BE wetgeving motorswap

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

heeft iemand een idee hoe het wettelijk gezien zit met het veranderen van de motor in een auto in belgie?

mag dit? zo ja, onder welke voorwaarden?

dank u voor uw eventuele hulp
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

In nl.wetgeving? :p :lol:

In het topic van Droes is dit eens langsgekomen http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1711590
Lees dat eens door. Ik meen me te herinneren dat je in Belgie geen swap mag doen :S
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

tja, ik vond geen be.wetgeving...

nu, t ding is dat ik tot nu toe nog nergens, van een of andere instatie gelezen, gehoord heb of het al dan niet mag...

de verzekeraar wist het niet, renault dealer antwoordde ontwijkend ("zou er niet aan beginnen", wat inhoudt dat het volgens hen niet helemaal verboden is), en op de keuring is mij gezegd dat ze het niet weten...

t is toch erg eigenlijk
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

En in Nederland mag het ook maar onder bepaalde voorwaarden:

http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AV2283

Bron: http://www.retecool.com/comments.php?id=13870_0_1_0_C.

Kort verhaal: als je een motorswap doet met een motor die niet bij een erkend bedrijf wegkomt, kan je auto verbeurd verklaart worden.

Lekker is dat. Jongens, steek eens allemaal je hand op wanneer je motorblok niet origineel dat van de auto is.

* kijkt om zich heen, geen handen in de lucht *
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Bas schreef:En in Nederland mag het ook maar onder bepaalde voorwaarden:

http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AV2283

Bron: http://www.retecool.com/comments.php?id=13870_0_1_0_C.

Kort verhaal: als je een motorswap doet met een motor die niet bij een erkend bedrijf wegkomt, kan je auto verbeurd verklaart worden.

Lekker is dat. Jongens, steek eens allemaal je hand op wanneer je motorblok niet origineel dat van de auto is.

* kijkt om zich heen, geen handen in de lucht *
dus als ik een motor van de sloop haal, of van een vriend krijg, dan kan de gehele auto verbeurd verklaart worden?

da's stom
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Staat het hier ook niet op: http://www.howtotune.be/
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

tut schreef:
Bas schreef: Kort verhaal: als je een motorswap doet met een motor die niet bij een erkend bedrijf wegkomt, kan je auto verbeurd verklaart worden.
dus als ik een motor van de sloop haal, of van een vriend krijg, dan kan de gehele auto verbeurd verklaart worden?

da's stom
Ik lees hem ietsje anders. Deze motor blijkt uit een gestolen auto te komen. Daarom wordt de auto verbeurd verklaard.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

tut schreef: da's stom
d'r is wel meer stom in de wereld. net of een bedrijf een betere motor levert dan een sloop of een maatje van je... Kortzichtig op zich, maar aan de andere kant is er wat voor te zeggen..
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

in een email van renault:
Alvorens wij u een positief antwoord kunnen geven, vragen wij u de exacte
motorgegevens door te faxen zodat wij inlichten kunnen vragen bij de
homologatiedienst.
dit wil in mijn ogen dus zeggen dat het eigenlijk volledig haalbaar is om
het legaal op de baan te krijgen :)

of zou dit een verkeerde gevolgtrekking zijn?

:)
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Ga eerst maar es uit van Nee ;)

Je kunt uit bestaand antwoord niet opmaken dat het wel mag, je zult de 2e reactie eerst even af moeten wachten :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Jacco Osté schreef:Ga eerst maar es uit van Nee ;)

Je kunt uit bestaand antwoord niet opmaken dat het wel mag, je zult de 2e reactie eerst even af moeten wachten :)
mja ... grr.. :P ..

t zou nochtans zo veel goedkoper zijn ... :P (na +-25000km zou t terugbetaald zijn)
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Niet boos worden ;)
Ik begrijp je standpunt wel, alleen of je het al na 25000 km eruit hebt is een tweede, het zal meer werk zijn dan verwacht :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Jacco Osté schreef:Niet boos worden ;)
Ik begrijp je standpunt wel, alleen of je het al na 25000 km eruit hebt is een tweede, het zal meer werk zijn dan verwacht :)
dat lijkt me sterk, want ik verwacht al tering veel werk :)

motor, koppeling, bak, leidingen benzinetank, ophanging, remmen, ...

maar t is met mn huidige verbruik 1000 euro per 15000 km... en ik ken een redelijk aantal mensen die graag een vriendendienst doen :D

k ben trouwens niet boos, eerder teleurgesteld..
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Als je eraan begint, verwachten we natuurlijk wel een uitgebreide foto-reportage he ;) :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Jacco Osté schreef:Als je eraan begint, verwachten we natuurlijk wel een uitgebreide foto-reportage he ;) :D
uiteraard... *als* ik eraan begin, dan maak ik tevens een project topic aan :)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

vandaag eindelijk een deftig antwoord gekregen:

je mag een andere motor steken, op voorwaarde dat je de originele cilinderinhoud niet vergroot.

lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

gaan ze de cilinderinhoud nameten?
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Vast niet. Druk je nieuwe motor erin gehangen, al zo'n vent van de keuring even je blok open wippen :wink:
Nee als je een 1.4 4-cilinder had en je hebt ineens een 3.5 liter v6 onder de kap dan zal het wel niet goed zijn :) .
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

tut schreef:lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
Ik weet niet wat je van plan was, maar het betekent dus wel dat je een 1.4 R5 (mogelijk campus) tot GTT mag ombouwen.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:
tut schreef:lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
Ik weet niet wat je van plan was, maar het betekent dus wel dat je een 1.4 R5 (mogelijk campus) tot GTT mag ombouwen.
mja, ik wilde een 1.5DCi in een renault twingo, en een twingo is een 1.2....


hoe ze het nagaan weet ik niet, maar ik wil alleszins wel goed verzekerd zijn (niet dat ik ineens niet verzekerd ben bij een ongeval omdat de motor niet correct is), en dan zal men op de keuring ook wel merken dat er op mijn verzekeringspapieren een ander blok staat dan het standaard twingo blok...



trouwens, was de campus geen 1.1? of had je die met verschillende blokken?
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik geloof de campus was 1.4, misschien was er ook wel een 1.1 maar dat is meestal de erg downstripped versie, de "Five". Maar er zijn gewoon zo veel verschillende typen dat ik het ook niet uit elkaar weet te houden hoor ;)

Maar idd, een Twingo 1.2 wil je wel wat meer power geven ;) en de 1.2 16V motoren zijn ook niet al te denderend :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

tut schreef:vandaag eindelijk een deftig antwoord gekregen:

je mag een andere motor steken, op voorwaarde dat je de originele cilinderinhoud niet vergroot.

lijkt me dus redelijk zinloos om eraan te beginnen...
kan via een omweg wel
zorgen dat de auto ergens anders met de dci op kenteken komt te staan daarna her invoeren in belgie
duitsland is de makkelijkste optie
zodra er daar een tuv opzit kan jij inbelgie die auto op kenteken krijgen
dus ik raad je aan op duitse forums te gaan zoeken naar dergelijke swaps met goedkeur
Plaats reactie