[R5GTT-i] EFI multi-point injectie systeem

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Een carburateur is niets anders dan (inmiddels) een achterhaalde techniek, en bovendien een restrictie. Ik snap dus niet direct wat daar de charme van is? Injectie biedt vele mogelijkheden t.o.v een carburateur. Vergeet ook niet dat de onsteking ook progammeerbaar word, en dat biedt gewoon heel veel voordelen i.c.m afstelbare mengselregeling per belastingssituatie.

Heeft niets met charme te maken, maar puur met een technische verbetering die in tegenstelling tot een hoop andere "aanpassingen" echt zinvol is.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Sterker nog, oorspronkelijk zou de GTT met injectie gebouwd zijn geworden, ware het niet dat de 205 GTI daar te goedkoop voor was ;)


Nou, punt 2 is dan ook nog dat de carborateur een extra risico is voor het arme blokje, zeker bij hoge belasting. In de carb sluipt vaak een stille moordenaar van je motor, omdat je niet in de gaten hebt wanneer er iets niet 100% klopt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
JiggyMF
Berichten: 555
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 14:51

Bart V schreef:Een carburateur is niets anders dan (inmiddels) een achterhaalde techniek, en bovendien een restrictie. Ik snap dus niet direct wat daar de charme van is? Injectie biedt vele mogelijkheden t.o.v een carburateur. Vergeet ook niet dat de onsteking ook progammeerbaar word, en dat biedt gewoon heel veel voordelen i.c.m afstelbare mengselregeling per belastingssituatie.

Heeft niets met charme te maken, maar puur met een technische verbetering die in tegenstelling tot een hoop andere "aanpassingen" echt zinvol is.
tja je moet maar over een 'restrictie' spreken op een 1.4 8v die op zichzelf ook al een 'restrictie' is als motor.
Hoezo heeft een carburateur niks met de charme van een auto te maken???
De meesten hier zijn ook fan van een optisch standaard gtt. Waarom? Is dat dan ook geen charme? Plaatwerk van de gtt is ook achterhaald, kan beter alles met polyester maken. Zo ken ik er nog wel een paar :-/

Dat jullie allemaal aan de injectie willen wil niet zeggen dat ik die mening moet delen ;)


grtz jiggy
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tja, maar je zei nog wel wat meer als alleen charme. Charme is een smaakkwestie en daar kunnen we niet over twisten.

[quote]Het lijkt er de laatste maanden/jaar ook steeds meer op dat volgens sommige tuners ineens bijna niks meer mogelijk is zonder dat je gelijk over gaat op injectie, en die mening deel ik absoluut niet. [/img]

Nee, wil je t goed doen, kun je dat carbgeval idd beter in de prullenbak gooien, want hoe je het ook bekijkt, injectie blijft de baas. Daar is niet echt een mening over mogelijk, t is gewoon een feit ;)

En een 1.4 8v n restrictie als motor? Wmha, het is een motor en daar moet je t mee doen he. Hij heeft i.e.g. meer te bieden dan 150nm met 115pk :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

helemaal mee eens jiggy!

en verder moet iedereen lekker doen wat ie zelf wil
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:Tja, maar je zei nog wel wat meer als alleen charme. Charme is een smaakkwestie en daar kunnen we niet over twisten.
Het lijkt er de laatste maanden/jaar ook steeds meer op dat volgens sommige tuners ineens bijna niks meer mogelijk is zonder dat je gelijk over gaat op injectie, en die mening deel ik absoluut niet. [/img]

Nee, wil je t goed doen, kun je dat carbgeval idd beter in de prullenbak gooien, want hoe je het ook bekijkt, injectie blijft de baas. Daar is niet echt een mening over mogelijk, t is gewoon een feit ;)

En een 1.4 8v n restrictie als motor? Wmha, het is een motor en daar moet je t mee doen he. Hij heeft i.e.g. meer te bieden dan 150nm met 115pk :)
ja vooral voor injectie gaan lekker betrouwbaar met die electronica van renault (not) :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:
Riël schreef:Tja, maar je zei nog wel wat meer als alleen charme. Charme is een smaakkwestie en daar kunnen we niet over twisten.
Het lijkt er de laatste maanden/jaar ook steeds meer op dat volgens sommige tuners ineens bijna niks meer mogelijk is zonder dat je gelijk over gaat op injectie, en die mening deel ik absoluut niet. [/img]

Nee, wil je t goed doen, kun je dat carbgeval idd beter in de prullenbak gooien, want hoe je het ook bekijkt, injectie blijft de baas. Daar is niet echt een mening over mogelijk, t is gewoon een feit ;)

En een 1.4 8v n restrictie als motor? Wmha, het is een motor en daar moet je t mee doen he. Hij heeft i.e.g. meer te bieden dan 150nm met 115pk :)

ja vooral voor injectie gaan lekker betrouwbaar met die electronica van renault (not) :D
Er is weinig mis met het Renix/Bendix inspuitsysteem uit de 19/clio/21.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

TMC16v schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Riël schreef:Tja, maar je zei nog wel wat meer als alleen charme. Charme is een smaakkwestie en daar kunnen we niet over twisten.
Het lijkt er de laatste maanden/jaar ook steeds meer op dat volgens sommige tuners ineens bijna niks meer mogelijk is zonder dat je gelijk over gaat op injectie, en die mening deel ik absoluut niet. [/img]

Nee, wil je t goed doen, kun je dat carbgeval idd beter in de prullenbak gooien, want hoe je het ook bekijkt, injectie blijft de baas. Daar is niet echt een mening over mogelijk, t is gewoon een feit ;)

En een 1.4 8v n restrictie als motor? Wmha, het is een motor en daar moet je t mee doen he. Hij heeft i.e.g. meer te bieden dan 150nm met 115pk :)

ja vooral voor injectie gaan lekker betrouwbaar met die electronica van renault (not) :D
Er is weinig mis met het Renix/Bendix inspuitsysteem uit de 19/clio/21.
:lol: :lol: :lol:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

PtrGte schreef:
TMC16v schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Riël schreef:Tja, maar je zei nog wel wat meer als alleen charme. Charme is een smaakkwestie en daar kunnen we niet over twisten.
Het lijkt er de laatste maanden/jaar ook steeds meer op dat volgens sommige tuners ineens bijna niks meer mogelijk is zonder dat je gelijk over gaat op injectie, en die mening deel ik absoluut niet. [/img]

Nee, wil je t goed doen, kun je dat carbgeval idd beter in de prullenbak gooien, want hoe je het ook bekijkt, injectie blijft de baas. Daar is niet echt een mening over mogelijk, t is gewoon een feit ;)

En een 1.4 8v n restrictie als motor? Wmha, het is een motor en daar moet je t mee doen he. Hij heeft i.e.g. meer te bieden dan 150nm met 115pk :)

ja vooral voor injectie gaan lekker betrouwbaar met die electronica van renault (not) :D
Er is weinig mis met het Renix/Bendix inspuitsysteem uit de 19/clio/21.
:lol: :lol: :lol:
Mits de bedrading en sensoren naar behoren werken natuurlijk, (S)
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

volvo blokjes roeleren :bang: , hier in het NOORDEN DES LANDS rijden zo wie zo er 3 rond zonder problemen. chippie er in en je hebt ca 160 pk's, maar het kan nog bruter heb ik mij laten vertellen :p
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

eevvoo schreef:volvo blokjes roeleren :bang: , hier in het NOORDEN DES LANDS rijden zo wie zo er 3 rond zonder problemen. chippie er in en je hebt ca 160 pk's, maar het kan nog bruter heb ik mij laten vertellen :p
Hier in het noorden rijdt 1 met een gewone 1.4 en die heeft dik 200PK :p :bang:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

eevvoo schreef:volvo blokjes roeleren :bang: , hier in het NOORDEN DES LANDS rijden zo wie zo er 3 rond zonder problemen. chippie er in en je hebt ca 160 pk's, maar het kan nog bruter heb ik mij laten vertellen :p
Waar in het noorden? En het is geen volvo blok maar een omgebakken F3N :smoke:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ja idd volvo heeft gewoon een ordertje renault blokjes gedaan
en hebben er zelf injectie op gepluged en een haardroger
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

van het volvo register afgeplukt :P

Motor
Het is bekend dat Renault de motorenleverancier was voor de Volvo 480. Maar de Renault-motoren waren niet goed genoeg voor Volvo. Porsche werd opdracht gegeven de motoren verder te ontwikkelen. De veranderingen van Porsche aan de Heron-cylinders, cylinderkop, uitlaatspruitstuk en het Bosch injectiesysteem en turbo maken dat u beter van een Porsche-motor kunt spreken.

dus.. :p

@robert omgeving assen 8)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

eevvoo schreef:van het volvo register afgeplukt :P

Motor
Het is bekend dat Renault de motorenleverancier was voor de Volvo 480. Maar de Renault-motoren waren niet goed genoeg voor Volvo. Porsche werd opdracht gegeven de motoren verder te ontwikkelen. De veranderingen van Porsche aan de Heron-cylinders, cylinderkop, uitlaatspruitstuk en het Bosch injectiesysteem en turbo maken dat u beter van een Porsche-motor kunt spreken.

dus.. :p

@robert omgeving assen 8)
Das dicht bij :beer:

Nee Jettronic is geweldig doe mij het renault prutje dan maar |:
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

eevvoo schreef:van het volvo register afgeplukt :P

Motor
Het is bekend dat Renault de motorenleverancier was voor de Volvo 480. Maar de Renault-motoren waren niet goed genoeg voor Volvo. Porsche werd opdracht gegeven de motoren verder te ontwikkelen. De veranderingen van Porsche aan de Heron-cylinders, cylinderkop, uitlaatspruitstuk en het Bosch injectiesysteem en turbo maken dat u beter van een Porsche-motor kunt spreken.
wat een ge***

120 PK uit een motor die bij renault in de GTE setup 110PK levert. Wees er maar trots op dat porsche er naar gekeken heeft dan. 10PK en 10NM winst door de toevoeging van een turbo.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Tijn schreef:
eevvoo schreef:van het volvo register afgeplukt :P

Motor
Het is bekend dat Renault de motorenleverancier was voor de Volvo 480. Maar de Renault-motoren waren niet goed genoeg voor Volvo. Porsche werd opdracht gegeven de motoren verder te ontwikkelen. De veranderingen van Porsche aan de Heron-cylinders, cylinderkop, uitlaatspruitstuk en het Bosch injectiesysteem en turbo maken dat u beter van een Porsche-motor kunt spreken.
wat een ge***

120 PK uit een motor die bij renault in de GTE setup 110PK levert. Wees er maar trots op dat porsche er naar gekeken heeft dan. 10PK en 10NM winst door de toevoeging van een turbo.
De motor waar orgineel 95pk uit kwam, voor een lagedruk setup best redelijk :smoke:

cilinderinhoud 1721 cm3
boring x slag 81,0 x 83,5 mm
compressieverh. 9,5:1
max. vermogen 70 kW (95 pk) 5250tpm
max. koppel 140 Nm 3000tpm
-------------

cilinderinhoud 1721 cm3
boring x slag 81,0 x 83,5 mm
compressieverh. 8,1:1
max. vermogen 88 kW (120 pk) 5500tpm
max. koppel 175 Nm 2100tpm
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

eevvoo schreef:van het volvo register afgeplukt :P

Motor
Het is bekend dat Renault de motorenleverancier was voor de Volvo 480. Maar de Renault-motoren waren niet goed genoeg voor Volvo. Porsche werd opdracht gegeven de motoren verder te ontwikkelen. De veranderingen van Porsche aan de Heron-cylinders, cylinderkop, uitlaatspruitstuk en het Bosch injectiesysteem en turbo maken dat u beter van een Porsche-motor kunt spreken.

dus.. :p

@robert omgeving assen 8)
Porsche?

Een van de Nederlanders die verantwoordelijk was voor de toepassing van deze Renault F motoren in de 4xx-serie heb ik nog les van gehad.

En ik heb hem NOG NOOIT de naam Porsche horen noemen. En hij heeft veel interessante dingen verteld over die tijd... Er werdt gewoon samengewerkt met Renault, Siemens en nog een paar anderen. Zitten wel andere zuigers in bepaalde typen.

Maar dat 'Porsche' is volgens mij niet waar...

Of misschien zijn ze jaloers op die Seats met 'system Porsche' onder de kap. :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Tijn schreef:wat een ge***

120 PK uit een motor die bij renault in de GTE setup 110PK levert. Wees er maar trots op dat porsche er naar gekeken heeft dan. 10PK en 10NM winst door de toevoeging van een turbo.
Over de 5 GTE; Heeft die motor niet slechts 70kW/95pk?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Moggeh Gerrit, lees is 2 reacties omhoog? ;)
1nsane
Berichten: 760
Lid geworden op: do 10 mar 2005 23:59

speedline schreef:
Tijn schreef:wat een ge***

120 PK uit een motor die bij renault in de GTE setup 110PK levert. Wees er maar trots op dat porsche er naar gekeken heeft dan. 10PK en 10NM winst door de toevoeging van een turbo.
Over de 5 GTE; Heeft die motor niet slechts 70kW/95pk?
jawel maar met chippen en wat frotten kom je wel aan 110 denks
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

speedline schreef:
Of misschien zijn ze jaloers op die Seats met 'system Porsche' onder de kap. :wink:
Overigens lopen die niet slecht, die 1.5 en 1.2tjes.
Porsche heeft die toch onder handen genomen omdat ze zoveel zopen? Met zo'n 1.2 porscheding heb ik toch de 1:17 gehaald. Vind ik niet verkeerd voor een 15 jaar oud vierkant autotje wat toch dik 180 loopt :)


En tijn, er is dan niet veel pk-winst tov die gte motoren, maar de gte loopt zich wat moe te bléren, terwijl die volvomotoren de gemutlichkeit zelf zijn, dat is toch niet echt met elkaar te vergelijken:

max. koppel 140 Nm 3000tpm
max. koppel 175 Nm 2100tpm

Een berg meer koppel op hele lage toeren. En 175 Nm is best comfortabel :) Dás meer trekkracht dan een 16v bij 5500 toeren ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Steven schreef:Sfen maten zijn gewoon iets gelijkwaardigs qua binnendiameter wat je makkelijk kan matchen op de poorten van de kop, lijkt me logisch.
Wanddikte hangt een beetje van je lasser af.

Gasklep moet je niet al te groot nemen een 60mm is tikkie te groot. Een 45 of 50 lijkt me beter.
Waarom is dit eigenlijk?
Ik heb gelezen dat de gasklep van een 21 turbo geschikt is(50mm geloof ik), maar nu worden op de RCB gaskleppen van 55m aangeboden voor de 21 turbo, is dit dan nog te groot?

gr. Matthijs

ps: als iemand een goede gasklep heeft liggen, let me know (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Te grote gasklep is lastiger afregelen, grotere kans dattie erg nerveus wordt en dus niet lekker aan het gas hangt.
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Hmkay, dus 55mm is ook nog net te groot?
Maakt het overigens nog uit of het een Renault gasklep is of een ander merk?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, het is wel makkelijk als er een 'compatible' gaskleppositiesensor op zit of op past. Er is altijd wel wat op te verzinnen maar waarom 2x het wiel uitvinden.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

De standaard 32mm gasklep is het beste icm. het standaard spruitstuk.
Groter gaan geeft alleen maar NADELEN !
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Fastchip schreef:De standaard 32mm gasklep is het beste icm. het standaard spruitstuk.
Groter gaan geeft alleen maar NADELEN !
?????!! Ok dan, dus zelf een spruitstuk maken geeft alleen maar nadelen?
En van welk model is de 32mm gasklep dan?

gr Matthijs
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die gasklep zit onder je carb geschroefd ;)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Zelf dus ff een pijp maken met 2 injectoren erin.
ecu fixen en vlammen.

Simpel hoor dat injectiegebeuren :P
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Het injectiesysteem van MB is klaar zo te zien.

226pk en 320Nm bij 1.5 bar.
Hele nette uitslag.

Nu nog zien wat het allemaal gaat kosten.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

peter5GTTurbo schreef:Het injectiesysteem van MB is klaar zo te zien.

226pk en 320Nm bij 1.5 bar.
Hele nette uitslag.

Nu nog zien wat het allemaal gaat kosten.
kosten gaan wel meevallen :lol:
mar hy is wel de enigste die er tenminste een uitdraai by heeft met echte gegevens.
by andere mensen zie ik vry weinig aan echte data.
maar we zullen wel zien wie wat aan vermogen by welke druk heeft .
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

aardig gek in een 5je :bonk:
Immer wieder die verdammte Holländer
rino5jet
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 30 jan 2006 19:02

Very excellent project !!! :worship:

that must tear off!!! Especially with 1.5b! 8)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ben nog steeds benieuwd wat Boneless voor resultaten heeft.
Zijn setup zou in theorie beter moeten werken.
Maar we zien alleen weinig cijfertjes.

Vraag me wel af hoe lang je bak het gaat houden met +300Nm koppel.
Plaats reactie