Een paar weken geleden heb ik een Mégane 1.6 16V uit 2000 gekocht. De auto verkeert in prima staat, alleen hapert de motor een beetje bij lage toeren. De garagehouder heeft er al diverse malen naar gekeken, heeft de bougies en de bobines bekeken, injectiereiniger toegevoegd, de smoorklep schoongemaakt, maar niets helpt. Vandaag heeft hij er weer naar gekeken, zelfs de krukas geprobeerd uit te lijnen. Niets helpt. Compressieverhouding lijkt normaal te zijn en het motormanagement meldt geen fouten.
Probleem is dat de motor niet doorlopend op drie poten loopt, maar alleen zo nu en dan een cylinder een slag lijkt te missen. Bij hoge toeren merk je dat niet zo (hooguit wat meer trilling), maar bij lage toeren (zeker bij stationair draaien) raakt de motor daar behoorlijk van uit evenwicht.
Wat ik me dus vooral afvraag is, wat nu toch dat zu-nu-en-dan effect kan veroorzaken als de compressie verder normaal is en geen van de bobines echt stuk lijkt te zijn. Is het denkbaar dat een van de bobines 'hapert'? In 2003 is een van de bobines al eens vervangen vanwege 'een elektrische storing'. Kan het misschien zijn dat de nieuwe bobine een beetje uit de toon valt? Of kan een bobine misschien slechts een 'beetje stuk' zijn?
Iemand advies?
Michiel
Haperende ontsteking Mégane 1.6 16V
-
Laatst gewijzigd door michieldewit op do 23 mar 2006 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Is dat zo'n motor met 4 lossen bobines? Dan moet je gewoon even omstebeurt de stekkers van de injectoren loshalen om te kijken hoe de motor er op reageerd. Zodra de motor nog slechter gaat lopen, dan is de bobine van die cilinder goed. Als er geen verschil optreedt op het lopen van de motor dan is die betreffende bobine kapot.
Hopelijk ligt het hieraan want dit is eenvoudig om te controleren en te repareren...
Hopelijk ligt het hieraan want dit is eenvoudig om te controleren en te repareren...
-
Die controle lijkt al wel uitgevoerd te zijn. Probleem is dat de motor niet doorlopend op drie poten loopt, maar alleen zo nu en dan een cylinder een slag lijkt te missen. Bij hoge toeren merk je dat niet zo (hooguit wat meer trilling), maar bij lage toeren (zeker bij stationair draaien) raakt de motor daar behoorlijk van uit evenwicht. Zou je een bobine loshalen, dan zou de motor dus altijd slechter gaan lopen.
Wat ik me dus vooral afvraag is, wat nu toch dat zu-nu-en-dan effect kan veroorzaken als de compressie verder normaal is en geen van de bobines echt stuk lijkt te zijn. Is het denkbaar dat een van de bobines 'hapert'? In 2003 is een van de bobines al eens vervangen vanwege 'een elektrische storing'. Kan het misschien zijn dat de nieuwe bobine een beetje uit de toon valt? Of kan een bobine misschien slechts een 'beetje stuk' zijn?
michieldewit schreef:Een paar weken geleden heb ik een Mégane 1.6 16V uit 2000 gekocht. De auto verkeert in prima staat, alleen hapert de motor een beetje bij lage toeren. De garagehouder heeft er al diverse malen naar gekeken, heeft de bougies en de bobines bekeken, injectiereiniger toegevoegd, de smoorklep schoongemaakt, maar niets helpt. Vandaag heeft hij er weer naar gekeken, zelfs de krukas geprobeerd uit te lijnen. Niets helpt. Compressieverhouding lijkt normaal te zijn en het motormanagement meldt geen fouten.
Probleem is dat de motor niet doorlopend op drie poten loopt, maar alleen zo nu en dan een cylinder een slag lijkt te missen. Bij hoge toeren merk je dat niet zo (hooguit wat meer trilling), maar bij lage toeren (zeker bij stationair draaien) raakt de motor daar behoorlijk van uit evenwicht.
Iemand advies?
Michiel
-
gegarandeerd dat een van de bobines de boel aan het zieken is. als ie hte afwisselend doet heeft het geen zin in die stekkers los te trekken. Je kunt beter een nieuwe bobine kopen en die per cilnders steeds uitproberen, dus nwe erop stukje rijden, net zolang dat je de slechte gehad hebt. Zo`n bobine is het geld niet, ongèveer 50 euro, kun je zowieso beter bij je hebben als reserve want die dingen gaan geregeld stuk.
-
Ik denk dat ik ze dat bij de garage inderdaad maar ga vertellen. Valt onder garantie...Patrick L. schreef:gegarandeerd dat een van de bobines de boel aan het zieken is. als ie hte afwisselend doet heeft het geen zin in die stekkers los te trekken. Je kunt beter een nieuwe bobine kopen en die per cilnders steeds uitproberen, dus nwe erop stukje rijden, net zolang dat je de slechte gehad hebt. Zo`n bobine is het geld niet, ongèveer 50 euro, kun je zowieso beter bij je hebben als reserve want die dingen gaan geregeld stuk.