oliefilter

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Emiel5

Heb vandaag mijn oliefilter proberen te vervangen maar die zat harstikke vast, kreeg hem met geen mogelijkheid los :(

Heb hem de vorige keer waarschijnlijk te vast gedraaid, is het mogelijk om hem los te krijgen door middel van een schijf die je op de oliefilter zet, om hem vervolgens met een ratel los te krijgen?

Ik stel deze vraag omdat er bar weinig ruimte is om te werken.

Het betreft een 5 GT Turbo.

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten m.b.t. het vervangen van de oliefilter.

m.v.g. Emiel
Tom
Moderator
Car: MB

je hebt verschillende gereedschappen als hulpmiddel voor het lossen van een olie filter. Met een ketting, met een stalen spanband, met een nylon spanband. Een schijf?? en een ratel?? lijkt me lastig. Waar wil je die opzetten dan.

wat je ook nog kunt doen is een schroevendraaier in het filter slaan en zo los draaien. Als dit niet nodig is beter niet doen en indien je dit doet zover mogelijk aan de buitenzijde de schroevendraaier er in slaan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Emiel5

Ik heb het dus de laatste keer gedaan met een stalen spanband, toen werkte het perfect, maar ik heb hem toen waarschijnlijk te vast gedraaid en nu lukt het me niet meer.

De band slipt over het filter, ik weet dat er van die schijven zijn die je op de oliefilter kan plaatsen en die in de uitsparingen grijpen en dat je die vervolgens dan met een ratel kan los krijgen. Maar aangezien er weinig ruimte is in de GT weet ik niet of deze zal passen.

De waterslang van de waterpomp naar de radiateur zit namelijk een beetje in de weg.

Als niets wil helpen dan ga ik de schroevendraaier methode toepassen :)
Maar deze wil ik liever in het uiterste geval pas doen :)
Tom
Moderator

aha, ik snap idd wat je bedoelt. Soort van grote dop die je over je filter plaatst. Bij mercedes ed. is dat iig lekker handig zo'n ding. Ik denk alleen dat het niet past bij een GTT
Emiel5

ja precies heb het een beetje onduidelijk neergezet hier :)

ik krijg hem dus niet meer los met die metalen spanband dat is echt klote zou het anders een idee zijn om hem eerst lekker warm te rijden en om het vervolgens nog eens te proberen?? dat het dan wat makkelijker gaat?
Haas
Car: Megane RS

je bedoelt mischien een spin of weet ik hoe zo;n ding heet op een ratel. Die zijn wel ultiem makkelijk. Niet zo'n ding als Tom bedoeld (zat ik bij je omschrijving ook meteen aan te denken, dat je dat bedoelde btw), maar een driepoot die je op je filter zet, ratel erop en draaien maar. Succes verzekerd.
Warmrijden heeft niet echt zin denk ik, je fikt er alleen je klauwen maar mee, want reken dat dat warm is :D
Emiel5

Ja warm wordt ie echt wel :lol:

Maar zo'n spin gaat er dus wel oppassen denk je?
Tom
Moderator

lukt het ook niet met een stukje rubber ofzo (antislip) tussen de stalen band
Emiel5

Ja dat zou ook een idee zijn denk dat ik dat eens ga proberen bedankt voor de tip denk dat het dan wel moet lukken :)
pierre

wel de goede kant opdraaien anders komt ie inderdaad niet los.

nieuw filter het rubber even insmeren met olie and HANDvast draaien.
Riël
Über-Spammer

NOoit vastdraaien met een ketting ofzo, gewoon met 2 handen!!

En als ik m niet los krijg ram ik er gewoon een dikke schroevedraaier dwars doorheen en moet je eens kijken hoe hard je dan kan draaien :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

handvast ook mee uitkijken, je kan er niet altijd met twee handen bij, en als die dan niet goed zit kan die weer los komen.
dus voorzichtich aandraaien met het juiste gereedschap kan ook.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

Maar, je handen ís het juiste gereedschap :) Te vast is echt slecht, je draait het binnenwerk gauw stuk en/of de rubber. En ik kom nooit ergens beter bij dan met mijn blote handen :p

Maar bij een gtt is het toch niet zo'n probleem?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

bij mij wel, van de race dan he, carbs zitten ervoor, was echt kut vervangen maar uiteindelijk gelukt (Y)

maar als het met de hand niet lukt, op gevoel met gereedschap vastdraaien, heel voorzichtig (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GTE (Sjoerd)

met zo'n oliefilter-tooltje heb ik een muurvast oliefilter d'r af gekregen. Eerst heb ik het ook met een schroevendraaier geprobeert door deze dwars door 't oliefilter te slaan, maar dit werkte niet. Toen heb ik voor zo'n 8 euro zo'n tooltje gekocht. Een staalbandje wat je enorm strak moet aandraaien en dan maar d'r aan gaan hangen, die komt wel los hoor
Frank van Hees

of je gebruikt een groter type waterpomptang
Gerard race GT

met een hamer een schroevendraaier er doorheen meppen en dan een stukkie losdraaien, nieuw filter rubbertje insmeren met verse olie en dan bij contact rubber-motor 3/4 slag vastdraaien, niet vaster, zo krijg je het filter altijd weer los, staat ook als voorschrift op een orgineel renault filter.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Emiel5

wel de goede kant opdraaien anders komt ie inderdaad niet los.

nieuw filter het rubber even insmeren met olie and HANDvast draaien
ja weet ik links om is los :lol:

heb het vandaag met iets van rubber tussen de stalen spandband geprobeerd en nog steeds niet los gekregen :(

Als ie echt niet los komt dan haal ik in het weekend m'n dynamo eruit dan heb je wat meer ruimte om te werken, misschien dat het dan wel lukt :)

Prachtige auto's die GT Turbo's maar als je iets moet vervangen dan is het een ramp, enige dat nog redelijk te vervangen is is de dynamo :)

Zo weinig ruimte om te werken :(

Maar ik zal jullie wel op de hoogte houden over de verdere ontwikkelingen (Y)

Bedankt voor alle tips.

gr. Emiel
Ruud

FFtjes een grote slangklem om je oliefilter draaien en dan met een beiteltje via je rechter wielkuip lostikken, werkt perfect.
succes.
Emiel5

dat is ook nog een goeie tip ja van die slangenklem, haal denk ik zo wie zo de dynamo eruit van het weekend dan heb ik wat meer werkruimte :)
Tom
Moderator

ik heb er een handje van om dingen net TE strak vast te zetten :D maar ik heb toch nog altijd mijn oliefilters (GTT en willi) met de hand los kunnen krijgen.......Toch vreemd dat hij niet los komt vind ik
Emiel5

Ik heb hem de vorige keer met een stalen spandband vast gezet, het was toen ook iets warmer als nu misschien dat dat ook nog een beetje effect heeft :)

Ik ververs mijn olie om de 10.000 Km ik schat in dat de filter er nu iets meer dan een half jaar erop heeft gezeten.

Maar hoe krijg je het filter dan los met je hand bij de GTT? ik kan er nauwlijks bij, of heb je zo'n grote spierballen :D
Tom
Moderator

van onderen als de auto op de brug staat lukt het wel
Emiel5

ja een brug heb ik helaas niet tot mijn beschikking :(

maar haal er van het weekend ff de dynamo eruit dan kan ik er wat beter bij en wat meer kracht zetten, hopelijk dat dat helpt.

gr Emiel
pierre

voor een gt turbo heb je geen brute kracht nodig, wel pianohandjes maar ik heb vroeger dan ook klassieke piano gespeeld, bach, chopin en debussy.
Emiel5

soms is brute kracht wel degelijk nodig :)

Niet dat ik zo'n kolenscheppen heb maar kan er af en toe toch heel moeilijk bij sommige onderdelen komen.

Hopelijk is het van het weekend droog dynamo aan de kant en dan kan ik er fatsoenlijk bij, ik hou jullie op de hoogte :)

gr Emiel
GTE (Sjoerd)

zo'n oliefilter-tooltje is net als een slang-klem, die kan je idioot strak aandraaien en dan d'r aan gaan hangen. Als je 't van onderen doet krijg je een hele hap olie in je porem 8)

succes vandeweek
Emiel5

Thnx.

Ik ga het van bovenaf doen dan kom je er ook wel goed bij en kan je wat meer kracht zetten, ik heb het nu vanuit de wielkuip gedaan maar dat is niet te doen als de filter te strak zit.

Heb nu ook een mega grote tang thuis liggen dus als ik hem niet los krijg met de spanband dan maar met brute kracht :lol:
Emiel5

Yesss hem hem eindelijk los gekregen 8)

Ik heb de dynamo eruit gehaalt en ook het voetje waar die op staat (weet niet precies de naam ervoor).
Toen kon ik redelijk bij mijn oliefilter komen, heb vervolgens de stalen spanband gepakt en heb deze zeer vast aangedraaid met behulp van een klemtang.
Toen als een gek eraan zitten trekken, de spanband slipte nog een stukje door maar toen kreeg ik een goede grip op het filter en hij kwam los :)

Nieuwe filter erop eerst het afdicht rubbertje beetje ingesmeerd met nieuwe olie, daarna met 2 handen vast gedraaid zodat ik hem de volgende keer fatsoenlijk los krijg.

en dat alles in de sneeuw dat was iets minder :D

Nieuwe olie erin ELF competition STI en rijden maar 8)

Zal me voortaan wel 2 keer bedenken voordat ik het filter te vast draai.

Bedankt voor alle tips.

Gr. Emiel
Plaats reactie