heeft iemand een idee hoe het wettelijk gezien zit met het veranderen van de motor in een auto in belgie?
mag dit? zo ja, onder welke voorwaarden?
dank u voor uw eventuele hulp
BE wetgeving motorswap
-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
In nl.wetgeving?

In het topic van Droes is dit eens langsgekomen http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1711590
Lees dat eens door. Ik meen me te herinneren dat je in Belgie geen swap mag doen


In het topic van Droes is dit eens langsgekomen http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1711590
Lees dat eens door. Ik meen me te herinneren dat je in Belgie geen swap mag doen

tja, ik vond geen be.wetgeving...
nu, t ding is dat ik tot nu toe nog nergens, van een of andere instatie gelezen, gehoord heb of het al dan niet mag...
de verzekeraar wist het niet, renault dealer antwoordde ontwijkend ("zou er niet aan beginnen", wat inhoudt dat het volgens hen niet helemaal verboden is), en op de keuring is mij gezegd dat ze het niet weten...
t is toch erg eigenlijk
nu, t ding is dat ik tot nu toe nog nergens, van een of andere instatie gelezen, gehoord heb of het al dan niet mag...
de verzekeraar wist het niet, renault dealer antwoordde ontwijkend ("zou er niet aan beginnen", wat inhoudt dat het volgens hen niet helemaal verboden is), en op de keuring is mij gezegd dat ze het niet weten...
t is toch erg eigenlijk
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
En in Nederland mag het ook maar onder bepaalde voorwaarden:
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AV2283
Bron: http://www.retecool.com/comments.php?id=13870_0_1_0_C.
Kort verhaal: als je een motorswap doet met een motor die niet bij een erkend bedrijf wegkomt, kan je auto verbeurd verklaart worden.
Lekker is dat. Jongens, steek eens allemaal je hand op wanneer je motorblok niet origineel dat van de auto is.
* kijkt om zich heen, geen handen in de lucht *
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AV2283
Bron: http://www.retecool.com/comments.php?id=13870_0_1_0_C.
Kort verhaal: als je een motorswap doet met een motor die niet bij een erkend bedrijf wegkomt, kan je auto verbeurd verklaart worden.
Lekker is dat. Jongens, steek eens allemaal je hand op wanneer je motorblok niet origineel dat van de auto is.
* kijkt om zich heen, geen handen in de lucht *
dus als ik een motor van de sloop haal, of van een vriend krijg, dan kan de gehele auto verbeurd verklaart worden?Bas schreef:En in Nederland mag het ook maar onder bepaalde voorwaarden:
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AV2283
Bron: http://www.retecool.com/comments.php?id=13870_0_1_0_C.
Kort verhaal: als je een motorswap doet met een motor die niet bij een erkend bedrijf wegkomt, kan je auto verbeurd verklaart worden.
Lekker is dat. Jongens, steek eens allemaal je hand op wanneer je motorblok niet origineel dat van de auto is.
* kijkt om zich heen, geen handen in de lucht *
da's stom
-
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
- Locatie: Sappemeer
Staat het hier ook niet op: http://www.howtotune.be/
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ik lees hem ietsje anders. Deze motor blijkt uit een gestolen auto te komen. Daarom wordt de auto verbeurd verklaard.tut schreef:dus als ik een motor van de sloop haal, of van een vriend krijg, dan kan de gehele auto verbeurd verklaart worden?Bas schreef: Kort verhaal: als je een motorswap doet met een motor die niet bij een erkend bedrijf wegkomt, kan je auto verbeurd verklaart worden.
da's stom
Project: GTT Blue Sport
d'r is wel meer stom in de wereld. net of een bedrijf een betere motor levert dan een sloop of een maatje van je... Kortzichtig op zich, maar aan de andere kant is er wat voor te zeggen..tut schreef: da's stom
in een email van renault:
het legaal op de baan te krijgen
of zou dit een verkeerde gevolgtrekking zijn?

dit wil in mijn ogen dus zeggen dat het eigenlijk volledig haalbaar is omAlvorens wij u een positief antwoord kunnen geven, vragen wij u de exacte
motorgegevens door te faxen zodat wij inlichten kunnen vragen bij de
homologatiedienst.
het legaal op de baan te krijgen

of zou dit een verkeerde gevolgtrekking zijn?

mja ... grr..Jacco Osté schreef:Ga eerst maar es uit van Nee
Je kunt uit bestaand antwoord niet opmaken dat het wel mag, je zult de 2e reactie eerst even af moeten wachten

t zou nochtans zo veel goedkoper zijn ...

dat lijkt me sterk, want ik verwacht al tering veel werkJacco Osté schreef:Niet boos worden
Ik begrijp je standpunt wel, alleen of je het al na 25000 km eruit hebt is een tweede, het zal meer werk zijn dan verwacht

motor, koppeling, bak, leidingen benzinetank, ophanging, remmen, ...
maar t is met mn huidige verbruik 1000 euro per 15000 km... en ik ken een redelijk aantal mensen die graag een vriendendienst doen

k ben trouwens niet boos, eerder teleurgesteld..
uiteraard... *als* ik eraan begin, dan maak ik tevens een project topic aanJacco Osté schreef:Als je eraan begint, verwachten we natuurlijk wel een uitgebreide foto-reportage he![]()

vandaag eindelijk een deftig antwoord gekregen:
je mag een andere motor steken, op voorwaarde dat je de originele cilinderinhoud niet vergroot.
lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
je mag een andere motor steken, op voorwaarde dat je de originele cilinderinhoud niet vergroot.
lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
gaan ze de cilinderinhoud nameten?
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Vast niet. Druk je nieuwe motor erin gehangen, al zo'n vent van de keuring even je blok open wippen
Nee als je een 1.4 4-cilinder had en je hebt ineens een 3.5 liter v6 onder de kap dan zal het wel niet goed zijn
.
Nee als je een 1.4 4-cilinder had en je hebt ineens een 3.5 liter v6 onder de kap dan zal het wel niet goed zijn

-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ik weet niet wat je van plan was, maar het betekent dus wel dat je een 1.4 R5 (mogelijk campus) tot GTT mag ombouwen.tut schreef:lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
mja, ik wilde een 1.5DCi in een renault twingo, en een twingo is een 1.2....Joost (DoubleYou) schreef:Ik weet niet wat je van plan was, maar het betekent dus wel dat je een 1.4 R5 (mogelijk campus) tot GTT mag ombouwen.tut schreef:lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
hoe ze het nagaan weet ik niet, maar ik wil alleszins wel goed verzekerd zijn (niet dat ik ineens niet verzekerd ben bij een ongeval omdat de motor niet correct is), en dan zal men op de keuring ook wel merken dat er op mijn verzekeringspapieren een ander blok staat dan het standaard twingo blok...
trouwens, was de campus geen 1.1? of had je die met verschillende blokken?
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ik geloof de campus was 1.4, misschien was er ook wel een 1.1 maar dat is meestal de erg downstripped versie, de "Five". Maar er zijn gewoon zo veel verschillende typen dat ik het ook niet uit elkaar weet te houden hoor 
Maar idd, een Twingo 1.2 wil je wel wat meer power geven
en de 1.2 16V motoren zijn ook niet al te denderend 

Maar idd, een Twingo 1.2 wil je wel wat meer power geven


-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
kan via een omweg weltut schreef:vandaag eindelijk een deftig antwoord gekregen:
je mag een andere motor steken, op voorwaarde dat je de originele cilinderinhoud niet vergroot.
lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
zorgen dat de auto ergens anders met de dci op kenteken komt te staan daarna her invoeren in belgie
duitsland is de makkelijkste optie
zodra er daar een tuv opzit kan jij inbelgie die auto op kenteken krijgen
dus ik raad je aan op duitse forums te gaan zoeken naar dergelijke swaps met goedkeur