In onze mégane met DTI motor (phase 2 van het eerste model) zit een EGR-klep en nu wil ik deze uitschakelen.
de spanning zo zetten dat ze altijd gesloten is is geen oplossing want er zit een potentiometer op die de positie meet. Nu dacht ik eraan, ik koppel deze EGR-klep af, zorg dat ze gesloten is, en zoek me op de sloop een andere EGR-klep, koppel ze aan de ECU, en laat ze dan gewoon ergens liggen.
Dan kan de ECU die niet op de motor aangekoppelde EGR-klep open en dicht laten gaan, en ziet hij ook via de potentiometer van die klep dat ze open en dicht gaat terwijl dat de EGR-klep die nog tussen de in en uitlaatcollector zit constant gesloten blijft.
Werkt dit of doet de ECU nog met andere sensoren controle op EGR?
EGR-klep DTI (F9Q) uitschakelen
D'r zijn nog wel een paar andere checks mogelijk, maar geen idee of zo'n Renault die ook uitvoert.
Als dat ding gewoon op een vlakke flens zit, kan je de pakking vervangen door een dicht plaatje, en dan heb je 'm buiten werking gesteld.
Waarom zou jou dat ding trouwens uitschakelen, gek op NOx?
Als dat ding gewoon op een vlakke flens zit, kan je de pakking vervangen door een dicht plaatje, en dan heb je 'm buiten werking gesteld.
Waarom zou jou dat ding trouwens uitschakelen, gek op NOx?
rev it like a rental
-
- Contacteer:
kan je de klep niet via de clip op 0% zetten?
dat doet men bij opel bijvoorbeeld
dat doet men bij opel bijvoorbeeld
waarom wil je daar een andere egr op steken ??
je krijgt op je instrumentenpaneel toch geen storing als je die afgekoppeld laat.
ik heb er al zoveel late rond rijden met afgekoppelde egr die geen storing geven op het instrumentenpaneel maar je hebt wel een storing in je rekeneenheid maar dat maakt niet uit want die gaat toch niet in noodloop of dergelijk.
je krijgt op je instrumentenpaneel toch geen storing als je die afgekoppeld laat.
ik heb er al zoveel late rond rijden met afgekoppelde egr die geen storing geven op het instrumentenpaneel maar je hebt wel een storing in je rekeneenheid maar dat maakt niet uit want die gaat toch niet in noodloop of dergelijk.
-
- Contacteer:
minder inwendige vervuiling
komt een olieachtige drab in je complete inlaat te zitten door de egr
dit zorgt voor veel narigheid
komt een olieachtige drab in je complete inlaat te zitten door de egr
dit zorgt voor veel narigheid
egr recirculeert onverbrandde uitlaatgassen in je motor, en dat is een pure millieu ingreep om schadelijke uitstoot te verminderen. Als je die klep afdicht krijg je gewoon puur verse lucht in je motor wat zal resulteren in een betere verbranding.
Sven, jij bedoelt denk ik de carterventilatie (?)
Sven, jij bedoelt denk ik de carterventilatie (?)
-
- Contacteer:
nope
ik bedoel de egr
je staat er van verbaast hoeveel rotzooi er door een egr de inlaat weer in komt
en ik kan het weten want ik heb menig spruitstukje moeten schoonbikken en egr kleppen moeten ontdoen van die drab
ik bedoel de egr
je staat er van verbaast hoeveel rotzooi er door een egr de inlaat weer in komt
en ik kan het weten want ik heb menig spruitstukje moeten schoonbikken en egr kleppen moeten ontdoen van die drab
-
- Contacteer:
hmm ik ben niet zo zeker van dat ie niet in noodloop springt !
het is een emisie verbetering daar wordt meestal als eerste een foutmelding op gemaakt bij geen goede werking !!!
daarom zit er juist eobd op !
het is een emisie verbetering daar wordt meestal als eerste een foutmelding op gemaakt bij geen goede werking !!!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:hmm ik ben niet zo zeker van dat ie niet in noodloop springt !
ik ben er 100% zeker van da die ni in noodloop springt, we hebbe genoeg klanten rondrijden met afgekoppelde egr (ikzelf ook
de rekeneenheid geeft enkel als fout dat de egr is onderbroken maar houd er voor de rest totaal geen rekening mee.
trouwens, bij optrekken wordt de egr klep toch gesloten, het is enkel bij een constante snelheid dat de egr klep actief is.
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:

2e hands laptop op de kop tikken, of weer een pda kopen.
of 2e hands pc, kan natuurlijk ook nog
hoeft helemaal geen snelheidswonder te zijn toch? (als het met een PDA kan....)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
PDA kopen doe ik niet omdat ik die dingen niet echt nodig hed (had er een in bruikleen om het zomaar te zeggen), maar is natuurlijk wel handig om een fout uit te lezen.Edward(ForeverYoung) schreef:![]()
2e hands laptop op de kop tikken, of weer een pda kopen.
of 2e hands pc, kan natuurlijk ook nog
hoeft helemaal geen snelheidswonder te zijn toch? (als het met een PDA kan....)
Maar dit bakske waar ik nu achter zit te typen begint traag te worden, en als ik geld heb voor een nieuwe gaat hij mss naar beneden (als ik een nieuwe laptop koop niet natuurlijk).
Heb het ook eens geprobeerd met een hele oude, de lichtste pentium 1, 16MB ram (simm geheugen, dus niet meer uitbreidbaar omdat je er niets van vind), en dat ding was spijtig genoeg te licht om die analyserprogs te laten draaien, anders had die in de garage blijven staan, maar nu was hij enkel goed genoeg om pdf files van wat elektronische prullen te openen, maar dan nog.
idd, en je moet al je halve auto afbreken om aan een massapunt dat slecht contact geeft te raken, en dat golfje was een jaar of 5-6, en onder de motorkap alles zo rot als het maar zijn kan, versnellingsbak, motor, bijna alle massapunten, en de koperdraad zo rot als het maar zijn kan. De batterijklemmen zelfs doorgeroest.
Ik lees vooral op de VAG fora's dat het dichtzetten van de EGR een goede zaak is.
Nu ben ik zelf in het bezit van een Renault Megane 1.9dTi. Ik zie op deze site maar 1 Post over het dicht zetten van de EGR en dat is deze.
Hoe zijn de ervaringen van een dichte EGR??
Wat niet helemaal duidelijk naar voren kwam is of er verschil was tussen het lostrekken van de EGR t.o.v. het afdichten?
Weet iemand waar ik die afdek plaatjes kan halen voor het vervangen van de pakking door een dicht plaatje?
Alvast Bedankt
Nu ben ik zelf in het bezit van een Renault Megane 1.9dTi. Ik zie op deze site maar 1 Post over het dicht zetten van de EGR en dat is deze.
Wat niet helemaal duidelijk naar voren kwam is of er verschil was tussen het lostrekken van de EGR t.o.v. het afdichten?
Weet iemand waar ik die afdek plaatjes kan halen voor het vervangen van de pakking door een dicht plaatje?
Alvast Bedankt
als je bij de nieuwere motor je egr uitschakeld dan heb je wel eens een storing op je instrumentenpaneel. met een mechaniche egr moet je zelfs geen speciaal plaatje ofzo gebruiken, gewoon het darmke er vanaf trekken en er een boutje in steken en het is opgelost (zo heb ik dat ook gedaan)Blu3fish schreef:Ik lees vooral op de VAG fora's dat het dichtzetten van de EGR een goede zaak is.
Alvast Bedankt
als er nog vragen moesten zijn, stel ze maar gerust
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Project: GTT Blue Sport