Startprobleem R5 GTE

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
hollow

Goeieavond,

Ben net nieuw hier op dit forum en ik heb het volgende probleem. Mijn R5 start ineens niet meer. Vrijdag nog gewoon naar het werk gegaan en nergens problemen mee gehad. Nu komt het: zaterdag proberen te starten maar hij doet helemaal niets. Alle lampjes doen het wel maar ik hoor ook geen klik zoals hij eerst wel deed. Accu nagemeten maar die is goed, proberen te starten met startkabels met andere auto maar nog steeds helemaal niets. Je hoort wel de inspuiting maar ik hoor helemaal geen klik. Startmotor lijkt me niet defect omdat deze half jaartje terug is vervangen. Kan het zijn dat het relais kapot is en waar moet ik deze dan zoeken. Iemand tips of suggesties????????

Bij voorbaat dank

Groetjes Hollow
Chris@R5

Ik heb het ook gehad met mijn GTE en het was gewoon een accu met te weinig spanning. Het hele starten vraagt blijkbaar nogal wat bij een GTE, want de spanning was maar een tikje lager dan normaal. Nieuwe accu erin en klaar.

Wat ook kan is dat de bendix van de startmotor vast zit. Dat had ik zooooo vaak. Blijkbaar wordt dat kreng steeds zo heet dat ie vast gaat zitten. No biggy, gewoon een forse schroevendraaier pakken en ff lekker er op rammen. Lukt het niet dan even de polen op de startmotor kortsluiten door de schroevendraaier tussen de twee polen te drukken (heel kort!) en dan hoor je de startmotor gegarandeerd rond draaien.
Works like a charme :wink:
hollow

badankt alvast voor de snelle reply. Accu is 100% goed, want met startkabels en een andere auto (die van mijn paps) doet hij ook helemaal niets. Zal morgenavond eventjens na het werk in het donker buiten op straat proberen of die tip die jij gaf helpt. Is alleen klote als dit het probleem is want vorige keer met andere startmotor inbouwen viel me dat wel even tegen. Wat een kut positie en wat kun je er klote bij met je sleuteltjes.
Alvast bedankt!!!!
Chris@R5

Klopt is echt een rotplek. Maar weet je heel zeker dat je accu 100% is. Ik weet van mezelf dat ik dat ook 10keer heb geroepen toendertijd. Ik heb toen heel simpel de accu van de 5 van mijn moeder er in gezet en voíla. Hij deed het weer.
op de snelheid na blijven het but-auto's die GTE's :p
hollow

Accu heb ik ook nog niet zo lang geleden vervangen, jaartje geleden denk ik. Geeft ook netjes 12,5 V aan met voltmeter, groot licht erop gezet en toen nog proberen te starten maar ze gaan echt niet dimmen of zo, en als je hem met startkabels nog niet aankrijgt denk ik dat ik dat toch wel kan uitsluiten of toch weer niet??!?! Probeer eerst maar eens je tips. Maar zit er nergens een relais of zo of is dit de startmotor zelf waar een relais op zit?
Chris@R5

Relais zit op de startmotor zelf.
GTE (Sjoerd)

Ik heb ook maar een zwaardere accu in m'n GTE gegooit 3 weken geleden. 68 ampère trekt 'm toch beter dan 44. Met dit weer hoor je toch dat 't flink veel energie kost om dat ding aan de praat te krijgen

Lijkt mij dat wanneer je startmotor ook geen tik geeft of iets dat of die startmotor toch is gaan hemelen of 't relais stuk?
hollow

Bedankt voor de replies, ga zaterdag even (nou ja even) de startmotor er proberen uit te halen en dan weet ik het zo. Thankxxx
Abel
Über-Spammer

controleer eerst of de contact op de startmotor wel spanning krijgt als je de sleutel omdraait om te starten.

moet je ook kunnen terugvinden in de kabelboom bij je koplamp
hollow

oke check ik dan ook meteen, trouwens past een startmotor van een renault 5 alpine turbo ook op mijn renaultje 5 GTE, kan er misschien 1 kopen???
hollow

of een renault alpine dus zonder de turbo???
Steven
Car: M536

nee, totaal andere bak.
16v startmotor past weer wel.
hollow

Zo vandaag dus begonnen met vervangen van startmotor. Had zo'n oprij steunen bij Heuts gekocht voor 29 E, was wel handig alleen kreeg ik hem zelf niet erop geduwd. Maar met hulp van mijn buurman er toch opgekregen. Was eerst bang dat hij weer naar onderen gleed maar dit was niet het geval. Aan de achterbanden een blok hout gelegd en op de handrem gezet, daarna aan het werk. Was toch nog wel fris zo buiten, maar ja het moest maar. Startmotor via onderdelenzoeker besteld en ze hadden hem vrijdag geleverd, maar ik was niet thuis. Dus hoopte ik dat ze hem vandaag nog brachten. 4 uur nog niets ikke eventjens nog goed kijken op papier wat de TGP post afleverd had, en bleek dat als er een bedrag mee gemoeid is ze niet op zaterdag langs komen, kut zooi. Maar ja startmotor eronder uit gehaald en even getest met de accu. Hij maakt dan alleen een hoop geklik van het relais maar de motor begint echt niet te lopen, dus dit moet dan toch wel de startmotor zijn?????? Dan maar weer eens een weekje met de fiets en zaterdag nog maar weer eens proberen. Kan hem wel uit mekaar halen en misschien koolborstels vervangen en schoonmaken, maar heb toch geen andere koolborstels dus kan net zo goed wachten totdat ik die startmotor zelf kan ophalen op postkantoor. Bij het testen moet dan toch ook de motor gaan ronddraaien en niet alleen maar het relais gaan klikken he??? Of is deze startmotor nu dus wel goed??? Hoor alleen maar relais tiegelijk klikken maar motor niets???
Leon
Contacteer:

die start motor heeft de pijp aan maarten gegeven, pleur maar weg :b
Heerlijk weer een franse auto
gtepower

kijk even of al je kabels op je verdeler kap zitten, dit was bij mij het geval!!!!

succes
Danny van Duren
Car: GTT

gtepower schreef:kijk even of al je kabels op je verdeler kap zitten, dit was bij mij het geval!!!!

succes
hij hoort de strat moter niet
en hij zegt dat ie niet start
dat is heel wat anders dat dan de moter niet aanslaat :wink:
hollow

Vandaag die startmotor eindelijk ingebouwd, zat alleen ff te kutten met dat hitteschild maar na een korte pauze zag ik opeens waar die bevestigd moest worden. Alles aangesloten en aangeschroefd, snel ff proberen. Jippie hij start weer!!!!!!!!!!!!
Kan gesloten worden
Thankxxxxxxx
Plaats reactie