Hallo,
Had even een vraagje over een clio RSI van een vriend van mij... hij heeft een afspraak gemaakt voor het vervangen van zijn waterpomp. Nu schijnt dit inclusief vervangen ruim 300 euro te gaan kostten... is dit een reeele prijs? wat kost een nieuwe nieuwe waterpomp eigenlijk?ze vertellen dat het vooral zit in de uren die gemaakt moeten worden..
Hoop dat iemand hier iets van af weet..
Ferry
Waterpomp Clio RSI vervangen
Volgens de Havam kost een RSi waterpomp 43.70 ex. bruto. (pakking zit erbij)
Voor 300 euro wil ik het oo wel doen want erg veel werk is het nou ook weer niet, er zal wel een nieuwe multieriem opgaan als de persoon in kwestie het goed doet.
Voor 300 euro wil ik het oo wel doen want erg veel werk is het nou ook weer niet, er zal wel een nieuwe multieriem opgaan als de persoon in kwestie het goed doet.
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: vr 1 apr 2005 9:18
- Locatie: utrecht
ik doe em wel voor 200 eurie ! ben blij dat ik alles zelf kan dialers zijn net dievenFerry schreef:Hallo,
Had even een vraagje over een clio RSI van een vriend van mij... hij heeft een afspraak gemaakt voor het vervangen van zijn waterpomp. Nu schijnt dit inclusief vervangen ruim 300 euro te gaan kostten... is dit een reeele prijs? wat kost een nieuwe nieuwe waterpomp eigenlijk?ze vertellen dat het vooral zit in de uren die gemaakt moeten worden..
Hoop dat iemand hier iets van af weet..
Ferry

Mijn waterpomp moet ook vervangen worden.
Nu lees ik hier dat het niet zo moeilijk is, maar ik heb mijn wiel er af gehaald maar kan er nog niet (goed) bij.
Heeft iemand een foto van de pomp ?
De poelie krijg ik ook niet los omdat de boel mee draaid.
Pleazz tips voor mij.
Nu lees ik hier dat het niet zo moeilijk is, maar ik heb mijn wiel er af gehaald maar kan er nog niet (goed) bij.
Heeft iemand een foto van de pomp ?
De poelie krijg ik ook niet los omdat de boel mee draaid.
Pleazz tips voor mij.
ff de luchttol erop zetten, dan komtie wel los 
wat voor auto is t, ook een rsi?

wat voor auto is t, ook een rsi?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Schroevendraaier door een gat in de poelie steken en zo tegenhouden. Of met 2 sleutels werken: 1 om tegen te houden, de ander om los te draaien.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
De poelie heeft geen gat, goffer, ben er doodziek van.Martijn schreef:Schroevendraaier door een gat in de poelie steken en zo tegenhouden. Of met 2 sleutels werken: 1 om tegen te houden, de ander om los te draaien.

Het wordt steeds rottiger.
Ik had een lijmtang op de bovenste poelie en probeerde met redelijk wat geweld, de waterpomppoelie los te beuken, breekt mijn distributieriem !
E1n voordeel, liever breken als de wagen stil staat als bij 120Km/uur.
Maar nog steeds is die poelie niet los.
distr riem ja...
maar je waterpomp zit op je multiriem?
maar je waterpomp zit op je multiriem?
Als de multiriem de snaar is die via de spanrol naar de dynamo gaat, is het antwoord Ja.Haas schreef:distr riem ja...
maar je waterpomp zit op je multiriem?
Maar voor nu is het probleem van de vast zittende poelie nog niet opgelost.
Ik kan hem met geen mogelijkheid blokkeren om hem los te tikken.
Heb er al heel wat WD40 op gespoten, maar de poeliebout blijft vast zitten.
Hoe doen andere thuissleutelaars dat nou ?
Hebben jullie allemaal een luchttol bij de hand ofzo ????
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
ik wel
Anders met schroevendraaier het vliegwiel tegenhouden (starterkrans), en met een paar verlengstukken, T-stuk en een flinke pijp aan de gang.
Heb zo ooit een poelie losgekregen van een volvo 740. De luchttol trok het niet, maar na met 90 kilo op een pijp van 1 meter te hebben gehangen gaf de bout het op.....

Anders met schroevendraaier het vliegwiel tegenhouden (starterkrans), en met een paar verlengstukken, T-stuk en een flinke pijp aan de gang.
Heb zo ooit een poelie losgekregen van een volvo 740. De luchttol trok het niet, maar na met 90 kilo op een pijp van 1 meter te hebben gehangen gaf de bout het op.....
Die pijp van een meter op je dopsleutel zal moeilijk gaan als je in je wielkas moet prutsen.canonballman schreef:ik wel![]()
Anders met schroevendraaier het vliegwiel tegenhouden (starterkrans), en met een paar verlengstukken, T-stuk en een flinke pijp aan de gang.
Heb zo ooit een poelie losgekregen van een volvo 740. De luchttol trok het niet, maar na met 90 kilo op een pijp van 1 meter te hebben gehangen gaf de bout het op.....

Ik zal morgen de viegwiel truuk proberen.
Laterrrr !
Je waterpomp poelie is NIET degene met een centrale bout!!!! Dat is de krukaspoelie, en daar zou ik vanaf blijven...
De poelie van de waterpomp zit met drie boutjes vast en schroef je er zo vanaf als je de multiriem los hebt, het is zo goed als onmogelijk om je distributieriem te breken via je waterpomp.
De poelie van de waterpomp zit met drie boutjes vast en schroef je er zo vanaf als je de multiriem los hebt, het is zo goed als onmogelijk om je distributieriem te breken via je waterpomp.
Shit, dat is balen, zit ik aan de krukaspoelie te sjorren.Calle schreef:Je waterpomp poelie is NIET degene met een centrale bout!!!! Dat is de krukaspoelie, en daar zou ik vanaf blijven...
De poelie van de waterpomp zit met drie boutjes vast en schroef je er zo vanaf als je de multiriem los hebt, het is zo goed als onmogelijk om je distributieriem te breken via je waterpomp.
Maar volgens de Clio vraagbaak (pagina 30) is toch echt mijn distributieriem stuk.
Een riem met tanden is het.
Heeft iemand een tekening van die waterpomp poelie, want ik zie nergens 3 boutjes op een poelie.
Praten wel wel over dezelfde clio als ik heb, de RT 1.8i ?
Of is dat bij alle Phase 1 motoren het zelfde ?
He he, waterpomp gevonden, hij heeft idd 3 boutjes op de poelie en zit met de multiriem vast aan de dynamo.Calle schreef:
De poelie van de waterpomp zit met drie boutjes vast en schroef je er zo vanaf als je de multiriem los hebt, het is zo goed als onmogelijk om je distributieriem te breken via je waterpomp.
Maar het gekke is dat het daar niet lekt.
De lekkage lijkt bij het hulpaswiel vandaan te komen.
Maar daar zit toch niks van koelwater ?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
daar heb je dus verlengstukken voor!Pacman schreef:Die pijp van een meter op je dopsleutel zal moeilijk gaan als je in je wielkas moet prutsen.![]()
Ik zal morgen de viegwiel truuk proberen.
Laterrrr !
verder loopt het volgens mij niet helemaal volgens plan met je auto, maar hou 1 ding in gedachten: van je (grootste) fouten leer je het beste/meeste!
En ik spreek uit ervaring.
Hopelijk volgen er nog wat techneuten mijn ellende.Pacman schreef: De lekkage lijkt bij het hulpaswiel vandaan te komen.

Koelwater komt vlak achter de spanrol van de distr riem vandaan.
Zou dat kunnen of zit het lek nog hoger... ik lul ook maar wat.

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
misschien zit daar een vriesplug (dop in het motorblok) die lekt.
Gewoon net zolang onderdelen demonteren totdat je het lek precies vindt.
Gewoon net zolang onderdelen demonteren totdat je het lek precies vindt.
Ik zal eens googelen wat een vriesdop nou is, lees er wel eea over hier.canonballman schreef:misschien zit daar een vriesplug (dop in het motorblok) die lekt.
Gewoon net zolang onderdelen demonteren totdat je het lek precies vindt.
Over het demonteren, ben altijd bang dat ik te veel weg haal en dat de olie ineens om mijn oren vliegt.
Of dat ik een pakking sloop enzo.
Morgen komt een maat van mij kijken, hij is automonteur, maar ik wil zo veel mogelijk zelf leren/opzoeken zodat ik hem zo min mogelijk hoef lastig te vallen.
Hij heeft het al zo druk met 4 kleine dochters in huis.

Ok, de vorstplug is dus een beveiligingsplaatje die er uit klapt als de boel bevriest.
Vreemd, want het vriest niet.
Maar klopt het dat er een vorstplug achter de spanrol van de distr riem zit ?
Het gat wat er zit is ongeveer zo groot als een pingpong balletje.
Wat een kl#te plek voor zo'n ding....
Vreemd, want het vriest niet.
Maar klopt het dat er een vorstplug achter de spanrol van de distr riem zit ?
Het gat wat er zit is ongeveer zo groot als een pingpong balletje.
Wat een kl#te plek voor zo'n ding....

Klopt, dat is het.canonballman schreef:misschien zit daar een vriesplug (dop in het motorblok) die lekt.
Gisteren de complete distributie er af gesloopt en zie nu goed die plug.
Water in het koelexpansievaatje en zie daar, een straal water komt uit een scheur in de vriesplug.
Vandaag Reno gebeld, zij sturen hem gewoon op naar mijn huis voor 2,50 euro.

Wordt vervolgd....