snelheidsmeter kabel loshalen, heeeeeeeelp

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jans

Hallo, ik zal me eerst ff voorstellen, ik ben Jan 48 jaar jong en heb een zoon die mijn in zéér goede staat verkerende R19 1,7ltr heeft overgenomen. Een week geleden monteerde hij een paar superbrede vlegen met bijbehorende banden en een sportuitlaat met een diameter waar een rotweiler in past, afijn hier komt het.

Dezelfde dag nog stond ie met een drup aan zijjn neus bij me en gaf me te kennen dat "mijn" autootje niet deugde en de versnellingsbak stuk bleek te zijn "was zomaar gebeurt op de snelweg, hmmmmm"

Ik heb inmiddels samen met hem een 2e hands bak gemonteerd maar we kunnen de clamp van de snelheidsmeterkable niet loskrijgen, hij zit muurvast, voordat ik dat spul met een hamer en boor te lijf ga wil ik graag weten of er ook een manier is om dat koppelingetje (want dat is het toch?) van de versnellingsbak af te krijgen zonder al te veel te beschadigen.

Wie helpt ons verder? Ik ben een supersleutelaar dus dat kan geen probleem zijn, de bak zit er alweer achter dus rijden gaat lukken deze week, hoop dat kabeltje er dan ook op te kunnen zetten.
Menno

D'r zit wat plastic gefrut omheen, om 'm te borgen. Dat je in moet knijpen, en dan kan je 'm er gewoon uittrekken. Zit vaak verrote vast idd.
rev it like a rental
Bart V

Het wil vaak wel helpen als je alles even goed inspuit met kruipolie.
jans

idd, zit zo vast dat ie zelfs niet wil draaien.

als het goed is hoeft toch alleen dat zwarte inknijpbare stuk er uit ? en moet dat witte gedeelte blijven zitten toch ?

Er schijnt een alu busje of zoiets aan het eind van de kabel te zitten?, dat zal dus wel de boosdoener zijn? want dat zit natuurlijk vastgerot neem ik ff aan.

Maar het is al ingespoten en nog geen enkele beweging,
Bart V

het einde van de kabel is een stalen huls met een rubberen ring. Normaalgesproken is dat een losse verbinding, en zit deze geborgd met een zwarte clip, die weer vastklemt in die witte huls. Het is een waardeloos systeem, en ik laat die hele borging altijd gewoon weg aangezien die kabel van zichzelf altijd al meer dan voldoende klemt.

Als je de zwarte clip induwt aan 2 kanten klemt hij niet meer in de witte huls, en moet alles inderdaad loskunnen. Lukt dit niet dan moet je iets bedenken om de kabel los te krijgen, bijv een trekkertje oid die je vast maakt aan de zwarte clip met een ijzerdraadje. Beste kan je de clip zodanig forceren dat deze niet meer klemt in de witte huls.

Succes ermee.
jans

dus het gaat gewoon om dat zwarte clipje? géén metalen delen die er aan vastzitten ?

dan kan ik toch gewoon die clip vernielen en er uit trekken, das een simpel klusje met de dremel als ik het goed begrijp dus?

Kabel was er al uitgerost door de sloper, dus dat hoef ik niet meer te doen ;)

en als dat plastic er uit is, tap er in en trekken maar?
Bart V

De clip zit vastgeklemd aan de stalen huls van de kabel, het deel wat je er uit wilt krijgen. Je kan dus veel kracht op de clip zetten om de kabel eruit te trekken als je er iets aan bevestigd. De clip kan je gewoon van de kabel halen als je deze eruit hebt, dus als je de clip sloopt is er niets aan de hand.
jans

heeft iemand een schetsje van dat klemsysteem, mag een groffe schets zijn ik snap snel iets ;)
jans

als ik in het gat kijk waar die kabel ingezeten heeft zie ik een zeskantige vorm, ik neem aan dat dat de binnenkant van dat busje aan het uiteinde van de kabel is ? of is dat het tandwieltje (wormwiel) van de snelheidskabel aansturing (weet ff niet hoe het te formuleren, sorry)

Ik wil niet het risico lopen dat tand/wormwieltje te mollen want dan ben ik verder van huis.
Plaats reactie