan competitie mee gedaan???
?????turborap schreef:Heh, die GX-200 is viertakt!
OHV = overhead valve, en het uitlaatspruitstuk zit op de cilinderkop.
Of zijn er tegenwoordig 2-takt motoren met kleppen?
Bij een viertakt is het toch normaal dat de uitlaat op de cilinderkop staat.
En een 2takt met kleppen heb ik toch nog niet gezien zele
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
ik heb vandaag een foto gekregen van Boneless(Jeroen) zijn turbo. Was eigenlijk nog verschoten dat het nog een groot exemplaar was. Hij is bijna zo groot als die van mijn senic. Weet bij god niet of ik het er mij op waag.
Dit was op Sloterdijk toen net het nieuwe gedeelte eraan zat (erg glad met dat opwaaiende zandDroes schreef:Heb er zelf geen maar rijd als een zonnetje zo'n rotax. Op welk chasis race je over het circuit?Rontwingo schreef:Inderdaad leuk speelgoed![]()
Heb zelf vroeger (3 jaar geleden ongeveer) ook kart gereden een Rotax Max 125cc
Heb je nooit aan competitie mee gedaan???

Rijdt idd erg lekker, maar het werd me allemaal een beetje te duur jammer genoeg. Ik heb geen competitie gereden, meer een beetje voor de hobbie.
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
Droes schreef:ik heb vandaag een foto gekregen van Boneless(Jeroen) zijn turbo. Was eigenlijk nog verschoten dat het nog een groot exemplaar was. Hij is bijna zo groot als die van mijn senic. Weet bij god niet of ik het er mij op waag.
groot???? hij is net iets groter dan een bougie, en het is een benzine turbo ,geen diesel. merk yamaha geen ihi
Nou dan wil ik die foto ook wel eens zienBONELESS (jeroen) schreef:Droes schreef:ik heb vandaag een foto gekregen van Boneless(Jeroen) zijn turbo. Was eigenlijk nog verschoten dat het nog een groot exemplaar was. Hij is bijna zo groot als die van mijn senic. Weet bij god niet of ik het er mij op waag.
groot???? hij is net iets groter dan een bougie


gr s

P.s. misschien iets voor op mijn 900cc Duc
