OPGELOST: Clio 16V rekeneenheid overleden?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
nagel

Afgelopen week m'n clio 1.8 16v gestart, wat erg moeilijk ging vanwege de kou en omdat hij al een weekje stil had gestaan. De accu is dus niet meer 100%, maar oke.
Hij had het moeilijk maar sloeg toch aan.
Sindsdien loopt hij stationair heel beroerd. Het lijkt erop dat hij soms een pit mist. Maar de bougies zagen er allemaal prima uit. Ook is er niets aan de hand in toeren, dus daar ook geen sensoren die ermee zijn gestopt.
Bij de dealer hebben ze de auto aan de testkast gehangen en was de diagnose; rekeneenheid defect :@
Ik had de computer al gereset, omdat het inderdaad leek dat de auto op een noodprogramma draaide....
Volgens de dealer kan er ev nog worden gekeken naar de stationaire afstelling (lijkt me uiterst bijzonder dat die vanwege de kou verandert..)

Twee vraagjes;
1. heeft iemand hier ervaring mee en dus goede tips voor mij?
2. kan de rekeneenheid worden doorgemeten? Een nieuwe kopen is zo' grote (financiele) stap, en dan is het uiteraard nog niet zeker dat dit het probleem oplost.
Er zit een chip van Achterberg motorsport in..... iemand bekend met deze firma?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door nagel op di 28 feb 2006 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Calle

Als je computer stuk is dan draait je motor meestal niet meer...

Dit klinkt eerder als een probleem met de ontsteking, dus alles van de onstekings eenheid tot aan de bougies (verdeler, rotor en kabels).

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik vind het sterk.
Menno

Die storing "rekeneenheid defect" zit er heel vaak in, en heeft 9 van de 10 keer niks te betekenen. Dat lijkt me in ieder geval niet de oorzaak van je storing.

En wat dat wel is? Tja, kan van alles zijn. Heb je 'm al eens goed warmgedraaid, en vervolgens een tijdje stationair laten draaien?
rev it like a rental
nagel

Ik heb de motor al meerdere malen warm gereden en vandaag bij de dealer heeft ie ook een tijdje stationair gedraaid.
De bougies had ik al vervangen en die zagen er nog prima uit.
Vandaar dat ik m even op de testkast heb laten zetten.
Maar ik zal de verdeelkap nog eens loshalen.. wie weet.
Riël
Über-Spammer

Als je niks kan vinden, misschien is je riem om een of andere reden een tandje versprongen. Heb dat eens bij een 1916v gezien. Stationair beroerd, op toeren merkte je niet echt veel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Madmaus

Misschien bij iemand een "leen" computer halen. Sluit je die ff aan en dan kan je in elk geval zien of het wel of niet aan je computer ligt.
Menno

Dat kan altijd, 'k heb d'r wel wat voor liggen.
rev it like a rental
frank_williams

offtopic...ik mis je avatar al een tijdje Menno :)
nagel

Als dat zou kunnen Menno :)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

De volgende dingen zou ik even controleren:

- Smoorklephuis (aanslag enz.. even schoonmaken)
- Stappenmotor (gaat nog wel eens vast zitten en geeft een zeer beroerde stationair loop.. ook even schoonspuiten met carb. reiniger of dergelijke
- Snelheidopnemer aan de tellerkabel (controleren of de stekker vast zit of slecht contact heeft)

verder heb ik eventueel nog wel een ECU liggen die geschikt is voor de F7P maar normaal gesproken loopt de motor helemaal niet meer na een ECU die defect is, gaat wel in noodloop bij het missen van bepaalde sensoren (lambdasensor, koelvloeistoftemperatuursensor enz.)

Suc6 er mee
nagel

Ik heb ondertussen verder gezocht naar mogelijke oorzaken.
Het schoonmaken van de stappenmotor, controleren van bekabeling, vernieuwen bougies/rotor/verdeelkap, etc.
Maar ik heb helaas nog niets gevonden..

Waaraan kun je merken dat de lambda-sonde nog goed is (of juist niet dus!) Welke waarden moet ik warm/koud kunnen meten?

Ik zat verder nog te denken. Zou er geen injector kapot kunnen zijn?
nagel

nope, injectoren laten testen en reinigen. Nul verschil :(
Martijn Kool

nagel schreef:Ik heb ondertussen verder gezocht naar mogelijke oorzaken.
Het schoonmaken van de stappenmotor, controleren van bekabeling, vernieuwen bougies/rotor/verdeelkap, etc.
Maar ik heb helaas nog niets gevonden..

Waaraan kun je merken dat de lambda-sonde nog goed is (of juist niet dus!) Welke waarden moet ik warm/koud kunnen meten?

Ik zat verder nog te denken. Zou er geen injector kapot kunnen zijn?
als het de lambda zou zijn, zou dat naar voren moeten zijn gekomen bij het uitlezen volgens mij....
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Michel S.
Contacteer:

Als de auto minimaal 12 uur heeft uitgestaan en je start en rijdt dan weg, valt die dan ook uit? Of blijft die wel lopen?

Ik heb namelijk een soortgelijk probleem. Andere chip erin gezet en probleem opgelost.
nagel

Als ie koud is en ik schakel terug voor de bocht, wil ie nog wel eens afslaan. Bedoel je dat?
nagel

De distributieriem stond te slapjes waardoor er een nokkenas een tandje was versprongen.
Nu loopt ie weer prima :wink:
Calle

Dan mag je blij zijn dat het daarbij gebleven is, als je zo'n blok een open hebt gezien dan weet je hoe weinig speling die kleppen hebben t.o.v. de zuigers... Had veel erger kunnen zijn.

Goed dat het nu weer goed is! (Y)
Plaats reactie