afstellen gtt op testbank
ik ben van plan om mijn gtt binnekort te laten afstellen op de dyno in goes, ik was eens benieuwd of er meer mensen zijn die dit al laten doen hebben of vanb plan zijn. en zo jah moest er nog veen bij gestelt worden
R5GTT. Drive it like you stole it
Ik heb wel eens mijn GTT afgesteld, maar niet op een testbank. Gewoon op de weg.
Het onstekingstijdstip is namelijk alleen maar te beinvloeden door een andere sensor te plaatsen of een andere onsteking erop te friemelen waar je je onstekingscurve zelf kunt bepalen.
Wat je dus wel kunt afstellen is je mengsel. Dit kun je inderdaad gaan optimaliseren voor je doeleinde. Echter heb je daar geen bank voor nodig. Dit kun je beter doen met 2 man en de juiste apparatuur. Je moet namelijk wel het 1 en ander gaan uitvogelen over de Carburateur en aan de hand van de data wat je tijdens het rijden verzameld je modificaties maken. alles in 1 keer goed gaat je niet lukken. Dus je zult de carburateur weer eraf moeten halen, aanpassen en weer testen.
In het kort ben je meer tijd bezig met het aanpassen van de carburateur, dan met rijden/testen.
Daarom is het ook verstandiger om het gewoon op de weg te doen. als je hem goed hebt afgesteld qua benzine, kun je inderdaad gaan spelen met onsteking(zover als mogelijk). Dit zou je dan inderdaad op een bank kunnen doen, of op de weg met geschikte meters etc.
Zeitronix Wideband lambda met EGT sensor is bevoorbeeld een goede stap in de richting om te gaan afstellen.
G-tech Pro kun je aanschaffen om je vermogen/verschil te meten
Tip: Een carburateur kun je het beste afstellen op de auto waar die gebruikt op wordt. Zo kwamen wij erachter dat onze afstelling van de group A carburateur niet naar voren kwam op het blok in de rally auto. Hier hebben we dus nog laatste veranderingen moeten aanbrengen om het goed te laten lopen.
succes
Het onstekingstijdstip is namelijk alleen maar te beinvloeden door een andere sensor te plaatsen of een andere onsteking erop te friemelen waar je je onstekingscurve zelf kunt bepalen.
Wat je dus wel kunt afstellen is je mengsel. Dit kun je inderdaad gaan optimaliseren voor je doeleinde. Echter heb je daar geen bank voor nodig. Dit kun je beter doen met 2 man en de juiste apparatuur. Je moet namelijk wel het 1 en ander gaan uitvogelen over de Carburateur en aan de hand van de data wat je tijdens het rijden verzameld je modificaties maken. alles in 1 keer goed gaat je niet lukken. Dus je zult de carburateur weer eraf moeten halen, aanpassen en weer testen.
In het kort ben je meer tijd bezig met het aanpassen van de carburateur, dan met rijden/testen.
Daarom is het ook verstandiger om het gewoon op de weg te doen. als je hem goed hebt afgesteld qua benzine, kun je inderdaad gaan spelen met onsteking(zover als mogelijk). Dit zou je dan inderdaad op een bank kunnen doen, of op de weg met geschikte meters etc.
Zeitronix Wideband lambda met EGT sensor is bevoorbeeld een goede stap in de richting om te gaan afstellen.
G-tech Pro kun je aanschaffen om je vermogen/verschil te meten
Tip: Een carburateur kun je het beste afstellen op de auto waar die gebruikt op wordt. Zo kwamen wij erachter dat onze afstelling van de group A carburateur niet naar voren kwam op het blok in de rally auto. Hier hebben we dus nog laatste veranderingen moeten aanbrengen om het goed te laten lopen.
succes
-
de onsteking is wel degelijk af te stellen, de BDP sensor zit op een plaatje, als je de bevestigingen losboord dan kun je de bdp sensor over dit plaatje schuiven en afstellen met een stroboscooplamp.Michel S. schreef:Ik heb wel eens mijn GTT afgesteld, maar niet op een testbank. Gewoon op de weg.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
dat is wat ik zeg, je kunt hooguit een andere sensor plaatsen. Omdraaien van de kabels of de sensor aanpassen valt daar ook onder. Je verplaatst namelijke je curve. je optimaliseerd het niet voor de gehele band. Hier moet je een andere onsteking voor gaan plaatsen of zelf 1 bouwen.
als je de ontvanger verplaatst verstel je idd het ontstekingstijdstip met een vaste waarde over het gehele toerengebied.
ik kan me voorstellen dat dit gedaan wordt om het ontstekings tijdstip te verlaten als je op hoge druk gaat rijden.
echt optimaal is het natuurlijk niet.
heeft iemand hier ervaring mee?
zo ja vertel!!!
ik kan me voorstellen dat dit gedaan wordt om het ontstekings tijdstip te verlaten als je op hoge druk gaat rijden.
echt optimaal is het natuurlijk niet.
heeft iemand hier ervaring mee?
zo ja vertel!!!
Ik heb wel ervaring met het ompluggen van de kabels. Hierdoor zou je ook een 4 graden extra vooronsteking moeten krijgen. Ik heb het nog niet getest met de G-tech of andere apparatuur. Tenminste niet het verschil. Maar qua rijden merk ik totaal geen verschil. Heb ooit ook wel eens een GTT gehad welke pingelde bij 3500 rpm. Het terugzetten van de kabels hielp niet. Dus ik weet niet of het wel zo een serieuze impact heeft op het rijgedrag en de onsteking. Dit wordt ook nog eens versterkt door het verlopen van electronica componenten en het verslechteren van het diafragma in de onsteking.
Wel heb ik een tijdje een verhaal gevolgd van een programeerbare onsteking. De resultaten hiervan waren wel goed merkbaar. Betere start eigenschappen, lager verbruik en meer vermogen/koppel over de hele band. Ben zelf ook bezig hiermee, maar dat project staat op een laag pitje. Maar hopelijk kan ik er over een maand of 2 meer zeggen.
Wel heb ik een tijdje een verhaal gevolgd van een programeerbare onsteking. De resultaten hiervan waren wel goed merkbaar. Betere start eigenschappen, lager verbruik en meer vermogen/koppel over de hele band. Ben zelf ook bezig hiermee, maar dat project staat op een laag pitje. Maar hopelijk kan ik er over een maand of 2 meer zeggen.
dat omdraaien van de kabels wil je toch juist niet volgens mij .
het is toch beter om de ontsteking te verlaten op hogere turbo druk.
ipv die 4 graden extra voorontsteking?
het is toch beter om de ontsteking te verlaten op hogere turbo druk.
ipv die 4 graden extra voorontsteking?
hoe scherper je de onsteking stelt hoe meer koppel/vermogen je produceert(kort door de bocht dan). En met meer voorontsteking kom je vaak beter uit, zolang die niet pingeld. Ga je te ver, dan kan het schade op leveren. Rij je met hogere druk, dan wil je inderdaad niet zoveel vooronsteking als volgas in lage toeren met geen of weinig druk. Maar je onstekingscurve loopt echt naar onderen bij druk. Bij hoge druk ligt die bij een standard auto ook laag genoeg om het ding heel te houden. Vaak boeit het dan niet als je bij deze druk ook nog eens de 4 graden erbij pakt(uitzonderingen daar gelaten).
Even terug komen op afstellen. Schijnt dat een 208 onsteking een scherpere curve heeft dan de 209. Wellicht dat er merkbaar verschil in zit met rijden. wellicht dat de 208 als een upgrade gezien kan gaan worden
Even terug komen op afstellen. Schijnt dat een 208 onsteking een scherpere curve heeft dan de 209. Wellicht dat er merkbaar verschil in zit met rijden. wellicht dat de 208 als een upgrade gezien kan gaan worden

-
Dat klinkt aannemelijk zeker gezien het feit dat een 208 setup het maximum koppel wat eerder genereerd dan met een 209Michel S. schreef:

Marco