ik heb vandaag een condensator ( merk :dietz )gekocht
ik weet hoe ik hem moet aansluiten
maar moet hem eerst opladen
maar beschrijving is duits
kan iemand mij uit leggen hoe ik mijn condensator oplaad
er zit een weerstand bij
alvast bedankt michel
condensator welk merk
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
welke dietz heb je?
bij de mijne stonden er duidelijke plaatjes bij hoe het aangesloten moest worden, ook voor opladen..daar niet?
bij de mijne stonden er duidelijke plaatjes bij hoe het aangesloten moest worden, ook voor opladen..daar niet?
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 13 jan 2006 19:25
- Locatie: anna paulowna
professional line nr.21000
en alleen een aan sluitschema en duitse tekst
en alleen een aan sluitschema en duitse tekst
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Als ik t goed zie zit daar gewoon een plus en een min op, verder niets toch?
massa aansluiten, en plus via de weerstand op de condensator..dan laadt ie op..
zo heb ik het bij mij gedaan in ieder geval..
massa aansluiten, en plus via de weerstand op de condensator..dan laadt ie op..
zo heb ik het bij mij gedaan in ieder geval..
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 13 jan 2006 19:25
- Locatie: anna paulowna
ik zal het proberen
wat is het voordeel van zo'n condensator te gebruiken?
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 13 jan 2006 19:25
- Locatie: anna paulowna
je accu en dynamo krijgen minder op hun donder
als je bass begint te bonken
als sterke versterkers en subwoofer heb
knipperen je lichten als je subwoofer en dreun geeft
en met een condenator niet meer
als je bass begint te bonken
als sterke versterkers en subwoofer heb
knipperen je lichten als je subwoofer en dreun geeft
en met een condenator niet meer
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: zo 11 dec 2005 22:13
- Locatie: Heerlen/Limburg Car: Clio Williams
Hey let wel op de Weerstand die erbij zat is HEEL belangrijk!!
Voordat je de condensator aansluit moet je hem eerst opladen, dat doe je door de min op de condendator aan te sluiten.
Vervolgens pak je de plus kabel met de weerstand (de weerstand hou je dan vervolgens tussen de plus kabel en de plus pool van je condensator) wacht ongeveer 25 sec en meet dan met een multimeter hoeveel volt de condensator opgeladen is, ga zolang door dat je minimaal 10.5V afleest, als je dit gedaan hebt kan je de pluskabel gewoon aansluiten.
Let wel op de weerstand kan extreem heet worden... dus gebruik ff een tangetje
Succes.........
Voordat je de condensator aansluit moet je hem eerst opladen, dat doe je door de min op de condendator aan te sluiten.
Vervolgens pak je de plus kabel met de weerstand (de weerstand hou je dan vervolgens tussen de plus kabel en de plus pool van je condensator) wacht ongeveer 25 sec en meet dan met een multimeter hoeveel volt de condensator opgeladen is, ga zolang door dat je minimaal 10.5V afleest, als je dit gedaan hebt kan je de pluskabel gewoon aansluiten.
Let wel op de weerstand kan extreem heet worden... dus gebruik ff een tangetje
Succes.........
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 13 jan 2006 19:25
- Locatie: anna paulowna
ok zal het morgen proberen
thanks

thanks

De condensator is enkel en alleen om de spanning niet in te laten zakken bij piekbelastingen (het ontlast je accu en dynamo niet hoor)
Je moet het als een heel klein start accutje zien, als je installatie flink hard staat dan heb je bij elke bas even extra vermogen nodig die de condensator voor je kan leveren en daarna weer over een langere tijd op kan laden.
Met een condensator kun je dus niet met dunnere kabels volstaan zoals soms gedacht word.
Pas op dat je 'm degelijk monteerd, een condensator die omvalt kan een gat in je plaatwerk veroorzaken! als deze korstluiting maakt
Je moet het als een heel klein start accutje zien, als je installatie flink hard staat dan heb je bij elke bas even extra vermogen nodig die de condensator voor je kan leveren en daarna weer over een langere tijd op kan laden.
Met een condensator kun je dus niet met dunnere kabels volstaan zoals soms gedacht word.
Pas op dat je 'm degelijk monteerd, een condensator die omvalt kan een gat in je plaatwerk veroorzaken! als deze korstluiting maakt
nog makkelijker, condensator opladen via een lampje gewoon net als in je achterlicht of richtingaanwijzer,
min kabel aansluiten, lampje op de + pool zetten en dan + kabel tegen het lampje aan lampje gaat branden als het lampje zo goed als uit is, is je condensator vol en kun je je plus kabel aansluiten,
let in het vervolg wel even op met startkabels en dat soort ongein als je accu leeg is dan is je condensator ook leeg dus dan niet zomaar ff startkabels op je accu zetten, vind je condensator niet leuk..
groet,
min kabel aansluiten, lampje op de + pool zetten en dan + kabel tegen het lampje aan lampje gaat branden als het lampje zo goed als uit is, is je condensator vol en kun je je plus kabel aansluiten,
let in het vervolg wel even op met startkabels en dat soort ongein als je accu leeg is dan is je condensator ook leeg dus dan niet zomaar ff startkabels op je accu zetten, vind je condensator niet leuk..
groet,