clio automaat stuk?

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
onno123

Hallo,

Ik reed vandaag weg na het boodschappen doen en de automaat schakelde niet meer door.

Boven de 10 km gaat de bak naar de vrij en doet dan niks meer.
Ook handmatig schakelen van de 1 naar de 2 en de 3 hielp ook niets.

Ik heb automaten olie in de bak gedaan maar gaf geen enkel resultaat.

Weet iemand wat dit kan zijn? En wat kost eventueel revisie van een automatenbak?

Het is een clio uit '91 en heeft 110000 km gelopen.

Ik hoop op een reactie,

Onno :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

waar heb je de olie bijgevuld? en hoe heb je gepeild?
da_stiech

toevallig heb ik dit probleem ook gehad vorige week maa dn bij een mercedes automaat
schakelde niet meer op of terug... bleef in z'n 2 hangen..
handmatig schakele werktte ook niet meer
kilometer teller deed het ook niet meer toen.. nu bleek er een relais kapot te zijn gegaan.. dan schakeld ie namelijk het noodprogramme in..
maar weet niet of het bij die clio's ook zo werkt
onno123

Hoi,

Bij de motor (als je er voor staat) rechtsonder.
Zat een zwarte dop moest je verwijderen en er een scheut
olie in doen.

Maar dat had geen resultaat.

Groeten Onno
cliofreak

Brand er ook een lampje op je dashbord?
onno123

cliofreak schreef:Brand er ook een lampje op je dashbord?
Ja het accu lampje brand ook.
Maar dat eufel heeft die al een paar maanden dat af en toe het lampje brand.

Ik dacht zelf dat de dynamo langzaam kapot ging.

Groeten Onno

Dacht ook gelezen te hebben dat je een automaat niet mag slepen?
Weet iemand ook waarom?
da_stiech

zolang ie in z'n neutraal staat lijkt het me geen probleem... heb er iig nooit iets over gehoord

edit: ff googlen:

Vraag:
Ik heb als opleider bij een alarmcentrale een vraag die ons bezighoudt bij het slepen van moderne auto’s. Automatische transmissies worden steeds complexer en het aantal verschillende typen neemt toe. Welke automaten kun je nog zonder risico slepen en welke pertinent niet en waar moet je rekening mee houden bij het slepen?

Antwoord:
We moeten onderscheid maken tussen transmissies met spatsmering en druksmering, dus met een oliepomp. Transmissies met spatsmering worden gesmeerd zodra de wielen draaien, ongeacht of de motor loopt of niet. Als er een oliepomp in de transmissie zit, wordt deze aangedreven door de ingaande as. Deze as draait alleen als de motor draait. Is er een defect aan de motor dan kan deze dus niet draaien en dan is er geen smering van de transmissie en ook geen drukopbouw. Gaan we toch slepen dan kan er, zelfs al na een korte afstand, ernstige schade aan de transmissie optreden. Deze schade openbaart zich vaak pas later omdat het maar zelden gebeurt dat de transmissie al tijdens het slepen vastloopt. Het lijkt er dus op alsof er geen schade is opgetreden terwijl er wel degelijk beschadiging aan tal van contactvlakken is ontstaan. Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT’s is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept. Om elke discussie bij een eventuele vervolgschade uit te sluiten, luidt het advies: laat alle automatische transmissies door een bergingsauto vervoeren.
onno123

Bedankt voor je antwoord.

Dan regel ik een autoambulance. Hij staat bij een winkelcentrum +/- 10 km weg. Rijd ik hem achteruit op (die werkt naar mijn mening nog het beste en heb dan voldoende power om erop te komen)
en dan kan ik hem bij mij thuis met draaiende motor en in de Drive eraf laten rijden.

Dan riskeer ik niks dat er nog meer in de soep word gedraaid.

groeten Onno
Plaats reactie