Ratelende kop
de kop is geflowed 286 cat cams nokkenassen erin
nieuwe stoters alles erin gedaan
nieuwe klepveren standaard renault
het ding ratelt alleen de pan uit
iemand een idee?
nieuwe stoters alles erin gedaan
nieuwe klepveren standaard renault
het ding ratelt alleen de pan uit
iemand een idee?
Laatst gewijzigd door MartijnB op ma 6 mar 2006 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
excuus
Clio williams dus 2.0 16v
ikzelf denk eraan dat de kleppen tegen de zuiger aankomen
distributie staat gewoon optijd streepjes op de riem bij de nokken op de poeilies
Clio williams dus 2.0 16v
ikzelf denk eraan dat de kleppen tegen de zuiger aankomen
distributie staat gewoon optijd streepjes op de riem bij de nokken op de poeilies
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, gewoon laten lopen, en wachten.
Nieuwe stoters moeten eerst gevuld worden door de oliedruk, en dat duurt soms lang.
Laat m dus maar gewoon 10 minuten lopen, is de olie dunner (warmer), en kijk wat ie dan doet.
Ook zal ie hierom niet op alle cilinders lopen in het begin.
Als de kleppen de zuiger raken, dan is dat al gebeurt, en zijn ze al krom, dus kan verder laten lopen geen kwaad.
Nieuwe stoters moeten eerst gevuld worden door de oliedruk, en dat duurt soms lang.
Laat m dus maar gewoon 10 minuten lopen, is de olie dunner (warmer), en kijk wat ie dan doet.
Ook zal ie hierom niet op alle cilinders lopen in het begin.
Als de kleppen de zuiger raken, dan is dat al gebeurt, en zijn ze al krom, dus kan verder laten lopen geen kwaad.
als je de getallen en het nokkenprofiel hier post is er vast wel een HTSser die kan uitrekenen hoeveel compressie je nodig hebt om de kleppen tegen de zuiger aan te laten komen....
F7P omgebouwd naar een 2.0 williams motor om precies te zijn.MartijnB schreef:excuus
Clio williams dus 2.0 16v
ikzelf denk eraan dat de kleppen tegen de zuiger aankomen
distributie staat gewoon optijd streepjes op de riem bij de nokken op de poeilies
geeft kent niet aan dat hij op een ander punt dan standaard moet staan per ongeluk ?MartijnB schreef:excuus
Clio williams dus 2.0 16v
ikzelf denk eraan dat de kleppen tegen de zuiger aankomen
distributie staat gewoon optijd streepjes op de riem bij de nokken op de poeilies
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Uhh moet je dan geen sterkere klepveren gebruiken als je zo`n nokkenas hebt?MartijnB schreef:286 cat cams nokkenassen erin
nieuwe klepveren standaard renault
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
wie wil met me wedden dat het gewoon de klepstoters zijn die nog niet vol zijn?
Zet er een macmenu op, met een mcflurry.
Iemand?

Iemand?

deal.canonballman schreef:wie wil met me wedden dat het gewoon de klepstoters zijn die nog niet vol zijn?Zet er een macmenu op, met een mcflurry.
Iemand?
ik zeg dat de nokkenas niet goed staat op tijd of de compressie zo hoog is dat de klep zowiezo de zuiger raakt.
nou, een f7p en f7r zijn gelijk, maar de nokkenas in kwestie maakt alle verschil.Robke schreef:mits er niet teveel van de kop is afgehaald.
de lift is bijna gelijk maar wel langer.
oh en de motor/kop is waarschijnlijk wel 2x gevlakt inderdaad.
Ik had in mijn motor dezelfde nokkenassen zitten.
De kop was 0,8mm gevlakt en er zaten 34,6mm inlaatkleppen in.
Er waren in de zuigers grotere sparingen gefreesd voor de kleppen, maar op zich was er toen nog ruimte zat.
Dus de kop zal echt flink gevlakt moeten zijn willen de kleppen tegen de zuigers aan kunnen komen.
De kop was 0,8mm gevlakt en er zaten 34,6mm inlaatkleppen in.
Er waren in de zuigers grotere sparingen gefreesd voor de kleppen, maar op zich was er toen nog ruimte zat.
Dus de kop zal echt flink gevlakt moeten zijn willen de kleppen tegen de zuigers aan kunnen komen.
286's van Catcams is geen probleem op een williams...ook als er al wat van de kop af is, zeg een mm of 0,5 ...als je verder gaat dan 1 mm dan kan het kritiek worden, maar ik gok ook net als onze kanonnen-man op een paar lege stoters...
als ie na een half uur nog tikt, dan is dat het niet, tenzij een stoter of enkele stoters kapot zijn...
maar eeuuhh...nog iets: als je NIET met een BDP-pen hebt getimed, en je past de afstelling toe met behulp van het merkteken van de krukaspoelie volgens f7 P specs, dan heb je wel een probleem...
de spie op de krukas van een F8Q motor zit een tand "verkeerd"...
tis maar dat je het weet
maar goed, dan hadden de witte strepen op de riem ook niet uitgekomen...
succes d'r mee
als ie na een half uur nog tikt, dan is dat het niet, tenzij een stoter of enkele stoters kapot zijn...
maar eeuuhh...nog iets: als je NIET met een BDP-pen hebt getimed, en je past de afstelling toe met behulp van het merkteken van de krukaspoelie volgens f7 P specs, dan heb je wel een probleem...
de spie op de krukas van een F8Q motor zit een tand "verkeerd"...
tis maar dat je het weet
succes d'r mee

de kleppen zijn ook wel een stukkie groter, dus ze komen al een stuk dichter bij de zuiger, als je begrijpt wat ik bedoel...Tijn schreef:nou, een f7p en f7r zijn gelijk, maar de nokkenas in kwestie maakt alle verschil.Robke schreef:mits er niet teveel van de kop is afgehaald.
de lift is bijna gelijk maar wel langer.
oh en de motor/kop is waarschijnlijk wel 2x gevlakt inderdaad.
ah, ok....
weet eigenlijk niet of die aangepast waren.
Wat ik wel weet inmiddels is dat het blok zeer waarschijnlijk al een 10.5:1 compressie had voor dat de laatste 0,1mm er afgehaald werden.
Deze compressie werd in de clio cup destijds aangepast door iets van het blok en iets van de kop af te halen.
weet eigenlijk niet of die aangepast waren.
Wat ik wel weet inmiddels is dat het blok zeer waarschijnlijk al een 10.5:1 compressie had voor dat de laatste 0,1mm er afgehaald werden.
Deze compressie werd in de clio cup destijds aangepast door iets van het blok en iets van de kop af te halen.
moet geen probleem zijn, zou ongeveer .5 mm en dan nog een keer .1 mm betekenen... no problem... 

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ik gok het ook lekker op lege stotertjes
kan best ff durwen voordat die goed gevuld zijn
kan best ff durwen voordat die goed gevuld zijn
ik heb dus de merktekens op de riem gebruiktPtrGte schreef:286's van Catcams is geen probleem op een williams...ook als er al wat van de kop af is, zeg een mm of 0,5 ...als je verder gaat dan 1 mm dan kan het kritiek worden, maar ik gok ook net als onze kanonnen-man op een paar lege stoters...
als ie na een half uur nog tikt, dan is dat het niet, tenzij een stoter of enkele stoters kapot zijn...
maar eeuuhh...nog iets: als je NIET met een BDP-pen hebt getimed, en je past de afstelling toe met behulp van het merkteken van de krukaspoelie volgens f7 P specs, dan heb je wel een probleem...
de spie op de krukas van een F8Q motor zit een tand "verkeerd"...
tis maar dat je het weetmaar goed, dan hadden de witte strepen op de riem ook niet uitgekomen...
succes d'r mee
klepstoters zijn het niet heb ze namelijk gevuld voor montage
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
nou 1 e bougie eruit en kijken of ie echt op bdp staat kan makkelijk met behulp van een lange schroeven draaier
okee alleen de merktekens op de riem dus...en kwam de onderste streep ook overeen met het merkteken op de krukaspoelie?
als het goed is (met een omgebouwde 1800) wijst het merkteken op de krukaspoelie niet recht naar onder, maar een tandje verder met de klok mee... pas DAN staat het ding op BDP...
als dat niet klopt, zou het aan de distributie kunnen liggen, maar dan blijft het niet lopen ben ik bang, als die kleppen een tik krijgen ben je meestal gewoon gelijk klaar met rijden...
als het goed is (met een omgebouwde 1800) wijst het merkteken op de krukaspoelie niet recht naar onder, maar een tandje verder met de klok mee... pas DAN staat het ding op BDP...
als dat niet klopt, zou het aan de distributie kunnen liggen, maar dan blijft het niet lopen ben ik bang, als die kleppen een tik krijgen ben je meestal gewoon gelijk klaar met rijden...
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
en je hebt de klepstoters gevuld zeg je: hoe dan?
met een oliespuitje?
Normaal worden de klepstoters gevuld door oliedruk á 2 tot 5 bar. Dat krijg je met een oliespuitje niet voor elkaar.
En ik ga met Ptr mee: als er al kleppen de zuiger hebben geraakt, dan gaan er volgens mij heel veel kleppen krom, en loopt de motor gewoon NIET meer.
Nogmaals: laten lopen dat ding, 10-20 minuten en kijken wat er gebeurt.
ALS er al iets fout was, dan maakt die 10-20 minuten ook niet meer uit.
Wil natuurlijk ook dat macmenu van Tijn winnen
long time no see trouwens Tijn!
met een oliespuitje?
Normaal worden de klepstoters gevuld door oliedruk á 2 tot 5 bar. Dat krijg je met een oliespuitje niet voor elkaar.
En ik ga met Ptr mee: als er al kleppen de zuiger hebben geraakt, dan gaan er volgens mij heel veel kleppen krom, en loopt de motor gewoon NIET meer.
Nogmaals: laten lopen dat ding, 10-20 minuten en kijken wat er gebeurt.
ALS er al iets fout was, dan maakt die 10-20 minuten ook niet meer uit.
Wil natuurlijk ook dat macmenu van Tijn winnen

long time no see trouwens Tijn!
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
hmm ja tijn wb op forum
jammer dat ik je zondag niet gesproken heb zag je wel lopen dat ik aan kwam rijden
jammer dat ik je zondag niet gesproken heb zag je wel lopen dat ik aan kwam rijden
zag je glimmende wielen al uit de verteSven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:hmm ja tijn wb op forum
jammer dat ik je zondag niet gesproken heb zag je wel lopen dat ik aan kwam rijden


canonballman schreef:en je hebt de klepstoters gevuld zeg je: hoe dan?
met een oliespuitje?
Normaal worden de klepstoters gevuld door oliedruk á 2 tot 5 bar. Dat krijg je met een oliespuitje niet voor elkaar.
En ik ga met Ptr mee: als er al kleppen de zuiger hebben geraakt, dan gaan er volgens mij heel veel kleppen krom, en loopt de motor gewoon NIET meer.
Nogmaals: laten lopen dat ding, 10-20 minuten en kijken wat er gebeurt.
ALS er al iets fout was, dan maakt die 10-20 minuten ook niet meer uit.
Wil natuurlijk ook dat macmenu van Tijn winnen![]()
nou tikkende klepstoters klinken niet of je met een moker op een bankschroef slaat lijkt me
ik denk eerder aan de combi 1800 en 2.0
zal eerst maar eens de krukas gaan blokkeren want idd staat het merkteken op de krukas niet recht omlaag zoals hierboven al werd verteld
long time no see trouwens Tijn!
Krijg weer tijd voor wat hobby-werk aan de 5 hopelijk dus...canonballman schreef: Wil natuurlijk ook dat macmenu van Tijn winnen![]()
long time no see trouwens Tijn!

Welke Mac schikt jou ? Ik lust graag een mac-deluxe.
(mokerslagen klinkt niet als klepstoters toch ?)
als de nokkenassen goed staan en het merkteken op de krukaspoelie staat dus NIET recht naar onderen maar een tandje met de klok mee staat het GOED!!! als het een 2 liter krukas is tenminste...MartijnB schreef:canonballman schreef:en je hebt de klepstoters gevuld zeg je: hoe dan?
met een oliespuitje?
Normaal worden de klepstoters gevuld door oliedruk á 2 tot 5 bar. Dat krijg je met een oliespuitje niet voor elkaar.
En ik ga met Ptr mee: als er al kleppen de zuiger hebben geraakt, dan gaan er volgens mij heel veel kleppen krom, en loopt de motor gewoon NIET meer.
Nogmaals: laten lopen dat ding, 10-20 minuten en kijken wat er gebeurt.
ALS er al iets fout was, dan maakt die 10-20 minuten ook niet meer uit.
Wil natuurlijk ook dat macmenu van Tijn winnen![]()
nou tikkende klepstoters klinken niet of je met een moker op een bankschroef slaat lijkt me
ik denk eerder aan de combi 1800 en 2.0
zal eerst maar eens de krukas gaan blokkeren want idd staat het merkteken op de krukas niet recht omlaag zoals hierboven al werd verteld
long time no see trouwens Tijn!
Er is een antwoord. Ik laat het even aan martijn om te vertellen wat het nou was, maar we kunnen een datum prikken om het McMenu te genieten...
martijn ?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
heeft zich verslikt in een mc menu?
ben niet zo n internetter meer sleutelaar lol
maar het is opgelost zoals Tijn al zei dus dieselnokkenas kan je niet timen op de trepen op de riem maar moet je echt blokkeren 1 tand verkeerd dus waardoor een klep net de zuiger raakte
klep is gelukkig niet krom
kan ie eindelijk op transport naar Henk Dijkstra voor de ECU
maar het is opgelost zoals Tijn al zei dus dieselnokkenas kan je niet timen op de trepen op de riem maar moet je echt blokkeren 1 tand verkeerd dus waardoor een klep net de zuiger raakte
klep is gelukkig niet krom
kan ie eindelijk op transport naar Henk Dijkstra voor de ECU
dieselkrukas, voor de goede orde
goed dat het probleem gevonden is!

goed dat het probleem gevonden is!

Eigenlijk Patrick die het zei van de dieselkrukas....MartijnB schreef: maar het is opgelost zoals Tijn al zei dus dieselnokkenas kan je niet timen op de trepen op de riem maar moet je echt blokkeren 1 tand verkeerd dus waardoor een klep net de zuiger raakte
Ik gokte alleen al dat het een timing-probleem was.