Afstellen lastafhankelijke remdrukverdeler Espace J636

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
ERICRAM

HOI,
Ik ben hier nieuw.En zit met een vraag :

Ik heb van mijn Espace J636 uit 1994 de gebroken achterveren vervangen.Er zitten nu verzwaarde onder.(ivm gastank en trekhaak) Ik zit echter met de afstelling van de remdrukverdeler. Er zit aan de as een pin met een veer. Als de as zwaarder belast wordt druk ie een hefboompje van de drukverdeler ophoog. Aangezien dit verzwaarde veren zijn, is de invering geringer dan bij standaard veren. Dus wordt de drukverdeler ook minder geinformeerd. Ik zou dus wel een zwaar gewicht kunnen hebben maar niet de bijbehorende extra remdruk. Die je normaal zou krijgen omdat je wagen verder inzakt. Snappie het nog... :p
Ik kan wel een foto laten zien, maar weet niet hoe dat hier gaat.

(PS voor Espace liefhebbers : http://www.Espacefreunde.de
Kun je heel wat leuke info vinden)

Groeten,
Eric
frank_williams

IETS MINDER CAPSLOCK MAG VOORTAAN WEL! STAAT ZO SCHREEUWERIG! :p

(oftewel, ik heb je topictitel ff aangepast)
ERICRAM

OK sorry..

Zelfde probleem zou zich ook moeten voordoen bij het verlagen van de wagen, lijkt mij.
Niemand ervaring ermee ?

Groeten,
Eric
canonballman

Tja, ik heb wel ooit remdrukbegrenzers afgesteld, volgens fabrieksvoorschrift, bij diverse Reno's (espace volgens mij niet), maar is een beetje een wassen neus.

Wat je zegt met verlagen: dat klopt, bij verlaging wordt de remdruk achter hoger als er niks aan de begrenzer gedaan wordt.

Echter met zwaardere veren zou je in principe (wil je een zelfde remdruk karakteristiek krijgen, onbeladen en beladen) ook een andere begrenzer moeten gebruiken. Is natuurlijk onzin als je dat gaat doen.

2 mogelijkheden:

-begrenzer iets strakker zetten, en op een parkeerplaats, of afgesloten stuk weg, kijken of de achterkant niet overberemd is, gewoon dmv remproeven

-niks aan het ding doen, en gewoon iets rustiger rijden als je Espace goed vol met spullen zit.

Laatste is natuurlijk nooit onverstandig, maar neem aan dat je dat toch wel doet.

overigens: als je bij een clio 16v of R5GTT de begrenzer maximaal strak zet, dan nog raakt de auto achter niet overberemdt.
ERICRAM

Dank voor de reaktie.

Ik heb inderdaad ook zitten denken over die verdeler. De karakteristiek van een zware veer is natuurlijk anders dan een normale. Ik zit te denken om in het armpje van de verdeler een gaatje te boren wat dichter op de verdeler staat. En dus de afsteller/veer wat dichter bij te zetten.Dan is de hoek kleiner en de werking dus groter bij inveren.Maar die grotere werking moet de zwaardere veer dan weer compenseren doordat ie minder inveerd :bonk:

Ik heb trouwens ook gelezen dat je als ie maximaal staat, je er lekker strak de bocht mee om kan gooien. (gewone wagen) Enkel bij natwegdek is het weer een heel stuk minder en ga je zeker dwars ,ook bij rechtdoor en remmen..

En ja , we zijn zuinig op het beestje en onszelf. Met zo'n bak kun je trouwens ook niet echt rare kunsten uithalen (S)

Eric
Plaats reactie