Voertuigreglement

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

Hallo allen,

Hier dan toch eens een 'wout' op het forum, en dan ook nog eens een met het taakaccent verkeer, motoragent en, last but not least, al jaren vervent Renault rijder (Megane coupe, Laguna HB, Laguna break, Laguna Grand Tour en inmiddels de 2e Twingo voor m'n wederhelft).

Na al een tijdje te hebben meegelezen op dit forum, en vanwege mijn werk met speciale aandacht voor het onderdeel nl.wetgeving, moet mij toch even iets van het hart.

Als 'auto- en motorfiel' :wink: , ben ik mij bewust en heb ik begrip voor de irritaties van de gemiddelde weggebruiker met betrekking tot alle regeltjes die er gelden. Het verbaast mij echter hoe vaak deze meningen zijn gestoeld op verkeerde aannames en veronderstellingen. Ik heb meerdere topics gelezen waarop reacties voorkomen die onder vakgenoten als 'verjaardags-klets' worden betitelt. Ze klinken soms logisch, maar kloppen van geen kant. Dit is niet negatief bedoeld, maar is een voortvloeisel uit de vele regels en onbegrip van die regels, danwel verkeerde interpretatie daarvan.

Bijvoorbeeld het topic neon verlichting onder de auto.
Dit mag niet, dat blijkt al uit de reacties. Dit mag alleen niet omdat er een simpel artikel is dat ALLE misleidende en/of verblindende verlichting verbied. Dit staat gewoon in ons feitenboekje en kan met een bon worden afgedaan. Een simpel voorbeeld is rode stads- of parkeerlampjes in je koplampen. Rood hoort aan de achterzijde, niet aan de voorzijde, dit is misleidend voor tegenliggers. Blauwe lampjes mogen ook niet, dit is voorbehouden aan hulpverlenende diensten. Ook niet als die constant branden en niet knipperen. Door obstakels langs de weg (bomen, lichtmasten etc., kan het voor medeweggebruikers, m.n. bij duisternis, nl. lijken alsof deze wel knipperen.
Al die 'kersverlichting' op vrachtauto's mag dus eigenlijk ook niet, alleen het is al zodanig geaccepteerd dat het wordt gedoogd. Het voertuigreglement zegt nl. dat er aan de voorzijde, behoudens contourverlichting, slechts 6 lampen aanwezig mogen zijn, waarvan er slechts 4 tegelijk mogen branden (dimlicht en mistlicht b.v.).

Het voertuigreglement zegt bovendien dat een voertuig, alvorens het op de openbare weg mag rijden, moet zijn voorzien van een type-goedkeuring. Dit houdt in dat elk voertuig van een bepaald merk en type type-goedgekeurd moet zijn. Elke eignhandige wijziging mag dus strikt genomen niet, immers, het voertuig is met die wijziging niet type-goedgekeurd. Feitelijk zou je elke wijziging (coating op ruiten en zelfs een sipmele sportvelg, ook van dezelfde maat en ET-waarde als de originele) zou moeten laten keuren. Dus niet APK-keuren, maar een toelatingskeuring bij het RDW. Door het geringe aantal RDW keuringstations is dit echter niet te doen en daarom zou het ook kinderachtig zijn als elke diender daar zo strikt mee om zou gaan. Temeer omdat op veel vervangingsonderdelen wel een EG-goedkeuring zit. Het zou anders worden indien ook elk APK station ook toelatingskeuringen mocht verrichten, zoals dat in Duitsland het geval is met de TUV. Elke wijziging wordt daar gekeurd en in hewt kenteken vermeld, tenzij een onderdeel een ABE-geodkeuring heeft voor het voertuig waarop het gemonteerd wordt.

Er zijn dus ook zaken die APK-technisch wel mogen, maar wettelijk (voertuigreglement) dus niet. B.v. een sport uitlaat. Als deze over de gehele lengte gasdicht is is dat voor de APK geen probleem. Volgens het voertuigreglement mag het dus officieel niet, omdat het voertuig daarmee niet type goedgekeurd is. De APK is ook een momentopname. Als het voeruit vandaag is goedgekeurd en morgen is de uilaat lek, voldoet het voertuig dus direct niet meer aan de eisen voor het voertuigreglement, terwijl hij nog wel 364 dagen APK gekeurd is en blijft.

De aandachtige lezer ziet nu dus ook in dat er meer gedoogd wordt als dat er gehandhaafd wordt, met name op het gebied van het voertuigreglement.

Folie of coating op voorruit en voorste zijruiten mag niet meer sinds er door een rechter uitspraak over is gedaan (jurisprudentie). Dit blijft ook zo tot er door een hogere instantie anders wordt beslist.

Als er dus iets op of aan een voertuig is bevestigd dat niet conform de eisen is kan het volgende gebeuren:

Aangezien het een van onze taken is overtredingen te constateren EN te doen ophouden, kan een 'wout' :D je vragen dit direct te verwijderen/demonteren/verhelpen. Strikt genomen hoef je dat niet te doen. Echter, de diender in kwestie heeft ten allen tijde de mogelijkheid deel 1 van je kentekenbewijs in te vorderen indien het voertuig niet aan de gestelde eisen voldoet. Hij kan dit 6 weken onder zich houden. In die tijd zul je het euvel moeten verhelpen/verwijderen/wijzigen en moeten tonen aan de betreffende agent. Indiern je dit niet doet, wordt het kentekenbewijs deel 1 opgestuurd naar het RDW met een begeleidend schrijven. Hierdoor zal vaak je kenteken ongeldig worden verklaard, waardoor je het voertuig opnieuw ter keuring (toelatingskeuring) bij het RDW zal moeten aanbieden, met alle gevolgen en kosten van dien. In de tussenliggende periode mag er niet met het voertuig worden gereden. Je mag namelijk alleen met een voertuig op de openbare weg rijden indien deze een volledig kentekenbewijs heeft en dat heb je niet meer, deel 1 is immers ingevorderd. Als je dit toch doet levert dit een nieuw (bijkomend) strafbaar feit op.
Kortom: het scheelt je vaak een boel heisa, en niet te vergeten geld, als je aan het verzoek voldoet. In de praktijk zal het vaak niet zo'n vaart lopen, maar het is altijd goed dit even in je achterhoofd te houden... :wink:

Ter afsluiting:
Er wordt de laatste jaren veel meer gecontroleerd. Gevoelsmatig wordt het autorijden etc., en alles wat erbij hoort, niet leuker op. Er zijn echter sinds die intensivering van controles wel beduidend minder gewonden en doden te betreuren in het verkeer (Ja, dat blijkt uit die geijkte, dood saaie, maar keiharde cijfertjes). En laten we wel wezen, elk slachtoffer is er 1 teveel en daar doen we het voor. En wees heel eerlijk: Je pleegt ook ondanks die extra controles nog steeds vaker een overtreding waar je mee weg komt als dat je ervoor wordt 'gepakt', al is het maar omdat je een paar km/u te hard rijdt.

En ja, er zijn prestatiecontracten. En nee, die zijn niet zo hoog dat er niet aan te voldoen is, in veel gevallen is de 'doelstelling' zelfs lager als wat je toch altijd al deed als diender...

Laguna II GT Dci

P.S. Als je wilt weten of iets wel of niet mag, wat let je om het plaatselijke politiebureau binnen te lopen en het te vragen. Op elk bureau zitten verkeersspecialisten, en ondanks dat ook die niet alles weten, is alle op te zoeken.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Welkom "Wout" ;)

Stel je ook even voor in het "wie is wie" forum (Y)
Inclusief foto's van de woagen natuurlijk, staat wel zo leuk :)

Laten we dit topic nou es houden om serieuze vragen te stellen over wat wel en niet mag (Y) :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

tja ik ben van mening dat ze op sommige punten er helemaal naast zitten..
maargoed.. ieder z'n werk en de meeste agenten verzinnen die regels ook niet zelf, want vaak merk je dat ze t niet overal mee eens zijn.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Blauwe verlichting aka Xenon mag dat?
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

Hallo Xabre,

Ik heb op je vraag geantwoord, maar er per ongeluk een nieuw topic van gemaakt. Kijk daar even, bij verlichting, dan heb je je antwoord.

(ik ben denk ik handiger met de pen als met een computer, beroeps 'blindheid' zullen we maar denken :lol: )

Groeten Laguna II GT Dci.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Laguna II GT Dci schreef:Haha, ik was er al wel bang voor, nu krijg ik al dat soort vragen zeker... :lol:

Houdt er alleen wel rekeing mee; Ook wouten maken fouten, het zijn verdorie soms net mensen :D . Bovendien wordt niet in elke regio hetzelfde gewerkt, waarmee ik bedoel dat de regels hetzelfde zijn, maar er niet overal dezelfde speerpunten (lees prioriteiten) zijn. Dit komt doordat elke regio zijn eigen specifieke problemen heeft en men die als eerste probeert aan te pakken.

Maar om antwoorde tegeven op jouw vraag:
Echt blauwe verlichting mag niet. En eigenlijk mag je je verlichting ook niet aanpassen (voertuigreglement). Als je bedoelt dat je alleen je lampjes zelf wisselt mag dit wel indien dit wit of geel licht uitstraalt (voorzijde). Als verlichting dus, zoals bij Xenon helder wit licht uitstraalt en dus alleen een soort blauw schijnsel omheen hangt, zal daar geen diender moeilijk om doen, tenzij dit verblindend werkt. Let er bij het vervangen van je lampjes gewoon op of deze zijn goedgekeurd, dan zal er weinig tot geen bloed uit vloeien denk ik.

Groeten Laguna II GT Dci.[/img]
:wink: Kan die ander ook weer dicht.

Ferdy werk voor je :p
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Laguna II GT Dci schreef:
ik ben denk ik handiger met de pen
Als je dan die gele pisbriefjes maar achterwege houdt, zullen we maar zeggen. ;)
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

Heb je grotendeels zelf in de hand, maar ik zit niet in jouw regio, dus weinig van me te vrezen denk ik...

Heb me voorgesteld op 'wie is wie', maar kan iemand me vertellen hoe ik een foto kan plaatsen, lukt niet met m'n pen... :wink:
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

even een fotoalbum aan maken
foto's uploaden naar de server
vervolgens de link tussen [img]en[/img] plaatsen
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Hm, als je nou eerst je auto aanpast, een aantal dingen custom maakt, en dan naar de voertuigkeuring gaat, kunnen ze je dan weigeren te keuren omdat je bijvoorbeeld geen TUV gekeurde lampen hebt?

Dit is zoiets als het principe "concept-car".
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als jij aan de WET voldoet maakt de RDW daar geen probleem van. Trouwens, TUV gekeurd heeft hier weinig te zeggen, dat is pure duits.

De ervaring is wel dat een TUV gekeurde auto in duitsland door de RDW wat meer vertrouwen heeft.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ja ik bedoel een gekeurde lampenset, EEG welke andere keuring ook. Stel ik wil andere achterlichten voor de Express, die zijn nooit gebouwd, dus die moeten custom. En als ik daar LEDs in wil zetten, zou de RDW daar dan problemen mee maken?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee. Als het niet verblindend is en rood licht uitstraalt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

FF proberen een foto te uploaden. Als het goed is komt er een fot van m'n oude en nieuwe naast elkaar, op de dag van het omruilen.
Schiet me niet af als het toch fout gaat... :gun:
[im[img]http://img92.imageshack.us/img92/8105/dsc000059ds.jpg[/img]g][/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bijna.

Nu niet de link van de thumb kopieren maar die van de grote foto, en wat minder [URL] gebruiken :wink:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie