Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Ha allemaal,

Ik heb een probleem:
1986 5 gt turbo met oude type motor en watergekoelde turbo, versnellingsbak onbekend. Motor is vervangen ivm schade, nu kan ik wel weer rijden, maar als ik de 2e versnelling pak, floept ie er bij opkomen koppeling weer uit. :sad: Hetzelfde geldt voor de 4e versnelling. Wat is er aan de hand?

Moet ik iets afstellen, en hoe?

Lijkt me sterk dat ik een rotte bak heb op 2 onderste versnellingen...
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Maus

Zouden het niet klevende synchromessen kunnen zijn? Ik had bij m'n Clio problemen met het in de versnelling krijgen (ook bij z'n 2 en 4). Bij de dealer dachten ze aan klevende synchromessen, ze hebben toen een versnellingsbakreinigingsmiddel erin gedaan, opnieuw (verse) olie erin en het probleem was weg.
Bas
Bestuurslid

hmmm

zou kunnen, maar hoe doen ze dat dan?
Reinigingsmiddel er in en dan ene blokje rijden en dan er weer uit?

Tap je het dan met de oude olie af en dan nieuwe er in?

Was het duur?
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
ger

Zit de veer tussen pook en bak er nog,misschien is gebroken of los
Bas
Bestuurslid

Oe, geen idee.

Daar zal ik even naar kijken.

Waar hoort die veer te zitten? Ergens 90 graden op de stang opzij, of niet?
Menno

ik zou 'm eens met de hand op de bak zelf in z'n 2 zetten en dan een rondje rijden (je komt toch wel weg in 2, met zo'n bullig blokje). Dat maakt je misschien iets wijzer waar te zoeken. succes
rev it like a rental
Bas
Bestuurslid

Menno, waar moet ik op letten?

Sorry, ik ben een newbie v.w.b. wisselbakken, ik heb er 4 vervangen in mijn r9/11's, maar dat was omdat ze muurvast zaten.
Menno

onder je bak hangt een frutsel die in principe dezelfde bewegingen kan maken als je pook. Met een beetje kijken en nadenken kan je vast wel achterhalen waar z''n 2 zit. Probeer 'm daar dan in te zetten. Als je 'm er goed in voelt klikken, en tijdens 't rijden geeft 't toch nog problemen, mag je haast wel aannemen dat 't binnen in de bak zit. Als je voelt dat je 'm er bijna niet inkrijgt, doordat de uitwendige schakelstang tegenwerkt, moet je die maar eens manieren bijbrengen. Succes
rev it like a rental
Maus

hmmm

zou kunnen, maar hoe doen ze dat dan?
Reinigingsmiddel er in en dan ene blokje rijden en dan er weer uit?

Tap je het dan met de oude olie af en dan nieuwe er in?

Was het duur?

Bij mij viel het onder garantie, maar ik meen dat dat reinigingsmiddel niet zo duur was (een exacte prijs weet ik niet).
Eerst een klein beetje olie aftappen, dan toevoeging erin. Motor laten draaien in z'n versnellingen (ongeveer een half uurtje), dan olie aftappen en nieuwe erin. En bij mij kwam er flink wat troep uit! Bruine baggerzooi.
Na een kleine 200 km zou je geen problemen meer moeten hebben tijdens het schakelen.

Succes!
Goof

Bij mij kwam ik op een gegeven moment een los veertje tegen bevestigd aan de versnellings-pook, bungelend op m'n uitlaat.

Bij het opnieuw bevestigen sprong inderdaad de versnelling uit 2 en 4.
Heb die hele veer weggehaald, schakelt best!!
ger

Kijk ook eens op http://www.gtturbo.org onder articels en dan maintenance. succes
ed_pret

Klopt als een veertje!!

Bij me vorige gt was er ook geen veertje en die ik nu heb heeft eveneens geen veertje.

Schakelt prima hoor. K'weet niet of het nu beschadigend is op langer termijn maar kwaad kan het niet volgens mij. Tis alleen opletten want als je in zijn 1 zit lijkt het alsof je in z'n vrij zit :smile:

Avé!
Anonymous

Ga FF langs bij de Renault-dealer wat het is een ........... werk!!!!!
Hoi,
Plaats reactie